Bör man svara på tillsägelser?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Moggy » 2013-05-17 23:55:57

Bör man svara på tillsägelser i PM? Typ visa att man uppfattat det och kanske beklaga att man råkade slinta lite på tangentbordet? Eller ska man bara läsa det och acceptera den och gå vidare. Tänker mest på de fall när man inte har några invändningar och utan vidare tar tillsägelsen. Tycker moddarna att det är arrogent att inte få nån kommentar på det?

Admin: tråden postades först i Moderering, men eftersom den inte rör ett modereringsfall så flyttades den till denna avdelning istället.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav mnordgren » 2013-05-18 0:09:19

Admin:

Om man vill svara kan man göra det men om man inte vill så behöver man inte.
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Alien » 2013-05-18 0:32:12

Det är förstås trevligt att få svar som visar att mottagaren förstått och accepterat, men inget vi förväntar oss.

Inget svar kan betyda att man accepterar, att man egentligen inte accepterar men inte vill bråka om det m m.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav marxisten » 2013-05-18 1:11:16

Alien skrev:Det är förstås trevligt att få svar som visar att mottagaren förstått och accepterat, men inget vi förväntar oss.

Inget svar kan betyda att man accepterar, att man egentligen inte accepterar men inte vill bråka om det m m.

Hur uppfattas det om personen svarar genom att argumentera emot på ett konstruktivt sätt och försöker förklara saken från dennes synvinkel?
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav Alien » 2013-05-18 1:27:58

Moderator:

Jag kan bara svara för mig själv.

"Konstruktivt" var ordet. Jag försöker i så fall förklara varför jag givit en tillsägelse. Men det finns de som inte accepterar att de gjort något fel, och då blir det en tröttsam pm-växling.

Att jag inte heller tycker att jag gjort fel beror förstås på att jag är ofelbar! 8) Nej, men jag kan ju ha diskuterat med andra moderatorer och dessutom agerat enligt praxis.

Det har faktiskt hänt att tillsägelser/varningar dragits tillbaka, så vi är inte prestigebundna, utan kan ändra oss. Men ta inte det som en inbjudan att tjafsa om allt! :P
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav sugrövmanövern » 2013-06-11 13:40:03

Jag brukar inte svara för jag tänker att modsen har så mycket att göra och inte har tid att läsa mina fåniga pm... Trodde inte de ville ha svar, asså bli störda så lite som möjligt.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Azo85 » 2013-06-11 14:43:03

Jag fick ett påpekande och svarade "Rimlig bedömning.". För egen del känns det rätt att svara att man läst och ge sin synpunkt. Som moderator kan jag känna att det finns ett värde i att få gensvar och därmed se om medlemmar förstår och/eller delar min uppfattning. Om det inte existerar någon kommunikation mellan medlemmar och moderatorer tror jag att det kan bli konflikter.

Hade jag svarat "Fullständigt felaktigt" hade moderatorn kunnat svara "Din enskilda uppfattning saknar betydelse.". Hade 10 personer till skrivit samma sak som mig i liknande ärende så är det värdefullt då det kanske finns en skillnad mellan medlemmar och moderatorer och då får moderatorerna antingen ändra sig eller fundera på hur regler och etikett tydligare skall förmedlas.
Azo85

Anslöt: 2011-09-01

Inläggav Miche » 2013-06-12 22:07:54

Moderatorerna ser om man öppnat ett PM eller inte, vid några tillfällen har de gett tillfälligt postförbud (rätta mig om jag har fel) tills PM från moderator/admin har blivit öppnat (de kan dock omöjligt veta om mottagaren har läst, än mindre förstått).

Jag anser normalt sett att det är ganska onödigt att svara (i de flesta fall).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Miche » 2013-06-12 22:11:37

Tillägg till ovanstående: Alla medlemmar som skickar PM kan se om mottagaren öppnat det eller ej.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav mnordgren » 2013-06-13 15:14:12

Miche skrev:Moderatorerna ser om man öppnat ett PM eller inte, vid några tillfällen har de gett tillfälligt postförbud (rätta mig om jag har fel) tills PM från moderator/admin har blivit öppnat (de kan dock omöjligt veta om mottagaren har läst, än mindre förstått).

Admin:

Jo, det stämmer. Öppnar man inte ett PM från en moderator trots att man varit inloggad och sett det får man postförbud, men det hävs såklart när man har öppnat PM:et. Vi ser det som viktigt att man läser PM från oss.
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in