Frågor ang photoshop
8 inlägg
• Sida 1 av 1
Frågor ang photoshop
Vilket är bäst?
Vilket är lättast att använda?
Hur gör man för att klippa ut bakgrund?
Vilket är lättast att använda?
Hur gör man för att klippa ut bakgrund?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:12:00, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jag tror att din fråga(rubrik) egentligen är "Frågor angående bildbehandling"?
Photoshop är ett bildbehandlingsprogram och i mitt tycke det bästa, det har en lillebror som heter Imageready som kanske kan uppfattas som enklare.
Vilket som är enklast att använda är svårt att svara på, en del gillar Paintshop Pro som går att ladda ned en trialversion av här.
De flesta kameratillverkare har också egna, enklare bildbehandlingsprogram som kommer med kameran.
Hur man gör för att klippa ut bakgrund beror på vilket program man använder, i t ex Photoshop markerar man det man vill ha kvar och gör en omvänd markering och klipper ut.
Photoshop är ett bildbehandlingsprogram och i mitt tycke det bästa, det har en lillebror som heter Imageready som kanske kan uppfattas som enklare.
Vilket som är enklast att använda är svårt att svara på, en del gillar Paintshop Pro som går att ladda ned en trialversion av här.
De flesta kameratillverkare har också egna, enklare bildbehandlingsprogram som kommer med kameran.
Hur man gör för att klippa ut bakgrund beror på vilket program man använder, i t ex Photoshop markerar man det man vill ha kvar och gör en omvänd markering och klipper ut.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 14:12:00, redigerad totalt 1 gång.
Ja, det var bildbehandling jag menade. Visar en del om hur lite jag vet...
Well, tack för tipsen!
Well, tack för tipsen!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:12:00, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
photoshop är lite för dyrt...vem har råd att betala tiotusen? Inte jag iaf...jag kör med corel paint...fattigmans photoshop...det räcker mer än väl såvida man inte arbetar professionellt med bildhantering. Photoshop räknas ju som rolls roycen och det kanske man inte behöver...annars håller jag med karl, photoshop ÄR det bästa men inte det mest lättarbetade. Är man inte van är det bättre att prova något mindre avancerat.
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 14:12:00, redigerad totalt 1 gång.
Det fanns väl en gratisonlineversion av photoshop? (tror de har ändrat de orimliga villkoren nu)
Här är ett annat onlineprogram så länge iaf:
http://www.splashup.com/splashup/Splashup.swf
http://www.gimp.org/ finns också, lagligt och gratis.
Här är ett annat onlineprogram så länge iaf:
http://www.splashup.com/splashup/Splashup.swf
http://www.gimp.org/ finns också, lagligt och gratis.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:12:00, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Jag rekommenderar också gimp om man vill ha något kraftfullt i stil med photoshop. Gimp har i princip allt som photoshop har, men är gratis. För den som vill att det ska se ut och bete sig som photoshop finns en variant som heter gimpshop, men den har jag inte provat själv.
Fast både gimp, photoshop och paintshop är avancerade program med väldigt mycket funktionalitet och om man inte behöver allt det kanske man föredrar något enklare program som inte klarar lika mycket men är lättare att lära sig. Jag har dock ingen koll på vilka sådana som finns i dagsläget.
Fast både gimp, photoshop och paintshop är avancerade program med väldigt mycket funktionalitet och om man inte behöver allt det kanske man föredrar något enklare program som inte klarar lika mycket men är lättare att lära sig. Jag har dock ingen koll på vilka sådana som finns i dagsläget.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:12:00, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:...Fast både gimp, photoshop och paintshop är avancerade program med väldigt mycket funktionalitet och om man inte behöver allt det kanske man föredrar något enklare program som inte klarar lika mycket men är lättare att lära sig. Jag har dock ingen koll på vilka sådana som finns i dagsläget.
De program som nämnts i tråden är alla desktopprogram villket för mig innebär fler funktioner och därmed högre inlärningströskel. Åtminstone om man vill lära sig från grunden och inte bara fuska sig fram. iofs fuskar sig fram är ju precis vad man gör nu för tiden när nätet vimlar av gratis tutorials, screencasts, kurser osv osv. Det blir ytlig kunskap, snabbt inhämtad, lika snabbt glömd. För att verkligen lära sig t ex gimp eller photoshop måste man bara lära sig lager (layers) och bitmaps. Som absoluta minimum. Utan att vara nån bildexpert kan jag inte se hur man skulle kunna undvika det. Dessutom skadar inte lite sinne för färg, form, grafik och layout.
Fast några gånger har jag faktiskt lyckats "fuska ihop" några inbjudningar i Paint Shop Pro där jag använde lager rätt friskt, jag tyckte som flera sagt att just PSP var lättare att förstå sig på. Men jag var så upptagen av själva inbjudningen att jag inte hann reflektera över vad lagren egentligen gjorde. Där kanske nätkurser osv kan vara en idé för att få den teoretiska grunden.
Om man är ute efter enkel bildredigering, som inte kräver massor av kunskaper, inläsning och studier, tycker jag webbalternativen är bättre - mina favoriter är picasa och flickr men det finns en hel drös andra liknande. Men då pratar man de enkla grundläggande bildfunktionerna - röda ögon, rotera, förstora, förminska, skapa tumnaglar osv. I en webbapp kan man inte bygga in alla 185.000 funktioner som man kan i ett desktopprogram.
För de som ändå vill ge sig i kast med desktop är här en del tips på gratisprogram:
http://www.freebyte.com/graphicprograms/#albums
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 14:12:00, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11