Asperger och Autism-kost?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Asperger och Autism-kost?

Inläggav plåtmonster » 2013-05-23 0:28:31

Eembla skrev:nyare forskning har visat på att insektsgiftet DDT är helt ofarligt för det visade ju forskningen på 40 talet
:D :mrgreen:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Guponti » 2013-05-23 0:37:48

Man kan inte bota autism men man kan säkert mildra en del symptom man har om man äter och lever bra och därmed har en funktionell tjocktarm ty tarmförgiftning är förknippad med olika mentala störningar och 1917 presenterade två forskare, Satterlee och Eldridge, 518 fall som visade att genom att behandla tarmförgiftningen kunde följande symtom lindras: mental passivitet, tröghet, dumhet, koncentrationssvårigheter, dåligt minne, mental koordination, irritabilitet, brist på förtroende, överdrivet grubblande eller introspektion, hypokondriska fobier, depression, melankoli, fanatism, förvirring, hallucinationer, självmordstendenser, delirium och senilitet.
Guponti
 
Inlägg: 366
Anslöt: 2011-03-06

Asperger och Autism-kost?

Inläggav elle » 2013-05-23 8:44:20

Eembla skrev:Att sedan påstå att djur inte äter och dricker samtidigt är ju helt fel, det märker man om man själv haft husdjur. Mina illrar kan äta sina kycklingvingar sedan gå till vattenskålen dricka, fortsätta äta, och sedan dricka.

vilda djur lever eller äter på ett annat sätt än husdjur. det har också hänt mig att jag drack mycket vatten när jag åt mat med mycket salt i ..

Eembla skrev:Att författaren sedan stödjer sitt påstående med några nyare forskare som ska ha bevisat råkosten är från 30-och 50 talet, gör att jag inte litar på detta ett dugg. Då kan man lika gärna säga att nyare forskning har visat på att insektsgiftet DDT är helt ofarligt för det visade ju forskningen på 40 talet..

hela grejen med raw food är att det är den enda kost som inte orsakar leukocytos.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Asperger och Autism-kost?

Inläggav lindrin » 2013-05-23 9:06:40

Eembla skrev:Fast rumstempererad mat så som det föreslås i artikeln är ju heller inte bra. Bakteriernas favorit tempratur är just runt rumstempererat, att vi hettar upp våran mat är det som har hållit oss friska. I länder där mycket mat inte kan hettas upp dör väldigt många unga även i bakterieinfektioner. Att sedan påstå att djur inte äter och dricker samtidigt är ju helt fel, det märker man om man själv haft husdjur. Mina illrar kan äta sina kycklingvingar sedan gå till vattenskålen dricka, fortsätta äta, och sedan dricka.

Det var just råkost fantaster som förra året åkte på ett stort utbrott utav Ehec bakterien då denna kom med ekologiskt odlade groddar. Att de då var ekologiskt odlade och inte behandlade gjorde att ehec kunde frodas, och att de sedan inte tillagades gjorde att bakterien fick fortsätta leva och näras.

Att författaren sedan stödjer sitt påstående med några nyare forskare som ska ha bevisat råkosten är från 30-och 50 talet, gör att jag inte litar på detta ett dugg. Då kan man lika gärna säga att nyare forskning har visat på att insektsgiftet DDT är helt ofarligt för det visade ju forskningen på 40 talet..


I love you Embla! :D. Underbart med kunniga svar.
lindrin
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2008-04-04

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Eembla » 2013-05-23 12:03:24

elle skrev:
Eembla skrev:Att sedan påstå att djur inte äter och dricker samtidigt är ju helt fel, det märker man om man själv haft husdjur. Mina illrar kan äta sina kycklingvingar sedan gå till vattenskålen dricka, fortsätta äta, och sedan dricka.

vilda djur lever eller äter på ett annat sätt än husdjur. det har också hänt mig att jag drack mycket vatten när jag åt mat med mycket salt i ..

Eembla skrev:Att författaren sedan stödjer sitt påstående med några nyare forskare som ska ha bevisat råkosten är från 30-och 50 talet, gör att jag inte litar på detta ett dugg. Då kan man lika gärna säga att nyare forskning har visat på att insektsgiftet DDT är helt ofarligt för det visade ju forskningen på 40 talet..

hela grejen med raw food är att det är den enda kost som inte orsakar leukocytos.


Det här med leukocytos är en del som kan diskuteras. Finns några få "forskare" som påstår att man får leukocytos, samma typ av forskare som påstår att homeopati fungerar. Den vetenskapligt testade världen säger det finns inga bevis på att leukocytos uppstår av varm mat. Sedan är leukocytos ett tillstånd där de vita blodkropparna höjs något vilket i sig inte är något direkt farligt eller sjukligt, det är i stil med ja du ska inte träna för din puls går upp och det sliter på hjärtat.

Om forskningen går frammåt och det visar sig att leukocytos är en risk och kan vara farligt, så tror inte jag att det någonsin kommer vara så farligt eller skadligt som en ehec infektion som kan göra hål i tarmen, ger mig blödande diarrer och kan ge mig total organsvikt. Bara för att man eliminerar en liten eventuell riskfaktor så måste man ju ta med vilka andra större risker utsätter jag mig för? Ehec är inte en infektion som finns någonstans långt borta i afrika, den finns här i våran mat, har man otur så kan man dö, för har man otur så är bakterien jätte resistent och infektionen leder till blodförgiftning eller total organsvikt då är du körd. Men vi eliminerar denna risken till näst intill obefintilig genom att koka/steka maten.
Eembla
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2013-05-16
Ort: Uppsala

Asperger och Autism-kost?

Inläggav elle » 2013-05-23 16:10:43

Eembla skrev:Det här med leukocytos är en del som kan diskuteras. Finns några få "forskare" som påstår att man får leukocytos, samma typ av forskare som påstår att homeopati fungerar. Den vetenskapligt testade världen säger det finns inga bevis på att leukocytos uppstår av varm mat.

Detta påvisade ursprungligen med dr Paul Kouchekoff 1930. Nobelpristagaren Otto Warburg bekräftade 1943. Warburg gav processen namnet leukocytos.
http://hem.bredband.net/eskiltre/brian.htm

Eembla skrev:Ehec är inte en infektion som finns någonstans långt borta i afrika, den finns här i våran mat, har man otur så kan man dö, för har man otur så är bakterien jätte resistent och infektionen leder till blodförgiftning eller total organsvikt då är du körd. Men vi eliminerar denna risken till näst intill obefintilig genom att koka/steka maten.

ehec sprids genom djur. så risken är större att de som äter kött och har kontakt med djur drabbas." köttskandaler " och olika " onda " bakterier inklusive bajsbakterier i frys mat har väl ingen missat.det säger en del om hygienen, hur maten produceras.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Eembla » 2013-05-23 16:19:33

elle skrev:
Eembla skrev:Det här med leukocytos är en del som kan diskuteras. Finns några få "forskare" som påstår att man får leukocytos, samma typ av forskare som påstår att homeopati fungerar. Den vetenskapligt testade världen säger det finns inga bevis på att leukocytos uppstår av varm mat.

Detta påvisade ursprungligen med dr Paul Kouchekoff 1930. Nobelpristagaren Otto Warburg bekräftade 1943. Warburg gav processen namnet leukocytos.
http://hem.bredband.net/eskiltre/brian.htm

Eembla skrev:Ehec är inte en infektion som finns någonstans långt borta i afrika, den finns här i våran mat, har man otur så kan man dö, för har man otur så är bakterien jätte resistent och infektionen leder till blodförgiftning eller total organsvikt då är du körd. Men vi eliminerar denna risken till näst intill obefintilig genom att koka/steka maten.

ehec sprids genom djur. så risken är större att de som äter kött och har kontakt med djur drabbas." köttskandaler " och olika " onda " bakterier inklusive bajsbakterier i frys mat har väl ingen missat.det säger en del om hygienen, hur maten produceras.


Personer som upfann atombomben fick också nobelpris, andra nobelpris har också varit felaktiga när man forskat mera och dessutom så var det ju inte leukocytos han fick nobelrpis för. Återigen detta är forskning från 40 talet. DDT är ju utmärkt om man resonerar så.
Och nej., ehec sprids inte bara via djur det sprids via vatten som man använder vid bevattning av grödor, av flera grödor såsom tomater, groddar, och flera jord frukter såsom rotfrukter och potatis. Senaste ehec "skandalen" var ju som sagt ekologiskt odlade groddar.
Eembla
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2013-05-16
Ort: Uppsala

Asperger och Autism-kost?

Inläggav kiddie » 2013-05-23 18:59:42

Eembla skrev:Angående detta med sänkan så kan det mycket väl vara åt andra håller också som i fallet med mykoplasma som Flawed hade.


OK, men då kör vi med det andra testet för de som tror de har kostrelaterad inflammation. De som kör med en inflammationshämmande kost borde väl vilja ha för- och eftersiffror. Undrar om ngn har det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Flawed » 2013-05-23 20:07:23

kiddie skrev:
Eembla skrev:Angående detta med sänkan så kan det mycket väl vara åt andra håller också som i fallet med mykoplasma som Flawed hade.


OK, men då kör vi med det andra testet för de som tror de har kostrelaterad inflammation. De som kör med en inflammationshämmande kost borde väl vilja ha för- och eftersiffror. Undrar om ngn har det.

Nu är det faktsikt så här va att en diet som innehåller mycket fett tex ökar IL-1, IL-6, and TNF-α produktionen genom att öka NF-κB förstärka PPAR-γ utryck ryggmärgens mesenchymal stam celler.Och så. :-|
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23079940

Om någon känner något vet jag inte.
"Inflammation" är nog ett relativt begrepp.Vill man öka muskelmassa så går det fortare om man äter en höginflammatorisk diet med mycket protein också,(kanske).
Kroppen kanske helt enkelt tänker sig att det är dags att börja reparera vävnader när den får mycket näringsämnen att jobba med.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Asperger och Autism-kost?

Inläggav elle » 2013-05-23 20:34:15

Eembla skrev:
elle skrev:
Eembla skrev:Det här med leukocytos är en del som kan diskuteras. Finns några få "forskare" som påstår att man får leukocytos, samma typ av forskare som påstår att homeopati fungerar. Den vetenskapligt testade världen säger det finns inga bevis på att leukocytos uppstår av varm mat.

Detta påvisade ursprungligen med dr Paul Kouchekoff 1930. Nobelpristagaren Otto Warburg bekräftade 1943. Warburg gav processen namnet leukocytos.
http://hem.bredband.net/eskiltre/brian.htm

Eembla skrev:Ehec är inte en infektion som finns någonstans långt borta i afrika, den finns här i våran mat, har man otur så kan man dö, för har man otur så är bakterien jätte resistent och infektionen leder till blodförgiftning eller total organsvikt då är du körd. Men vi eliminerar denna risken till näst intill obefintilig genom att koka/steka maten.

ehec sprids genom djur. så risken är större att de som äter kött och har kontakt med djur drabbas." köttskandaler " och olika " onda " bakterier inklusive bajsbakterier i frys mat har väl ingen missat.det säger en del om hygienen, hur maten produceras.


Personer som upfann atombomben fick också nobelpris, andra nobelpris har också varit felaktiga när man forskat mera och dessutom så var det ju inte leukocytos han fick nobelrpis för. Återigen detta är forskning från 40 talet. DDT är ju utmärkt om man resonerar så.
Och nej, ehec sprids inte bara via djur det sprids via vatten som man använder vid bevattning av grödor, av flera grödor såsom tomater, groddar, och flera jord frukter såsom rotfrukter och potatis. Senaste ehec "skandalen" var ju som sagt ekologiskt odlade groddar.

ok. du förstår inte.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Flawed » 2013-05-23 20:57:45

Jag måste nog säga att Raw Food rörelsens argumentering är den mest flummiga och antikorrekta av alla modedieters.

Jättebra artikel:
http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-coo ... 20part%201

Delen om leuko-whatever:
http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-coo ... ukocytosis
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Eembla » 2013-05-23 21:04:54

Flawed skrev:Jag måste nog säga att Raw Food rörelsens argumentering är den mest flummiga och antikorrekta av alla modedieters.

Jättebra artikel:
http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-coo ... 20part%201

Delen om leuko-whatever:
http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-coo ... ukocytosis


Ja lite det som jag försökt få fram med riktig fakta :P Är mer eller mindre allergisk mot "behandlingar" som stödjer sig på humbug.
Eembla
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2013-05-16
Ort: Uppsala

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Schmetterling » 2013-05-23 21:08:24

Flawed skrev:Jag måste nog säga att Raw Food rörelsens argumentering är den mest flummiga och antikorrekta av alla modedieters.

Jättebra artikel:
http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-coo ... 20part%201

Delen om leuko-whatever:
http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-coo ... ukocytosis

Tack för länkarna!
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Asperger och Autism-kost?

Inläggav elle » 2013-05-23 21:40:34

elle skrev:
Eembla skrev:
elle skrev:
http://hem.bredband.net/eskiltre/brian.htm

ehec sprids genom djur. så risken är större att de som äter kött och har kontakt med djur drabbas." köttskandaler " och olika " onda " bakterier inklusive bajsbakterier i frys mat har väl ingen missat.det säger en del om hygienen, hur maten produceras.


Personer som upfann atombomben fick också nobelpris, andra nobelpris har också varit felaktiga när man forskat mera och dessutom så var det ju inte leukocytos han fick nobelrpis för. Återigen detta är forskning från 40 talet. DDT är ju utmärkt om man resonerar så.
Och nej, ehec sprids inte bara via djur det sprids via vatten som man använder vid bevattning av grödor, av flera grödor såsom tomater, groddar, och flera jord frukter såsom rotfrukter och potatis. Senaste ehec "skandalen" var ju som sagt ekologiskt odlade groddar.

ok. du förstår inte.

och en sak till : bakterien du nämnde sprids genom skiten .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Asperger och Autism-kost?

Inläggav plåtmonster » 2013-05-23 21:59:44

Bakterien i skiten i vattnet som sprids på åkern..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Eembla » 2013-05-23 22:29:35

elle skrev:
elle skrev:
Eembla skrev:Personer som upfann atombomben fick också nobelpris, andra nobelpris har också varit felaktiga när man forskat mera och dessutom så var det ju inte leukocytos han fick nobelrpis för. Återigen detta är forskning från 40 talet. DDT är ju utmärkt om man resonerar så.
Och nej, ehec sprids inte bara via djur det sprids via vatten som man använder vid bevattning av grödor, av flera grödor såsom tomater, groddar, och flera jord frukter såsom rotfrukter och potatis. Senaste ehec "skandalen" var ju som sagt ekologiskt odlade groddar.

ok. du förstår inte.

och en sak till : bakterien du nämnde sprids genom skiten .


Så hur kommer det sig att det i princip alltid sker utbrott vid ekologiska råa grödor? De ska ju inte inehålla skiten..Medans skiten inte inehåller skiten..Lite logic fail där måste jag säga.
Eembla
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2013-05-16
Ort: Uppsala

Asperger och Autism-kost?

Inläggav elle » 2013-05-23 23:07:52

Eembla skrev:Så hur kommer det sig att det i princip alltid sker utbrott vid ekologiska råa grödor? De ska ju inte inehålla skiten..Medans skiten inte inehåller skiten..Lite logic fail där måste jag säga.

och varför innehåller en frys tårta från Almondy bajsbakterier ? skiten kommer inte från groddarna eller tomater. de skiter ju inte. det är skit från djur och /eller människor. vatten innehåller skit man vattnar groddar med. djurindustri badar bokstavligt talat i skiten.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Eembla » 2013-05-23 23:13:15

elle skrev:
Eembla skrev:Så hur kommer det sig att det i princip alltid sker utbrott vid ekologiska råa grödor? De ska ju inte inehålla skiten..Medans skiten inte inehåller skiten..Lite logic fail där måste jag säga.

och varför innehåller en frys tårta från Almondy bajsbakterier ? skiten kommer inte från groddarna eller tomater. de skiter ju inte. det är skit från djur och /eller människor. vatten innehåller skit man vattnar groddar med. djurindustri badar bokstavligt talat i skiten.


Då kan man ju inte leva om man ska tänka så, du får ju bajs bakterier på din egen mat efter att du varit på toa. Dessutom så har ju ehec funnits helt naturligt i idisslande djurs avföring långt innan det var en industri. Skillanden var att på den tiden blev folk sjuka när de la gödsel på sina grödor. Då kom någon på att koka maten och vips var problemet borta. Isåfall ska man ju inte äta grönsaker överhuvudtaget då ska man ju sluta odla, då våran odling är mer onaturlg än djur.
Eembla
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2013-05-16
Ort: Uppsala

Asperger och Autism-kost?

Inläggav plåtmonster » 2013-05-23 23:39:05

Man ska nog tänka igenom hur bevattningen går till istället för att betrakta odling som dåligt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Asperger och Autism-kost?

Inläggav elle » 2013-05-25 6:19:03

Flawed skrev:Jag måste nog säga att Raw Food rörelsens argumentering är den mest flummiga och antikorrekta av alla modedieters.

Varför ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Asperger och Autism-kost?

Inläggav elle » 2013-05-25 7:11:20

Eembla skrev:
elle skrev:
Eembla skrev:Så hur kommer det sig att det i princip alltid sker utbrott vid ekologiska råa grödor? De ska ju inte inehålla skiten..Medans skiten inte inehåller skiten..Lite logic fail där måste jag säga.

och varför innehåller en frys tårta från Almondy bajsbakterier ? skiten kommer inte från groddarna eller tomater. de skiter ju inte. det är skit från djur och /eller människor. vatten innehåller skit man vattnar groddar med. djurindustri badar bokstavligt talat i skiten.


Då kan man ju inte leva om man ska tänka så, du får ju bajs bakterier på din egen mat efter att du varit på toa. Dessutom så har ju ehec funnits helt naturligt i idisslande djurs avföring långt innan det var en industri. Skillanden var att på den tiden blev folk sjuka när de la gödsel på sina grödor. Då kom någon på att koka maten och vips var problemet borta. Isåfall ska man ju inte äta grönsaker överhuvudtaget då ska man ju sluta odla, då våran odling är mer onaturlg än djur.

Man kan leva om man tänker så och man kan också avstå av andra skäl från processad mat som innehåller bajs - och aggressiva bakterier i frysdisken Det finns folk som har positivt erfarenhet av raw food som en ryska Viktoria Boutenko :
http://www.aftonbladet.se/halsa/article12331633.ab
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Asperger och Autism-kost?

Inläggav Eembla » 2013-05-25 8:08:53

elle skrev:
Eembla skrev:
elle skrev: och varför innehåller en frys tårta från Almondy bajsbakterier ? skiten kommer inte från groddarna eller tomater. de skiter ju inte. det är skit från djur och /eller människor. vatten innehåller skit man vattnar groddar med. djurindustri badar bokstavligt talat i skiten.


Då kan man ju inte leva om man ska tänka så, du får ju bajs bakterier på din egen mat efter att du varit på toa. Dessutom så har ju ehec funnits helt naturligt i idisslande djurs avföring långt innan det var en industri. Skillanden var att på den tiden blev folk sjuka när de la gödsel på sina grödor. Då kom någon på att koka maten och vips var problemet borta. Isåfall ska man ju inte äta grönsaker överhuvudtaget då ska man ju sluta odla, då våran odling är mer onaturlg än djur.

Man kan leva om man tänker så och man kan också avstå av andra skäl från processad mat som innehåller bajs - och aggressiva bakterier i frysdisken Det finns folk som har positivt erfarenhet av raw food som en ryska Viktoria Boutenko :
http://www.aftonbladet.se/halsa/article12331633.ab


Aftonbladet är en skvaller press :P De skriver också att pappan kan skada sitt barn allvarligt genom att umgås med det de första 2 levandsåren...
Eembla
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2013-05-16
Ort: Uppsala

Asperger och Autism-kost?

Inläggav maris » 2013-05-25 9:58:25

Har inte läst hela tråden.

Jag trodde mycket på att kost skulle kunna göra saken bättre och därför har jag testat ett antal varianter - mjölk- och glutenfritt, lågallergent (dvs man utesluter de vanigaste allergenerna i maten) och lågkolhydratskost. Jag kostade tom på mig ett dyrt överkänslighetstest (inte det man får ta via vården) som gav utslag på en massa olika födoämnen, vilka jag under stor möda och med stort besvär uteslöt och sen återinförde efter 2 månader. Utan någon som helst förbättring.

Och såhär i efterhand kan jag säga att ingen av dessa "dieter" gav någon som helst effekt på mina besvär. Det enda som hände var att jag slängde en massa onödig energi på att krångla en massa och att magen tog stryk av allt fett och protein jag åt (matsmältningsbesvär främst). Jag har en känslig mage och blir lätt överstimulerad vilket gör att jag undviker att dicka kaffe och äta godis, men det visste jag att jag inte mådde bra av redan innan jag testade att ändra kosten. Nu äter jag vegetariskt mår bra av det.

Alltså, för mig hade kostförändringar ingen som helst effekt vad gäller mitt mående. Hur det fungerar för någon annan kan jag inte uttala mig om, men för mig innebar det enbart onödigt krångel. Tror det viktigaste är att äta varierat och balanserat och inte utesluta något i onödan, men det är min åsikt.
maris
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-09-11

Asperger och Autism-kost?

Inläggav radix » 2013-05-25 10:11:42

Har inte läst hela tråden, men givetvis spelar det roll hur man äter. Äter man på ett sätt som inte fungerar för att hålla en med energi osv så funkar ju allt sämre. Tricket är väl mer att hitta det ätande som funkar bäst för en själv. Jag funkar mycket bättre utan socker t.ex.

( <-- *Ersatte det med cellulosa, så som synes på mitt personporträtt här intill)
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in