Polisen idiotförklarade mig
64 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Re: Polisen idiotförklarade mig
Om det går, så förlåt dig själv för att det blev en ekonomisk förlust, det höga priset vi får betala för vår egen dumhet ibland för någon annans får väl ses på ett större konto där vi oftare än vi vill erkänna slipper undan både våra egna dumheter och andras,
Sedan var det en del otur, det här med att bli påkommen i mörkret, och ursäkterna för det lagbrott som det här gäller ... kan iaf jag skriva under på, då jag inte lever som jag lär och mer därtill, även om jag inte var på plats under rådande omständigheter så kan tycka att det är bättre att vara utan lyse än att vara på lyset iaf när man är ute och cyklar ...
Men den typen av ursäkter jag har för att tillåta mig att cykla i mörkret, är noga kalkylerade, jag som helst inte vill framställa mig som en skenhelig ögontjänare, biter i det sura äpplet och kastar mig av cykeln om jag hinner se polisen, annars bara att finna sig i att blivit ertappad på bar gärning, vill här tillägga att jag inte cyklar utan lyse i mörkret på väg/kör-banor, där leder jag cykeln på rätt sida vägen. peppar peppar ta i trä ... har ännu inte fått några böter för mina lagöverträdelser dvs när det gäller trafikbrott ... gäller det annat så har jag nog förträngt det, eller så passar jag här på att ljuga och svär mig fri så fri och fläckfri att ingen skugga skall falla på mig eller på de poliser som måste sovit på sina pass och undgått att se hur illa jag kan bete mig när säkringarna inte håller för mer påfrestningar, har en förmåga att bete mig onödigt illa om jag känner mig trängd och kränkt så illa att det är svårt att komma över sedan, och det hjälps inte hur rätt jag hade ... eller att jag faktiskt har egenskaper det skulle kunna gå att skylla på men som blev en björntjänst för den ånger som jag kan försöka lära mig av.
Vet att det är svårt att bryta ovanor och mönster, men har själv upplevt och kommit på mig med att medvetet eller undermedvetet gjort val, nya val och avstått att välja det enkla men självsäkra beteendet för att mer osäkert prova att tänka efter före och inte låta mig provoceras in tjäbbel om vem som har sitt förstånd i behåll, tro mig då jag säger: att det hänt att det blev en tävling i att erkänna vem som gjorde fel först, vem som är dummast, etc
När det gäller Poliser har vi bara att acceptera att det är ett Ämbete som inte liknar något annat arbete än möjligen Tull-tjänstemannen och Kust-bevakarens ... Polismannen/Kvinnan är inte skyldiga att redovisa eller på annat sätt redogöra för sina skäl till ingripandet. De har att agera på det dem ser och handla därefter, inkonsekvent kan det upplevas då vi inte förstår hur de kan prioritera skitsaker framför det som vi för dagen ser som angeläget viktigare att ta i tu med.
Vi har som tur är, inte full insyn i det arbete som innehåller så mycket av livets skuggsidor ... men det fråntar inte Polisen att tänka sig för då de i allmänhetens Tjänst just skall ta tillvara på de möten och hur de bemöter vederbörande, nu förtäljer inte din historia under vilka omständigheter ni i övrigt kommer i kontakt med varandra, en annan gång kan det vara en betydligt allvarligare trafiksituation med lukt av bensin bränt gummi bränt ... kött ... någon får spärra av, bistå, meddela närmast anhörig m.m
Menar att även om jag uttryckt lite obegripligt här så tycker jag att du visar gott kurage som startar en tråd för att få synpunkter på det som hänt dig, ovanstående är mina i all hast och slarvigt nerkastade tankar. Ta det för vad det är värt, en synpunkt kanske.
Mvh lysigt
Sedan var det en del otur, det här med att bli påkommen i mörkret, och ursäkterna för det lagbrott som det här gäller ... kan iaf jag skriva under på, då jag inte lever som jag lär och mer därtill, även om jag inte var på plats under rådande omständigheter så kan tycka att det är bättre att vara utan lyse än att vara på lyset iaf när man är ute och cyklar ...
Men den typen av ursäkter jag har för att tillåta mig att cykla i mörkret, är noga kalkylerade, jag som helst inte vill framställa mig som en skenhelig ögontjänare, biter i det sura äpplet och kastar mig av cykeln om jag hinner se polisen, annars bara att finna sig i att blivit ertappad på bar gärning, vill här tillägga att jag inte cyklar utan lyse i mörkret på väg/kör-banor, där leder jag cykeln på rätt sida vägen. peppar peppar ta i trä ... har ännu inte fått några böter för mina lagöverträdelser dvs när det gäller trafikbrott ... gäller det annat så har jag nog förträngt det, eller så passar jag här på att ljuga och svär mig fri så fri och fläckfri att ingen skugga skall falla på mig eller på de poliser som måste sovit på sina pass och undgått att se hur illa jag kan bete mig när säkringarna inte håller för mer påfrestningar, har en förmåga att bete mig onödigt illa om jag känner mig trängd och kränkt så illa att det är svårt att komma över sedan, och det hjälps inte hur rätt jag hade ... eller att jag faktiskt har egenskaper det skulle kunna gå att skylla på men som blev en björntjänst för den ånger som jag kan försöka lära mig av.
Vet att det är svårt att bryta ovanor och mönster, men har själv upplevt och kommit på mig med att medvetet eller undermedvetet gjort val, nya val och avstått att välja det enkla men självsäkra beteendet för att mer osäkert prova att tänka efter före och inte låta mig provoceras in tjäbbel om vem som har sitt förstånd i behåll, tro mig då jag säger: att det hänt att det blev en tävling i att erkänna vem som gjorde fel först, vem som är dummast, etc
När det gäller Poliser har vi bara att acceptera att det är ett Ämbete som inte liknar något annat arbete än möjligen Tull-tjänstemannen och Kust-bevakarens ... Polismannen/Kvinnan är inte skyldiga att redovisa eller på annat sätt redogöra för sina skäl till ingripandet. De har att agera på det dem ser och handla därefter, inkonsekvent kan det upplevas då vi inte förstår hur de kan prioritera skitsaker framför det som vi för dagen ser som angeläget viktigare att ta i tu med.
Vi har som tur är, inte full insyn i det arbete som innehåller så mycket av livets skuggsidor ... men det fråntar inte Polisen att tänka sig för då de i allmänhetens Tjänst just skall ta tillvara på de möten och hur de bemöter vederbörande, nu förtäljer inte din historia under vilka omständigheter ni i övrigt kommer i kontakt med varandra, en annan gång kan det vara en betydligt allvarligare trafiksituation med lukt av bensin bränt gummi bränt ... kött ... någon får spärra av, bistå, meddela närmast anhörig m.m
Menar att även om jag uttryckt lite obegripligt här så tycker jag att du visar gott kurage som startar en tråd för att få synpunkter på det som hänt dig, ovanstående är mina i all hast och slarvigt nerkastade tankar. Ta det för vad det är värt, en synpunkt kanske.
Mvh lysigt
slackern skrev:Men hallå vilket århundrade lever du i? Lär ju knappast bli ett hårdare straff än böter om hon tjafsar med en polis. Men nu var det troligtvis bara för cykeln hon fick böter. Det är ju inte som att hon har startat ett våldsamt upplopp. Så ganska så onödigt att skrämma upp henne genom att komma med okunnigt kommentar som "var glad att du bara får böter." Totalt onödigt att säga känns mer som en personlig värdering än vad som faktiskt gäller.
ja, det var en personlig värdering och hon har ju fått sin bot. polisen kommer inte ge henne en till i efterskott.
Själv visar jag inte respekt mot människor som uppenbarligen inte visar respekt mot andra. Så jag kan nog också upplevas som ett svin. Men lite mer ödmjukhet skadar nog inte i samhället.
ja, precis! hon visade inte respekt för polisen, i dennes yrkesutövning, och har därmed försakat sin rätt till respekt i detta fall. att först bete sig som en ouppfostrad och bortskämd unge och sedan kräva respekt är helt fel väg att gå.
det är inte särskilt svårt att få poliser att visa en respekt även när man är av en annan åsikt än vad de är. det gäller bara att följa deras anvisningar och på ett fredligt och ickekonfrontativt sätt säga sin åsikt
Du kan få böter eller bli av med cykeln rent av om polisen inte anser den duglig som fordon. det räcker med att cykeln saknar pakethållare så får man tillsägelse. Enligt regelverket ska en godkänd cykel ha en fungerande pakethållare. Och givetvis fungerande lyse och synliga reflexer. Det är ej lämpligt att visa sig stöddig när man har att göra med polisen. Tjejen var ju straffmyndig så hön får ta sitt straff.
kullan skrev:Du kan få böter eller bli av med cykeln rent av om polisen inte anser den duglig som fordon. det räcker med att cykeln saknar pakethållare så får man tillsägelse. Enligt regelverket ska en godkänd cykel ha en fungerande pakethållare. Och givetvis fungerande lyse och synliga reflexer. Det är ej lämpligt att visa sig stöddig när man har att göra med polisen. Tjejen var ju straffmyndig så hön får ta sitt straff.
nej, en cykel måste inte ha pakethållare. enligt transportstyrelsen måste en cykel ha följande
Vad säger lagen?
Enligt lag måste en cykel alltid ha
ringklocka
broms
I mörker måste cykeln också ha
strålkastare fram som visar fast vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att du kan cykla i mörkret på betryggande sätt, eller en lykta fram som visar fast vitt eller gult ljus som tydligt kan ses på ett avstånd av 300 meter.
baklykta som visar rött ljus som tydligt kan ses på ett avstånd av 300 meter. Baklyktan får avge blinkande ljus om blinkfrekvensen är minst 200 blinkningar i minuten.
godkända reflexer. Vissa tillverkare sätter vit reflex i strålkastaren eller lyktan fram. Det kan ersätta den separata vita reflexen fram. Reflexen bak ska vara röd och sidoreflexerna ska vara orangegula eller vita.
En tillkopplad cykelkärra ska ha en en röd reflex bakåt eller en baklykta som kan visa rött ljus bakåt om reflex saknas.
Fenren: Ok, då har jag missförstått det. Men jag vill minnas att jag hörde om nån som fick en tillsägelse för just en saknad pakethållare men jag kan ha fel.
kullan skrev:Fenren: Ok, då har jag missförstått det. Men jag vill minnas att jag hörde om nån som fick en tillsägelse för just en saknad pakethållare men jag kan ha fel.
En pakethållare är ett tillbehör som man kan välja att montera på sin cykel - om man vill ha en sådan. Det är inget måste att ha en pakethållare på sin cykel.
kullan skrev:Fenren: Ok, då har jag missförstått det. Men jag vill minnas att jag hörde om nån som fick en tillsägelse för just en saknad pakethållare men jag kan ha fel.
då lärde vi oss båda något nytt. jag hade ingen aning om att man inte behövde reflexer om man bara cyklar när det är ljust.
Fenren skrev:kullan skrev:Fenren: Ok, då har jag missförstått det. Men jag vill minnas att jag hörde om nån som fick en tillsägelse för just en saknad pakethållare men jag kan ha fel.
då lärde vi oss båda något nytt. jag hade ingen aning om att man inte behövde reflexer om man bara cyklar när det är ljust.
Japp! jag äger inte ens nån cykel.
Sheyen skrev:kullan skrev:Fenren: Ok, då har jag missförstått det. Men jag vill minnas att jag hörde om nån som fick en tillsägelse för just en saknad pakethållare men jag kan ha fel.
En pakethållare är ett tillbehör som man kan välja att montera på sin cykel - om man vill ha en sådan. Det är inget måste att ha en pakethållare på sin cykel.
Det finns väl inget krav på att man ska sadel eller styre heller?
Selma skrev:Sheyen skrev:En pakethållare är ett tillbehör som man kan välja att montera på sin cykel - om man vill ha en sådan. Det är inget måste att ha en pakethållare på sin cykel.
Det finns ett indirekt krav i.o.m. att bägge dessa innefattas i det som krävs för att en cykel skall vara person- och trafiksäker, vilket är vad lagen föreskriver.
Lakrits skrev:Selma skrev:Sheyen skrev:En pakethållare är ett tillbehör som man kan välja att montera på sin cykel - om man vill ha en sådan. Det är inget måste att ha en pakethållare på sin cykel.
Det finns ett indirekt krav i.o.m. att bägge dessa innefattas i det som krävs för att en cykel skall vara person- och trafiksäker, vilket är vad lagen föreskriver.
nej, det finns cyklar som använder fåtölj och ratt istället.
Fenren skrev:nej, det finns cyklar som använder fåtölj och ratt istället.
De räknas nog som sittdon (sadel) och styrmakapär (styre), skulle jag tro. Förstår du, eller skall jag rita en pekbok där det förklaras närmare?
Lakrits skrev:De räknas nog som sittdon (sadel) och styrmakapär (styre), skulle jag tro. Förstår du, eller skall jag rita en pekbok där det förklaras närmare?
ja, förkara för mig hur ordet 'styre' och ordet 'sadel' är likvärdigt med orden 'styrmakapär' och 'sittdon'
jag kan gå med på att 'sadel' är en subgrupp till till gruppen 'sittdon', men inte att 'sadel' är liktydigt med 'sittdon'.
Senast redigerad av Fenren 2012-01-02 20:38:11, redigerad totalt 1 gång.
Zirre skrev:Man ska vara trevlig mot poliser...
Js men polisen har lika stor skyldighet att va hövlig mot oss andra.
kullan skrev:Zirre skrev:Man ska vara trevlig mot poliser...
Js men polisen har lika stor skyldighet att va hövlig mot oss andra.
Som man bäddar får man ligga...
Alla poliser är inte trevliga. Värst är de som jagar ungdomar på moped och dylikt. Där är det ofta polisen som både bäddar och ligger och plirar lystet med maktfyllda ögon.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Det är jobbigt när folk tar tag i en. Det är lätt att man bli väldigt trängd och upprörd i sådana lägen. Poliser borde vara mer försiktiga med att ta i folk i onödan.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Återgå till Att leva som Aspergare