Ordets makt över tanken
14 inlägg
• Sida 1 av 1
Ordets makt över tanken
http://www.lakartidningen.se/07engine.p ... cleId=3383
Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Övriga Aspergerfrågor; dessutom har rubriken ändrats.
Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Övriga Aspergerfrågor; dessutom har rubriken ändrats.
Är vi en gruppsekt?
Orkade inte läsa så långt när jag upptäckte: "Hur förklarar man någonting för en person som tänker så annorlunda? " Personen som skrivit artikeln ingår tydligen själv i en "sekt" med "eget språk." *slår på snooze*
Är vi en gruppsekt?
Det är en betraktelse över språkbruk. Inget att oja sig över.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Är vi en gruppsekt?
Du har missförstått hela artikeln, mikael. Den handlar över huvud taget inte om autister.
Och du också. Läs igen, eller för all del snooza vidare.
Signatur skrev:Orkade inte läsa så långt när jag upptäckte: "Hur förklarar man någonting för en person som tänker så annorlunda? " Personen som skrivit artikeln ingår tydligen själv i en "sekt" med "eget språk." *slår på snooze*
- Schmetterling
- Anslöt: 2012-08-18
Är vi en gruppsekt?
Lisbet Palmgren i Läkartidnigen skrev: En organisation som vill leva sitt eget liv och hindra insyn eller påverkan utifrån skaffar sig gärna ett eget språk, som omgivningen inte begriper men som sluter deltagarna i organisationen tätt tillsammans. Jag brukar kalla detta fenomen för gruppautism.
Vi känner igen det från diktaturer, religioner och inte minst sekter. Det medför ett avbrott i dialogen med utomstående. Ett sådant språk infiltrerar snart det egna tankesystemet, särskilt hos unga entusiastiska proselyter men tyvärr även hos grundarna, vilka så småningom glömmer att de själva uppfunnit språket och börjar uppfatta det som en konkret verklighet. De nya orden och uttrycken ursäktar vilka tankefel som helst. Det finns därför all anledning att varna för ordets makt över tanken.
---
Det fanns en tid på 1980-talet då man började kalla besvärliga skolbarn för »konkurrensnackdelar«. Numera benämns de »bokstavsbarn«.
Här gäller det inte tolka bokstavligt, att Palmgren använder ordet "gruppautism" betyder inte att hon ser autister som en sekt.
Jag tycker hon sätter fingret på en viktig sak, just det som artikeln egentligen handlar om, ordens makt över tanken.
Särskilt när en organisation av någon anledning byter ideologi och syfte, det som man brukar kalla paradigmskifte, skaffar sig den nya ledningen gärna ett eget språk som legitimerar dess nya policy. I många fall torde själva avsikten med detta nya språk vara att göra det ogenomskinligt för omgivningen och på det viset hindra diskussion och kritik.
Är vi en gruppsekt?
Hon ser användandet av nya ord som ett dåligt tecken, själv kallar hon avskiljda grupper för "autistiska".... Säger väl en del om hur de trots allt fått greppet om henne. Nu är hon sin egen sekt med sin egen vokabulär. Eftersom en psykiater naturligtvis bör veta bättre än att använda ordet autism i detta sammanhang.
Trots det HAR jag varit med i forum/chatt som varit som en sekt. På riktigt. Det forumet finns inte längre. Men var man ny, lovebombades man och fick massa uppmärksamhet. Detta avtog naturligtvis med tiden och man fick sedan försöka bevisa sitt värde. Ett sätt var pengar. Det samlades pengar hela tiden och en gång kunde forumägaren köpa en sprillans ny bil (nej jag skojar inte). Alla såg upp til forumägaren som en gud. Man hörde ofta att forumet hade räddat livet på folk! Var man riktig rövslickare kunde man bli moderator och då fick man känna sig bättre än de andra. Då var det inte meningen att man skulle organisera och hålla ordning, utan det fastställde bara hackordningen och vem som fick bryta mot regler och vem som inte fick det. Kritik mot forumet fick inte ske. Man fick inte berätta om andra forum man var med i, helst skulle man bara vaa med i just detta. Språkbruket var naturligtvis anpassat men detta var nog den mest harmlösa biten.
Ja jösses. Använda ordet autism för denna grupp som jag beskrivit är överflödigt. Ordet sekt finns redan.
Trots det HAR jag varit med i forum/chatt som varit som en sekt. På riktigt. Det forumet finns inte längre. Men var man ny, lovebombades man och fick massa uppmärksamhet. Detta avtog naturligtvis med tiden och man fick sedan försöka bevisa sitt värde. Ett sätt var pengar. Det samlades pengar hela tiden och en gång kunde forumägaren köpa en sprillans ny bil (nej jag skojar inte). Alla såg upp til forumägaren som en gud. Man hörde ofta att forumet hade räddat livet på folk! Var man riktig rövslickare kunde man bli moderator och då fick man känna sig bättre än de andra. Då var det inte meningen att man skulle organisera och hålla ordning, utan det fastställde bara hackordningen och vem som fick bryta mot regler och vem som inte fick det. Kritik mot forumet fick inte ske. Man fick inte berätta om andra forum man var med i, helst skulle man bara vaa med i just detta. Språkbruket var naturligtvis anpassat men detta var nog den mest harmlösa biten.
Ja jösses. Använda ordet autism för denna grupp som jag beskrivit är överflödigt. Ordet sekt finns redan.
Är vi en gruppsekt?
Schmetterling skrev:Du har missförstått hela artikeln, mikael. Den handlar över huvud taget inte om autister.Signatur skrev:Orkade inte läsa så långt när jag upptäckte: "Hur förklarar man någonting för en person som tänker så annorlunda? " Personen som skrivit artikeln ingår tydligen själv i en "sekt" med "eget språk." *slår på snooze*
Vad går artikeln ut på?
Är vi en gruppsekt?
Det handlar om att migrationsverket och försäkringskassan börjat med ett nytt ordbruk som förleder deras svaga hjärnor att tro på sina egna irrläror. Samt att denna form av nyspråksförvillelse har uppkommit tidigare i historien och skapat problem.
Att personer med asperger/autism föredrar likasinnade skulle iaf jag säga är en annan sak. Det är enkelt att ta reda på vilka som är med i den sista gruppen. Låt bli att säga hej, om de struntar i det så är det sannolikt neurotypfria
Att personer med asperger/autism föredrar likasinnade skulle iaf jag säga är en annan sak. Det är enkelt att ta reda på vilka som är med i den sista gruppen. Låt bli att säga hej, om de struntar i det så är det sannolikt neurotypfria
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Är vi en gruppsekt?
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sekt
Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.
Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.
Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.
Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.
Stämmer väl ganska bra på aspergerforum.
Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.
Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.
Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.
Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.
Stämmer väl ganska bra på aspergerforum.
Är vi en gruppsekt?
"nya arbetarpartiet" verkar ha koll på ordets makt över tanken ... eller så är dom bara blå-ögda.
//Johan
//Johan
Är vi en gruppsekt?
Jag skulle ju anse att folk med medicinsk diagnos Aspergers syndrom skuffas ihop, av läkare, människor i branschen, föräldrar, i en klunga, inte av deras egna vilja. Så har det i alla fall varit i mitt fall. Jag känner ingen särskild "Asperger-"identitet. Ser det som något svårhanterligt handikapp och jag vet att andra råkar ha samma. Synd om dom.
Är vi en gruppsekt?
Jag tror inte jag har Aspergers syndromet. Jag stämmer överens bättre med schizoaffective.
Ordets makt över tanken
johansj skrev:"nya arbetarpartiet" verkar ha koll på ordets makt över tanken ...
Dom slår blå dunster i ögonen på oss..
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Ordets makt över tanken
Tack för länken, det var en givande artikel. Synd att sådan klokhet blir alltmer sällsynt i samhället.
- higgspartikel
- Anslöt: 2012-10-29