Matematik, söker boktips

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Matematik, söker boktips

Inläggav Azo85 » 2013-04-19 15:03:01

Söker bok för att fördjupa mig i mattematik och väcka huvudet igen. Behov av sannolikhetslära men egentligen intresserad av allt. Förkunskaper är endast gymnasiet mattematik A-D samt att jag har E-boken liggandes någonstans och skulle påstå att det inte är några svårigheter även om jag inte har klarat kursen. Vill ha något som kan ses som nästa steg. Har bläddrat lite i Modern Physics men det hamnar inte direkt under mattematik och den känns lite tung att plöja igenom med mina förkunskaper

Har tänkt beställa Knowing the Odds: An Introduction to Probability, har ingen aning om den är bra men vill ha något mer. Tips uppskattat.

Hittade ingen tråd där min fråga platsade och detta borde hamna under intressen.


Admin: ändrade stavningen lite bara
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Mattematik, söker boktips

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-19 15:05:28

Paul Vaderlind - Klassisk Nöjesmatematik
Den fick jag av min mormor när jag hade ungefär samma matematiska utbildningsnivå som du. Den är ganska enkel men väldigt tänkvärd och underhållande.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Matematik, söker boktips

Inläggav Azo85 » 2013-04-20 10:54:17

Gripandekylig skrev:Paul Vaderlind - Klassisk Nöjesmatematik
Den fick jag av min mormor när jag hade ungefär samma matematiska utbildningsnivå som du. Den är ganska enkel men väldigt tänkvärd och underhållande.


Hittade någon recension och även om det inte verkar vara precis det jag söker så är den nog rolig och något jag absolut kan tänka mig att läsa, bra tips. Borde definitivt hamna under kategorin "väcka huvudet". Normalt pris dessutom. Tycker alltid att det är lite bökigt att ta sig in i ett ämne. När man väl läst ett par böcker och kommit in i ett ämne kommer man på hur mycket som helst att läsa.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Matematik, söker boktips

Inläggav Fraktal » 2013-04-20 17:56:01

Om du är intresserad av fraktaler och kaosteori kan jag rekommendera boken
"Fractals för the classroom, Part one: Introduction to Fractals and Chaos"
av Heinz-Otto Peitgen et.al, Springer Verlag.

Länk till Amazon UK (finns säkert att få billigare på annat håll):
http://www.amazon.co.uk/Fractals-Classr ... 038797041X

Naturligtvis ställer innehållet visst krav på kunskaper i matematik - men inte "högre" än C- respektive delar av D-kursen.

Jag har läst boken med stor behållning och tycker den ger en grundlig och tydlig introduktion till fraktaler och kaosteori.
Fraktal
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2013-03-08
Ort: Bandhagen

Matematik, söker boktips

Inläggav aerkeskurk » 2013-04-30 7:31:18

Borde man inte lära sig grundläggande matematik innan man går in på mer avancerade fördjupningar? T.ex. Imaginära tal (kanske ingår i matte D, vet ej), differentialekvationer, taylorutvecklingar, laplacetransformationer osv. Dessa verktyg behöver man för att ha en möjlighet.

Jag kommer ihåg att boken vi hade i ettan/tvåan i plugget var bra. Om du är intresserad kan du kolla programmets hemsida; jag gick maskinteknik på KTH.

md.kth.se - leta dig fram
aerkeskurk
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-04-27

Matematik, söker boktips

Inläggav aerkeskurk » 2013-04-30 7:46:26

Sen är ju fysik ett väldigt bra sätt att hålla kunskapen i liv, men det är mina subjektiva preferenser. Det är ju inte direkt någon brist på vetenskapliga områden som tillämpar matematik.
aerkeskurk
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-04-27

Matematik, söker boktips

Inläggav Azo85 » 2013-05-02 18:05:47

aerkeskurk skrev:Borde man inte lära sig grundläggande matematik innan man går in på mer avancerade fördjupningar? T.ex. Imaginära tal (kanske ingår i matte D, vet ej), differentialekvationer, taylorutvecklingar, laplacetransformationer osv. Dessa verktyg behöver man för att ha en möjlighet.


Du har nog helt rätt. Kruxet som jag upplever det är att veta vad denna grundläggande matematik är, därför jag skrev mina förkunskaper så att någon kunde berätta vad jag skulle leta efter. Ditt svar är bra.

Imaginära tal är Matematik E vilket jag anser mig förstå fullt ut på den nivån. Differentialekvationer har jag grundläggande förståelse för, åtminstone för någon som inte läst matematik på högskolan. Resterande bör jag då kolla upp.

aerkeskurk skrev:Sen är ju fysik ett väldigt bra sätt att hålla kunskapen i liv, men det är mina subjektiva preferenser. Det är ju inte direkt någon brist på vetenskapliga områden som tillämpar matematik.


Jag delar nog dina preferenser. Försöker göra det enkelt för mig genom att slänga upp frågan här så att jag slipper leta själv. Borde givetvis kolla igenom kurslitteratur efter det jag är intresserad av. Men ibland kan det vara bra med tips på lämpligt ställe att börja.

När det gäller fysik känner jag mig lite mittemellan att populärvetenskap inte har mycket att ge och att jag tvivlar på att jag kan klämma igenom kurslitteratur på egen hand. Matematiken är lite likadan, ute efter en lämplig ingång.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Matematik, söker boktips

Inläggav aerkeskurk » 2013-05-10 9:48:02

En sak som är ganska genomgående sann när det gäller kurslitteratur är att böcker skrivna på svenska är av högre kvalitet än amerikanska. Iallafall i de ämnen som jag studerat.

Om du vill kan jag rota genom mina sopsäckar fulla med böcker och lista här. Du kan få köpa dom av mig för halva nypriset. Jag kan även försöka rekommendera vilka jag tror du fixar utan handledning.

När det gäller matematik så är den boken vi hade i ettan väldigt bra, minns dock inte vad den heter. Det är en grundläggande bok som behandlar många grundkoncept som är nyttiga.

Fysikboken från ettan har typ 1200 sidor och täcker det mesta inom klassisk fysik. Är dock inte helt säker på att jag vill sälja den för den har jag liggande på sängbordet - det får mig att känna mig smart! Haha

När jag tänker efter så är nog matriser det du bör fokusera dina studier i. Det är något man använder hela tiden, i alla fysiska discipliner. Man använder det även för att lösa differentialekvationer - som också är väldigt VÄLDIGT viktigt att förstå ordentligt. Vi hade en kurs på 6hp som endast täckte differentialekvationer, där matriser och laplacetransformationer var grundpelarna.

Nu känns det som jag har svamlat klart, haha. I spoke my mind - uncensored!
aerkeskurk
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-04-27

Matematik, söker boktips

Inläggav aerkeskurk » 2013-05-10 9:51:58

P.S. mitt absoluta favoritämne är reglerteknik. Ett extremt teoretiskt ämne som man ändå kan simulera och applicera i verkligheten. Det finns nog inget som ger en sådan tillfredsställelse som att sitta i en vecka och göra beräkningar med avancerad matematik för att sedan använda det i en riktig, fysisk applikation och allt hårt arbete visar sig fungera. Man känner sig som en kung i dessa lägen!
aerkeskurk
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-04-27

Återgå till Intressanta intressen



Logga in