Kommer inte igång med Excel (till bokföring)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Trollmor » 2013-05-16 13:04:13

Jag är helt nybörjare på Excel, och dessutom är det länge sedan jag pluggade på om bokföring. Nu har jag i uppdrag att sköta bokföringen för ett litet gemenskapsprojekt som jag och några till håller på att starta. Jag vill ha konton för pengar in, pengar ut, skulder, fordringar (till resp på många olika personer och företag), och så vill jag kunna hyfsat snabbt se hur vi ligger till, när någon frågar om vi har råd att köpa det ena eller det andra.

Bokslut och deklaration ska vi köpa hjälp med, men bokförarfirman måste ju ha något att utgå ifrån!

Och så får jag inte fram något vettigt dokument alls, när jag klickar på Excel. Och det lilla jag får fram begriper jag inte hur det är meningen att man ska göra med dem.

Så jag tänkte, att kanske, kanske det på detta forum finns någon som ÄLSKAR att vägleda stackars nybörjare, så att de (nybörjarna) kan komma igång och sen fortsätta själva.

Givetvis är jag öppen för andra sätt att göra detta på, än i Excel, men lösa papper jag jag redan provat, och de kommer ofta bort. I datorn hittar jag åtminstone de dokument jag har lagrat.

(Fast, just Excel verkar lagra dokumenten någonstans där jag inte hittar dem så lätt. Det måste ju gå att göra ett dokument som jag kan lägga i en mapp, och sen kalla mappen "Bokföring för projektet" eller något sådant.

Moderator Titti
Kompletterade rubriken för tydlighetens skull.
Trollmor

Anslöt: 2010-08-01

Kommer inte igång med Excel

Inläggav LordNelson » 2013-05-16 13:09:33

Som alternativ finns det väl bokföringsprogram som är ganska enkla och även gör bokslut och deklarationen.
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Inläggav Hundralappen » 2013-05-16 13:13:48

Det är lite klurigt i början. Men du döper kolumnerna till vad du vill ha i dom och sen är det bara att mata in siffor.