Bakslag för DSM
21 inlägg
• Sida 1 av 1
Bakslag för DSM
Amerikanska National Institute of Mental Health (NIHM) som är världens största anslagsgivare för forskning inom det området, har nu svängt om från att vara en av de störstsa förespråkarna för DSM till att inte längre stödja forskning som är definierad utifrån DSM-kriterier. Direktören Thomas Insel anser DSM-diagnoserna saknar validitet och att framtidens patienter förtjänar bättre. Nu kommer detta förstås knappast ha någon omedelbar effekt på diagnosticering i praktiken, utan syftar i första hand till att styra om forskningen, men syftet är förstås att det på lång sikt ska förändra även diagnosticeringen.
Det finns ett antal artiklar om detta, t.ex. denna
http://mindhacks.com/2013/05/03/national-institute-of-mental-health-abandoning-the-dsm/
eller direkt från NIMH, där direktören Thomas Insel bl.a. skriver följande i sin blogg
(http://www.nimh.nih.gov/about/director/index.shtml):
Det finns ett antal artiklar om detta, t.ex. denna
http://mindhacks.com/2013/05/03/national-institute-of-mental-health-abandoning-the-dsm/
eller direkt från NIMH, där direktören Thomas Insel bl.a. skriver följande i sin blogg
(http://www.nimh.nih.gov/about/director/index.shtml):
The goal of this new manual, as with all previous editions, is to provide a common language for describing psychopathology. While DSM has been described as a “Bible” for the field, it is, at best, a dictionary, creating a set of labels and defining each. The strength of each of the editions of DSM has been “reliability” – each edition has ensured that clinicians use the same terms in the same ways. The weakness is its lack of validity. Unlike our definitions of ischemic heart disease, lymphoma, or AIDS, the DSM diagnoses are based on a consensus about clusters of clinical symptoms, not any objective laboratory measure. In the rest of medicine, this would be equivalent to creating diagnostic systems based on the nature of chest pain or the quality of fever. Indeed, symptom-based diagnosis, once common in other areas of medicine, has been largely replaced in the past half century as we have understood that symptoms alone rarely indicate the best choice of treatment.
It became immediately clear that we cannot design a system based on biomarkers or cognitive performance because we lack the data. In this sense, RDoC is a framework for collecting the data needed for a new nosology. But it is critical to realize that we cannot succeed if we use DSM categories as the “gold standard.”2 The diagnostic system has to be based on the emerging research data, not on the current symptom-based categories. Imagine deciding that EKGs were not useful because many patients with chest pain did not have EKG changes. That is what we have been doing for decades when we reject a biomarker because it does not detect a DSM category. We need to begin collecting the genetic, imaging, physiologic, and cognitive data to see how all the data – not just the symptoms – cluster and how these clusters relate to treatment response.
Bakslag för DSM
DSM tålde visst inte solljuset..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Bakslag för DSM
plåtmonster skrev:DSM tålde visst inte solljuset..
Inte så konstigt. Finns ju massa utav psykiatriker som säger att sedan DSM-IV släpptes så har diagnoserna ökat lavinartat.
Bakslag för DSM
Intressant! Min första spontana tanke är att det människans beteenden och hjärnans funktioner är för dåligt kartlagda för att man ska kunna diagnostisera psykiska besvär med hjälp av labtester. Målet borde så klart vara objetiva testmetoder men jag ser en risk för feldiagnostisering och -behandling om man går på testresultat innan mer forskning finns.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Bakslag för DSM
Abbreviation skrev:Målet borde så klart vara objetiva testmetoder men jag ser en risk för feldiagnostisering och -behandling om man går på testresultat innan mer forskning finns.
Ja, men det är ju precis vad det handlar om, att styra över forskningen mot att bygga upp sådan kunskap, inte att i dagsläget ändra på klinisk diagnosticering.
Bakslag för DSM
Kvasir skrev:Abbreviation skrev:Målet borde så klart vara objetiva tesmetoder men jag ser en risk för feldiagnostisering och -behandling om man går på testresultat innan mer forskning finns.
Ja, men det är ju precis vad det handlar om, att styra över forskningen mot att bygga upp sådan kunskap, inte att i dagsläget ändra på klinisk diagnosticering.
Jag förstod det men menar att man måste akta sig för att vara för ivrig, om du förstår hur jag menar. Så att tester inte börjar användas för tidigt, innan tillräckligt underlag finns.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Bakslag för DSM
Abbreviation skrev:Jag förstod det men menar att man måste akta sig för att vara för ivrig, om du förstår hur jag menar. Så att tester inte börjar användas för tidigt, innan tillräckligt underlag finns.
Absolut, och där instämmer säkert NIMH. Å andra sidan styr de väl i första hand över forskningen, i USA, så vad som händer kliniskt och i resten av världen har de mindre kontroll över. Jag har dock svårt att tro att deras omsvängning i frågan skulle ha någon större effekt i övrigt än att kanske fler länder så småningom börjar styra om sin forskning.
Bakslag för DSM
Det passar utmärkt ihop med att man skrotar AS-diagnosen. Detta är såklart ett stort steg i rätt riktning, men det förutsätter att forskning om neurodiversitet kommer igång, annars kommer inga framsteg på npf att uppnås oavsett denna omsvänging.
Bakslag för DSM
rdos skrev:Det passar utmärkt ihop med att man skrotar AS-diagnosen. Detta är såklart ett stort steg i rätt riktning, men det förutsätter att forskning om neurodiversitet kommer igång, annars kommer inga framsteg på npf att uppnås oavsett denna omsvänging.
Hmm ICD-10 släpptes 1 år innan DSM-4 tror jag. Så alltså var ICD-10 först ute med diagnosen AS. I och med att Sverige är medlem utav EU är det den diagnosmanualen som gäller. Vet du att den kommer att försvinna när ICD-11 släpps?
Bakslag för DSM
Zima33 skrev:I min utredning har de skrivit både ICD- och DSM-kod.
Jo dom brukar använda DSM koder under utredningar. Men då skulle alla som får en AS diagnos från och med idag inte få det enligt DSM-5. Så folk som får AS lär ju få den enligt ICD-10 kriterierna eller Gillbergskriterier.
Bakslag för DSM
Officiell diagnos måste vara enligt ICD i Sverige. DSM-kod förekommer som komplement, vilket är vanligt om man har utgått från DSM för att ställa diagnos.
Bakslag för DSM
Om man tar bort diagnosen, så finns liksom inte sjukdomen. Right?
Allt är liksom några psykiatrikers fantasier, right?
Lennart Frimodig
Allt är liksom några psykiatrikers fantasier, right?
Lennart Frimodig
Bakslag för DSM
Frimodig skrev:Allt är liksom några psykiatrikers fantasier, right?
Vad klarsynt du blivit på sistone.
Bakslag för DSM
slackern skrev:rdos skrev:Det passar utmärkt ihop med att man skrotar AS-diagnosen. Detta är såklart ett stort steg i rätt riktning, men det förutsätter att forskning om neurodiversitet kommer igång, annars kommer inga framsteg på npf att uppnås oavsett denna omsvänging.
Hmm ICD-10 släpptes 1 år innan DSM-4 tror jag. Så alltså var ICD-10 först ute med diagnosen AS. I och med att Sverige är medlem utav EU är det den diagnosmanualen som gäller. Vet du att den kommer att försvinna när ICD-11 släpps?
Då mycket av forskningen bedrivs i USA, och eventuella framgångar med forskning som inte utgår ifrån DSM kan förväntas sprida sig även utanför USA, så spelar det mindre roll vad man gör med ICD. Den kommer tids nog att få anpassas till verkligheten även den.
Bakslag för DSM
rdos skrev:slackern skrev:rdos skrev:Det passar utmärkt ihop med att man skrotar AS-diagnosen. Detta är såklart ett stort steg i rätt riktning, men det förutsätter att forskning om neurodiversitet kommer igång, annars kommer inga framsteg på npf att uppnås oavsett denna omsvänging.
Då mycket av forskningen bedrivs i USA, och eventuella framgångar med forskning som inte utgår ifrån DSM kan förväntas sprida sig även utanför USA, så spelar det mindre roll vad man gör med ICD. Den kommer tids nog att få anpassas till verkligheten även den.
Vet du vilka som ger ut ICD? Den diagnosmanualen används utav dom flesta länder. Eller du kanske inte gillar WHO?
http://www.who.int/classifications/icd/en/
Bakslag för DSM
ICD-11 kommer inte förrän 2015, så än så det finns tid att få bort personlighetsdrag / neurodiversitet ur den.
Länk: http://www.who.int/classifications/icd/revision/en/
Bakslag för DSM
rdos skrev:ICD-11 kommer inte förrän 2015, så än så det finns tid att få bort personlighetsdrag / neurodiversitet ur den.
Jo jag vet och jag ställde ju frågan till dej tidigare i tråden om du vet att dom kommer att plocka bort AS som diagnos i den?
Bakslag för DSM
slackern skrev:rdos skrev:ICD-11 kommer inte förrän 2015, så än så det finns tid att få bort personlighetsdrag / neurodiversitet ur den.
Jo jag vet och jag ställde ju frågan till dej tidigare i tråden om du vet att dom kommer att plocka bort AS som diagnos i den?
Om det är 2 år kvar så är det nog ingen som vet det. Det kan ju bero på hur det går med bortplockningen i DSM. Men det står iaf att man avser att anpassa sig till ny forskning, vilket ju gör att man måste gå samma väg som DSM. Frågan är bara hur långt man vill gå och vad som hinner komma fram innan dess.
Att det inte finns någon rimlig gränssättning mellan AS och HFA är ju känt, och lär ju knappast bli motbevisat. Frågan är bara om ICD bryr sig om detta eller inte.
Bakslag för DSM
rdos skrev:slackern skrev:rdos skrev:ICD-11 kommer inte förrän 2015, så än så det finns tid att få bort personlighetsdrag / neurodiversitet ur den.
Om det är 2 år kvar så är det nog ingen som vet det. Det kan ju bero på hur det går med bortplockningen i DSM. Men det står iaf att man avser att anpassa sig till ny forskning, vilket ju gör att man måste gå samma väg som DSM. Frågan är bara hur långt man vill gå och vad som hinner komma fram innan dess.
Att det inte finns någon rimlig gränssättning mellan AS och HFA är ju känt, och lär ju knappast bli motbevisat. Frågan är bara om ICD bryr sig om detta eller inte.
Med tanke på att ICD införde diagnosen AS innan DSM. Så kanske det är troligt att den kan bli kvar i ICD? Finns ju massa diagnoser som redan skiljer sej mellan den förra versionen DSM-IV TR och ICD-10. Så dom har ju redan gått skilda vägar.
Bakslag för DSM
Om NIMH börjar styra om sin forskningsfinansiering nu så ska vi nog inte vänta oss att det får något större genomslag kliniskt inom de närmaste tio tjugo åren. Man vill styra om forskningen just för att bygga upp en kunskap att basera alternativen på. Det är WHO som ligger bakom ICD, men jag tror inte WHO egentligen försöker styra så mycket själva, utan ICD är nog snarare avsett att vara en officiell internationell standard för diagnosticering, baserad på vad som faktiskt används kliniskt. Skulle ny forskning leda till alternativa och bättre diagnoser så följer nog WHO efter det.