Vanvård inom psykiatrin - fallet Elisabeth [Utbrutet ämne]
37 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Jag har alltså haft Sveriges farligaste psykiatriker som vårdat Sverige farligaste kvinnliga autist
Hur fick hon sådana krafter jag har själv sett det?
Pratade med henne när jag var inlagd där, hon var väldigt trevlig samtidigt som hon var helt förtvivlad.
Sven Randen gjorde henne ännu farligare.
Den enda som lugnade ner henne var hennes far och senare dom som gav henne rätt vård.
Men ändå hur kunde hon besitta sådana krafter någon som vet?
Pratade med henne när jag var inlagd där, hon var väldigt trevlig samtidigt som hon var helt förtvivlad.
Den enda som lugnade ner henne var hennes far och senare dom som gav henne rätt vård.
Vad menar du med "krafter" - fysiska el mentala?
Alien skrev:Vad menar du med "krafter" - fysiska el mentala?
Dom fysiska krafterna har jag själv bevittnat.
Hon slet av ett finger från en läderhandske som en kvinna stoppade genom stängslet utan att skada fingret.
En stark patient försökte slita av en av handskens fingrar utan att det ens hände nåt, ändå var han bodybuildare.
Såg ett program om en ung dansk kvinna som var bältad och hade as.
hon fick beteendeterapi och slutade både slå sig själv samt vårdarna.
Hon var i högsta grad medveten om sina krafter och kunde även skratta åt det hela.
Till slut blev hon så bra så att hon kunde gå fritt.
Då fanns det alltså ett visst fog för uttrycket Sveriges farligaste kvinna.
Alien skrev:Då fanns det alltså ett visst fog för uttrycket Sveriges farligaste kvinna.
vem som helst kan bli förtvivlat farlig om man vanvårdas.
Inget konstigt att vissa asperger och andra kan få oanade krafter.
Dom arbetades ju bort med habilitering som det står från certec.
Hon kunde lösa ut oanade krafter men farlig var hon inte.
Bjöd henne på godis en gång,-85 vårdarna började skrika åt mig då.
Hände intet jag var väl mjuk i rörelserna.
Finns säkert fler fall med autism som har oanade krafter om man letar på nätet.
Ja, det fanns förstås förklaringar till att Ellisabeth blev våldsam. Men jag förstår personalen som inte hade fått någon "nyckel", för dem måste hon ha verkat totalt oberäknelig och verkat (och varit) farlig.
Jag har då själv aldrig märkt att jag blivit extra stark någon gång, oavsett hur arg el förtvivlad jag känt mig. Däremot har det stått att "galningar" kan få oanade krafter.
Jag har då själv aldrig märkt att jag blivit extra stark någon gång, oavsett hur arg el förtvivlad jag känt mig. Däremot har det stått att "galningar" kan få oanade krafter.
mikael skrev:Jag har alltså haft Sveriges farligaste psykiatriker som vårdat Sverige farligaste kvinnliga autist
de kunnde ha skrivit ut henne tidgare och gett henne massvit mede valium..!!
Fel #1 sparka inte ut mamman ur klassrummet
Fel #2 skicka inte iväg ett osäkert barn på internat med ännu dummare personal
Fel #3 lyssna på människan istället för samhällsdogmer, tyckande och rent strunt
Fel #4 tänk efter, fast iofs det förutsätter att de i beslutsposition har något att utföra uppgiften med..
Vi har ju dagsexempel med anorektiska tjejer som spärras in med personer dömda till rättspsyk. Dumheterna fortsätter, temat ändras.
Fel #2 skicka inte iväg ett osäkert barn på internat med ännu dummare personal
Fel #3 lyssna på människan istället för samhällsdogmer, tyckande och rent strunt
Fel #4 tänk efter, fast iofs det förutsätter att de i beslutsposition har något att utföra uppgiften med..
Vi har ju dagsexempel med anorektiska tjejer som spärras in med personer dömda till rättspsyk. Dumheterna fortsätter, temat ändras.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Det som är så otäckt med Elisabeths fall är att de ville att hon skulle vara värst, unik och att det var en stor utmaning för den psykodynamiska terapin som skulle bota henne. Det blev jätteprestige för att de "visste" att hon hade en mystisk störning som kunde redas upp med den fantastiska psykodynamiska terapin. Terapin kunde vara helt absurd. Chockande. Kanske inte vad någon med behov av stabilitet behöver. Men de försökte "bryta sig in" i hennes skal med diverse chockmetoder.
Det hade säkert kunnat bli någon annan autistisk människa som utsattes för detta, men det blev hon. Det är rätt konstigt men hade man utan att veta om autism struntat i alla psykodynamiska teorier hade hon säkert fått rimligare förvaring iallafall.
Påminner lite om särbehandlingen av Thomas Quick som oxo blev ett sådant specialfall som man trodde man skulle komma under ytan på med psykodynamisk terapi. Prestige.
Blä.
Det hade säkert kunnat bli någon annan autistisk människa som utsattes för detta, men det blev hon. Det är rätt konstigt men hade man utan att veta om autism struntat i alla psykodynamiska teorier hade hon säkert fått rimligare förvaring iallafall.
Påminner lite om särbehandlingen av Thomas Quick som oxo blev ett sådant specialfall som man trodde man skulle komma under ytan på med psykodynamisk terapi. Prestige.
Blä.
Det får en att fundera på vilka hala ingångar till psykiatrin om finns i dagsläget? fast iofs så saknas väl pengarna numera..
- plåtmonster
Det som gäller nu tror jag mer är utskrivning av potenta läkemedel och det görs utan uppföljning så patienten kanske slutar med medicin som han/hon behöver, eller oxo finns det ingen där när personen flippar ut pga en allvarlig reaktion mot medicinen. Jag blir lite nervös av tanken på att vårdcentralsläkare hanterar så starka mediciner som kan slå så fel, utan att ha några specialkunskaper. Och en stor risk är att man inte får sjukhusvård utan öppenvård när man verkligen behöver läggas in, sedan händer det något skit.
Det är billigare så..
- plåtmonster
Jo och så kan man bli av med patienter på köpet, de som inte pallar. Ibland tror jag det är så smart uträknat.
Fattar inte att det ska vara så fel att satsa på mänsklig psykvård. Annan vård får kosta nästan vad den vill. De gjorde ett blodprov på mig och jag kollade upp vad det egentligen kostar... 8000 kr... Hoppsan.
Sedan finns de de med diabetes, deras medicin är inte billig, och de med immunförsvarsbrist, deras medicin är superdyr, och vissa som behöver specifika blodprodukter kan ha en medicinkostnad på ca 50 000 i månaden. Ingen klagar. Klart att jag vill att de ska få bra vård, men varför räknas psykvård inte som viktig och varför spelar det någon roll vad Elisabeths boende kostar?
Fattar inte att det ska vara så fel att satsa på mänsklig psykvård. Annan vård får kosta nästan vad den vill. De gjorde ett blodprov på mig och jag kollade upp vad det egentligen kostar... 8000 kr... Hoppsan.
Sedan finns de de med diabetes, deras medicin är inte billig, och de med immunförsvarsbrist, deras medicin är superdyr, och vissa som behöver specifika blodprodukter kan ha en medicinkostnad på ca 50 000 i månaden. Ingen klagar. Klart att jag vill att de ska få bra vård, men varför räknas psykvård inte som viktig och varför spelar det någon roll vad Elisabeths boende kostar?
Återgå till Aspergare och vården