Sport: våldsamma utövare och fans?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Sport, våldsamma utövare?

Inläggav Alien » 2013-05-08 4:31:09

kvicksilver skrev:Tråden handlar om våldsamma utövare, inte supportrar.

Nej. Så här står det i startinlägget:

plåtmonster skrev:Det är fyra gånger vanligare att råka ut för våld och hot för en person som arbetar som VD i en idrottsförening än för en polis, enligt en statlig utredning som presenteras i dag. Utredningen visar att sportchefer, ordningsvakter och domare regelbundet utsätts för våld, hot och trakasserier.

Det är inte främst spelarna som utsätter domare etc för hot och våld (även om det också kan förekomma) utan supporters.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2013-05-08 4:42:37

SR skrev: P4 Extra avslöjade Beatrice Ask att hon är positivt inställd till ett lagförslag som ska minska fotbollsvåldet och huliganismen på landets arenor.
Det är huliganutredaren Björn Eriksson som har varit den nationelle samordnaren för utredningen om idrottsrelaterat våld sedan 2007.
- Björn Eriksson föreslår nu att tiden för hur länge en fotbollshuligan kan vara dömd till att inte få tillträde till en arena ska förlängas. Det är jag nog beredd att säga ja till, säger Beatrice Ask till Lotta Bromé i P4 Extra.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=5501864

Och så är det det här med huliganregister. Om idrottsförbunden inte får lagra uppgifter om huliganerna, hur ska då tillträdesförbud kunna tillämpas?
Dessutom avslöjade Justitieministern att hon stödjer förslaget om att ta fram ett nationellt huliganregister.
- Vi jobbar nu för att få fram ett mer stabilt förslag till register som kan användas oavsett var matcherna går.
Anledningen är att hon ser allvarligt på våldet bland fotbollssupportrar.
- Det är allvarligt när folk ställer till med sådant våld på arenorna att folk blir skadade. Det måste vi få stopp på, säger hon till Lotta Bromé i P4 Extra.
Alien
Moderator

Inläggav plåtmonster » 2013-05-08 6:07:32

Tyckte lagsportsutövare många gånger vart lite väl överrepresenterade i skolan när det gällde att bete sig illa. Det är en kultur som drar till sig en viss typ av folk.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Alien » 2013-05-08 15:35:08

Huliganregistret har stött på patrull, remissinstanserna har kritiserat förslaget.

"Kritiken har gällt själva utformningen av förslaget. Riksdagens ombudsmän, justitiekanslern, Rikspolisstyrelsen och Datainspektionen har bland annat ifrågasatt hanteringen av personuppgifterna och hur lämpligt det är att Riksidrottsförbudet ansvarar för registret, eftersom förbundet inte är en myndighet.

Därför anser regeringen att det behövs en kompletterande utredning, som ska analysera vilka personuppgifter osm behövs lagras för att förhindra att personer med tillträdesförbud släpps in på arenorna. Utredaren ska också väga behovet av att lagra uppgiften mot den integritetskränkning som ett sådant register innebär."
(DN 2013-0505 "Ask vill införa huliganregister")

Utredningen ska vara klar 15 november. Det händer alltså inget under den här fotbollssäsongen.
Alien
Moderator

Inläggav Gripandekylig » 2013-05-08 20:39:22

Alien skrev:"Kritiken har gällt själva utformningen av förslaget. Riksdagens ombudsmän, justitiekanslern, Rikspolisstyrelsen och Datainspektionen har bland annat ifrågasatt hanteringen av personuppgifterna och hur lämpligt det är att Riksidrottsförbudet ansvarar för registret, eftersom förbundet inte är en myndighet.

Vilket trams. Varenda liten femtonårig ledare i en klubb ansluten till riksidrottsförbundets bidragsformulär kan klicka på den s.k. "SPAR-knappen" och vips få fram fullständiga personuppgifter på vem som helst: alltså inte enbart på de över 15 år. Varenda liten klubb lagrar personuppgifter på alla sina medlemmar. Klarar klubbarna av att hantera den makten så torde riksidrottsförbundet kunna hantera en lista över huliganer.

Trist att man valt att visa remissinstanserna sådan stor hänsyn i det här fallet. Jag är övertygad om att en riksdag idag hade kunnat rösta igenom förslaget så gott som enigt, trots dessa irrelevanta påpekanden. Nu tar det ännu längre tid.
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Inläggav kvicksilver » 2013-05-10 22:27:41

Alien skrev:
kvicksilver skrev:Tråden handlar om våldsamma utövare, inte supportrar.

Nej. Så här står det i startinlägget:

plåtmonster skrev:Det är fyra gånger vanligare att råka ut för våld och hot för en person som arbetar som VD i en idrottsförening än för en polis, enligt en statlig utredning som presenteras i dag. Utredningen visar att sportchefer, ordningsvakter och domare regelbundet utsätts för våld, hot och trakasserier.

Det är inte främst spelarna som utsätter domare etc för hot och våld (även om det också kan förekomma) utan supporters.

Ger ännu mer stöd åt min teori att Gripandekyligs teorier om att fotboll skulle göra en till en våldsammare människa är helt taget ur luften. Inga källor, förutom de som anger fotbollssupportrar. Om inte annat borde trådrubriken döpas om för att klargöra.
kvicksilver

Anslöt: 2011-02-19

Inläggav Gripandekylig » 2013-05-15 3:07:52

kvicksilver skrev:Gripandekyligs teorier om att fotboll skulle göra en till en våldsammare människa är helt taget ur luften.

Inledning
1) Evolution och antagonism
2) Exempel på sportrelaterade våldskänslor och vinnare&förlorare
3) Fotbollen som lek och kampsportens överförträfflighet
4) Skolans moraliska motsägelse
5) Fotboll i jämförelse med genuina fritidsaktiviteter
6) Kortfattat om idrottsklubbarnas ansvar att bekämpa våldet
7) Idrottsklubbarnas incitament till att bekämpa våldet
8 ) Utövarnas passivitet likställs med samtycke till våld
Slutsats

INLEDNING

Att polarisera trenden till ett så absolut ställningstagande är alltför kontrasterande. Att vidare helt exkludera en detaljerad utläggning kring kausaliteten mellan humaninteraktiva sporter och våldsrelaterade känsloupplevelser ger en ofullständig bild av diskussionen. Låt mig upprepa mina argument och förklara dem med lite tydligare termer, så att även du ser hur sportens våldsfrämjande mekanismer inte är "helt tagna ur luften".

1)
Gripandekylig skrev:Den ilska en fotbollsspelare kan känna emot sin motståndare består i samma slags djuriska frustration som man kan känna då någon inkräktar på ens territorium, eller inför avlivandet utav sitt byte eller ifall ens liv och hälsa är hotade.
[...]
Vidare kommer ideell skada i form av en våldsbenägen ungdom som växer upp med att det skall vara okej att kämpa emot en annan människa.

sport-valdsamma-utovare-t32476.html#p984621
I dessa stycken framhävde jag kopplingen mellan konstlade kamper människor emellan och evolutionärt nedärvda och svårligen tyglade stridsmentaliteter. Jag beskrev även problematiken i att uppmuntra skolelever till att försätta sig i antagonistiska situationer med sina medmänniskor.

2)
Gripandekylig skrev:
424stil skrev:Sen blir jag galet förbannad om jag ser på Tottenham spela och dom förlorar på grund av inkompetens. Som förra säsongen mot City borta, det är runt 30 sekunder kvar och det enda jag tänker är "håll i bollen nu, spela den inom laget" för det är oavgjort. Då slår nån idiot en lång passning, dom bryter och passar in den i vårat straffområde, en av våra backar lägger in en sen tackling och det blir straff. Givetvis sätter dom den och vinner matchen. Sånt gör mig helt vansinnig, jag tror nästan att jag hade varit kapabel till att örfila hela laget om dom varit i mitt vardagsrum då. Därför ser jag sällan på Tottenhams matcher, jag klarar inte av 90 minuter av ångest, skräck, besvikelse osv. Jag vill helst att vi ska leda med 3-0 efter en kvart och att det ska vara totalt ospännande.

Dock verkar det även finnas en baksida till din kärlek för fotbollen. För närhelst du önskar att just ditt favoritlag ska vinna så önskar du ju även att deras motståndarlag ska förlora. Att önska en annan människa förluster, nedstämdhet och lidande är den baksida utav sporten som jag kan se kan leda till våldsamheter.

Att du kan bli vansinnig över en match, som du skrev, låter ju ganska skadligt.
Nu skrev du ju nästan, men ifall du ändå kände ett svagt begär att misshandla ett helt fotbollslag på grund av att matchen inte gått så som du hoppats tyder ju på att den glädje du känner inför sporten ändå har en jämnstor motkänsla: den ilska du känner när det inte blir som du hade tänkt dig.

Just den dubbelsidigheten av dessa sporter är inte att förringa.
- Närhelst en människa vinner så förlorar en annan människa.
- När supportrarnas lag förlorar så blir de arga, ibland våldsamma.

sport-valdsamma-utovare-t32476.html#p986439
I detta inlägg analyserade jag en medlems inställning till sporten fotboll. Att anmärka är att individen i fråga i övrigt hade framfört sig vara en lugn och fridfull supporter. Vad mitt citat bevisade var dock att personen blev galet förbannad, kallade en spelare för idiot, upplevde sig vansinnig, beskrev sig nästintill redo att örfila ett fotbollslag, samt upplevde ångest, skräck och besvikelse.

Min poäng med att framhäva dessa negativa upplevelser av sporten var att uppmärksamma läsarna på sportens baksidor. Den vid mellanmänsklig tävling oundvikliga antonymiteten mellan vinnarna och förlorarna beskrev jag som alltför skadlig i förhållande till nyttan. Vidare tog jag i det inlägget upp supportrarnas psykologiska rötter: att deras aggressioner ofta härstammar från matchresultat.

3)
Gripandekylig skrev:Det jag säger är att det inte finns någon anledning att försätta två individer utav människosläktet i ett antagonistiskt förhållande såtillvida det inte finns någon reell vinning. Med reell syftar jag på saker så som att säkra sin tillgång till livsnödvändigheter, att eliminera ett hot eller att skydda sin avkomma. Det finns redan så många anledningar till att bråka med andra människor så att då hitta på en sport med lag som ska strida mot varandra om att få in en boll i motståndarlagets mål är något av det mest evolutionärt avlägsna man kan föreställa sig. Det finns liksom ingen poäng med att strida om någonting värdelöst.
[...]
I fallet fotboll så väger den potentiella vinsten alltför lätt i jämförelse med tyngden utav de skador som supporterbråk, ilskna sportbarsbesökare eller spelares brutna ben medför. Det är helt enkelt inte värt det.

Istället är ju undervisning i konflikthantering och som du förespråkat kampsport (ibland) lämpliga former för att lära människor att hantera ilska.

sport-valdsamma-utovare-t32476.html#p987160
I detta inlägg tog jag upp två huvudsakliga aspekter av diskussionen. Till att börja med beskrev jag hur onödiga mycket sportutövande är ur ett evolutionärt perspektiv. Jag ställde de mänskligt konstruerade laglekarna i jämförelse med naturens reella utmaningar. På så vis förminskade jag värdet av sporterna.

Vidare kom jag även in på frågan kampsport och huruvida den, i formen av en intrahuman friskvårdsaktivitet, skulle kunna jämställas med fotbollen eller ej. Min argumentation bestod då i att de reella problemen med supporterbråk, förnedrande behandling i omklädningsrum och idrottsledare i förmåga av förkastliga förebilder främst förekommer inom fotbollen varför just den sporten blivit mitt främsta fokus i min argumentation mot den onödiga antagonismen.

4)
Gripandekylig skrev:Det jag menade var att det redan finns tillräckligt med krig, våldsbrott och övriga konflikter i samhället. Att därutöver indoktrinera barn till att bekämpa sina medmänniskor helt i onödan är oftast dumt och kostar samhället inte bara pengar, utan även moral.

sport-valdsamma-utovare-t32476.html#p987190
I detta stycke beskrev jag mer utförligt på vilket sätt värderingar så som att "behandla din nästa så som du vill bli behandlad själv" helt bryter mot de stridigheter som utspelar sig på fotbollsplaner.

5)
Gripandekylig skrev:Dock är ju givetvis orientering, segling, paddling, skidåkning, klättring osv att föredra. Visa utav de idrotterna innehåller mer mellanmänsklig tävlan än andra, så även dessa kan givetvis delas in i bättre och sämre träningsformer ur ett våldsperspektiv. Dock är dessa sporter väldigt lika verkligheten och betydligt mer äkta än fotboll.

sport-valdsamma-utovare-t32476-24.html#p987379
Här utvecklade jag min argumentation kring hur fånigt påhittad fotboll är och hur dess skyddsvärde därmed är betydligt lägre än det av andra mer äkta aktiviteter. Fotboll är ju bara en lek.

6)
Gripandekylig skrev:Dock anser jag att idrottsföreningar bär ett stort ansvar för vilka de släpper in till sina matcher och skulle "laget" neka busarna skulle ju deras flockmentalitet krossas grundligt. Jag lägger vidare ett stort ansvar hos idrottsföreningarna för att de ska ge sina spelare goda värderingar.

sport-valdsamma-utovare-t32476-24.html#p994781
Här beskriver jag mycket kortfattat den uppenbara kopplingen mellan idrottsklubbarnas och utövarnas ansvar att bekämpa det idrottsrelaterade våldet.

7)
Gripandekylig skrev:Med andra ord måste man försätta klubbarna i svåra positioner så att de inte kan göra annat än att fördöma allt våld. Det får inte finnas utrymme för att se mellan fingrarna på ledare som svär och hetsar, inget idrottsaktiebolag ska kunna släppa in bråkmakare på sina läktare och ingen sponsor ska våga synas i samma sammanhang som ett våldsvarumärke.

sport-valdsamma-utovare-t32476-24.html#p994887
Här utvecklar jag resonemanget vidare kring klubbarnas incitament till att visa ansvar.

8 )
Gripandekylig skrev:
kvicksilver skrev:Varför är det "pascifistiska medlemmars ansvar"?

Det handlar om möjlighet och incitament.

1. Därför att de har rösträtt i sina föreningar.
2. Därför att de måste betala dyra notor för polisövervakning av de evenemang som de själva arrangerar.
3. Därför att bara de själva har något intresse av att säkerställa att deras respektive förening kan få fortsatta bidrag från stat och kommuner samt sponsring från företag.
4. Därför att de låter sina tränare influera uppväxtmiljön för klubbens tränande barn och därmed har ett ansvar att säkerställa att deras tränare agerar som goda förebilder.

Eftersom enbart medlemmarna själva har rösträtt och eftersom enbart de själva är måna om klubbens rykte har de både möjlighet och incitament att agera. Från övriga samhällets sida kan man bistå med kriminalisering från riksdagens håll, ökad effektivitet från polismyndighetens håll, extra värdegrundsarbete från skolverkets håll m.m. Medlemmarna av de idrottsklubbar i storstadsregionerna vilka blivit kända i sammanhang av hot, våld, hat och ouppfostrat språk gör för lite för att rädda sina klubbar och sin idrott.

Ingen kommer att vilja sponsra en klubb vars flagga syns bland vildar som krossar bilrutor.
Ingen skattebetalare kommer att vilja bidra till en klubb som släpper in busar på sina läktare.
Ingen annan bryr sig om en klubb går under p.g.a. obetalbara fakturor för polisinsatser.
Ingen förälder kommer skicka sitt barn att träna i en klubb som låter sina tränare svära åt barnen.

De pacifistiska medlemmarna bär därmed ett ansvar att motverka det idrottsrelaterade våldet.

sport-valdsamma-utovare-t32476-24.html#p1000198
Punkterna 6, 7 och 8 beskriver klubbarnas ansvar att bekämpa det idrottsrelaterade våldet. Eftersom klubbarna uppenbarligen idag väljer att se på läktarvåld, hot och trakasserier som petitesser bidrar de aktivt till att främja våldet. Därmed har de: utövarna själva valt att stödja våldets väg, istället för gemenskapens väg. Varenda röstberättigad medlem är medskyldig till det våld som utövas i sin klubbs namn.

Varför väljer de då inte att agera? Jo kanske har de vuxit upp i en miljö där det är okej att tala sexistiskt i duschrummen, kanske har deras ungdomstränare svurit åt dem på träningarna, kanske har de funnit en familj och en grupp att tillhöra som de aldrig tidigare upplevt. Sportutövandet har skapt och format dessa individer till de våldsbenägna, ansvarslösa och handfallna klubbmedlemmar de är idag.

SLUTSATS

Gripandekylig skrev:
kvicksilver skrev:Hela ditt resonemang bygger på att alla fotbollsspelare är potentiella våldsverkare.

Nej mitt resonemang bygger på att idrotten fotboll, i högre grad än idrotten klättring, kan bidra till att röra upp sådana känslor utav flockmentalitet, jaktinstinkt och allmänna vi-och-de-tankar. Det handlar inte om individerna, utan om aktiviteten. Jag ser att den innehåller många farliga komponenter. Det är mitt resonemang.

sport-valdsamma-utovare-t32476-24.html#p993517
Som mitt inlägg ganska tydligt beskriver ser jag inte alla fotbollsspelare som potentiella våldsverkare. Det är istället sporten i sig vars skyddsvärde jag beskriver som lågt p.g.a. de tunga negativa effekterna i jämförelse med de lätta positiva effekterna av sporten. Det är inte proportionerligt att tvinga skolbarn att bekämpa varandra för att utveckla deras motorik och kondition. Priset för att försköna strid blir i längden ett moraliskt sönderfall som kan resultera i framtida strider av betydligt svårare dignitet. Våld skall undvikas och skolorna bör arbeta för att förena sina elever snarare än för att dela upp dem.

Moderator atoms - ändrade attribueringen av två citat efter vädjan från skribenten; det hade blivit fel.
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Inläggav plåtmonster » 2013-05-15 13:32:39

Gripandekylig skrev:Det är inte proportionerligt att tvinga skolbarn att bekämpa varandra för att utveckla deras motorik och kondition.

+1
plåtmonster

Inläggav radix » 2013-05-15 13:55:52

Kan ju dock vara bra att lära ungarna självförsvar så att det inte enbart är de störda ungarna som kan slåss. (alltså, sålänge man nu inte ids göra nåt åt att folk slåss i skolorna så kunde man göra det)
radix

Anslöt: 2012-05-22

Inläggav plåtmonster » 2013-05-15 14:11:04

Sant, fast det är lite av det i t.ex fotboll. Bättre att satsa explicit på det.
plåtmonster

Inläggav Nomeansno » 2013-05-15 14:28:57

@Gripandekylig
Du kanske borde lära dig någonting om fotboll och inte bara basera dina åsikter på fördomar/brist på kunskap.
Nomeansno
Ny medlem

Anslöt: 2012-09-30

Inläggav marxisten » 2013-05-15 14:46:40

plåtmonster skrev:Tyckte lagsportsutövare många gånger vart lite väl överrepresenterade i skolan när det gällde att bete sig illa. Det är en kultur som drar till sig en viss typ av folk.

Nu är det väl för det första inte särskilt många grabbar som aldrig utövat någon lagidrott, så det är väl inte så konstigt...

Men jag anser ändå det är felaktigt uttryck. Gällande de i firmorna är jag säker på att det är som du skriver, för det måste till en speciell typ av människa om man ska gilla banka skiten ur andra. De som är med i firmorna är nog samma personer som fått besöka rektorn i skolan några gånger.

Jag anser inte ens dessa idioter är "supporters", en äkta supporter lever med laget och älskar laget och följer det i medgång och motgång. Dessa människor är endast är ute efter att få en anledning att slåss.

Gripandekylig skrev:Som mitt inlägg ganska tydligt beskriver ser jag inte alla fotbollsspelare som potentiella våldsverkare. Det är istället sporten i sig vars skyddsvärde jag beskriver som lågt p.g.a. de tunga negativa effekterna i jämförelse med de lätta positiva effekterna av sporten. Priset för att försköna strid blir i längden ett moraliskt sönderfall som kan resultera i framtida strider av betydligt svårare dignitet. Våld skall undvikas och skolorna bör arbeta för att förena sina elever snarare än för att dela upp dem.

Beskyll inte utövarna och spelarna för problemen inom fotbollen, beskyll supportrarna. Det är nämligen inte utövarna som hotar tränare, spelare och styrelsen, utan det är ett fåtal idioter på läktarna som håller på med detta. Dessa idioter ingår dessutom många gånger i en sk. "firma" som endast är ute efter att våld.

Om du nu inte räknar ex. ishockeyspelare som sätter in en redig tackling på någon som våldsverkare men det hoppas jag verkligen inte.

Lagidrotter är snarare positivt. Det ger kondition, motorik, man lär sig samarbeta med andra och gemenskap. Detta är väldigt bra saker. Finns många unga som räddats från ett liv i kriminalitet via sin sport. En känd sådan är ex. Paulo Roberto. Så sport i sig är mycket positivt! Att det sedan finns folk som utnyttjar fotbollen för att få slå ner andra på stan är något helt annat.

Att lagidrott innehåller tävlingsmoment ser jag inte som något som helst problem, snarare väldigt positivt. En sak som är negativ är dock detta vissa klubbar fått för sig med elitsatsning på unga, sånt gör mig bara förbannad. Att säga till en 8 åring att den ej är tillräckligt bra för enbart med sig negativa saker och sånt bör ej få förekomma.

Människor har tävlat mot varandra i alla tider, det är inbyggt. Tävling kan ske i olika former; kortspel, datorspel, brädspel, idrott. De mesta nöjen går ut på någon form av tävlingsmoment, mot dig själv eller mot andra. Inte fan leder detta till moraliskt förfall.

Tävlingsinstinkt finns även hos djur. Om man kan tävla mot varandra på ett bra sätt som dessutom är kul så är det ju bara positivt. Att kalla det för en "strid" tycker jag är ett rent bisarrt påstående!

Jag rekommenderar dig att gå på en fotbollsmatch så du ser vad det verkligen går ut på istället för att kalla lagidrott för en strid.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav radix » 2013-05-15 14:53:37

Associerar till Fantomens (i serietidningen) Olympiska Djungelspel, som han anordnade för att få de olika stammarna att sluta kriga med varann och istället låta krigarna tävla om äran i icke-dödliga sportgrenar. Mindre våld, samma 'grupp-mot-grupp-krig(s-lek).
radix

Inläggav earlydayminer » 2013-05-15 16:00:42

KrigarSjäl skrev:Titta bara på läktarvåldet, firmorna, huliganerna och allt vad det är. Tror ni MMA- eller boxningspubliken dras med den typen av problem?

Absolut. Det förekommer nog väldigt ofta inom MMA-branchen. Hush-hush, vet du.

Det är en förfinad våldssport. Mobbade barn blir "livsfarliga" kampsportutövare, men det är mycket pengar på spel även i MMA.

Fotbollspelare har haft det jobbigt med, många sydamerikanska fotbollsstjärnor har levt på gatan eller väldigt fattigt.

Våld bland "vanlig" sport är nog vanligare i ishockey dock.

NFL har väl ett och annat stolpskott med.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav earlydayminer » 2013-05-15 16:01:17

Mycket pengar i sporten = våld/makt per automatik.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav plåtmonster » 2013-05-15 16:09:07

Hur kommer det sig att lagsportare förekommer oftare än andra i sammanhang med brist på respekt för det annorlunda i skolmiljö?
plåtmonster

Inläggav KrigarSjäl » 2013-05-15 16:10:05

Jag ser fortfarande inte värdet i att tvinga på skolbarn fotboll.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav radix » 2013-05-15 16:15:32

earlydayminer skrev:Absolut. Det förekommer nog väldigt ofta inom MMA-branchen. Hush-hush, vet du.

Nu vet jag inte hur det generellt är globalt osv, men det brukar nog inte vara så mkt 'bråkstakar' på kampsportsklubbar, rentav är ju många tränare inne mycket på diskret socialt arbete med drogfrihet och steroid..löshet osv som krav på eleverna. Det är 'kampsportarna' som hänger på hörnet utanför man ska akta sig för..

förbjud fotboll.
radix

Inläggav marxisten » 2013-05-15 16:18:45

plåtmonster skrev:Hur kommer det sig att lagsportare förekommer oftare än andra i sammanhang med brist på respekt för det annorlunda i skolmiljö?

På vilket sätt menar du att de som sportar förekommer oftare i dessa sammanhang? Har du någon form av källa som säger att utövarna gör detta?

F.ö. skulle jag vilja veta hur många grabbar som aldrig lagsportat, jag tror inte jag haft en enda klasskamrat under hela min skoltid som aldrig hållit på med fotboll, hockey eller liknande.
marxisten

Inläggav KrigarSjäl » 2013-05-15 16:20:39

marxisten skrev:F.ö. skulle jag vilja veta hur många grabbar som aldrig lagsportat, jag tror inte jag haft en enda klasskamrat under hela min skoltid som aldrig hållit på med fotboll, hockey eller liknande.

-Enbart för att man blev tvingad. Gemenskap my ass.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav plåtmonster » 2013-05-15 16:22:47

Eftersom mer än 99% av personer i Sverige deltar i obligatorisk skola och dito gymnastik så har nog de flesta deltagit i lagsporter..
plåtmonster

Inläggav marxisten » 2013-05-15 16:26:51

KrigarSjäl skrev:
marxisten skrev:F.ö. skulle jag vilja veta hur många grabbar som aldrig lagsportat, jag tror inte jag haft en enda klasskamrat under hela min skoltid som aldrig hållit på med fotboll, hockey eller liknande.

Ifall man blir tvingad till att vara med i en idrottsklubb är det ju självklart fel. Man spelar ju fotboll, hockey och andra idrotter för man gillar det och för det är ett bra fritidsnöje. Men det är inte precis så att majoriteten av alla som är medlemmar i en fotbollsklubb som ung gör det under tvång.
Senast redigerad av marxisten 2013-05-15 16:29:28, redigerad totalt 1 gång.
marxisten

Inläggav marxisten » 2013-05-15 16:27:45

plåtmonster skrev:Eftersom mer än 99% av personer i Sverige deltar i obligatorisk skola och dito gymnastik så har nog de flesta deltagit i lagsporter..

Nu syftade väl jag mer på idrottsklubbar och utöva det på fritiden än på idrotten i skolan.
marxisten

Inläggav KrigarSjäl » 2013-05-15 16:45:10

marxisten skrev:
KrigarSjäl skrev:

Ifall man blir tvingad till att vara med i en idrottsklubb är det ju självklart fel. Man spelar ju fotboll, hockey och andra idrotter för man gillar det och för det är ett bra fritidsnöje. Men det är inte precis så att majoriteten av alla som är medlemmar i en fotbollsklubb som ung gör det under tvång.

I grundskolan är det legio att tvinga på barn fotboll, det antas visst vara fostrande eller nåt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in