Minskat energi- och proteinintag = cellreparation och nerver
35 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Här är en lång intressant artikel om pf. http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta/
Hämtat ur hans bok "Optimal Hälsa, Viktminskning & Fitness". Det enda kruxet är att boken bara går att köpa via hans eget bolag. För 570 kronor!!! hallå eller?
Själva artiklen är lättläst och välskriven och handlar även om närliggande saker som hur skiftet från traditionell tallriksmodell till lågkolhydratskost påverkar synen på hur pass regelbundna mattider man bör ha, ifall frukosten verkligen det viktigaste målet på dagen, hur vi kan äta och leva mer som våra förfäder mm.
Hämtat ur hans bok "Optimal Hälsa, Viktminskning & Fitness". Det enda kruxet är att boken bara går att köpa via hans eget bolag. För 570 kronor!!! hallå eller?
Själva artiklen är lättläst och välskriven och handlar även om närliggande saker som hur skiftet från traditionell tallriksmodell till lågkolhydratskost påverkar synen på hur pass regelbundna mattider man bör ha, ifall frukosten verkligen det viktigaste målet på dagen, hur vi kan äta och leva mer som våra förfäder mm.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jag fattar inte hur man kan äta paleolitisk kost eller fuskar man eller vad? Grönsaker fanns ju inte, utan man grävde upp allehanda rötter och åt. Rätt mycket av om jag fattat rätt. Men det äter man ju knappast nu. Antar att man inte går ut i skogen och gräver upp sina rötter.
Man åt ju inte bara rötter utan också nötter, frukter och bär. Kött, fisk och skaldjur också. Därtill kom honung och feta matiga larver. Alltså sådant som naturfolk äter idag. Maskrosblad och nässlor lär gå bra att äta.
En tråd om stenålderskost: stenalderskost-den-bortglomda-dieten-omrostning-t12108.html?
En tråd om stenålderskost: stenalderskost-den-bortglomda-dieten-omrostning-t12108.html?
Sant. Menar bara att det måste vara jobbigt att utesluta grönsaker, och vissa verkar inte göra det, trots att det inte fanns grönsaker då.
En del grönsaker växte väl vilt. Fast idag är de förstås förädlade. Typ moroten härstammar från vildmoroten.
De är förädlade väldigt mycket, och det mesta hände redan under stenåldern. Så yngre stenåldern när de odlade så levde de helt fel alltså? Eller var de helt enkelt väldigt smarta som kunde plantera och förädla?
Vildmoroten fick man nog samla väldigt mycket av, den var ju som vilken liten rot som helst om jag fattat rätt. Den valdes säkert till förädligt för att den inte smakade lika överjävligt som vissa andra rötter.
Vildmoroten fick man nog samla väldigt mycket av, den var ju som vilken liten rot som helst om jag fattat rätt. Den valdes säkert till förädligt för att den inte smakade lika överjävligt som vissa andra rötter.
kiddie skrev:Jag fattar inte hur man kan äta paleolitisk kost eller fuskar man eller vad? Grönsaker fanns ju inte, utan man grävde upp allehanda rötter och åt. Rätt mycket av om jag fattat rätt. Men det äter man ju knappast nu. Antar att man inte går ut i skogen och gräver upp sina rötter.
Dessa rötter innehöll tydligen rätt mycket stärkelse...
Har sedan början av mars provat dieten, och har hittat ett sätt som funkar för mig. Vinsten jag fått hittills är att jag fungerar bättre i magen, och att jag blivit av med lite fett, av den förhatliga viscerala varianten som är svår att få bukt på.
Har samma rutin varje vecka, sista målet innan fastan intar jag söndag kväll kring kl 21, därefter total fasta till måndag kväll kring 21. Då äter jag en företrädesvis proteinhaltig måltid på ca 500 kalorier. Nästa måltid inträffar på tisdag kväll, samma tid, fast då enbart kolhydrater, inga mjölprodukter. Onsdag morgon blir det bär till frukost, och därefter är det fritt fram att äta vad som helst fram till nästa måndag igen!
Min främsta anledning till dieten är att jag har mycket demenssjukdomar i släkten. Kan jag göra något åt det genom något såpass enkelt som att äta på ett annat sätt provar jag gärna. Jag återkommer i ärendet om 40-50 år och säger om det funkade.
Har samma rutin varje vecka, sista målet innan fastan intar jag söndag kväll kring kl 21, därefter total fasta till måndag kväll kring 21. Då äter jag en företrädesvis proteinhaltig måltid på ca 500 kalorier. Nästa måltid inträffar på tisdag kväll, samma tid, fast då enbart kolhydrater, inga mjölprodukter. Onsdag morgon blir det bär till frukost, och därefter är det fritt fram att äta vad som helst fram till nästa måndag igen!
Min främsta anledning till dieten är att jag har mycket demenssjukdomar i släkten. Kan jag göra något åt det genom något såpass enkelt som att äta på ett annat sätt provar jag gärna. Jag återkommer i ärendet om 40-50 år och säger om det funkade.
- Asperger76
- Anslöt: 2013-04-10
Unib12 skrev:Jag önskade bara att de någon gång kom fram till att frossa då och var bra istället för att fasta.
Det blir "medeltidsdieten". Enkelt under mesta delen av året ("oxveckorna), frossa vid högtider, t ex till julen. Fast då ingick även en viss fasta, under just fastan (före påsk).
De som firar ramadan fastar ju under dagen (när solen skiner) och frossar på kvällen. Låter iofs inte riktigt nyttigt.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/halvf ... 809248.svdSvD skrev:Varje fasta behöver pågå i 16-24 timmar inklusive nattsömn för att vara mest effektiv. Under den perioden intas enbart dryck utan kalorier, det vill säga vatten, kaffe eller te, men inte mjölk, sötade drycker eller alkohol.
Åas kan man hitta de som anser det farligt att fasta:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/slarv- ... rtinfarkt/DN skrev:Att hoppa över frukosten kan vara hälsofarligt. Risken att få hjärtsjukdomar ökar med nästan 30 procent, visar en ny studie vid Harvard University i Boston, USA.
Fördelarna med att äta frukost för viktkontroll och bibehålla energinivån under dagen är väl kända, men forskare vid Harvard har upptäckt att morgonmålet också är avgörande för en god hjärthälsa.
I studien har man undersökt 27.000 män mellan 45 och 82 år under sexton års tid. Den visar att även om man räknar bort faktorer som fysisk aktivitet, sömn, matvanor och vikt så ökar risken dö i hjärtinfarkt eller någon annan hjärtsjukdom med 27 procent om man hoppar över frukosten.
Varför är frukosten så viktig?
Under sömnen genomgår kroppen en fasta och om den inte bryts på morgonen hamnar kroppen i ett fastetillstånd som gör att kolesterolhalten, insulinhalten och blodtrycket ökar.
– Om man regelbundet skippar frukosten utsätter man kroppen för en påfrestning och riskerar som kan leda till hjärtsjukdomar, säger Leah E Cahill, forskare vid Harvard School of Public Health som har lett studien till The Independent.
Alien skrev:Unib12 skrev:Jag önskade bara att de någon gång kom fram till att frossa då och var bra istället för att fasta.
Det blir "medeltidsdieten". Enkelt under mesta delen av året ("oxveckorna), frossa vid högtider, t ex till julen. Fast då ingick även en viss fasta, under just fastan (före påsk).
De som firar ramadan fastar ju under dagen (när solen skiner) och frossar på kvällen. Låter iofs inte riktigt nyttigt.Varje fasta behöver pågå i 16-24 timmar inklusive nattsömn för att vara mest effektiv. Under den perioden intas enbart dryck utan kalorier, det vill säga vatten, kaffe eller te, men inte mjölk, sötade drycker eller alkohol.
Åas kan man hitta de som anser det farligt att fasta:http://www.dn.se/nyheter/varlden/slarv- ... rtinfarkt/DN skrev:Att hoppa över frukosten kan vara hälsofarligt. Risken att få hjärtsjukdomar ökar med nästan 30 procent, visar en ny studie vid Harvard University i Boston, USA.
Fördelarna med att äta frukost för viktkontroll och bibehålla energinivån under dagen är väl kända, men forskare vid Harvard har upptäckt att morgonmålet också är avgörande för en god hjärthälsa.
I studien har man undersökt 27.000 män mellan 45 och 82 år under sexton års tid. Den visar att även om man räknar bort faktorer som fysisk aktivitet, sömn, matvanor och vikt så ökar risken dö i hjärtinfarkt eller någon annan hjärtsjukdom med 27 procent om man hoppar över frukosten.
Men du vet väll att människokroppen är anpassad till att frossa när det finns mat? Det är därför människan har en gen som gör att vi blir feta om vi äter för mycket. Det är en mutation som har gjort att människan har överlevt som art. Så att vi kan ha en fettreserv att ta utan när det är ont om mat. Dom allra flesta människorna när dom är proppmätta kan stoppa i sej den där lilla chokladbiten till kaffet efter maten.
Det är en kohort studie.
En grupp äter inte frukost.
Har denna grupp andra problem?
Har icke frukost ätare andra faktorer som ger sämre hälsa som arbete på natten stress eller en dysfunktionell dygnsrytm?Är de mer obenägna att göra som man "ska" i största allmänhet kanske?
Bara för att det finns ett statistsikt samband så behöver det inte finnas ett entydigt orsakssamband.
En grupp äter inte frukost.
Har denna grupp andra problem?
Har icke frukost ätare andra faktorer som ger sämre hälsa som arbete på natten stress eller en dysfunktionell dygnsrytm?Är de mer obenägna att göra som man "ska" i största allmänhet kanske?
Bara för att det finns ett statistsikt samband så behöver det inte finnas ett entydigt orsakssamband.