Asperger och Autism-kost?
89 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Finns någon som provat eller är bra på detta med attt äta speciell autismanpassad kost. Det påstås i Amerikanska medier att Autism kan mildras och botas med specialkost!?
Hittade en bok på biblioteket som heter "Mat för barn med autism och adhd" av Annika Röed. (Har inte läst den så jag vet inte om den är bra.)
Det kan handla om att undvika födoämnen som ger inflammationsprocesser t.ex gluten, eller allergiska ämnen. Mindre inflammationer ska då låta hjärnan fungera bättre.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Det som var innan var att man skulle undvika mjölkprodukter och gluten. Men detta tror man inte längre är sant eftersom det byggde på Wakefields antagande att dessa saker orsakar en slags opiat som drogar hjärnan.
Finns säkert någon ny diet nu man ska äta, men vet inte vad. Skulle vara intressant att veta. Själv finns noll skillnad i måendet både fysikt och psykiskt beroende på vad jag äter. Jag är hyfsat duktig med mat eftersom jag naturligt dras till "ren" mat istället för processad mat, men jag mår inget annorlunda om jag har en period med ren skräpmat eller om jag anstränger mig för att äta supernyttigt. Inte ens vikten påverkas.
Alla är nog olika men för mig verkar kosten spela noll roll...
Finns säkert någon ny diet nu man ska äta, men vet inte vad. Skulle vara intressant att veta. Själv finns noll skillnad i måendet både fysikt och psykiskt beroende på vad jag äter. Jag är hyfsat duktig med mat eftersom jag naturligt dras till "ren" mat istället för processad mat, men jag mår inget annorlunda om jag har en period med ren skräpmat eller om jag anstränger mig för att äta supernyttigt. Inte ens vikten påverkas.
Alla är nog olika men för mig verkar kosten spela noll roll...
Möjligtvis kan kosten trigga epigenitiken. Tyvärr spelar det roll vad farmor, farfar, mormor, morfar, pappa, och mamma hittade på också..
- plåtmonster
Allt sådant är bara skitsnack och hokus pokus. Ett sätt att skuldbelägga folk helt enkelt. Det finns inga bevis för att viss mat skulle vara inflamatorisk.
Liljan skrev:Allt sådant är bara skitsnack och hokus pokus. Ett sätt att skuldbelägga folk helt enkelt. Det finns inga bevis för att viss mat skulle vara inflamatorisk.
Jodå men det finns nog inga bevis för att det har något med asperger att göra.
Tror det är rätt bra att undvika rent socker och försöka få i sig lite omega 3. Annars vet jag inte.
De som tror att de har en allmän inflammation i kroppen kan lätt få detta mätt, kallas "sänkan" i vardagligt tal. Om man har en infektion så går sänkan upp men om man inte har det utan har en hög sänka ändå, så tyder det på inflammation i kroppen. Min egen sänka ligger på 90-110 (runt 10 är ett vanligt normalvärde). Men de som har kost som religion skulle säkert kunna säga att man kan ha inflammation utan att det märks på sänkan... Mina problem beror på en inflammatorisk sjukdom och är inte ett dugg kostrelaterad.
De som tror att de har en allmän inflammation i kroppen kan lätt få detta mätt, kallas "sänkan" i vardagligt tal. Om man har en infektion så går sänkan upp men om man inte har det utan har en hög sänka ändå, så tyder det på inflammation i kroppen. Min egen sänka ligger på 90-110 (runt 10 är ett vanligt normalvärde). Men de som har kost som religion skulle säkert kunna säga att man kan ha inflammation utan att det märks på sänkan... Mina problem beror på en inflammatorisk sjukdom och är inte ett dugg kostrelaterad.
kiddie skrev:Tror det är rätt bra att undvika rent socker och försöka få i sig lite omega 3. Annars vet jag inte.
Sänka ska egentligen knappt tas längre då metoden är oerhört grov och inte tillförlitlig. En förhöjd sänka som jag skulle säga att ditt värde är, behöver inte ens tyda på inflammation. Sänkan styrs av hur mycket de röda blodkropparna levrar sig och detta är helt beroende av proteinsammansättningen i blodet. Denna protein sammansättning kan påverkas av hundratals faktorer. Många mediciner påverkar detta och kan ge en förhöjd sänka utan att du har någon som helst inflammation. En bättre analys för just inflammation är CRP då det mäter ett specifikt akut protein i blodet som endast bildas då celler går sönder, och få mediciner förstör celler och påverkar därför inte analysen.
Enda anledningen till att sänkan fortfarande är kvar är till stor del pga 40-talisterna de blir helt galna om de går till läkaren och inte får ta en sänka
Sedan är metoden inte tillförlitlig även ur utförande synpunkt. För ställer man inte röret exakt lodrätt utan lite, lite snett så påverkar det sänkan och ger helt falska värden.
Som liten bild av hur sällan man faktiskt tar sänka är när jag var på praktik på kliniskt kemiskt laboratorium vid Sahlgrenska i Göteborg. Det kom in ca 10-15 sänkor om dagen medans "vanliga" prover såsom Na, Ka, CRP fick vi ca 3000 om dagen..Det är verkligen jätte sällan man tar dem, och som sagt oftast för att patienten vill det, inte för att de egentligen ger något.
Sedan en månad äter jag enligt LCHF. Enligt vad jag läst ska sådant som depressioner tex. mildras eller gå över helt. Och jag tror stenhårt på att maten påverkar så det skulle inte förvåna mig om vissa drag av ens Asperger mildras. Tror inte att de går bort helt tyvärr.
Nej, man kan inte trolla bort autism och AS genom att äta en viss sorts mat. Däremot kan det vara så att personer med autism som har glutenintolerans och laktosintolerans kan ha svårt att tala om var skon klämmer. De mår ständigt dåligt utan att förstå varför och det är klart att livet påverkas av det. Tänk er själva att ständigt ha magknip, uppblåst mage och vad det nu kan vara för symptom. När man sedan utesluter gluten och laktos i deras kost, mår de mycket bättre att de kan börja vara mottagliga för att lära sig saker, lyssna på andra etc.
Alla med autism har inte gluten- och laktosintolerans. Men, ur hälsosynpunkt, är det inte bra att äta för mycket bröd och andra kolhydrater. Socker och tillsatser är inte heller bra. Men att äta en diet där man helt utesluter tillsatser, socker, kolhydrater etc. är inte rimligt. Till sist får man bara äta kött, fisk, grönsaker och fullkornsris. Hur kul är det?
Jag är vegetarian och äter inte kött, fisk äter jag bara när jag är bortbjuden eller om jag äter ute. Jag äter grönsaker, bönor, Quorn-produkter och mjölkprodukter. Jag äter kolhydrater i form av pasta, potatis, quinoa, couscous, mathavre och liknande. Jag äter glass emellanåt. Och jag mår bra. Jag rör mig rätt mycket, gillar att jogga och cykla, så jag behöver inte vara supernoga med allt jag äter.
Lilla Gumman
Alla med autism har inte gluten- och laktosintolerans. Men, ur hälsosynpunkt, är det inte bra att äta för mycket bröd och andra kolhydrater. Socker och tillsatser är inte heller bra. Men att äta en diet där man helt utesluter tillsatser, socker, kolhydrater etc. är inte rimligt. Till sist får man bara äta kött, fisk, grönsaker och fullkornsris. Hur kul är det?
Jag är vegetarian och äter inte kött, fisk äter jag bara när jag är bortbjuden eller om jag äter ute. Jag äter grönsaker, bönor, Quorn-produkter och mjölkprodukter. Jag äter kolhydrater i form av pasta, potatis, quinoa, couscous, mathavre och liknande. Jag äter glass emellanåt. Och jag mår bra. Jag rör mig rätt mycket, gillar att jogga och cykla, så jag behöver inte vara supernoga med allt jag äter.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
JAg har aldrig haft hög sänka men
Det finns gränser vad man kan uppnå med kost...
kullan skrev:Sedan en månad äter jag enligt LCHF. Enligt vad jag läst ska sådant som depressioner tex. mildras eller gå över helt. Och jag tror stenhårt på att maten påverkar så det skulle inte förvåna mig om vissa drag av ens Asperger mildras. Tror inte att de går bort helt tyvärr.
Flawed skrev:JAg har aldrig haft hög sänka menkullan skrev:Sedan en månad äter jag enligt LCHF. Enligt vad jag läst ska sådant som depressioner tex. mildras eller gå över helt. Och jag tror stenhårt på att maten påverkar så det skulle inte förvåna mig om vissa drag av ens Asperger mildras. Tror inte att de går bort helt tyvärr.
Ja. Fast jag tror att mat kan minska eller förstora vissa problem. Ett känt faktum är att barn med ADHD som får sockersanerad kost blir mindre överaktiva tex. Tror att det kan påverka även den som har Asperger och Autism.
Eembla skrev:En bättre analys för just inflammation är CRP då det mäter ett specifikt akut protein i blodet som endast bildas då celler går sönder
Vilken av dessa är det?
# C-reactive protein (plasma protein), an acute phase protein produced by the liver
# cAMP receptor protein (also known as catabolite gene activator protein) is a regulatory protein in bacteria
# Collagen-related peptides
- plåtmonster
Eembla det var en bra analys av sänkan. Jag får ta den tillsammans med CRP eftersom de visar olika saker, typ.
Men även om det finns saker som gör att det blir fel och att värdet på sänkan visar högre än det borde, så finns det samma felmarginal nedåt? Alltså om någon som tror sig ha inflammationer i kroppen har en normal sänka, kan man tro på den då?
Ja i vilket fall så kan man ju mäta detta (oavsett mätmetod) men jag har en känsla av att många av de som tror på att viss mat ger inflammationer är sådana som gillar en viss diet pga något de läst, men de har inte varit till doktorn. De tror sig känna skillnaden på olika mat och "inflammationer", jag har lite svårt att tro på det.
En anledning till det är att jag inte alls känner av när jag har mer eller mindre aktivitet av min sjukdom (det är immunförsvaret som "retar upp" cellerna i kroppen periodvis så inflammation och annat skapas), så hur ska en frisk människa känna skillnaden? Mitt mående i sjukdomen går upp och ner men det följer inte vad blodproven visar i de svängningarna.
Sedan så är det mycket grönt i de så kallade antiinflammatoriska dieterna. Och jag har blivit tillsagd att inte äta för mycket kålväxter (broccoli, blomkål, brysselkål) eftersom de är immunförsvarsstärkande och då kan jag få mer inflammation. Tilt i skallen blir det lixom.
Men även om det finns saker som gör att det blir fel och att värdet på sänkan visar högre än det borde, så finns det samma felmarginal nedåt? Alltså om någon som tror sig ha inflammationer i kroppen har en normal sänka, kan man tro på den då?
Ja i vilket fall så kan man ju mäta detta (oavsett mätmetod) men jag har en känsla av att många av de som tror på att viss mat ger inflammationer är sådana som gillar en viss diet pga något de läst, men de har inte varit till doktorn. De tror sig känna skillnaden på olika mat och "inflammationer", jag har lite svårt att tro på det.
En anledning till det är att jag inte alls känner av när jag har mer eller mindre aktivitet av min sjukdom (det är immunförsvaret som "retar upp" cellerna i kroppen periodvis så inflammation och annat skapas), så hur ska en frisk människa känna skillnaden? Mitt mående i sjukdomen går upp och ner men det följer inte vad blodproven visar i de svängningarna.
Sedan så är det mycket grönt i de så kallade antiinflammatoriska dieterna. Och jag har blivit tillsagd att inte äta för mycket kålväxter (broccoli, blomkål, brysselkål) eftersom de är immunförsvarsstärkande och då kan jag få mer inflammation. Tilt i skallen blir det lixom.
Detta är den typiska "amerikanska" autismdieten tror jag.
http://www.foodrenegade.com/food-can-he ... m-effects/
Det jag undrar om med allt detta spekulerande om hur tarmen funkar... varför talar de aldrig om BAJS? Iofs är bajs tabu för amerikanerna, men om ens mage är så sjuk att hjärnan blir sjuk så borde man väl märka en skillnad på bajset? Har ungen förstoppning eller diarré mest hela tiden och efter dieten får normalt bajs, då kanske man kan tro lite på att ngt sitter i magen. Jag saknar dock detta bevis från landet i väst.
http://www.foodrenegade.com/food-can-he ... m-effects/
Det jag undrar om med allt detta spekulerande om hur tarmen funkar... varför talar de aldrig om BAJS? Iofs är bajs tabu för amerikanerna, men om ens mage är så sjuk att hjärnan blir sjuk så borde man väl märka en skillnad på bajset? Har ungen förstoppning eller diarré mest hela tiden och efter dieten får normalt bajs, då kanske man kan tro lite på att ngt sitter i magen. Jag saknar dock detta bevis från landet i väst.
kiddie skrev:Eembla det var en bra analys av sänkan. Jag får ta den tillsammans med CRP eftersom de visar olika saker, typ.
Jag hade mykoplasama lunginflammation men sänkan var bra.
Jag skulle nog vilja påstå att det förekom inflammation i kroppen då.
Om man har en dysfunktionell gen för tillverkning av CRp proteinet så borde man ligga dåligt till man blir förklarad som hypokondrisk och man borde få inflammatoriska sjukdomar lättare.
Jag vet inte om det förekommer men jag ville imponera med min briljanta insikt.
Jag vet inte om det förekommer men jag ville imponera med min briljanta insikt.
Angående detta med sänkan så kan det mycket väl vara åt andra håller också som i fallet med mykoplasma som Flawed hade. För den är så beroende utav hur blodkropparna beter sig för att visa vad som finns i plasman. Blodkropparnnas beteende kan påverkas åt båda håll av så många andra yttre faktorer, stress, läkemedel, ärftliga blodsjukdomar, ämnesomsättningsrubbingar, ja you name it.
Medans CRP som är C-reaktivt akut protein bildas när celler går sönder och det gör dom vid sjukdom och skada. Har man en inre blödning ex så är CRP ofta skyhögt. Medans alla dessa yttre faktorer inte påverkar CRP i samma omfattning. Visst finns det leverubbningar och vissa betablockerar kan påverka CRP men inte alls i samma utsträckning. Dessutom eftersom faktorerna som påverkar CRP är få så kan man i sin bedömning av analysen väga in om patienten ex har leverubbningar, då kan man ta det värdet med en nypa salt om CRP är högt men patienten verkar frisk.
Det är just den här ospecifika variationen hos både individ och analysens utförande som gör att den knappt används.
Medans CRP som är C-reaktivt akut protein bildas när celler går sönder och det gör dom vid sjukdom och skada. Har man en inre blödning ex så är CRP ofta skyhögt. Medans alla dessa yttre faktorer inte påverkar CRP i samma omfattning. Visst finns det leverubbningar och vissa betablockerar kan påverka CRP men inte alls i samma utsträckning. Dessutom eftersom faktorerna som påverkar CRP är få så kan man i sin bedömning av analysen väga in om patienten ex har leverubbningar, då kan man ta det värdet med en nypa salt om CRP är högt men patienten verkar frisk.
Det är just den här ospecifika variationen hos både individ och analysens utförande som gör att den knappt används.
Eembla skrev:En bättre analys för just inflammation är CRP då det mäter ett specifikt akut protein i blodet som endast bildas då celler går sönder, och få mediciner förstör celler och påverkar därför inte analysen.
Enda anledningen till att sänkan fortfarande är kvar är till stor del pga 40-talisterna de blir helt galna om de går till läkaren och inte får ta en sänka
Numera bör man anta att personen menar CRP när ordet sänka används. CRP går under snabbsänka i dagligt tal men för gemene man som säger/skriver sänka menas nog CRP. Förmodligen bara professionen själv som skiljer på sänka och CRP.
Azo85 skrev:Eembla skrev:En bättre analys för just inflammation är CRP då det mäter ett specifikt akut protein i blodet som endast bildas då celler går sönder, och få mediciner förstör celler och påverkar därför inte analysen.
Numera bör man anta att personen menar CRP när ordet sänka används. CRP går under snabbsänka i dagligt tal men för gemene man som säger/skriver sänka menas nog CRP. Förmodligen bara professionen själv som skiljer på sänka och CRP.
Sänka är en sedimenteringsanalys, där det som mäts är hur snabbt boldkropparna får så kallade myntrullebildning för att sedimentera. Sedimenteringen påskyndas om provet inehåller mycket immunoglobuliner dvs det protein som bildas när immunförsvaret går igång. Det är tanken bakom sänkan. Snabbsänka är en annan typ av rör, ett smalare och kortare rör som gör att sedimenteringen bara tar 30 minuter istället för en timme.
CRP däremot är ett akutfas protein i plasma som mäts med en immunokemisk metod på vanligt blodprov.
raw food är inte inflammatorisk för kroppen i motsats till " uppvärmd " mat som orsakar leukocytos.
http://www.2000taletsvetenskap.nu/gammalt/toivo1.htm
http://www.2000taletsvetenskap.nu/gammalt/toivo1.htm
Vår organism har alltså inte anpassat sig till upphetsad föda. Genast när vi sväljer en god varmrätt mobiliseras de vita blodkropparna för att bemöta dessa främmande, onaturliga, döda ämnen. Detta (leukocytos) händer inte, Om vi äter råkost eller om vi åtminstone börjar måltiden med levande råkost.
Fast rumstempererad mat så som det föreslås i artikeln är ju heller inte bra. Bakteriernas favorit tempratur är just runt rumstempererat, att vi hettar upp våran mat är det som har hållit oss friska. I länder där mycket mat inte kan hettas upp dör väldigt många unga även i bakterieinfektioner. Att sedan påstå att djur inte äter och dricker samtidigt är ju helt fel, det märker man om man själv haft husdjur. Mina illrar kan äta sina kycklingvingar sedan gå till vattenskålen dricka, fortsätta äta, och sedan dricka.
Det var just råkost fantaster som förra året åkte på ett stort utbrott utav Ehec bakterien då denna kom med ekologiskt odlade groddar. Att de då var ekologiskt odlade och inte behandlade gjorde att ehec kunde frodas, och att de sedan inte tillagades gjorde att bakterien fick fortsätta leva och näras.
Att författaren sedan stödjer sitt påstående med några nyare forskare som ska ha bevisat råkosten är från 30-och 50 talet, gör att jag inte litar på detta ett dugg. Då kan man lika gärna säga att nyare forskning har visat på att insektsgiftet DDT är helt ofarligt för det visade ju forskningen på 40 talet..
Det var just råkost fantaster som förra året åkte på ett stort utbrott utav Ehec bakterien då denna kom med ekologiskt odlade groddar. Att de då var ekologiskt odlade och inte behandlade gjorde att ehec kunde frodas, och att de sedan inte tillagades gjorde att bakterien fick fortsätta leva och näras.
Att författaren sedan stödjer sitt påstående med några nyare forskare som ska ha bevisat råkosten är från 30-och 50 talet, gör att jag inte litar på detta ett dugg. Då kan man lika gärna säga att nyare forskning har visat på att insektsgiftet DDT är helt ofarligt för det visade ju forskningen på 40 talet..
Återgå till Att leva som Aspergare