AS vs NT

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

AS vs NT

Inläggav plåtmonster » 2013-05-15 22:42:34

Problemet är väl inte att vara normal utan hur mycket energi det tar och att omgivningens tolerans för snedsteg är låg. Samt att det kan vara lika stimulerande som att befinna sig i en ostkupa med alla tillrättalagda och intentsägande kommunikationer.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

AS vs NT

Inläggav Schmetterling » 2013-05-16 0:12:58

plåtmonster skrev:Problemet är väl inte att vara normal utan hur mycket energi det tar och att omgivningens tolerans för snedsteg är låg. Samt att det kan vara lika stimulerande som att befinna sig i en ostkupa med alla tillrättalagda och intentsägande kommunikationer.

Jo men det vore ju intressant att testa hur det är när allt det där som tar så mycket energi ifrån en kommer automatiskt.
Schmetterling

Anslöt: 2012-08-18

AS vs NT

Inläggav plåtmonster » 2013-05-16 1:41:36

Ungefär som att ägna sig åt ett specialintresse? ;)
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

AS vs NT

Inläggav kiddie » 2013-05-16 5:29:00

Tycker det är mycket mer värt att veta hur man odlar jordgubbar än att klara att gå till ett arbete. Ett arbete är inte att vara självförsörjande, det är att läras vara en kugge och få pengar för det. Lönearbete är handikappanpassning för NT.
Senast redigerad av kiddie 2013-05-16 5:29:27, redigerad totalt 1 gång.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

AS vs NT

Inläggav Ugglan » 2013-05-16 11:43:57

Schmetterling skrev:
Ugglan skrev:Och varför är det så laddat att inte vilja förknippas med Rainman, klart som fan att man inte vill det om man inte är sån, allt annat är bara ett sätt att försöka framstå som "en god människa". Riktar mig ej till Alien, bara allmänt resonemang, varför skulle man vilja förknippas med utvecklingsstörda om man inte är det själv..

Rainman var väl inte begåvningsmässigt utvecklingsstörd? (Han - eller snarare personen som rollfiguren baserades på - visade sig sedermera inte ens ha autism. Helfestligt egentligen. Eller bara helt stört, att mångas bild av autism baserar sig på någon som inte ens hade autism.)
Eller du kanske menar att du varken vill förknippas med Rainman eller utvecklingsstörda. I så fall - bortse från mitt inlägg.

Just det, jag vill varken förknippas med Rainman eller utvecklingsstörda (lät väl Rainmankaraktären alltså Kim Peek lite slarvig representera någon som jag trodde var utvecklingsstörd men samtidigt ett geni).

För nu har jag läst på och tack för infon och påpekandet, rätt ska vara rätt. Jag trodde att alla savanter per automatik var autister, att det var grunddiagnosen. Så är det alltså inte, tydligen är bara hälften autister. Och jag hade även fel om att han skulle vara utvecklingsstörd och det är klart begåvningen och det höga IQet omöjliggör utvecklingsstörning som diagnos, ok. Lätt att dra alla över en kam som framstår som utvecklingsstörda men inte är det i medicinska termer.
Ugglan

Anslöt: 2011-12-03

AS vs NT

Inläggav Schmetterling » 2013-05-16 12:07:03

Ugglan skrev:
Schmetterling skrev:
Ugglan skrev:Och varför är det så laddat att inte vilja förknippas med Rainman, klart som fan att man inte vill det om man inte är sån, allt annat är bara ett sätt att försöka framstå som "en god människa". Riktar mig ej till Alien, bara allmänt resonemang, varför skulle man vilja förknippas med utvecklingsstörda om man inte är det själv..

Rainman var väl inte begåvningsmässigt utvecklingsstörd? (Han - eller snarare personen som rollfiguren baserades på - visade sig sedermera inte ens ha autism. Helfestligt egentligen. Eller bara helt stört, att mångas bild av autism baserar sig på någon som inte ens hade autism.)
Eller du kanske menar att du varken vill förknippas med Rainman eller utvecklingsstörda. I så fall - bortse från mitt inlägg.

Just det, jag vill varken förknippas med Rainman eller utvecklingsstörda (lät väl Rainmankaraktären alltså Kim Peek lite slarvig representera någon som jag trodde var utvecklingsstörd men samtidigt ett geni).

För nu har jag läst på och tack för infon och påpekandet, rätt ska vara rätt. Jag trodde att alla savanter per automatik var autister, att det var grunddiagnosen. Så är det alltså inte, tydligen är bara hälften autister. Och jag hade även fel om att han skulle vara utvecklingsstörd och det är klart begåvningen och det höga IQet omöjliggör utvecklingsstörning som diagnos, ok. Lätt att dra alla över en kam som framstår som utvecklingsstörda men inte är det i medicinska termer.

Ok, tack för förtydligandet!
Jag tror verkligen inte att du behöver oroa dig för att tas för utvecklingsstörd eller funktionshindrad på Rainman-nivå. Tror det räcker med att du öppnar munnen för att folk ska inse att det inte är så. :-)005
Schmetterling

AS vs NT

Inläggav Ugglan » 2013-05-16 12:17:18

Schmetterling skrev:Ok, tack för förtydligandet!
Jag tror verkligen inte att du behöver oroa dig för att tas för utvecklingsstörd eller funktionshindrad på Rainman-nivå. Tror det räcker med att du öppnar munnen för att folk ska inse att det inte är så.

Tack det var snällt sagt :D , men du vet, när jag råkat nämna utredning och AS då sa en släkting vid ett senare tillfälle -Du har ju fel i huvudet, det har du ju papper på! Lite halvt på skämt sådär, men jag tog illa vid mig och det är väl en av anledningarna till mitt lite överdrivna förhållningssätt i denna fråga. :-)006
Ugglan

AS vs NT

Inläggav Schmetterling » 2013-05-16 12:24:43

Ugglan skrev:
Jag tror verkligen inte att du behöver oroa dig för att tas för utvecklingsstörd eller funktionshindrad på Rainman-nivå. Tror det räcker med att du öppnar munnen för att folk ska inse att det inte är så.

Tack det var snällt sagt :D , men du vet, när jag råkat nämna utredning och AS då sa en släkting vid ett senare tillfälle -Du har ju fel i huvudet, det har du ju papper på! Lite halvt på skämt sådär, men jag tog illa vid mig och det är väl en av anledningarna till mitt lite överdrivna förhållningssätt i denna fråga. :-)006

Det var väldigt taskigt sagt. Folk borde vara lite mer försiktiga när de skämtar, men hur och med vem och när. When in doubt - don't, ungefär så. Förstår att du tog illa vid dig.
Och jag förstår din hållning - det gör jag faktiskt - och det är inte för att jag tycker mig vara "god" som jag slår den ifrån mig utan delvis för att jag kan känna mig lite träffad. Jag kan känna mig så jäkla dålig här på forumet, för att jag upplever att en del medlemmar inte vill förknippas med mig. Och jag har liksom motsatt problem ofta. Bara för att jag är intelligent och verbal så överskattar folk - inklusive habiliteringen! - mina förmågor...
Det är ju det som är det knökiga med att spannet är så stort och nyanserna så många.
Bla bla bla. :roll:
Schmetterling

AS vs NT

Inläggav Ugglan » 2013-05-16 13:23:35

Schmetterling skrev:
Ugglan skrev:

Det var väldigt taskigt sagt. Folk borde vara lite mer försiktiga när de skämtar, men hur och med vem och när. When in doubt - don't, ungefär så. Förstår att du tog illa vid dig.
Och jag förstår din hållning - det gör jag faktiskt - och det är inte för att jag tycker mig vara "god" som jag slår den ifrån mig utan delvis för att jag kan känna mig lite träffad. Jag kan känna mig så jäkla dålig här på forumet, för att jag upplever att en del medlemmar inte vill förknippas med mig. Och jag har liksom motsatt problem ofta. Bara för att jag är intelligent och verbal så överskattar folk - inklusive habiliteringen! - mina förmågor...
Det är ju det som är det knökiga med att spannet är så stort och nyanserna så många.
Bla bla bla. :roll:

Släktingen var någon jag kommit att bli släkt med om man säger så, inga blodsband alltså. Och en i övrigt mycket bra person och så, men jag bet ifrån, samtidigt som jag blev chokad över att hon sa så, men orden är ju uttalade i alla fall, oavsett min reaktion. Inte går det bara att glömma bort.

Jo jag fattar, jag vet spannet är stort och det blir lite komplicerat, jag kan känna igen mig verkligen, detta forum blir ibland till motsatsen av den man är i verkligheten. Tycker det är bra att du vill gå till botten med saker, det är ju det man gör vid en diskussion, och då kan horisonten vidgas. Och ja ens förmågor är ofta exceptionella ibland obefintliga. Svårt för andra att fatta. Och framförallt hur var när och varför. Avskyr att omyndigförklaras. Avskyr när det talas bakom ryggen. Faktum är att denna diagnos (men mest det faktum att jag inte arbetar), har gett mig sociala problem. Nu märker jag att folk kan tycka synd om mig för att jag inte jobbar. Och det förhållningssättet orkar jag inte med osv osv.
Ugglan

AS vs NT

Inläggav Schmetterling » 2013-05-16 13:36:11

Att inte kunna lönearbeta är visst det värsta som kan hända.
Jag har inte sjukersättning utan aktivitetsersättning men du kan tro att folk i min omgivning blir upprörda om jag så mycket skulle antyda att jag eventuellt aldrig kommer att kunna arbeta. Det är bara inte okej att tänka så. Inte ens som en eventuell möjlighet.
Det är nog ett förhållningssätt som få människor som inte klarar av att arbeta orkar med.
Det är dubbeleggat också: Dels tror folk inte att man kan leva ett okej liv utan att lönearbeta och dels är det inte okej att trivas med livet om man inte lönearbetar. Det måste vara synd om en och man måste mest av allt vilja arbeta. (Glöm inte att känna dig lite misslyckad varje dag.)
Schmetterling

AS vs NT

Inläggav Ugglan » 2013-05-16 17:25:41

Schmetterling skrev:Det är dubbeleggat också: Dels tror folk inte att man kan leva ett okej liv utan att lönearbeta och dels är det inte okej att trivas med livet om man inte lönearbetar. Det måste vara synd om en och man måste mest av allt vilja arbeta. (Glöm inte att känna dig lite misslyckad varje dag.)

Ha ha, ja jag tål inte den där tycka-synd-om-mentaliteten. Hur misslyckad är du idag lilla vän?!
Ugglan

Återgå till Aspergare och vården

Logga in