Plastmodellbyggare?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Plastmodellbyggare?

Inläggav geocache » 2012-01-07 17:23:13

Någon mer modellbyggare bland er andra medlemmar här på forumet?

Vad brukar ni bygga isåfall? Någon favoritskala?
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Re: Plastmodellbyggare?

Inläggav Fenren » 2012-01-08 0:54:12

jag har planer på att återuppta modellbyggande... men inte i plast

jag gillar skepp. ca 1500-1850. ska ta och bygga en i trä från grunden har jag tänkt. måste bara få tummen ur och skaffa material.

har ritningarna utskrivna och redo.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav geocache » 2012-01-08 2:17:07

Fenren skrev:jag har planer på att återuppta modellbyggande... men inte i plast

jag gillar skepp. ca 1500-1850. ska ta och bygga en i trä från grunden har jag tänkt. måste bara få tummen ur och skaffa material.

har ritningarna utskrivna och redo.

Trevligt!

Vilket skepp är det du tänkt bygga? Vasa? Mayflower? Santa Maria?

Själv har jag "nystartat" mitt plastmodellbyggande efter ett femtontal år. Favoritmodellerna är allierade spanings-/attack flygplan från slutet av 1950-talet och framåt, och allierade underhållsfordon från 1940 och nyare.

Jag har förresten en Vasamodell i trä och plast, tillverkad av IGRA, ännu inte påbörjad. Enligt en tråd på ett modellbyggarforum jag är medlem på tar det jättelång tid redan att forma listerna bordläggningen... först en halvtimme/timme i hett vatten, sedan tar det tolv timmar innan de är så torra att de går att limma fast på spanten... så än så länge lockar det inte att börja bygga den. Och nu när jag kollade innehållet i byggsatsen såg jag att varken segelmaterial eller kanonluckornas lejonansikten är med (jag köpte den "begagnad" i en secondhandbutik).

Möjligen kan man göra en modell av fartyget i det skick det hittades efter 333 år.

Lycka till så mycket!
geocache

Inläggav Fenren » 2012-01-08 11:56:18

geocache skrev:Trevligt!

Vilket skepp är det du tänkt bygga?

jag har tänkt börja med en modell av Vodnik (en liten galeon som sverige tog från polen)
jag tycker om tanken på att det tar tid att bygga dessa, speciellt helt från grunden. jag hoppas vara färdig ett år efter jag lyckas starta. :D

jag gillar galeoner, de är fina och har trevliga kurvor. sen kommer jag nog gå över till egendesignade galeoner. det är iallafall det som är tanken...

alla ska vara sjödugliga och kommer förhoppningsvis att utrustas med RC-styrning så att de kan provseglas.

Nu blev jag sugen på att knåpa ihop den sista ritningen. klippa och klistra! den är på 3 a4-sidor som ska sättas ihop (varför har man inte en a0-plotter i garaget? :( )

jag gillade att bygga flygplan när jag var yngre. det var väldigt trevliga modeller och flygplan är fina. jag kommer speciellt ihåg en modell av flying fortress som jag byggde. den hade roterande propellrar och kulsprutelavetter och fungerande landningsställ.

jag älskade att sitta och arrangera alla delarna och planera hur jag skulle lägga upp byggandet av flygplanen. den delen är rolig. jag kunde sitta i veckor med planerandet och bara snurra delarna och njuta av deras fina former.

edit: planeringstiden för vodnik-projektet är uppe i 2 år nu. (!) det är härligt med långa planeringstider :lol:
Fenren

Inläggav geocache » 2012-01-08 12:10:57

Radiostyrda till och med... spännande!

Har du kvar några av plastmodellerna du byggde?

Jag funderar starkt på att låta delarna till Vasamodellen jag köpte bli "råmaterial" till ett och annat dioramabygge, eftersom byggsatsen inte längre är komplett...
geocache

Inläggav Fenren » 2012-01-08 12:19:12

geocache skrev:Har du kvar några av plastmodellerna du byggde?

jag tror de sista försvann i senaste flytten :(
men jag är lite småsugen på att bygga en snart för att komma in i det igen.

geocache skrev:Jag funderar starkt på att låta delarna till Vasamodellen jag köpte bli "råmaterial" till ett och annat dioramabygge, eftersom byggsatsen inte längre är komplett...
ah, det var smart! då slipper man bli upprörd över att alla delarna inte är där.

edit:
hur många modeller hinner du bygga på ett år?
Fenren

Inläggav geocache » 2012-01-08 15:10:57

Vodnik=galeon?? "I min lilla värld" är "Vodnik" en sådan här:

Bild

Fenren skrev:jag tror de sista försvann i senaste flytten :(
men jag är lite småsugen på att bygga en snart för att komma in i det igen.

Jo... sådant är ju ganska vanligt.

Fenren skrev:ah, det var smart! då slipper man bli upprörd över att alla delarna inte är där.

Ja, det är massor av trälister och annat jag kan använda. Hobbymaterial är ju inte helt gratis att köpa. Men skeppsbåtar, riggdetaljer och kanoner och annat typiskt "marint" är inget jag kan använda, så allt sådant funderar jag på att avyttra.

Fenren skrev:hur många modeller hinner du bygga på ett år?

Jag räknar aldrig... bygger på inspiration... för närvarande har jag fyra, fem olika modeller "igång parallellt". Två helikoptrar, en terränggående tankbil, en Humvee, tre, fyra flygplan, tre dioramor på olika tema.
geocache

Återgå till Intressanta intressen

Logga in