Att hitta bostad.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Att hitta bostad.

Inläggav 0010100 » 2013-05-06 17:38:27

I nuläget måste jag hitta ett nytt boende till slutet av sommaren.
Jag har aldrig tidigare sökt bostad ensam (andrahand).

Först och främst tänkte jag på blocket.se.
Eftersom min inkomst är aktivitetsersättning så känns chanserna inte så stora att någon vill hyra ut sin lägenhet till mig. Min partner som är civ. ing. hade väldigt svårt att hitta bostad, trots bra inkomst och fast anställning. Därför känns chanserna för mig ännu mindre.
Jag har sett att många på blocket.se lägger ut bilder på sig själva. Det känns alldeles för jobbigt för min del.

Hur gör man för att få en andrahandslägenhet när ens sociala kompetens är begränsad,
när ens inkomst är aktivitetsersättning och när ens sociala nätverk är litet (ingen jag vet har en ledig lägenhet)?

Kanske har någon annan här inne haft samma problem och kommit på en bra lösning? :)
0010100
Inaktiv

Anslöt: 2012-03-29

Sv: Att hitta bostad.

Inläggav Moggy » 2013-05-06 17:47:52

Stockholm eller annan större stad?

Få hjälp av kommunen, soc, lss eller nåt?

Få far eller släktingar att gå i borgen?

Annars blir det svårt...
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Att hitta bostad.

Inläggav marxisten » 2013-05-06 17:54:20

0010100 skrev:Eftersom min inkomst är aktivitetsersättning så känns chanserna inte så stora att någon vill hyra ut sin lägenhet till mig.

Jag förstår inte hur du menar med att detta skulle påverka dina chanser negativt att finna en andrahandslägenhet. Så länge du kan betala din hyra så bör väl den som hyr ut sin lägenhet skita i vad du har för inkomst och hur mycket du har kvar.

Du kan dessutom få bostadstillägg om du har aktivitetsersättning. Den är på 93% av hyreskostnaden upp till 5000 kronor/månad om jag minns rätt. Så om du har en hyra på 5000 så blir din kostnad 350 kronor/månad, 4650 kronor får du i bostadstillägg av Försäkringskassan. Detta skall du kunna få även på andrahandslägenheter, så din inkomst blir ju högre än enbart aktivitetsersättning.

F.ö. har jag ingen erfarenhet av att söka andrahandslägenhet. Men jag önskar dig lycka till!
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Att hitta bostad.

Inläggav Miche » 2013-05-06 18:18:10

@marxisten, det märks att du aldrig sökt bostad...

Väldigt många som hyr ut i andra hand kräver att hyresgästen har jobb, rent utav en inkomst (efter skatt) som är minst dubbelt så hög som hyran. Marknaden styrs helt av uthyrarna eftersom utbudet bara är en bråkdel av efterfrågan så vi som behöver hyra i andra hand har inget att säga till om, tyvärr (åtminstone i storstäderna).

Utanför storstäderna är chansen större att hitta en bostad, kanske t.o.m. med förstahandskontrakt trots usla förutsättningar.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Att hitta bostad.

Inläggav rapchic » 2013-05-06 18:25:55

ska man hyra första hand så är det nog enklare med kommunens eget företag istället för mer kommersiella. Man kan ju kolla, här i staden har i alla fall studenter rabatterad hyra.

(jag har ingen erfarenhet av att hyra i andra hand jag har bara hyrt i första hand)
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Att hitta bostad.

Inläggav Idiot » 2013-05-06 18:28:42

Om det är i och runt Stockholm du söker så blir det svårt, det funkar, men det är inte lätt.
Samma gäller för många stora städer, och det är inte bara i Sverige..

Lättast är om du via kontakter lyckas hitta en bostad, kolla runt med ALLA, det kan finnas en bekant som har en bekant som har en tom lägenhet och ska hyra ut, kolla med alla.

Annars är det annonser som gäller, i princip.
Gör ett standardmail som du har sparat, där det står lite om dig och de vanliga frågorna man ställer.
Skicka det till alla annonsörer du kan hitta som verkar intressanta, och kolla blocket flera gånger per dag för det är en fråga om minuter när en annons läggs ut, de blir uthyrda extremt snabbt.

Finns nummer tillgängligt i annonsen så ringer du direkt!

Allt går riktigt jävla fort och det gäller att hänga med, även fast det är jobbigt.

Angående din inkomst så är det ärligt talat ett problem, många kommer inte acceptera dig som hyresgäst pga din inkomst.
Men om du lyckas charma hyresägarn så kan det gå ändå..
Idiot

Anslöt: 2012-02-10

Att hitta bostad.

Inläggav marxisten » 2013-05-06 19:59:30

Miche skrev:@marxisten, det märks att du aldrig sökt bostad...

Väldigt många som hyr ut i andra hand kräver att hyresgästen har jobb, rent utav en inkomst (efter skatt) som är minst dubbelt så hög som hyran. Marknaden styrs helt av uthyrarna eftersom utbudet bara är en bråkdel av efterfrågan så vi som behöver hyra i andra hand har inget att säga till om, tyvärr (åtminstone i storstäderna).

Utanför storstäderna är chansen större att hitta en bostad, kanske t.o.m. med förstahandskontrakt trots usla förutsättningar.

Förnekar jag inte att jag aldrig gjort (vilket jag är glad för). Dock så har man som sagt rätt till bostadstillägg om man har Aktivitetsersättning på 93% av hyran upp till 5000 kronor i månadshyra om jag minns rätt. Det enda jag gjorde var att upplysa om att så är fallet och man bör räkna in det i sin inkomst när man letar bostad.

Är faktiskt stor skillnad om man skriver man har en inkomst på 6000 eller om den är på 10 000, som den mycket väl kan bli med bostadstillägg.

Däremot är jag mycket väl medveten om hur svårt det är att få bostad i större städer, men även på mindre orter. Och det är en fråga som skulle ges betydligt mer utrymme i rikspolitiken och man skulle snarast införa ett nytt miljonprogram för att få bukt med bostadskrisen och dessutom skulle det få fart på arbetsmarknaden.

0010100, har du kollat med Soc, LSS osv om du kan få hjälp där?

F.ö. kan jag bara önska dig lycka till.
marxisten

Att hitta bostad.

Inläggav slackern » 2013-05-06 20:16:34

Miche skrev:@marxisten, det märks att du aldrig sökt bostad...

Marxisten ska ju få servicelägenhet utav kommunen. Så uppenbarligen verkar han ha sökt lägenhet och ska få en.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Att hitta bostad.

Inläggav marxisten » 2013-05-06 20:33:51

slackern skrev:Marxisten ska ju få servicelägenhet utav kommunen. Så uppenbarligen verkar han ha sökt lägenhet och ska få en.

Lägenheten är faktiskt på förhandskontrakt. Det är således jag som står på den, och inte kommunen. Så att säga jag kommer "få" en lägenhet av kommunen är lite felaktigt.
Senast redigerad av marxisten 2013-05-06 20:39:45, redigerad totalt 1 gång.
marxisten

Att hitta bostad.

Inläggav slackern » 2013-05-06 20:39:26

marxisten skrev:
slackern skrev:Marxisten ska ju få servicelägenhet utav kommunen. Så uppenbarligen verkar han ha sökt lägenhet och ska få en.

"Få" är faktiskt felaktigt. Lägenheten är ett förstahandskontrakt på en lägenhet hos NBAB. Det är således jag som står på den, och inte kommunen.

OK felaktigt ordval utav mej. Du har blivit erbjuden en servicelägenhet. Samma sak som att jag blev erbjuden ett förstahandskontrakt och accepterade erbjudandet och skrev under kontraktet.
slackern

Att hitta bostad.

Inläggav marxisten » 2013-05-06 20:41:43

slackern skrev:OK felaktigt ordval utav mej. Du har blivit erbjuden en servicelägenhet. Samma sak som att jag blev erbjuden ett förstahandskontrakt och accepterade erbjudandet och skrev under kontraktet.

Ungefär. Men här nere finns det faktiskt vettigt med lägenheter, så skulle nog inte varit totalt omöjligt att få ett förstahandskontrakt iaf.
marxisten

Att hitta bostad.

Inläggav kullan » 2013-05-06 20:54:18

Moggy skrev:Stockholm eller annan större stad?

Stockholm har inga bostäder så där ska man inte leta.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Att hitta bostad.

Inläggav Charlie72 » 2013-05-06 20:55:35

Husvagn, folk e för bekväma
Charlie72

Anslöt: 2012-10-11

Att hitta bostad.

Inläggav slackern » 2013-05-06 20:57:56

kullan skrev:

Vart bor alla människor då? Jag har en bostad och bor i STHLM.
slackern

Att hitta bostad.

Inläggav Charlie72 » 2013-05-06 21:04:27

Jag stog ju på plats 7 av 300+ sökande på en lägenhet i stan i dag så visst måste det finnas bostäder där, annars så e jag lurad :-)Crying
Charlie72

Anslöt: 2012-10-11

Att hitta bostad.

Inläggav kullan » 2013-05-06 21:05:04

slackern skrev:
kullan skrev:

jo men om jag skulle få för mig att flytta till Stockholm kommer jag antagligen att dö innan jag hittar en lägenhet.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Att hitta bostad.

Inläggav Zirre » 2013-05-06 21:10:53

kullan skrev:
slackern skrev:
kullan skrev:

jo men om jag skulle få för mig att flytta till Stockholm kommer jag antagligen att dö innan jag hittar en lägenhet.
Så behöver det inte alls vara det gäller bara att söka på rätt ställe/rätt sätt.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Att hitta bostad.

Inläggav slackern » 2013-05-06 21:16:37

Zirre skrev:
kullan skrev:
slackern skrev:

Så behöver det inte alls vara det gäller bara att söka på rätt ställe/rätt sätt.

+1
slackern

Att hitta bostad.

Inläggav plåtmonster » 2013-05-07 4:18:22

Charlie72 skrev:Husvagn, folk e för bekväma

Med lite större buss så kan man klämma in bord, säng, kök, spis, kylskåp, dusch och tvättmaskin. Kostnad runt 250 - 300 kkr.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Att hitta bostad.

Inläggav 0010100 » 2013-05-07 9:39:17

marxisten skrev:
0010100 skrev:Eftersom min inkomst är aktivitetsersättning så känns chanserna inte så stora att någon vill hyra ut sin lägenhet till mig.

Jag förstår inte hur du menar med att detta skulle påverka dina chanser negativt att finna en andrahandslägenhet. Så länge du kan betala din hyra så bör väl den som hyr ut sin lägenhet skita i vad du har för inkomst och hur mycket du har kvar.

Du kan dessutom få bostadstillägg om du har aktivitetsersättning. Den är på 93% av hyreskostnaden upp till 5000 kronor/månad om jag minns rätt. Så om du har en hyra på 5000 så blir din kostnad 350 kronor/månad, 4650 kronor får du i bostadstillägg av Försäkringskassan. Detta skall du kunna få även på andrahandslägenheter, så din inkomst blir ju högre än enbart aktivitetsersättning.

F.ö. har jag ingen erfarenhet av att söka andrahandslägenhet. Men jag önskar dig lycka till!

Jag har bostad för tillfället. Lägenheten ägs av en nära vän. Jag är mycket väl medveten om bostadstillägget, eftersom jag har det just nu. Men det är ingen fördel när man skall hyra andrahand. De vill ha hyresgäster med jobb och inkomst. När man inte har någon längre kötid (i en storstad) och det är andrahandslägenhet som gäller, så är det väldigt mycket socialt nätverkande som gäller. Det här blir ganska svårt för någon med väldigt litet kontaktnät, dvs någon som inte är särskilt social. Därför postade jag min fråga här, då min gissning är att många här har det som jag socialt och kanske dessutom har samma inkomst.
0010100
Inaktiv

Anslöt: 2012-03-29

Att hitta bostad.

Inläggav Kristofer » 2013-05-07 12:12:29

Zirre skrev:
kullan skrev:
slackern skrev:

Av egen erfarenhet så vet jag att det kan vara en flerårig process, styrd av vilka förutsättningar som finns.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Att hitta bostad.

Inläggav Kristofer » 2013-05-07 12:32:46

0010100 skrev: När man inte har någon längre kötid (i en storstad) och det är andrahandslägenhet som gäller.

Av egen erfarenhet så vet jag att det i sådana här fall kan vara bra att vidga sitt sökområde. Vad binder dig till storstaden? Finns det möjlighet att öka bostadschanserna om du söker på en mindre ort som ligger i anknytning och med kommunikationer till storstaden? Hur skulle det bli om du flyttade till helt annan ort?

Jag vet inte vilken stad som är aktuell för dig, så mer precisa idéer eller tips kan jag inte ge.

När jag bodde i sthlm löste jag mitt bostadsproblem genom att hitta ett förstahandskontrakt på en mindre ort men med pendeltågskommunikation in till sthlm. På sådana orter kan det finnas mindre hyresvärdar som enbart äger ett eller ett fåtal hyreshus. Sådana värdar har oftast ingen formell bostadskö knuten till sig. De väljer fritt hyresgäst bland dom som visar intresse, ibland kan man vara ensam om att visa intresse.

Innan jag lyckades med den här lösningen hade jag ett par kaosartade år i sthlm. Fånigt nog lämnade jag sthlmsregionen helt ett år efter att jag hittat den permanenta lösning jag skrev om här ovan.

Min egen erfarenhet vill jag inte skriva mer detaljerat om i publik tråd. Sådant är forumet alldeles för stort för numera.
Kristofer

Att hitta bostad.

Inläggav plåtmonster » 2013-05-07 17:15:42

Vad det jobb eller fritid som fick dig att lämna Stockholmsregionen?

Det är en intressant balans mellan löner och bostadskostnader i Stockholm. Frågan är om det kommer att fungera i längden.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Att hitta bostad.

Inläggav Kristofer » 2013-05-07 20:40:00

plåtmonster skrev:Vad det jobb eller fritid som fick dig att lämna Stockholmsregionen?

Det var jobb som fick mig till Stockholmsregionen och det var jobb som fick mig att lämna Stockholmsregionen.
Kristofer

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in