Efter DSM

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Efter DSM

Inläggav rdos » 2013-05-19 20:19:09

Det här är vad NIHM i USA vill forska om istället för DSM:
http://www.cdc.gov/ace/

Det hela låter vettigt, och vad jag kan se så är inte npf inblandat i deras teorier om vad barndomstrauman kan leda till. Jag vill nog påstå att detta är relevant för alla, även npf-gruppen. Kanske framförallt för npf-gruppen.

Sedan kan man ju undra hur man tänker kring npf.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Efter DSM

Inläggav lindrin » 2013-05-19 20:36:19

Förstod jag det rätt att barndoms trauma tros kunna ge Asperger, eller Asperger lika symptom?
lindrin

Anslöt: 2008-04-04

Efter DSM

Inläggav plåtmonster » 2013-05-19 20:37:03

rdos skrev:så är inte npf inblandat i deras teorier om vad barndomstrauman kan leda till

Menar du att de vill diagnosticera konsekvenserna av NPF, t.ex mobbning och vad det i sin tur leder till? eller missade jag poängen där?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Efter DSM

Inläggav lindrin » 2013-05-19 20:40:09

Fasen, tror inte att jag hängde med där.
lindrin

Efter DSM

Inläggav rdos » 2013-05-19 20:42:35

lindrin skrev:Förstod jag det rätt att barndoms trauma tros kunna ge Asperger, eller Asperger lika symptom?

Nej. Man har inte blandat in AS eller andra npf ö.h.t. utan har forskat på samband mellan dysfunktionell barndom och problem som vuxen. Det är därför som jag tror på det här konceptet, och att det inte är "kylskåpsmammor" version 2.
rdos

Efter DSM

Inläggav rdos » 2013-05-19 20:46:05

plåtmonster skrev:
rdos skrev:så är inte npf inblandat i deras teorier om vad barndomstrauman kan leda till

Menar du att de vill diagnosticera konsekvenserna av NPF, t.ex mobbning och vad det i sin tur leder till? eller missade jag poängen där?

Iaf så kan man separera en del miljöbaserade drag ifrån npf, vilket ju vore rätt bra. T.ex. så ingår ju depression, alkoholism och kriminalitet i sådant som har stark koppling till barndomstrauman. Då kanske vi slipper höra att mördare X och Y har Asperger's, och istället kan man finna orsaken till att de mördade i traumatiska upplevelser.
rdos

Efter DSM

Inläggav Eembla » 2013-05-19 21:06:39

Samtidigt så tycker jag att det är lite vad kom först hönan eller ägget?
Har man en dysfunktionell barndom pga utav sin npf och därmed problem som vuxen? Eller har man en dysfunktionell barndom som bidrar till en grövre npf?
Enda sättet att testa det är ju att ha en grupp barn med känd npf som inte utsätts för mobbning, dåligt hemma etc och jämföra dem med npf barn som växer upp "som vanligt" och blir mobbade. Om det då är någon skillnad i problematiken som vuxen. Det är det enda sättet att utesluta miljön.
Sedan så har ju många väldigt pinfärska studier visat att det är kombinationen som gör problematiken svår. Ex vad gäller kriminalitet så finns det en studie som visar att barndomstrauma+en gen som heter MAO ger en väsentligt högre risk för att bli kriminell som vuxen, än de som har MAO genen men inte genomgått barndomstrauma. Kan ju vara sådana kombinationer med npf också. Att en person som utsätts för trauma, har npf, och aldrig haft en trygg miljö har kanske högre risk att utveckla ett kriminellt beteende, eller risk beteende överhuvudtaget.
Eembla

Anslöt: 2013-05-16

Efter DSM

Inläggav rdos » 2013-05-19 21:17:12

Eembla skrev:Samtidigt så tycker jag att det är lite vad kom först hönan eller ägget?
Har man en dysfunktionell barndom pga utav sin npf och därmed problem som vuxen? Eller har man en dysfunktionell barndom som bidrar till en grövre npf?
Enda sättet att testa det är ju att ha en grupp barn med känd npf som inte utsätts för mobbning, dåligt hemma etc och jämföra dem med npf barn som växer upp "som vanligt" och blir mobbade. Om det då är någon skillnad i problematiken som vuxen. Det är det enda sättet att utesluta miljön.

Nja, det finns ett alternativ. Även om jag knappast tror att NIHM tänker i dessa banor (enligt dem själva så vet man inte hur man ska gå tillväga egentligen), så är en möjlighet att diskvalificiera personlighetsdragen som dysfunktioner, och börja forskning om dessa som neurodiversitet istället. Det är en sådan artikel jag hoppas få publicerad i år.

Om man får ett bra verktyg för att gradera neurodiversitet så kan man använda detta på samma sätt som kön och etnicitet i olika undersökningar av riskfaktorer, UTAN att npf i sig blir till en dysfunktion.

Eembla skrev:Sedan så har ju många väldigt pinfärska studier visat att det är kombinationen som gör problematiken svår.

Tror jag säkert, men för att kunna jobba preventivt så måste man veta vad som vad. Idag så blandar DSM friskt ihop personlighetsdrag med miljödrag, vilket gör vidare forskning om orsaker omöjlig.

Eembla skrev:Ex vad gäller kriminalitet så finns det en studie som visar att barndomstrauma+en gen som heter MAO ger en väsentligt högre risk för att bli kriminell som vuxen, än de som har MAO genen men inte genomgått barndomstrauma. Kan ju vara sådana kombinationer med npf också. Att en person som utsätts för trauma, har npf, och aldrig haft en trygg miljö har kanske högre risk att utveckla ett kriminellt beteende, eller risk beteende överhuvudtaget.

OM MAO genen är kopplad till npf så är det omöjligt att reda ut orsaken till dessa fynd.
rdos

Efter DSM

Inläggav Eembla » 2013-05-19 21:23:14

Fast är inte det att baa döpa om problemet? Oavsett om det heter neurodiversitet eller npf så bidrar ju faktorn till eventuell mobbning.
Jag själv var så annorlunda från andra barn pågrund utav mitt sätt att de retade mig och misshandlade mig.
Ett problem som jag har är att jag tar saker och ting väldigt bokstavligt. Detta lärde sig ungarna väldigt fort och sa saker som jag skulle göra, som var fel för de utnyttjade min svaghet.
Det känns lite som att riskfsaktorn för att bli mobbad är att man är annorlunda från normen.
Eembla

Efter DSM

Inläggav rdos » 2013-05-19 21:35:20

Eembla skrev:Fast är inte det att baa döpa om problemet? Oavsett om det heter neurodiversitet eller npf så bidrar ju faktorn till eventuell mobbning.
Jag själv var så annorlunda från andra barn pågrund utav mitt sätt att de retade mig och misshandlade mig.
Ett problem som jag har är att jag tar saker och ting väldigt bokstavligt. Detta lärde sig ungarna väldigt fort och sa saker som jag skulle göra, som var fel för de utnyttjade min svaghet.
Det känns lite som att riskfsaktorn för att bli mobbad är att man är annorlunda från normen.

Det är inte oväsentligt för att förstå problemens bakgrund, och för att kunna föreslå lösningar. Med AS-diagnosen så kopplas AS bara ihop med mobbing. Då AS både har en stark koppling till neurodiversitet (att vara annorlunda) och konsekvenser av detta, så ger det ingen indikation på hur man kan minska problemen hos de som idag får diagnosen. Istället för att uppmärksamma att annorlunda barn blir mobbade, och göra något åt detta, så forskar man om orsaker till autism, och hur man kan gör om dessa barn till NTs.

Om man istället gör undersökningar på mobbing, barndom och grad av neurodiversitet så ser man direkt att orsaken till mobbing är kopplad till neurodiversitet, och då neurodiversitet inte är ett problem man ska fixa, så återstår att jobba med orsaken till att dessa barn blir mobbade.
rdos

Efter DSM

Inläggav Eembla » 2013-05-19 21:39:48

Fast det beror nog mycket på vad för individ man är. Jag välkomnar hellre studier kring lösning av autism och AS än studier som ska arbeta med orsaker.
Om man skulle anpassa miljön efter mina egenskaper så att jag inte skulle bli mbbad så känns det inte rätt. Då lever man i en låtsasvärld beskyddad av en bubbla. Då vill jag hellre ta piller som gör mig till en NTF och som får mig att fungera i samhället utan att behöva dras med mina problem.
Eembla

Efter DSM

Inläggav Eembla » 2013-05-19 21:43:36

Vad jag ville ha sagt men tappade bort mig är att när du förklarar det så, så är nog båda delar av forskningen minst lika viktig, för eftersom olika individer vill ha olika lösningar så ska man kunna erbjuda det.
Eembla

Efter DSM

Inläggav rdos » 2013-05-19 21:46:53

Eembla skrev:Fast det beror nog mycket på vad för individ man är. Jag välkomnar hellre studier kring lösning av autism och AS än studier som ska arbeta med orsaker.
Om man skulle anpassa miljön efter mina egenskaper så att jag inte skulle bli mbbad så känns det inte rätt. Då lever man i en låtsasvärld beskyddad av en bubbla. Då vill jag hellre ta piller som gör mig till en NTF och som får mig att fungera i samhället utan att behöva dras med mina problem.

Inget av detta utesluter att man skapar effektiva metoder för att minska problemen med npf. Snarare så är det mer troligt att sådana metoder kan utvecklas om man vet vad olika komponenter i AS är för något snarare än att behandla allt som en grå massa.

Som exempel så kan man använda större populationer i gråzonen, bland annat de som idag inte skulle kvalificera för AS, men som har hög grad av neurodiversitet, och jämföra dem med de som har många problem (varav många har diagnosen). Sådana undersökningar skulle ge bra underlag för hur man kan undvika problemen. De vore mycket bättre än de studier man idag använder där kontrollgruppen är extrema NTs.
rdos

Efter DSM

Inläggav plåtmonster » 2013-05-19 21:47:39

rdos skrev:börja forskning om dessa som neurodiversitet istället. Det är en sådan artikel jag hoppas få publicerad i år.

Du skriver en vetenskaplig artikel som ska publiceras i en peer-reviewed tidskrift?

Eembla skrev:Fast är inte det att baa döpa om problemet?

Det är blir olika utgångspunkter om man kallar något för en sjukdom/nedsättning osv eller om det kallas annat funktionssätt. Sedan kan miljön vara ogynsam eller att någon funktion fungerar sämre, men det är inte detsamma som att allt är nedsatt. Urskiljning mao.

Eembla skrev:studier kring lösning av autism och AS än studier som ska arbeta med orsaker.

AS och autism är permanent så hur ska det "lösas"?

För att hitta lösningar så underlättar det enormt att veta orsakerna.
plåtmonster

Efter DSM

Inläggav rdos » 2013-05-19 21:53:25

plåtmonster skrev:
rdos skrev:börja forskning om dessa som neurodiversitet istället. Det är en sådan artikel jag hoppas få publicerad i år.

Du skriver en vetenskaplig artikel som ska publiceras i en peer-reviewed tidskrift?

Ja. Den är på 3:e rundan av peer-review. Den kommer t.o.m. att bli helt öppen utan kostnad då det är en tidskrift som debiterar författarna $99 per publicerad artikel.
rdos

Efter DSM

Inläggav lindrin » 2013-05-19 22:00:22

rdos skrev:
Inget av detta utesluter att man skapar effektiva metoder för att minska problemen med npf. Snarare så är det mer troligt att sådana metoder kan utvecklas om man vet vad olika komponenter i AS är för något snarare än att behandla allt som en grå massa.

Som exempel så kan man använda större populationer i gråzonen, bland annat de som idag inte skulle kvalificera för AS, men som har hög grad av neurodiversitet, och jämföra dem med de som har många problem (varav många har diagnosen). Sådana undersökningar skulle ge bra underlag för hur man kan undvika problemen. De vore mycket bättre än de studier man idag använder där kontrollgruppen är extrema NTs.

Det du skriver här låter mycket intressant, och jag håller med!
lindrin

Efter DSM

Inläggav lindrin » 2013-05-19 22:01:41

rdos skrev:
plåtmonster skrev:

Ja. Den är på 3:e rundan av peer-review. Den kommer t.o.m. att bli helt öppen utan kostnad då det är en tidskrift som debiterar författarna $99 per publicerad artikel.

Detta vill jag gärna läsa, hur får man tillgång? Om ni ursäktar en som inte vet.
lindrin

Efter DSM

Inläggav plåtmonster » 2013-05-19 22:46:44

rdos skrev:Ja. Den är på 3:e rundan av peer-review. Den kommer t.o.m. att bli helt öppen utan kostnad då det är en tidskrift som debiterar författarna $99 per publicerad artikel.

Är det en känd tidning? fick du ersättning för att skriva den från någon fond?
*nyfiken*
plåtmonster

Efter DSM

Inläggav rdos » 2013-05-19 22:51:47

plåtmonster skrev:
rdos skrev:Ja. Den är på 3:e rundan av peer-review. Den kommer t.o.m. att bli helt öppen utan kostnad då det är en tidskrift som debiterar författarna $99 per publicerad artikel.

Är det en känd tidning? fick du ersättning för att skriva den från någon fond?
*nyfiken*

De är relativt nya och kallas för Sage Open. Nej, jag skriver som "Independent Researcher", och vill inte bli styrd via anslag. Behöver ju inte heller anslag då jag har vanligt jobb och gör detta på fritiden.
rdos

Efter DSM

Inläggav Kvasir » 2013-05-20 1:04:20

rdos skrev:Det här är vad NIHM i USA vill forska om istället för DSM:
http://www.cdc.gov/ace/

Det hela låter vettigt, och vad jag kan se så är inte npf inblandat i deras teorier om vad barndomstrauman kan leda till. Jag vill nog påstå att detta är relevant för alla, även npf-gruppen. Kanske framförallt för npf-gruppen.

Sedan kan man ju undra hur man tänker kring npf.

Detta gäller förstås bara ett specifikt projekt. Ännu intressantare blir det om man ser det i sammanhang av att NIMH planerar att helt överge DSM för alla projekt de finanserar, vilket jag skrev om i denna tråd:
http://www.aspergerforum.se/bakslag-for-dsm-t33260.html
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Återgå till Aspergare och vården

Logga in