Min laptops pekplatta i egen tråd

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Min laptops pekplatta i egen tråd

Inläggav Pemer » 2008-04-18 13:06:19

Tänkte problematiken med min märkligt egensinniga laptop kunde förtjäna en egen tråd där det kan diskuteras on topic, andra kan dela med sig av sina liknande erfarenheter, och... ja, lite sådant.

Fick alltså en sprojtans Acer 5310 med XP förinstallerat som arbetsredskap av hockeyklubben. Drabbades direkt av problemen med pekplattan. Någon gång lite då och då fick datorn blåskärm och startade om när jag satt med den på batterikraft, eller när den hade ström via bussens elsystem när man satt på spelarbussen på väg till eller från bortamatcher.

Pekplattan lever alltså ständigt sitt eget liv. Man får alltså hela tiden tänka på var på skärmen musmarkören befinner sig. Rätt vad det är smackar musmarkören till någon länk eller knapp på en sida, idag fick jag en dubbelpost när jag skapade mitt eget startinlägg i en ny tråd, så att det här bisarra problemet skapade en extra tråd här på forumet... :roll:

Och sätter den inte markören någonstans där den gör skada flyttar den i alla fall markören ifrån där den var. Jag kan ju sitta och skriva ett inlägg här på ett forum och plötsligt skriva fel - och exakt när jag ska trycka på backstegsknappen för att radera sätter pekplattan markören ute på neutral mark på sidan, så att backsteg plötsligt betyder backa till föregående sida. Oftast innebär det ju faktiskt att allt jag har skrivit ligger kvar i textformuläret när jag klickar mig fram till nästa sida igen, det är ju liksom det normala, men ibland är det inte så självklart ändå.

Så småningom hade jag sinnesnärvaro att nämna problemet för den sponsor som hade ordnat med datorn, och han grejade så klart en mus. En trådlös mus - som visar sig vara den faktor som plötsligt skapar väsentligt större problem med blåskärm och datorkrasch. Till sist kikade jag på informationen efter en sådan krasch, och noterade att den orsakats av musen med någon länk till något företag, som inte var samma som märket på musen, men märket på den inköpta musen var väl någon licentsillverkning av samma modell. Där stod mycket riktigt "there´s a known bug in the driver for this mouse that can cause bluescreen and reboot, uninstall the driver and install this one instead".

Laddade ner ersättningsdrivrutinen, avinstallarade den jag hade och installerade den nya. Det gick smärtfritt någon dag, sedan kom blåskärmarna tillbaka. Mailade någon support på musfabrikörens hemsida och råddes att ominstallera Windows också för att säkert bli av med problemen från den dåliga drivrutinen. Men det är ju för fan förinstallerat, jag har inga skivor eller någonting.

Till sist fick jag alltså nog av musen och kunde inte använda den längre. Någon skit för 80 spänn som dessutom förstör datoranvändandet såpass, jag orkar inte ens tänka på de arbetsmängder som förstörts vid de krascher den skapade, så jag utövade till sist lite terapeutiskt fysiskt våld mot den och slängde den åt helvete.

Ny mus ska väl inhandlas inom kort nu, idag har man ju fått pengar, men sista veckorna har man alltså i gengäld varit tillbaka i pekplattans våld.

Underbar ond cirkel där varje led ger sina bisarra problem för mig som användare...

Men det är ju inte normalt någonstans att en pekplatta håller på så här, ingen har ju hört talas om något liknande när man ylat om det här på olika håll, inklusive andra trådar här på forumet tidigare.

Pekplattan är inte heller överkänslig för beröring och har väldigt lätt att tolka in blotta beröringen som knapptryckning, det är ofta snarare tvärtom när man rört fingret över plattan och fått markören dit man vill, och själv aktivt trycker till för att åstadkomma ett klick på en länk eller vad man nu skulle göra.

Så det är verkligen som att den lever sitt eget liv, som Magnus Härenstam beskrev skidbindningarna i slalommonologen - "de kallas för självutlösande - det innebär att de löser ut när de själva vill, INTE NÄR JAG VILL!!!" :?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 13:53:53, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Inger » 2008-04-18 14:14:34

:lol:

Laptops suger om du frågar mig. Pekplattor finner jag extremt enerverande att använda. Fast din verkar då verkligen suga lite extra! :shock:

Vad var det för märke på museländet? (Har nyligen rekommenderat min kompis att köpa minimus till sin laptop och jag vill ju inte att hon ska råka ut för samma sak för då får hon spader.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:53:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Pemer » 2008-04-18 14:47:02

Oooooh.... slängde den ju... :oops:

Bara härom dagen hade jag mailet kvar från den där kundtjänsten, men nu hittar jag det inte. Var det så att jag raderade det, jag har inget minne av det... :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 13:53:53, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Inläggav Inger » 2008-04-18 14:56:07

Ingen fara, Pemer. Har full förståelse för mus-massakern. Ska varna väninnan för att skaffa mus ö h t (hon var ändå lite tveksam till idén).
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:53:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav weasley » 2008-04-18 15:20:30

Låter som att drivisarna till pekplattan har glömts bort. Lämna in datorn och få det åtgärdat om du inte har skivor själv!

Funkar det inte efter proffs-fix kan du slänga ut burken genom fönstret (eller ge datorn till mej ;-D )..
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 13:53:56, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Ensamflickan » 2008-05-21 17:57:49

Min pekplatta gör så där ibland, fast inte i närheten så mycket som din... En gång flyttade den ett program från startmenyn... :shock: Men jag tror den flyttade det till samma mapp det redan låg i, eller nåt sånt, jag har åtminstone inte märkt att nåt slutat fungera sen dess...

Nu använder jag en vanlig j-a mus med sladd - det funkar alldeles utmärkt! :D
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 13:53:56, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv

Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-05-21 18:11:23

Ja Pemer skit i pekplattan och använd mus. Det fick jag göra på min förra dator. Du kan inaktivera drivrutinerna till pekplattan.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 13:53:56, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Pemer » 2008-05-22 11:26:34

Det var det som var grejen, första införskaffade musen visade sig vara en sort med en bugg i sina drivrutiner, som gav blåskärm och kraschad dator ett par gånger om dagen. Så när man väl insåg att det var musens fel blev den omöjlig att använda.

Just nu sitter jag med en annan lånad laptop med mus "med tråd" i stället. Mycket bättre än trådlös!
Pemer

Återgå till IT-forum

Logga in