Att äta fiberrikt bröd ger bättre koncentration och minne
91 inlägg
• Sida 4 av 4 • 1, 2, 3, 4
Pentti Varg skrev:Det jag egentligen undrar är hur pass lite kolhydrater måste man äta för att det ska funka? Jag menar för att kroppen ska gå över till fettförbränning? Det verkar vääääldigt spridda uppgifter om detta om man googlar runt (vilket jag gjort mkt). På en del håll står 20-30 gram per dag, andra menar att allt under 100 gram kolhydrater per dag kan funka (vilket låter väldigt konstigt för mig).
Det anses vara väldigt individuellt. En vanlig rekommendation är att gå ner till c:a 20 g per dag under de första veckorna, och sedan kan man prova att öka om man vill, för att se vad man själv tycker är optimalt.
Så är det förstås skillnad på olika kolhydrater. Snabba sådana som socker och stärkelse är nog bäst att försöka undvika helt.
Ok, thank you very much.
- Pentti Varg
- Anslöt: 2013-03-17
kiddie skrev:barracuber skrev:Men inte lika länge som fett och proteiner.
Jag har besökt/bott med en LCHF:are och ätit den maten. Käkar jag en tallrik gröt till frukost står jag mig många timmar. Äter jag LCHF-maten är jag hungrig inom två timmar.
Så nog är det olika mellan individer.
Sista meningen är exakt samma förbehåll som jag gjorde i mina följande stycken.
Det är ok, Kiddie. Jag har en förkärlek att skriva korta stycken, vilket har både för- och nackdelar. Fördelen är att det kan bli mera lättläst. Nackdelen är att varje enskilt stycke utbrutet ur sitt sammanhang ger en felaktig bild av totalbudskapet man vill förmedla med inlägget.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Kvasir skrev:Var du tillräckligt strikt med LCHF? Det fungerar inte om man äter för mycket kolhydrater och man måste hålla sig till LCHF i några dagar för att kroppen ska ställa om.
Den var superstrikt, men var under en vecka.
kiddie skrev:Kvasir skrev:Var du tillräckligt strikt med LCHF? Det fungerar inte om man äter för mycket kolhydrater och man måste hålla sig till LCHF i några dagar för att kroppen ska ställa om.
Den var superstrikt, men var under en vecka.
Då borde det hinna ge effekt, så det är nog rimligt att misstänka individuell variation.
Nähä... var hamnade brödet i allt detta?
Medan vi är ute och far åt alla håll ska jag passa på att fråga om någon äter chiafrön, hur och var man handlar dem.
Medan vi är ute och far åt alla håll ska jag passa på att fråga om någon äter chiafrön, hur och var man handlar dem.
kiddie skrev:Nähä... var hamnade brödet i allt detta?
Här tex kan du beställa:
http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/ ... index.html
http://www.vitaminvaruhuset.se/
- Pentti Varg
Pentti Varg skrev:Nu halkade ju den här tråden in en del på lchf så jag fortsätter lite eftersom det verkar vara en del kunnigt folk som skrivit hittills.
Jag har experimenterat en del med kosten pga att jag har kronisk värk, jag har försökt gå över till lchf ett par ggr men misslyckats i mina försök. Jag vill gärna ge det ett seriöst försök pga att jag vet att många blir väsentligt bättre med sin värkproblematik.
Det jag egentligen undrar är hur pass lite kolhydrater måste man äta för att det ska funka? Jag menar för att kroppen ska gå över till fettförbränning? Det verkar vääääldigt spridda uppgifter om detta om man googlar runt (vilket jag gjort mkt). På en del håll står 20-30 gram per dag, andra menar att allt under 100 gram kolhydrater per dag kan funka (vilket låter väldigt konstigt för mig).
Jag antar att det är individuellt, men för att man inte ständigt ska hamna i nåt tillstånd av omställning, hur pass lite kolhydrater bör man hålla sig till? Jag tror det är det som varit problemet då jag tidigare försökt - att jag hamnat i ständiga omställningsbesvär.
Om du vill undvika värk så är inte LCHF svaret.
Du vill äta enligt en Antiinflammatorisk kost i så fall och det finns massor av komponenter i LCHF dieten som är pro inflammatoriska.
Mättade fetter och arkadoinsyra till exempel.Mjölk och mjölkproteiner har ett högt insulinindex så de kanske man också bör undvika.
Man ska då äta måltider som inte innehåller varken proinflammtoriskt fett och andra ämnen samt hög glykemiska kolhydrater.
Problemen med GI tabeller är att man oftast inte äter enstaka födoämnes kategorier utan måltider där en liten bit grönsak med högt Gi inte påverkar måltiden negativt.
Generellt sätt så är nog den mesta maten proinflammatorisk så man bör nog lägga in lite periodisk fasta också.
Jag förutspår att nästa hype blir antiinflammatoriska dieter...
Flawed skrev:Om du vill undvika värk så är inte LCHF svaret.
Du vill äta enligt en Antiinflammatorisk kost i så fall och det finns massor av komponenter i LCHF dieten som är pro inflammatoriska.
Mättade fetter och arkadoinsyra till exempel.Mjölk och mjölkproteiner har ett högt insulinindex så de kanske man också bör undvika.
Man ska då äta måltider som inte innehåller varken proinflammtoriskt fett och andra ämnen samt hög glykemiska kolhydrater.
Problemen med GI tabeller är att man oftast inte äter enstaka födoämnes kategorier utan måltider där en liten bit grönsak med högt Gi inte påverkar måltiden negativt.
Generellt sätt så är nog den mesta maten proinflammatorisk så man bör nog lägga in lite periodisk fasta också.
Periodisk fasta är nåt jag nyligen börjat med men höll på med mkt som ung. Jag har sista tre åren provat utesluta: socker, gluten och mjölkprodukter. Av detta har jag inte märkt nån direkt förbättring på värken. När det gäller lchf så är jag skeptisk rent generellt därför att det verkar vara en svår diet att följa och jag kan pga galloperation inte äta mkt fett.
Men som jag skrev ovan så har jag läst så mkt om folk som blivit bättre med sin värk så jag skulle vilja ge det ett seriöst försök några månader o sen utvärdera. En annan diet jag tycker är intressant är stenålderskosten men när det gäller den har jag inte hittat några uppgifter om att den skulle vara bra om man har värkproblematik.
- Pentti Varg
Pentti Varg skrev:Flawed skrev:Om du vill undvika värk så är inte LCHF svaret.
Periodisk fasta är nåt jag nyligen börjat med men höll på med mkt som ung. Jag har sista tre åren provat utesluta: socker, gluten och mjölkprodukter. Av detta har jag inte märkt nån direkt förbättring på värken. När det gäller lchf så är jag skeptisk rent generellt därför att det verkar vara en svår diet att följa och jag kan pga galloperation inte äta mkt fett.
Men som jag skrev ovan så har jag läst så mkt om folk som blivit bättre med sin värk så jag skulle vilja ge det ett seriöst försök några månader o sen utvärdera. En annan diet jag tycker är intressant är stenålderskosten men när det gäller den har jag inte hittat några uppgifter om att den skulle vara bra om man har värkproblematik.
Det beror väl på vad man har för värk också.
Har man värk i knän för att man väger mycket helt enkelt så funkar väl vilken metod som helst som gör att man väger mindre,min diskussion bygger på att värken beror på att man har någon sorts inflammatoriskt problem.
@ Flawed
Ja, och där har du helt klart en poäng. Jag har värk av generell typ i hela kroppen, typ fibromyalgi (även om jag inte fått den diagnosen utan det mer diffusa "smärttillstånd").
Det som inte riktigt framgår när jag läst om folks framgångssagor med lchf o minskad värk är om de också haft en rejäl övervikt. För då är det ju inte så konstigt om de blivit bättre menar jag om de samtidigt gått ner den övervikten o värken försvunnit. Då är det ju som du säger att då duger ju vilken diet som helst om värken är kopplat till övervikten...
Jag håller med dig om att man måste tänka på vilken sorts fett o vilka sorts kolhydrater osv. Men dåliga fetter undviker jag redan o annat "skräp". Det enda man kan göra är ju att prova sig fram vilken kost man mår bäst av...
Ja, och där har du helt klart en poäng. Jag har värk av generell typ i hela kroppen, typ fibromyalgi (även om jag inte fått den diagnosen utan det mer diffusa "smärttillstånd").
Det som inte riktigt framgår när jag läst om folks framgångssagor med lchf o minskad värk är om de också haft en rejäl övervikt. För då är det ju inte så konstigt om de blivit bättre menar jag om de samtidigt gått ner den övervikten o värken försvunnit. Då är det ju som du säger att då duger ju vilken diet som helst om värken är kopplat till övervikten...
Jag håller med dig om att man måste tänka på vilken sorts fett o vilka sorts kolhydrater osv. Men dåliga fetter undviker jag redan o annat "skräp". Det enda man kan göra är ju att prova sig fram vilken kost man mår bäst av...
- Pentti Varg
Periodisk fasta har jag funderat lääänge på, innan det blev en "grej", men mer för det andliga. Men har nu förstått att den fysiska biten inte är fyskam heller. Så ska fasiken göra slag i saken, bara det att jag är så dålig på det där med tid och tidens gång (och planering).
kiddie skrev:Periodisk fasta har jag funderat lääänge på, innan det blev en "grej", men mer för det andliga. Men har nu förstått att den fysiska biten inte är fyskam heller. Så ska fasiken göra slag i saken, bara det att jag är så dålig på det där med tid och tidens gång (och planering).
Det är inte svårt alls; man hoppar över frukosten eller middagen. Jag gör det sistnämnda och har inga hungerkänslor alls just.
- Pentti Varg
Jamen det gör jag redan 50 % av dagarna...
kiddie skrev:Jamen det gör jag redan 50 % av dagarna...
Det räcker att fasta 16-18 timmar i sträck för att få positiv effekt på hälsan.
- Pentti Varg
Har ni lyckats komma in i ketos? Vad jag fattat är det centralt när det gäller fasta.
Däremot är detox snacket tydligen båg vad gäller fasta. Lyssnade på en tvåtimmarsdebatt på dansk radio med bl a två forskare.
Däremot är detox snacket tydligen båg vad gäller fasta. Lyssnade på en tvåtimmarsdebatt på dansk radio med bl a två forskare.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:Har ni lyckats komma in i ketos? Vad jag fattat är det centralt när det gäller fasta.
Hmmm, kein anung. Kommer man in i ketos på ett dygn om man konsumerat kolhydrater under de måltider man äter? Ja, det kanske man gör om man äter en kolhydratreducerad kost på max 100 g kolhydrater/dag?
"Riktig" fasta på typ 7 dar med max 500 kcal per dag i juicer har jag provat några ggr i min ungdom. Det var för jobbigt även om hungerkänslorna försvann snabbt. Och sån fasta har jag också hört inte är så bra som man förut trodde.
- Pentti Varg
Pentti Varg skrev:kiddie skrev:Jamen det gör jag redan 50 % av dagarna...
Det räcker att fasta 16-18 timmar i sträck för att få positiv effekt på hälsan.
Vad trist. Då har jag inte mycket att jobba på.
Jag fastade oxo som ung. Det var örtteer och buljong jag fick dricka enligt min modell. Jag kände faktiskt inget alls. Vare sig trött eller pigg eller annorlunda. Var inte hungrig men behövde hålla mig sysselsatt för annars tänkte jag på mat. Det var något inom mig som ville fixera på mat, men det var inte hunger eller ens sugenhet.