Asperger, våld mot huvud orsak?
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Kan våld mot huvud främst innan tonårstid bidra till eller vara enda orsak till att en person utvecklar asperger syndrom?
Jag blev nyfiken då min utredare höjde på ögonbrynen i samband med att hon ville ha mitt intyg att få ut tidigare journaler efter bland annat misshandel och en olycka som båda innefattade visst våld mot huvudet. Det finns inget i journaler som kan stödja att det uppstått skador å andra sidan förnekas det inte heller. Står i princip endast att jag inte har skallfrakturer.
Är inte ute efter att kunna påstå det ena eller andra utan mer nyfiken på hur det ligger till om någon kan bringa viss klarhet till hur det ligger till.
Jag blev nyfiken då min utredare höjde på ögonbrynen i samband med att hon ville ha mitt intyg att få ut tidigare journaler efter bland annat misshandel och en olycka som båda innefattade visst våld mot huvudet. Det finns inget i journaler som kan stödja att det uppstått skador å andra sidan förnekas det inte heller. Står i princip endast att jag inte har skallfrakturer.
Är inte ute efter att kunna påstå det ena eller andra utan mer nyfiken på hur det ligger till om någon kan bringa viss klarhet till hur det ligger till.
Jag har upplevt att jag blivit i vissa avseenden aspigare efter våld mot huvud, men jag har mer dragit slutsatsen att det beror på det psykologiska traumat i sig: då man funnit det svårt att förutsäga våldsamma personers oberäknerliga natur och gärna drar sig undan lite mer för att undvika svårövervakade folksamlingar.
- Gripandekylig
- Anslöt: 2012-12-27
Azo85 skrev:Kan våld mot huvud främst innan tonårstid bidra till eller vara enda orsak till att en person utvecklar asperger syndrom?
Nej det tror jag inte alls. AS är väl något man föds med. Sen att de under en utredning begär in tidigare journaler är inget konstigt alls. Ofta är det ju en fråga om att utesluta diverse annat som skulle kunna tänkas ge ev symtom. Jag själv fick tex genomgå en utredning också för ev personlighetsstörning samt göra datortomografi av hjärnan o annat.
Våld mot huvudet skulle ju kunna tänkas ge diverse symtom om skada uppstått. Men då borde det väl stått mer uttryckligen att det var så i din journal...?
Admin: fixade citatet
- Pentti Varg
- Anslöt: 2013-03-17
Våld kan ge upphov till personlighetsförändringar. Men sannolikheten att det skulle yttra sig specifikt som asperger är väl i paritet med att med handen kasta en dartpil 2 km och pricka rätt.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Om en skada mot huvudet skulle ge upphov till aspergerliknande symptom vore det ändå inte asperger. Asperger är en medfött neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Jämförelse: Fetalt alkoholsyndrom innefattar symptom som liknar dem som finns vid ADHD. Det betyder inte att det är ADHD.
- Schmetterling
- Anslöt: 2012-08-18
Jag vet en person som föddes som rätt autistisk men som efter en huvudskada blev hypersocial. Rätt konstigt.
Tja, varför inte?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Orsaker_till_autism
Det verkar sannolikt att en kombination av genetisk sårbarhet och yttre faktorer kan bidra till uppkomsten av autism/AS.
Wikipedia skrev:En studie från 2007 med för tidigt födda spädbarn visade att de som överlevde blödning i hjärnan som skadar lillhjärnan var betydligt mer benägna att visa symptom på autism än spädbarnen utan skadan.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Orsaker_till_autism
Det verkar sannolikt att en kombination av genetisk sårbarhet och yttre faktorer kan bidra till uppkomsten av autism/AS.
Återgå till Aspergare och vården