Skulle du vilja bli far till 100 barn?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav mikael » 2013-05-23 3:57:46

mikael

Anslöt: 2009-06-21

Inläggav Azo85 » 2013-05-23 5:02:23

Han ligger i lä jämfört med Sobhuza II av Swaziland som fick runt 200 barn vilket är en större bedrift då det var innan IVF och dessutom hann han vara regent i knappt 83 år. Så 100 hundra för en person som inte behöver tänka på att styra ett land skall väll inte vara några problem.
Azo85

Anslöt: 2011-09-01

Inläggav Alien » 2013-05-23 11:17:31

Finns det ingen begränsing för hur många barn en donator får ge upphov till? Jag tänkte på risken att barnen träffas utan att veta att de är (halv)syskon och får barn ihop.

Men detta gäller ju bara om donatorn är anonym. Det verkar han inte vara här.

Som spermadonator är Ed Houben med om att hjälpa både ensamstående och par som hoppas bli föräldrar. De talar här om barnlängtan, spermadonationer och ofrivillig barnlöshet. Vi är också med när Ed bjuder in sina barn och deras föräldrar till sitt årliga familjekalas.

Det måste bli ett himla stort kalas, med alla "donatorbarn" och deras föräldrar.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2013-05-23 11:17:31

Finns det ingen begränsning för hur många barn en donator får ge upphov till? Jag tänkte på risken att barnen träffas utan att veta att de är (halv)syskon och får barn ihop.

UR skrev:Som spermadonator är Ed Houben med om att hjälpa både ensamstående och par som hoppas bli föräldrar. De talar här om barnlängtan, spermadonationer och ofrivillig barnlöshet. Vi är också med när Ed bjuder in sina barn och deras föräldrar till sitt årliga familjekalas.
http://www.ur.se/Produkter/175142-Donat ... l-100-barn

Det måste bli ett himla stort kalas, med alla "donatorbarn" och deras föräldrar.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav slackern » 2013-05-23 12:20:15

Alien skrev:Finns det ingen begränsing för hur många barn en donator får ge upphov till? Jag tänkte på risken att barnen träffas utan att veta att de är (halv)syskon och får barn ihop.

UR skrev:Som spermadonator är Ed Houben med om att hjälpa både ensamstående och par som hoppas bli föräldrar. De talar här om barnlängtan, spermadonationer och ofrivillig barnlöshet. Vi är också med när Ed bjuder in sina barn och deras föräldrar till sitt årliga familjekalas.

I Sverige får du ha sex med dina halvsyskon. Du kan även få gifta dej med dom men då krävs specialtillstånd. Om jag skulle ha ett halvsyskon skulle jag aldrig i livet vilja ha sex med det.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Blue86 » 2013-05-23 12:30:11

slackern skrev:
Alien skrev:Finns det ingen begränsing för hur många barn en donator får ge upphov till? Jag tänkte på risken att barnen träffas utan att veta att de är (halv)syskon och får barn ihop.

I Sverige får du ha sex med dina halvsyskon. Du kan även få gifta dej med dom men då krävs specialtillstånd. Om jag skulle ha ett halvsyskon skulle jag aldrig i livet vilja ha sex med det.

Har för mig att det även då gäller att man inte har växt ihop tillsammans men tror också att det endast "godkänns" för halvsyskon som INTE har någon gemensam förälder, alltså då där tex manen och kvinnan tar med sig ett barn var från tidigare relationer.
Jag säger "tror" för det var så länge sedan jag hörde detta samt jag kommer inte ihåg vilken källa det var så folk får gärna bekräfta eller motbevisa.
Blue86

Anslöt: 2012-02-20

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-05-23 12:32:49

Har man ingen gemensam förälder är man inte halvsyskon. Det är nog svårt att ta ett fadersansvar för 100 barn....
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Azo85 » 2013-05-23 13:28:31

Blue86 skrev:Har för mig att det även då gäller att man inte har växt ihop tillsammans men tror också att det endast "godkänns" för halvsyskon som INTE har någon gemensam förälder, alltså då där tex manen och kvinnan tar med sig ett barn var från tidigare relationer.
Jag säger "tror" för det var så länge sedan jag hörde detta samt jag kommer inte ihåg vilken källa det var så folk får gärna bekräfta eller motbevisa.

Halvsyskon har en gemensam förälder. Två barn som tillhör samma hushåll men som inte har gemensam förälder kallas något annat förslagsvis styvsyskon, adoption är undantag där man formellt kan vara syskon utan gemensamt ursprung.

I dagligt tal struntar man säkerligen i korrektheten i språket. Men i formella sammanhang såsom lagstiftning och information från myndigheter vill jag hävda skiljer på syskons genetiska härkomst, återigen adoption ett undantag.

Själv är jag adopterad och har ett syskon som jag genetiskt "inte" är släkt med. Samtidigt har jag en halvbror som har samma biologiska far som mig men som saknar någon juridisk koppling till mig.
Azo85

Anslöt: 2011-09-01

Inläggav DIProgan » 2013-05-23 13:37:53

Intressant dokumentär. Livet är ibland så konstigt och samtidigt okonstigt att något så till ytan trivialt som sperma kan förändrar det helt.
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav mikael » 2013-05-24 5:11:49

Fick intrycket att han är en trevlig person.
Inte ta betalt!
Men en himla massa vänner fick han
mikael

Anslöt: 2009-06-21

Återgå till Intressanta intressen

Logga in