AS vs NT

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

AS vs NT

Inläggav Alien » 2013-05-11 3:08:15

jesusiscool skrev:visst kan NT vara en ok term som är bättre än normalstörd (konstig term). Det jag menar är att AS inte riktigt upplevs som en störning eller en funktionsnedsättning för mig (och vissa andra). Det är visserligen så att AS är något neuropsykiatriskt. Dock är det inte än störning som t.ex. schizoid eller fobisk personlighetsstörning. Det är snarare så att det råkar finnas fler som har NT och som då tvingar oss att få en diagnos. Hade vi Aspies varit fler än dessa NTs så hade de fått en diagnos istället.

Du verkar vara en anhängare av neurodiversitetsteorin, enligt vilken AS bara är ett annat sätt att tänka och fungera. Men det ändrar inte på faktum; vi är fortfarande en minoritet i ett samhälle som är anpassat efter majoriteten, och bara det gör oss funktionshindrade.

Om du inte känner dig funktionshindrad alls undrar jag varför du öht fått en AS-diagnos. Men du kanske inte har någon diagnos?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

AS vs NT

Inläggav kiddie » 2013-05-11 3:15:07

Trots att NT är majoritet så vet jag inte om jag vill kalla dem friska. De har extremt lätt att sätta upp skygglapparna så att man helt enkelt kan glömma bort att barnet i bostaden bredvid blir misshandlat, att det "gör inget" att chokladen som är så god kommer från plantager som använder slavar och att hela planeten håller på att kollapsa.

Det som är norm är inte alltid friskt. Det var norm en gång oxo att tillåta judeutrotningen.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

AS vs NT

Inläggav plåtmonster » 2013-05-11 5:03:55

Ingen människa KAN ju göra något så hemskt som koncentrationsläger så det har inte hänt. ..oops det hade vi yxskaft ingeeen aaaning om.

Världen håller på att bli allt mer kunskapsbaserad och datoriserad. Så iaf för vissa personer med asperger finns det stora möjligheter. Förvisso premieras socialitet i vissa avseenden men facebook bildar ett träsk där det blir mycket skitsnack och lite gjort. Men socialiteten har ett glasstak om man så vill.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

AS vs NT

Inläggav rapchic » 2013-05-11 6:44:28

jesusiscool skrev:visst kan NT vara en ok term som är bättre än normalstörd (konstig term). Det jag menar är att AS inte riktigt upplevs som en störning eller en funktionsnedsättning för mig (och vissa andra). Det är visserligen så att AS är något neuropsykiatriskt. Dock är det inte än störning som t.ex. schizoid eller fobisk personlighetsstörning. Det är snarare så att det råkar finnas fler som har NT och som då tvingar oss att få en diagnos. Hade vi Aspies varit fler än dessa NTs så hade de fått en diagnos istället.

för att få diagnosen AS så måste man vara funktionshindrad så då har man ju problem (däremot kan det ju vara inom områden som man själv inte tycker är viktiga och därför anser inte är funktionshindrande)

Däremot önskar jag att AS inte skulle vara funktionshindrande för då hade jag haft ett funktionshinder mindre att tänka på.
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

AS vs NT

Inläggav kiddie » 2013-05-11 8:06:05

Bara spekulationer men om NT hade varit i minoritet hade det sett annorlunda ut. De hade ansetts som ha en bisarrt socialt beroende och räknats som underbegåvade på vissa områden.

Som världen ser ut idag är den ju "handikappanpassad" för det som är NT. T ex så tragglas läsning väldigt mycket med dem i skolan medan många med AS redan lärt sig läsa själva eller tar in det mycket fortare. Skulle man ta bort handikappsanpassningen för NT, dvs de får inte träna mycket på sina svaga sidor/våra starka, så skulle de nog få stora problem.

Ett handikapp kan ju finnas för att man helt enkelt är handikappad, men oxo kan man vara handikappad i den värld man lever i. Någon snabb en med dyslexi kanske skulle vara en av grundpelarna i en förhistorisk grupp som jagade levande byten. T o m bara när min förmodligen aspergerfarfar var ung, funkade hans liv för världen var inte lika komplicerad och man träffade samma folk dag efter dag och arbetet var typ oxo samma. Och man förväntandes inte vara sprudlande på rasterna, man var nog mer trött efter det hårda arbetet.
kiddie
Inaktiv

AS vs NT

Inläggav tahlia » 2013-05-11 9:11:09

kiddie skrev:Trots att NT är majoritet så vet jag inte om jag vill kalla dem friska. De har extremt lätt att sätta upp skygglapparna så att man helt enkelt kan glömma bort att barnet i bostaden bredvid blir misshandlat, att det "gör inget" att chokladen som är så god kommer från plantager som använder slavar och att hela planeten håller på att kollapsa.

Det är deras förmåga att blunda för problem snarare än leta efter dem som gör att de oftare tycks ha en positiv inställning - vår förmåga att leta problem snarare än att blunda för dem gör att vi oftare tycks vara negativt inställda.
Ska man se det ur ett rent egoistiskt perspektiv (du är här för att överleva på bästa sätt-grejen) så tycks det fullkomligt normalt att stänga ute sådant som hotar ens egna välmående. Svårt att överleva om man tar in all skit, blir deprimerad och slutligen suicidal.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

AS vs NT

Inläggav kiddie » 2013-05-11 9:53:11

På kort sikt är väl det en bra metod, men om man ser de nu intensiva översvämningarna i Asien så skulle de nog varit glada om något sett det kritiskt så att det aldrig hänt.
kiddie
Inaktiv

AS vs NT

Inläggav plåtmonster » 2013-05-11 13:43:26

tahlia skrev:Det är deras förmåga att blunda för problem snarare än leta efter dem som gör att de oftare tycks ha en positiv inställning - vår förmåga att leta problem snarare än att blunda för dem gör att vi oftare tycks vara negativt inställda.

Det är väl så att de med AS har svårt för otydliga förhållanden och behöver kontroll, därav ser till att skaffa sig just det och då blir dessa problem uppenbara.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

AS vs NT

Inläggav Flawed » 2013-05-11 13:52:15

NT är ett jönsigt ord.
Aspergare utgår tydligen ifrån att alla som inte är aspergare är extroverta människor som älskar att vara sociala.
Det finns introverta icke aspergare,
Det finns säkerligen också extroverta asperger individer.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

AS vs NT

Inläggav tahlia » 2013-05-11 14:20:56

Flawed skrev:NT är ett jönsigt ord.
Aspergare utgår tydligen ifrån att alla som inte är aspergare är extroverta människor som älskar att vara sociala.

Nja, förhoppningsvis utgår vi inte alla från att samtliga som inte har Aspergers är extroverta. "NT" har snarare kommit att bli ett samlingsnamn för just de mer extroverta människorna som inte har AS-diagnos. Tror inte det är helt fel heller då jag uppfattar de extroverta som majoritet och således norm, men jag har inga siffror som stödjer det så jag kan vara helt ute och cykla i den frågan.
tahlia

AS vs NT

Inläggav Schmetterling » 2013-05-11 14:22:11

kiddie skrev:Bara spekulationer men om NT hade varit i minoritet hade det sett annorlunda ut. De hade ansetts som ha en bisarrt socialt beroende och räknats som underbegåvade på vissa områden.

Som världen ser ut idag är den ju "handikappanpassad" för det som är NT. T ex så tragglas läsning väldigt mycket med dem i skolan medan många med AS redan lärt sig läsa själva eller tar in det mycket fortare. Skulle man ta bort handikappsanpassningen för NT, dvs de får inte träna mycket på sina svaga sidor/våra starka, så skulle de nog få stora problem.

Har du någon källa på att personer med AS vanligen lär sig läsa av sig själva och inte behöver traggla det i skolan?
Schmetterling

Anslöt: 2012-08-18

AS vs NT

Inläggav Schmetterling » 2013-05-11 14:31:00

tahlia skrev:
Flawed skrev:NT är ett jönsigt ord.

Nja, förhoppningsvis utgår vi inte alla från att samtliga som inte har Aspergers är extroverta. "NT" har snarare kommit att bli ett samlingsnamn för just de mer extroverta människorna som inte har AS-diagnos. Tror inte det är helt fel heller då jag uppfattar de extroverta som majoritet och således norm, men jag har inga siffror som stödjer det så jag kan vara helt ute och cykla i den frågan.

Det verkar snarare vara 50/50, men extroverta tenderar väl att ta mer plats genom sitt sätt att vara så de syns och hörs väl mer och kanske verkar fler av det skälet.
Schmetterling

AS vs NT

Inläggav Frimodig » 2013-05-11 15:19:36

Som sagt, det är en fråga om ifall man försörjer sig själv.

Psykdiagnoser är egentligen ett försök att förklara, och ursäkta, varför människor inte kan försörja sig själva.

(2)Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

AS vs NT

Inläggav Schmetterling » 2013-05-11 15:37:39

Frimodig skrev:Som sagt, det är en fråga om ifall man försörjer sig själv.
(2)Lennart Frimodig

Nä. Man kan till exempel ha asperger och försörja sig själv men behöva hjälp med en massa annat som ingår i livet, som att handla, laga mat, städa, ADL...
Schmetterling

AS vs NT

Inläggav Frimodig » 2013-05-11 15:49:21

Schmetterling skrev:
(2)Lennart Frimodig

Nä. Man kan till exempel ha asperger och försörja sig själv men behöva hjälp med en massa annat som ingår i livet, som att handla, laga mat, städa, ADL...

Som nån betalar för. Right?

Vem betalar?

(2) Lennart Frimodig
Frimodig

AS vs NT

Inläggav Alien » 2013-05-11 16:01:10

De extroverta är ca 65% av befolkningen. Hela befolkningen då, både NT och AS. Alltså bör en hel del NT vara introverta också. (Har skrivit om det här: post869858.html#p869858)

Men de extroverta är alltså flest, klart de dominerar då och bestämmer vad som är "normalt".

Enligt denna omröstning är 88% av oss (dvs aspies på AF som röstat) introverta: myers-briggs-personlighetsstyper-vilken-ar-du-omrostning-t19589.html
Alien
Moderator

AS vs NT

Inläggav tahlia » 2013-05-11 16:06:59

Frimodig skrev:Som nån betalar för. Right?

Vem betalar?

Tja, även om du arbetar så betalar kommunen LSS-insatser om du behöver sådana. Även de hjälpmedel du kan behöva, som en handi, är insatser även om du arbetar.
Om du då tänker argumentera att den som arbetar betalar skatt så kan ju påpekas att vi skattar även på sjukersättning, men då dillar du väl om att det är skattepengar från början, visst?
tahlia

AS vs NT

Inläggav Schmetterling » 2013-05-11 16:08:43

Alien skrev:De extroverta är ca 65% av befolkningen. Hela befolkningen då, både NT och AS. Alltså bör en hel del NT vara introverta också. (Har skrivit om det här: post869858.html#p869858)

Men de extroverta är alltså flest, klart de dominerar då och bestämmer vad som är "normalt".

Enligt denna omröstning är 88% av oss (dvs aspies på AF som röstat) introverta: myers-briggs-personlighetsstyper-vilken-ar-du-omrostning-t19589.html

"The real number based on the first stratified random sample by the Myers-Briggs organization in 1998 showed Introverts 50.7% and Extroverts 49.3% of the USA."

http://www.thoughtful-self-improvement. ... hS1ln.dpbs
Schmetterling

AS vs NT

Inläggav Alien » 2013-05-11 16:38:42

Psykdiagnoser är egentligen ett försök att förklara, och ursäkta, varför människor inte kan försörja sig själva.

(2)Lennart Frimodig

Jag har ju kunnat försörja mig en gång i tiden. Hade jag inte AS då? Klart jag hade, även om jag inte fått diagnos än.

Man kan säga att diagnosen behövdes för att arbetsgivaren skulle bli av med mig och för att jag skulle få försörjning. I en annan tid så hade den inte behövts. Dvs jag hade varit subklinisk aspergare hela livet och lyckligt okunnig om det.

I ett aspievänligt samhälle behövs ingen AS-diagnos, men där är vi inte nu.

Det kan nog stämma att i ett alltmer komplicerat och krävande samhälle behövs fler diagnoser för att ta hand om alla som faller ur.
Alien
Moderator

AS vs NT

Inläggav Frimodig » 2013-05-11 17:02:50

Alien skrev:

(2)Lennart Frimodig

Jag har ju kunnat försörja mig en gång i tiden. Hade jag inte AS då? Klart jag hade, även om jag inte fått diagnos än.

Man kan säga att diagnosen behövdes för att arbetsgivaren skulle bli av med mig och för att jag skulle få försörjning. I en annan tid så hade den inte behövts. Dvs jag hade varit subklinisk aspergare hela livet och lyckligt okunnig om det.

Det kan nog stämma att i ett alltmer komplicerat och krävande samhälle behövs fler diagnoser för att ta hand om alla som faller ur.

Nja,

det är så här. Så länge du kan försörja dig själv behöver du ingen diagnos.

För det yttre samhället. Du kan behöva en diagnos för att förstå dig själv, men det är en privat grej.

Jag förstår inte varför det här är så svårt att förstå.

(2) Lennart Frimodig
Frimodig

AS vs NT

Inläggav Flawed » 2013-05-11 17:23:04

Alien skrev:De extroverta är ca 65% av befolkningen. Hela befolkningen då, både NT och AS. Alltså bör en hel del NT vara introverta också. (Har skrivit om det här: post869858.html#p869858)

Ett sådant här forum är inte representativt för gruppen aspergare för att kunna utgöra ett statistiskt underlag.
När det gäller forum överhuvudtaget så tenderar de nog att innehålla mer introverta personer än befolkningen i genomsnitt.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

AS vs NT

Inläggav Frimodig » 2013-05-11 18:10:40

Alien skrev:

(2)Lennart Frimodig

Du fattar inte. Läs om vad jag skrev.

Du är inte självförsörjande, det är vad allt handlar om. Lieber Gott.

(2) Lennart Frimodig

(2) Lennart Frimodig
Frimodig

AS vs NT

Inläggav rapchic » 2013-05-11 18:32:38

Frimodig skrev:
Nja,

För det yttre samhället. Du kan behöva en diagnos för att förstå dig själv, men det är en privat grej.

(2) Lennart Frimodig

man kan vara så funktionshindrad på det privata planet (tex inom det sociala eller liknande) att det leder till diagnos även om man klarar jobbet galant (tex om man har jobbet som specialintresse)
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

AS vs NT

Inläggav Schmetterling » 2013-05-11 18:51:54

rapchic skrev:
Frimodig skrev:
Nja,

(2) Lennart Frimodig

man kan vara så funktionshindrad på det privata planet (tex inom det sociala eller liknande) att det leder till diagnos även om man klarar jobbet galant (tex om man har jobbet som specialintresse)

Men om man tar emot hjälp för att få privatlivet att funka (vilket är hela grejen med diagnos, att man ska få rätt till hjälp, inte ett diplom att sätta på väggen att titta på och veta varför ens liv inte funkar) så är det någon som betalar det och då är man inte självförsörjande enligt Frimodig.
Schmetterling

Återgå till Aspergare och vården

Logga in