Autistiska hjärnor (magnetencefalografi)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Autistiska hjärnor

Inläggav slackern » 2013-04-18 12:59:06

Jaha vad vill du att vi ska diskutera här? Jag personligen tycker inte det är särskilt givande med att bara skicka med en länk. Utan någon som helst beskrivning om vad som beskriver vad länken skulle kunna tänkas handla om eller vilken slutsats som har dragits.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Autistiska hjärnor

Inläggav Wine » 2013-04-18 12:59:42

Enligt artikeln kunde forskarna upptäcka autismspektrumtillstånd med 94 procents noggrannhet med hjälp av den nya metoden som därmed kan användas för att bekräfta en klinisk diagnos av ASD.

Roberto Fernández Galán, PhD, an assistant professor of neurosciences at Case Western Reserve and an electrophysiologist seasoned in theoretical physics led the research team that detected autism spectrum disorder (ASD) with 94 percent accuracy. The new analytic method offers an efficient, quantitative way of confirming a clinical diagnosis of autism.

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... ce+News%29
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Autistiska hjärnor

Inläggav slackern » 2013-04-18 13:03:48

Wine skrev:Enligt artikeln kunde forskarna upptäcka autismspektrumtillstånd med 94 procents noggrannhet med hjälp av den nya metoden som därmed kan användas för att bekräfta en klinisk diagnos av ASD.

Roberto Fernández Galán, PhD, an assistant professor of neurosciences at Case Western Reserve and an electrophysiologist seasoned in theoretical physics led the research team that detected autism spectrum disorder (ASD) with 94 percent accuracy. The new analytic method offers an efficient, quantitative way of confirming a clinical diagnosis of autism.

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... ce+News%29

Tack det var något i den har stilen som jag tyckte startinlägget saknade.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Autistiska hjärnor

Inläggav plåtmonster » 2013-04-18 16:10:52

there was an asymmetrical flow of information to the frontal region, but not vice versa. /../ "It is not just who is connected to whom, but rather who is driving whom," /../ A spatial map of these inputs demonstrated there was more complexity and structure in the control group than the ASD group, which had less variety and intricacy.

Att baksidan med syncentrum driver frontalsidan med essensen av personlighet kan ju vara en orsak till det visuella tänkandet och inte minst HSP om man saknar avstängningsåterkoppling.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Autistiska hjärnor

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-18 16:24:19

Jag har inte hittat någon information om att utrustningen ska finnas i Sverige i dagsläget, men till 2017 bör den finnas på Karolinska enligt länken nedan.
http://www.natmeg.se/NatMEG/Welcome.html

Och i jobbannonser söker man efter personal. Det verkar som att KI blir först i landet.
Karolinska Institutet är värd för den kommande nationella core-faciliteten för magnetencefalografi (www.natmeg.se). Arbetet syftar till metodutveckling inom kognitiv neurovetenskap innefattande alla steg som ingår i kvalificerad metodutveckling inom området från implementering av metoden till resultatbearbetning. Förvaltande institution är Institutionen för Klinisk Neurovetenskap, Karolinska Institutet.

https://ki.mynetworkglobal.com/what:job/jobID:18378/where:4/
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Autistiska hjärnor

Inläggav plåtmonster » 2013-04-18 16:32:31

Iofs är det upplagt för kalabalik när FK och deras "läkare" blir involverade i detta.
plåtmonster

Autistiska hjärnor

Inläggav Azo85 » 2013-04-18 16:36:03

Det är i Fjollträsk saker brukar dyka upp först.
Azo85

Anslöt: 2011-09-01

Autistiska hjärnor

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-18 16:36:40

plåtmonster skrev:Iofs är det upplagt för kalabalik när FK och deras "läkare" blir involverade i detta.

Jag tror inte att scanningen på länge kommer att bli kostnadseffektiv nog för att kontrollera alla som har diagnosticerats. Jag skulle ändå försöka få mig en sådan scanning ifall forskningsresultaten är korrekta. Det vore superintressant. Jag ska börja höra mig för.
Gripandekylig

Autistiska hjärnor

Inläggav tahlia » 2013-04-18 17:33:07

Det skulle onekligen vara trevligt att ha något som slår igen truten på alla som hävdar att det bara är en "modediagnos" och att majoriteten av oss är "feldiagnostiserade". För att inte tala om att smälla upp det i ansiktet på t.ex kommunen eller FK när de ifrågasätter diagnosen av nämnda anledningar.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Autistiska hjärnor

Inläggav plåtmonster » 2013-04-18 23:57:35

Det blir nog lika lätt som att dressera apor till neurokirurger.. Problemet sitter kanske inte där man tänkt sig ;)
plåtmonster

Autistiska hjärnor

Inläggav kiddie » 2013-04-19 3:32:13

Kan vi inte skramla in till en så skanner, borde väl gå om alla med AS ställer upp... och sedan skannar vi allihopa! :P
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Autistiska hjärnor

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-19 3:40:10

kiddie skrev:Kan vi inte skramla in till en så skanner, borde väl gå om alla med AS ställer upp... och sedan skannar vi allihopa! :P

Ja det vore bra. Det blir ju knappt 320 kr per person ifall den kostar $2 miljoner som de ligger kring. Vi bör i alla fall hänga med i forskningen och, om det visar sig att metoden fungerar så bra som den framstod att fungera i artikeln, så kan vi ju höja frågan bland forskare så att vi kan få använda den på KI. Eller så köper vi en själva. 320 kr funkar för mig. Fast man kanske behöver ett magnetiskt avskärmat rum och lite personal också. Men säg 500 kr per person då; det funkar ju.
Gripandekylig

Autistiska hjärnor

Inläggav plåtmonster » 2013-04-19 5:45:18

2 millioner USD blir i dagens USD-värde 6.47 SEK, 12 946 000 SEK (16 182 500 med moms). Borde gå att dra in pengar genom att erbjuda den tjänsten till diverse privatläkare och landsting. Så det behöver inte kosta så mycket.
Den äkta aspergaren löder förstås ihop det hela själv för några 10 000 tals kronor vilket ingen neurotyp klarar av men eftersom aspergaren inte vet att det är omöjligt blir det klart ändå. Då behövs ändå inte maskinen för att bevisa det som skulle visas :D

Dock kan jag ge en finansiell varning på magnetiskt isolerat rum. Det är i stort sett samma som att det krävs Mu-metall. Vilket är DYRT ;)
plåtmonster

Autistiska hjärnor

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-19 15:29:36

plåtmonster skrev:Dock kan jag ge en finansiell varning på magnetiskt isolerat rum. Det är i stort sett samma som att det krävs Mu-metall. Vilket är DYRT ;)

Okej. Attans då. Då får vi kanske vänta till 2017 eller åka utomlands.
Gripandekylig

Inläggav Wine » 2013-04-21 20:09:52

Här finns två trådar om andra metoder för att upptäcka autism som undersökts:

Förändrade proteiner vid autism

EEG för att upptäcka autism
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav Gripandekylig » 2013-05-15 0:26:48

Jag frågade min mor angående statusen på projektet, och tydligen ska man installera minst två MEG-scannrar i den nya byggnaden. Dessa beräknas vara färdiga att användas 2017, men vill man bedriva forskning kan det vara bra att dra igång de projekten redan nu. Trycket kommer att bli hårt på dessa apparater men det lät ändå som att jag kanske skulle lyckas få mig en undersökning. Överlag lär den forskning som kommer att bedrivas med magnetencefalografi kräva försökspersoner vilka kan komma att efterfrågas via studentkaninen.se eller liknande.
Gripandekylig

Inläggav Wine » 2013-05-15 9:51:03

Gripandekylig skrev:...
Trycket kommer att bli hårt på dessa apparater men det lät ändå som att jag kanske skulle lyckas få mig en undersökning.
...

Spännande om du kan få möjlighet att göra en undersökning.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav DIProgan » 2013-05-15 12:07:40

Ja det här är ju de bästa nyheterna på länge för att legitimisera de diverse diagnoserna på autism spektrat som verkliga. Tyvärr lär väl Försäkringskassan snacka om de 6 procenten som att det "inte är säkerställt att personen har en stadigvarande nedsatt förmåga jämtemot hela arbetsmarknaden".
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Ugglan » 2013-05-15 12:41:43

Gripandekylig skrev:Jag frågade min mor angående statusen på projektet, och tydligen ska man installera minst två MEG-scannrar i den nya byggnaden. Dessa beräknas vara färdiga att användas 2017, men vill man bedriva forskning kan det vara bra att dra igång de projekten redan nu. Trycket kommer att bli hårt på dessa apparater men det lät ändå som att jag kanske skulle lyckas få mig en undersökning. Överlag lär den forskning som kommer att bedrivas med magnetencefalografi kräva försökspersoner vilka kan komma att efterfrågas via studentkaninen.se eller liknande.

Är din mor involverad i detta? Kul isåfall. Misstänker att det möjligen är personer med grav autism som skulle kunna upptäckas.
Ugglan

Anslöt: 2011-12-03

Inläggav radix » 2013-05-15 12:57:56

Man kan göra ganska mycket med den här typen av scans numer, kontrastväskor som binder till olika typer av receptorer osv. Det är inte frågan om att som på 1800-talet hitta knölar eller håligheter, utan att simpelt 'färglägga' de motorvägar som har mycket trafik mer då, och jämföra dem med väl kartlagda NT-hjärnors signaltrafik. Borde inte vara så svårt.
radix

Anslöt: 2012-05-22

Inläggav plåtmonster » 2013-05-15 13:34:55

Något man kan fundera på är hurvida hjärnscanningens resultat och tolkning överensstämmer med verkligheten. De som har problematik men missas i scannerproceduren får problem (med FK).
plåtmonster

Inläggav Eyesonly » 2013-05-16 19:02:26

Just FK och andra myndigheter är skälet till att jag är djupt skeptisk till en sån där maskin. Finns mycket som kan gå fel när de vill ha tillgång till det som skannats. Och något säger mig att det inte lär dröja länge efter att maskinen är igång innan så sker. Frågan är just, hur korrekt är den och vad händer med som den missar.
Eyesonly

Anslöt: 2006-11-05

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in