"Ritualer" i vardagen?
13 inlägg
• Sida 1 av 1
"Ritualer" i vardagen?
Hej!
Sökte i forumet men hittade inget som handlade om exakt det jag ville diskutera.
Har ni några "ritualer" när ni t ex går på toaletten eller duschar?
Jag gör alltid saker på samma sätt, typ viker toa papperet på ett speciellt sett och tvättar mig i samma ordning när jag duschar. Vet inte varför jag gör det egentligen, har inte tänkt så mycket på det innan.
Sökte i forumet men hittade inget som handlade om exakt det jag ville diskutera.
Har ni några "ritualer" när ni t ex går på toaletten eller duschar?
Jag gör alltid saker på samma sätt, typ viker toa papperet på ett speciellt sett och tvättar mig i samma ordning när jag duschar. Vet inte varför jag gör det egentligen, har inte tänkt så mycket på det innan.
"Ritualer" i vardagen?
Ja jag gör alltid på exakt samma sätt: därför att jag har utprovat det som är effektivast och inte ser någon anledning att arbeta under effektivitetsmaximum.
- Gripandekylig
- Anslöt: 2012-12-27
"Ritualer" i vardagen?
Jag har det för städning. Börjar alltid i samma hörn och arbetar mig systematiskt runt i rummet. Det handlar dock mer om att jag inte vill missa något som irriterar mig senare än att jag inte kan göra det på annat vis.
"Ritualer" i vardagen?
Den enda ritual jag har kvar sedan flytten hit är när jag tar på mig mina kängor; då ser jag till att jag snörar de "spegelvänt" (mina kängor har hyskor som man bara hakar fast remmarna i, inte trär de som på exempelvis ishockeyskridskor.
"Ritualer" i vardagen?
geocache skrev:Den enda ritual jag har kvar sedan flytten hit är när jag tar på mig mina kängor; då ser jag till att jag snörar de "spegelvänt" (mina kängor har hyskor som man bara hakar fast remmarna i, inte trär de som på exempelvis ishockeyskridskor.
Det måste man ju göra för att skorna inte ska se olika ut. Jag snörar alltid så att båda skorna ser likadana ut från respektive sida. Jag brukar även knyta som en råbandsknop så att inte ögelknuten ska gå upp: då ökar man friktionen genom att den första vanliga knuten och ögelknuten är knutna olika så att de drar åt olika håll där de korsar varandra.
- Gripandekylig
"Ritualer" i vardagen?
Jag har ritualer för det mesta. Men det kan vara svårt att skilja på vad är ritual och vad som är en vanesak som alla kan ha. Med mat och matlagning har jag väldigt mycket ritualer och regler. Kan må dåligt om jag gör fel som att haka gul lök innan vitlök. Bortsett mitt skrivbord har varje sak sin specifika plats. Är någon här och rör något går jag och petar tillbaka allt personen rört. En tidning skall till exempel alltid ligga i en hörnet vid köksbordet, igår hade en person armen på den så att den flyttade sig lite. Det första jag gjorde när denne gått var att flytta på den 1(?) cm.
Sedan finns det andra saker som att alltid rycka i cykellåset som jag tror hamnar under kategorin normalt beteende. Jag tvättar mig i en speciell ordning men det tror jag de flesta gör. Likaså torka sig, vattnen rinner neråt därför torkar man sig uppifrån.
Men jag är nog inte extrem, mår väl inte direkt dåligt om jag blir tvungen att göra något annorlunda även om jag kan bli lite irriterad.
Sedan finns det andra saker som att alltid rycka i cykellåset som jag tror hamnar under kategorin normalt beteende. Jag tvättar mig i en speciell ordning men det tror jag de flesta gör. Likaså torka sig, vattnen rinner neråt därför torkar man sig uppifrån.
Men jag är nog inte extrem, mår väl inte direkt dåligt om jag blir tvungen att göra något annorlunda även om jag kan bli lite irriterad.
"Ritualer" i vardagen?
Gripandekylig skrev:geocache skrev:Den enda ritual jag har kvar sedan flytten hit är när jag tar på mig mina kängor; då ser jag till att jag snörar de "spegelvänt" (mina kängor har hyskor som man bara hakar fast remmarna i, inte trär de som på exempelvis ishockeyskridskor.
Det måste man ju göra för att skorna inte ska se olika ut. Jag snörar alltid så att båda skorna ser likadana ut från respektive sida. Jag brukar även knyta som en råbandsknop så att inte ögelknuten ska gå upp: då ökar man friktionen genom att den första vanliga knuten och ögelknuten är knutna olika så att de drar åt olika håll där de korsar varandra.
Ja, det är sant. Men i mitt fall handlar det enbart om en sorts kännsla; ingen tittar ju på hur jag snörar mina kängor, och kängorna sitter ju fast på fötterna oavsett om jag snörar de spegelvänt mot varandra eller inte ,
"Ritualer" i vardagen?
När jag var liten så hade mina föräldrar som regel att man inte fick sitta klädd vid frukostbordet. De ville att man skulle äta, tvätta sig och klä sig. Sedan gå till skolan. Jag frågade varför. De tyckte det var "äckligt" att sitta klädd och äta vilket jag nu inser är konstigt eftersom man äter de andra måltiderna icke i pyjamas. Själv tyckte jag senare det var rätt äckligt att se folk otvättade med håret rakt upp smaska i sig en illa bredd macka.
Jag ville att man skulle fixa iordning sig först, sedan äta, sedan gå till skolan. Eftersom min metod var optimal. Jag ansåg att det var enklare att i lugn och ro klä sig, sedan äta. Fick man riktig tidsnöd kan man ju äta upp fort eller gå utan att ha ätit allt. Däremot kan man ju inte gå halvklädd! Jag var typ 9 år. Jag fick aldrig igenom min stressfria morgonmetod. De smarta vuxna skulle bestämma.
Jag ville att man skulle fixa iordning sig först, sedan äta, sedan gå till skolan. Eftersom min metod var optimal. Jag ansåg att det var enklare att i lugn och ro klä sig, sedan äta. Fick man riktig tidsnöd kan man ju äta upp fort eller gå utan att ha ätit allt. Däremot kan man ju inte gå halvklädd! Jag var typ 9 år. Jag fick aldrig igenom min stressfria morgonmetod. De smarta vuxna skulle bestämma.
"Ritualer" i vardagen?
kiddie skrev:De ville att man skulle äta, tvätta sig och klä sig. Sedan gå till skolan. Jag frågade varför.
Konstigt. Det påminner mig om när jag gick hos dagmamma och man inte fick klä på sig ytterkläderna för lång tid innan det var dags att gå ut: för att "då skulle man frysa när man gick ut". Trams tänkte jag då och tänker fortfarande nu. Kläderna torde ju snarast höjas från rumstemperatur till närmare kroppstemperatur vilket borde lagra värmen i fodren av kläderna så att man kunde hålla värmen längre tid när man gick ut. Vissa människor hittar på superkonstiga argument för att inför sig själva förklara sedvanor.
- Gripandekylig
"Ritualer" i vardagen?
Hadde tänkt skriva ngt fyndigt om självbefläckelse men avstår, men däremot när jag är orolig vrider jag mina händer och går runt i cirklar alltid i vänstervarv, har provat med höger men det går inte, måste gå i vänstervarv. Man är så knasig.
Har två extra kuddar, till sänggåendet, den ena placeras mellan knäna, den andra över örat. Har jag inte dessa, blir det ytterst svårt att sova.
Om jag måste prata med någon jag inte gillar eller om det blir ett samtal jag på förhand vet att det inte kommer gå så bra, så för att peppa mig (gillar inte prata i telefon, sms:ar hellre) så klappar jag ihop händerna en gång, sen knäpper jag med fingrarna, och sen liksom hötter med pekfingrarna tre gånger, upprepar det sen ett antal gånger tills jag repat mod. Superknasigt va.
Har massor av andra tokerier för mig men detta får räcka idag, crazy.
Har två extra kuddar, till sänggåendet, den ena placeras mellan knäna, den andra över örat. Har jag inte dessa, blir det ytterst svårt att sova.
Om jag måste prata med någon jag inte gillar eller om det blir ett samtal jag på förhand vet att det inte kommer gå så bra, så för att peppa mig (gillar inte prata i telefon, sms:ar hellre) så klappar jag ihop händerna en gång, sen knäpper jag med fingrarna, och sen liksom hötter med pekfingrarna tre gånger, upprepar det sen ett antal gånger tills jag repat mod. Superknasigt va.
Har massor av andra tokerier för mig men detta får räcka idag, crazy.
"Ritualer" i vardagen?
Jag har ett gosedjur när jag sover och håller om.
Är det någon mer som har det?
Nu när jag har blivit sambo så behöver jag det inte så ofta.
Bara om jag är orolig och lägger mig tidigare än min sambo.
Är det någon mer som har det?
Nu när jag har blivit sambo så behöver jag det inte så ofta.
Bara om jag är orolig och lägger mig tidigare än min sambo.
"Ritualer" i vardagen?
Tidigare trådar om ritualer:
fragor-om-ritualer-och-tvang-stims-t11881.html
rutiner-ritualer-t14342.html
fragor-om-ritualer-och-tvang-stims-t11881.html
rutiner-ritualer-t14342.html
"Ritualer" i vardagen?
Ja, jag har i princip rutiner/ritualer för det mesta i vardagen. Exempel:
- Gör allting när jag går upp samt innan jag går och lägger mig i samma ordning varje dag
- Tar alltid på mig kläder i samma ordning
- Tvättar mig alltid i samma ordning när jag duschar
- Går alltid hemifrån exakt 10 minuter eller 15 minuter innan bussen går (beroende på vilken busshållplats jag ska till)
- Sitter alltid på samma plats i föreläsningssalarna/klassrummen
- Sitter alltid (om möjligt) på samma plats när jag åker buss
- Går alltid samma väg till ställen
Sådana saker. Det där var endast några få exempel som sagt.
- Gör allting när jag går upp samt innan jag går och lägger mig i samma ordning varje dag
- Tar alltid på mig kläder i samma ordning
- Tvättar mig alltid i samma ordning när jag duschar
- Går alltid hemifrån exakt 10 minuter eller 15 minuter innan bussen går (beroende på vilken busshållplats jag ska till)
- Sitter alltid på samma plats i föreläsningssalarna/klassrummen
- Sitter alltid (om möjligt) på samma plats när jag åker buss
- Går alltid samma väg till ställen
Sådana saker. Det där var endast några få exempel som sagt.
Återgå till Att leva som Aspergare