Kommer inte igång med Excel (till bokföring)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Trollmor » 2013-05-16 13:04:13

Jag är helt nybörjare på Excel, och dessutom är det länge sedan jag pluggade på om bokföring. Nu har jag i uppdrag att sköta bokföringen för ett litet gemenskapsprojekt som jag och några till håller på att starta. Jag vill ha konton för pengar in, pengar ut, skulder, fordringar (till resp på många olika personer och företag), och så vill jag kunna hyfsat snabbt se hur vi ligger till, när någon frågar om vi har råd att köpa det ena eller det andra.

Bokslut och deklaration ska vi köpa hjälp med, men bokförarfirman måste ju ha något att utgå ifrån!

Och så får jag inte fram något vettigt dokument alls, när jag klickar på Excel. Och det lilla jag får fram begriper jag inte hur det är meningen att man ska göra med dem.

Så jag tänkte, att kanske, kanske det på detta forum finns någon som ÄLSKAR att vägleda stackars nybörjare, så att de (nybörjarna) kan komma igång och sen fortsätta själva.

Givetvis är jag öppen för andra sätt att göra detta på, än i Excel, men lösa papper jag jag redan provat, och de kommer ofta bort. I datorn hittar jag åtminstone de dokument jag har lagrat.

(Fast, just Excel verkar lagra dokumenten någonstans där jag inte hittar dem så lätt. Det måste ju gå att göra ett dokument som jag kan lägga i en mapp, och sen kalla mappen "Bokföring för projektet" eller något sådant.

Moderator Titti
Kompletterade rubriken för tydlighetens skull.
Trollmor

Anslöt: 2010-08-01

Kommer inte igång med Excel

Inläggav LordNelson » 2013-05-16 13:09:33

Som alternativ finns det väl bokföringsprogram som är ganska enkla och även gör bokslut och deklarationen.
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Inläggav Hundralappen » 2013-05-16 13:13:48

Det är lite klurigt i början. Men du döper kolumnerna till vad du vill ha i dom och sen är det bara att mata in siffor.
Du läser av som kolumn först och sen siffra till vänster i raden. Typ A9.
Du kan dessutom använda en tidigare ruta för att beräkna i en annan. Vi säger att du är på A9 och där skrivit in "100" och sen vill skriva något i D3 där den återförs så skriv tex:
=((A9)/2)

Så kommer den ta det som står i A9 (i vårt fall 100) och dela med 2. Likamedtecknet indikerar att du vill beräkna i rutan.

Testa lite sånt så du får kläm på det. Rätt läskigt i början men väldigt användbart!

För övrigt så får du ju spara dokumentet. "Spara som --> texten_du_vill_spara.xls" tillexempel.
Hundralappen

Anslöt: 2009-01-16

Inläggav barracuber » 2013-05-16 13:25:35

Om man inte väljer katalog antar jag att Excel (liksom övriga Officeprogram) lägger filerna under Dokument / Documents. Det kan heta olika beroende på språk, om du kör PC/Windows eller Mac och på vilken version av Windows du kör. Före Windows 7 hette det "Documents and Settings" men Win7 kallar det bara "Documents" (i ett sätt att likna linux/unix/mac-standard). Om du, i Win7, ser en genväg som heter "My Documents" så leder den till "Documents".

Enklast är att du berättar vilken typ av dator (PC eller mac) och OS du har. Även vilken version av Excel du har (2003/2007/2010 osv).

Om du gillar videokurser dvs inspelat hur det går till och med eller utan förklarande röst, så är youtube lämpligt. Om du hellre vill ha skrivna instruktioner / artiklar så rekommenderar jag böcker eller att du googlar.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Trollmor » 2013-05-16 20:35:29

Tack ska ni ha! :)

Just det, dokumentet fanns under Dokument, och jag kunde flytta det därifrån till min mapp. Alltså har jag klarat av Steg Ett, det känns bra! ;)

Bokslut och deklaration ska jag inte trassla med ännu. Om ett år eller två blir det dags.

Jag döpte kolumnerna till Datum, Text, In, Ut och Saldo. En kolumn blev över, jag antar att den passar bra till verifikationsnummer sedan.

Men dokumentet fortsätter med hur många "blad" som helst åt höger till. Är det meningen att man ska ha ett konto för varje "blad" eller "sida" månntro?

"Lite klurigt i början" ... Tack för de orden! Då behöver jag inte känna mig helt blåst! Men jag väntar nog med att göra uträkningar ännu ett tag, först vill jag lära mig hur jag över huvud taget får in siffrorna i vettiga rutor, så att jag kan börja få någon sorts ordning på siffrorna! Det finns massor av verifikationer som ligger och väntar på att bli införda, och ett problem är att jag ibland hittar gamla sådana - som alltså ska in någonstans mitt i det jag redan har fört in ... :P

Att göra uträkningar direkt i kolumnerna verkar helt klart höra till Lektion Två! Som väl bör bygga på Lektion Ett?

(Jag antar att Hundraleppen menar att A9 betecknar den första rutan på den nionde raden?)

Om jag minns rätt så bygger de flesta kontoplaner på att kontona har nummer som börjar på någon av siffrorna 1-5. Något sådant måste jag ju börja skapa, som passar till just vårt lilla projekt - och alla tusen skulder och fordringar som uppkommit när någon köpt något till projektet för egna pengar.

Jag använder en Mac med OS X 10.4.11. Det är alldeles nyhemladdat, i julas! :) Officeprogrammet lät jag stoppa in i datorn när jag köpte den, hm, när var det, omkring 2006 tror jag. (c) 2004.

Aha, kan jag googla? Undras, vad jag ska skriva i fönstret då ... "Hur kommer jag igång med den allra enklaste löpande bokföringen i Excel eller annat program" -? *provar* ... Hm, det kom upp massor av kul sidor som jag inte ens klickade på, för dom verkade alldeles för avancerade. "Lära sig ett nytt bokföringsprogram" ... "ska vi straffas för att andra lurar staten" ... Jag vill inte TRO att jag är så urbota korkad att jag behöver betala "100 kronor i månaden för ett bokföringsprogram" ...

YouTube är inte aktuellt på grund av mitt slöa modem. Det vore kul annars.
Trollmor

Inläggav Miche » 2013-05-16 21:06:56

Jag skulle definitivt inte rekommendera Excel för bokföring, det är alldeles för enkelt att sabotera något i tidigare bokföring.

Exceldokumentet innehåller över 60000 rader så det är inte klokt att lägga bokföringen över flera sidor, att summera över sidorna är dessutom krångligare och tillhör lektion 20.

Det går att göra summeringar för enskilda konton men det tillhör lektion 15...

Googla istället bokföring på Mac och hitta ett riktigt bokföringsprogram.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Trollmor » 2013-05-17 8:13:05

Och jag som köpte det programmet för att ha till bokföring! Dålig marknadsföring?

Hur känner jag igen ett bra bokföringsprogram? (Ett av problemen är att jag måste ändra i efterhand tills jag får ordning på alla förrymda papper.)
Trollmor

Inläggav Miche » 2013-05-17 10:06:24

Jo, men var väldigt försiktig (inte kul att ta hand om slarviga personers papper).
Miche

Inläggav kullan » 2013-05-17 10:14:57

Jag vill oxå lära mig excell. främst för att göra veckoscheman och lite kassabokföring för den egna ekonomín. Och jag har för mig att man ska kunna göra sina egna visitkort i det programmet oxå.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Miche » 2013-05-17 11:14:37

Visitkort och veckoschema kan du lika gärna göra i Word, det finns en alldeles utmärkt tabellfunktion för ändamålet (gå på Infoga tabell så är det rätt enkelt att lista ut själv hur du gör).
Miche

Sv: Re: Kommer inte igång med Excel

Inläggav Titti » 2013-05-17 11:25:21

Trollmor skrev:Och jag som köpte det programmet för att ha till bokföring! Dålig marknadsföring?

Hur känner jag igen ett bra bokföringsprogram? (Ett av problemen är att jag måste ändra i efterhand tills jag får ordning på alla förrymda papper.)

Du ska inte kunna ändra i efterhand i ett bokföringsprogram, det är ett av kriterierna på "bra". Vissa korrigeringar ska du kunna göra i det redan bokförda men då skall programmet göra noteringar om det. Däremot skall du kunna lägga till verifikationer på tidigare datum och då skall programmet sortera in dem rätt i tidsordning. Det gör att du kan få ett verifikat med nummer 158 mellan 22 och 23 tex.

Har du ingen som helst kunskap om bokföring tycker jag du skall börja med att skaffa dig det, du gör det onödigt svårt för dig annars. Och skall den som gör bokslut och deklaration reda ut de fel du (troligen) gör på betald arbetstid blir det dyrt! Om verksamheten i sig är bokföringspliktig finns det en del lagkrav på hur den skall ordnas också...
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav LordNelson » 2013-05-17 11:32:46

Titti skrev:Har du ingen som helst kunskap om bokföring tycker jag du skall börja med att skaffa dig det, du gör det onödigt svårt för dig annars. Och skall den som gör bokslut och deklaration reda ut de fel du (troligen) gör på betald arbetstid blir det dyrt! Om verksamheten i sig är bokföringspliktig finns det en del lagkrav på hur den skall ordnas också...

Det finns handledning i böcker och över nätet till bokföringsprogrammen. Jag sköter min bokföring utan förkunskaper och många andra gör nog också det.
LordNelson
Förhandsgranskad

Inläggav Titti » 2013-05-17 12:00:29

LordNelson skrev:
Titti skrev:Har du ingen som helst kunskap om bokföring tycker jag du skall börja med att skaffa dig det, du gör det onödigt svårt för dig annars. Och skall den som gör bokslut och deklaration reda ut de fel du (troligen) gör på betald arbetstid blir det dyrt! Om verksamheten i sig är bokföringspliktig finns det en del lagkrav på hur den skall ordnas också...

Det finns handledning i böcker och över nätet till bokföringsprogrammen. Jag sköter min bokföring utan förkunskaper och många andra gör nog också det.

En bra handledning kan ge tillräckligt mycket för att själva bokföringen skall bli korrekt men om man inte har varken grundkunskaper, handledning eller bokföringsprogram så blir det onödigt svårt och dessvärre oftast fel. Så menar jag.
Titti

Inläggav kullan » 2013-05-17 12:02:47

Själv skulle jag aldrig klara av att ha ett företag pga just bokföringen. Och att hyra in tjänsten av en revisor har man ju inte råd med. Så därför avstår jag just det.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Titti » 2013-05-17 12:12:36

kullan skrev:Själv skulle jag aldrig klara av att ha ett företag pga just bokföringen. Och att hyra in tjänsten av en revisor har man ju inte råd med. Så därför avstår jag just det.

Det beror väl på - om företaget är lönsamt så kan det bära kostnaden för att anlita hjälp med bokföringen likväl som lokalhyra, varuinköp och annat. Är det inte lönsamt så är det en hobby.
Titti

Inläggav LordNelson » 2013-05-17 13:15:53

Jag har svårt för kurser och utgick väl mycket från mig själv.

Ett tidigare program fick mig gråta, det nuvarande ger bara huvudvärk. En bokföringskurs hade kanske underlättat. Dessutom har jag någon jag rådfrågar vid nödfall.
LordNelson
Förhandsgranskad

Inläggav Trollmor » 2013-05-17 22:39:26

Hellre huvudvärk än både gråta och ha huvudvärk! Tack för svar, alla! Självklart vill jag göra rätt från början, men nu är jag inte vid början, utan det finns gamla papper att reda upp, och jag VET att jag inte kommer att hitta dem i datumordning.

Så jag lär väl inte använda ett riktigt bokföringsprogram för det som redan har varit, det förstår jag nu. Men från och med idag ... nej, det går ju inte, från och med juni kanske, skulle det var bra att komma igång och göra rätt för framtiden.

Jag antar, att jag sålunda behöver två olika system för det som redan är tilltrasslat, mest helt enkelt bortglömt, och för det som ligger i framtiden och ska bli "på riktigt".

kullan skrev:Jag vill oxå lära mig excel. främst för (...) lite kassabokföring för den egna ekonomín.
Jag antar att varken du eller jag har egentlig nytta av Excel för våra penga-siffror?
Trollmor

Inläggav LordNelson » 2013-05-17 23:01:51

Att det är en j**la oreda nu är nog inget problem, det fixar du när du bokför. Sen kan även, som Titti skrev, verifikationer bokföras bakåt till ett tidigare datum om man missat någon.

Kanske kan ett företagskonto där ni har varsitt kontokort eller att ni handlar mer mot faktura underlätta för dig.
LordNelson
Förhandsgranskad

Inläggav Trollmor » 2013-05-18 21:30:42

Eh, jo, LordNelson, oredan är ett j*v*a problem, eftersom vi har så ont om pengar att vi hela tiden lånar av varandra, av projektet, av vänner ... :P Men det låter ju bra att man kan rätta till i efterhand, även om verifikationerna komme i konstig ordning. Jag lär väl sätta in dem i en pärm i samma ordning som de förekommer i bokföringen.

Företagskonto? Det går nog inte än. Vi har nämligen inte bestämt än om det ska vara en ekonomisk förening, en stiftelse eller något annat. Jag har utgått ifrån att vi måste bestämma formen först och registrera den juridiska personen sedan.

Min uppgift just nu är faktiskt väl så mycket att få ordning på anteckningarna över smålån hit, lite större lån dit, någon har köpt för egna pengar till projektet ... Och så ska all arbetstiden antecknas på något vettigt sätt. Tanken är bland annat att den ene kan betala i pengar, den andre i arbete.

Tack igen för hjälpen!
Trollmor

Återgå till IT-forum

Logga in