Jag vill inte arbeta utan leva på bidrag
tahlia skrev:Schmetterling skrev:Nej, det tycker jag inte. Jag tycker att medborgarlön vore ganska bra och jag får krupp av medlemmar på det här forumet som anser att jobb är viktigast av allt.
Tja, folk brukar finna värde i att kunna försörja sig själv och därutöver till och med ha råd att köpa sig kläder vid behov, eller något så härligt som att kunna unna sig något extra ibland. Är det verkligen så underligt då att man anser att ett jobb är viktigast av allt?
Kunde jag jobba skulle det lyfta massiva mängder stress från mina axlar, stress om idag går till att få ihop till grundläggande saker så som boende, mat och kläder. Så det faktum att jag inte kan arbeta är bland det absolut jävligaste jag vet. Det är väl möjligt att man inte har vett att uppskatta möjligheten till arbete förrän man varit på den motsatta sidan.
Jag menar inte så. Jag menar de som tycker att det är som det ska att man arbetar och sedan kraschar och inte orkar med något annat än att arbeta och sova. Det anses inte vara en skälig levnadsstandard men enligt en del här ska man inte förvänta sig mer.
Klart det är värt att arbeta. Jag anser det vara viktigt till och med, men inte till vad pris som helst.
- Schmetterling
- Anslöt: 2012-08-18
Schmetterling skrev:Jag menar inte så. Jag menar de som tycker att det är som det ska att man arbetar och sedan kraschar och inte orkar med något annat än att arbeta och sova. Det anses inte vara en skälig levnadsstandard men enligt en del här ska man inte förvänta sig mer.
Klart det är värt att arbeta. Jag anser det vara viktigt till och med, men inte till vad pris som helst.
Saken är ju den att om man är arbetsför så föredrar man ofta att kunna försörja sig själv, även om det innebär att man inte orkar mer än att arbeta, äta och sova.
Tycker själv absolut det är helt åt helvete men realiteten är ju tyvärr ofta så, inte minst bland oss Aspergare.
Efter att ha huserat på det här forumet väldigt länge kan jag konstatera att det finns två väldigt tydliga grupper bland oss. Du har de som arbetar men som inte orkar med mycket till familjeliv - de har sällan barn och är inte sällan singel dessutom. Sedan har du de som valt att starta familj, de har ofta krashat så illa att de inte längre kan arbeta. Självklart finns det undantag, men det går inte att komma ifrån att vi ofta tycks vara tvungna att välja antingen eller. Antingen arbetar du och har inte så mycket till liv i övrigt eller så har du familj och/eller en hel del liv i övrigt men klarar inte att arbeta. Det tycks inte vara många av oss som klarar båda delarna.
I det läget kan man väl argumentera om medborgarlön. Problemet där är dock att den måste bli så pass låg att de som är fullt arbetsföra faktiskt arbetar eftersom det annars inte kommer att kunna finansiera lönen för de som låter bli. Kontentan är att det blir som idag med enda skillnaden att folk inte behöver vifta med läkarintyg för att stanna hemma.
tahlia skrev:Schmetterling skrev:Jag menar inte så. Jag menar de som tycker att det är som det ska att man arbetar och sedan kraschar och inte orkar med något annat än att arbeta och sova. Det anses inte vara en skälig levnadsstandard men enligt en del här ska man inte förvänta sig mer.
Saken är ju den att om man är arbetsför så föredrar man ofta att kunna försörja sig själv, även om det innebär att man inte orkar mer än att arbeta, äta och sova.
Tycker själv absolut det är helt åt helvete men realiteten är ju tyvärr ofta så, inte minst bland oss Aspergare.
Det är en sak att själv vilja arbeta om man kan och en annan att försöka bestämma åt andra som inte orkar att de också ska arbeta.
- Schmetterling
Schmetterling skrev:Det är en sak att själv vilja arbeta om man kan och en annan att försöka bestämma åt andra som inte orkar att de också ska arbeta.
Jo absolut. Om en människa inte har kapacitet nog att arbeta så ska ju sjukförsäkringen kicka in, är som det den är till för - även om den för närvarande fungerar både underligt och illa.
Själv har jag inte för avsikt att försöka tvinga människor till sådant de bevisligen inte klarar av, det vore tämligen dumt inte minst för att jag själv inte är arbetsför längre. Däremot anser jag helt klart att om man har kapacitet att klara ett arbete så bör man arbeta. Det skulle jag själv göra, och önskar jag kunde göra.
tahlia skrev:Schmetterling skrev:Det är en sak att själv vilja arbeta om man kan och en annan att försöka bestämma åt andra som inte orkar att de också ska arbeta.
Jo absolut. Om en människa inte har kapacitet nog att arbeta så ska ju sjukförsäkringen kicka in, är som det den är till för - även om den för närvarande fungerar både underligt och illa.
Själv har jag inte för avsikt att försöka tvinga människor till sådant de bevisligen inte klarar av, det vore tämligen dumt inte minst för att jag själv inte är arbetsför längre. Däremot anser jag helt klart att om man har kapacitet att klara ett arbete så bör man arbeta. Det skulle jag själv göra, och önskar jag kunde göra.
Vi tycker nog lika i den här frågan.
- Schmetterling
Schmetterling skrev:Det är en sak att själv vilja arbeta om man kan och en annan att försöka bestämma åt andra som inte orkar att de också ska arbeta.
Det är en sak att bestämma att man själv inte ids försörja sig och att bestämma att någon annan ska försörja en med sitt arbete.
nallen skrev:Schmetterling skrev:Det är en sak att själv vilja arbeta om man kan och en annan att försöka bestämma åt andra som inte orkar att de också ska arbeta.
Det är en sak att bestämma att man själv inte ids försörja sig och att bestämma att någon annan ska försörja en med sitt arbete.
Absolut.
- Schmetterling
nallen skrev:Schmetterling skrev:Det är en sak att själv vilja arbeta om man kan och en annan att försöka bestämma åt andra som inte orkar att de också ska arbeta.
Det är en helt annan sak att inte kunna försörja sig genom arbete utan därför tvingas leva på någon form av bidrag. Men det är inte ämnet för den här tråden, jag vill bara påpeka det ändå.
Återgå till Att leva som Aspergare