Sport: våldsamma utövare och fans?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Sport, våldsamma utövare?

Inläggav Alien » 2013-05-08 4:31:09

kvicksilver skrev:Tråden handlar om våldsamma utövare, inte supportrar.

Nej. Så här står det i startinlägget:

plåtmonster skrev:Det är fyra gånger vanligare att råka ut för våld och hot för en person som arbetar som VD i en idrottsförening än för en polis, enligt en statlig utredning som presenteras i dag. Utredningen visar att sportchefer, ordningsvakter och domare regelbundet utsätts för våld, hot och trakasserier.

Det är inte främst spelarna som utsätter domare etc för hot och våld (även om det också kan förekomma) utan supporters.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2013-05-08 4:42:37

SR skrev: P4 Extra avslöjade Beatrice Ask att hon är positivt inställd till ett lagförslag som ska minska fotbollsvåldet och huliganismen på landets arenor.
Det är huliganutredaren Björn Eriksson som har varit den nationelle samordnaren för utredningen om idrottsrelaterat våld sedan 2007.
- Björn Eriksson föreslår nu att tiden för hur länge en fotbollshuligan kan vara dömd till att inte få tillträde till en arena ska förlängas. Det är jag nog beredd att säga ja till, säger Beatrice Ask till Lotta Bromé i P4 Extra.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=5501864

Och så är det det här med huliganregister. Om idrottsförbunden inte får lagra uppgifter om huliganerna, hur ska då tillträdesförbud kunna tillämpas?
Dessutom avslöjade Justitieministern att hon stödjer förslaget om att ta fram ett nationellt huliganregister.
- Vi jobbar nu för att få fram ett mer stabilt förslag till register som kan användas oavsett var matcherna går.
Anledningen är att hon ser allvarligt på våldet bland fotbollssupportrar.
- Det är allvarligt när folk ställer till med sådant våld på arenorna att folk blir skadade. Det måste vi få stopp på, säger hon till Lotta Bromé i P4 Extra.
Alien
Moderator