Plastglas eller "glasglas" till nya glasögon?
16 inlägg
• Sida 1 av 1
Plastglas eller "glasglas" till nya glasögon?
Jag står inför att eventuellt byta glasögon. Är ganska kraftigt närsynt cirka minus 6 på båda ögonen (- även om jag hörde nyligen att det finns betydligt värre fall.)
Att skaffa glasögon till mig har tidigare alltid varit dyrt eftersom glasen blir dyra för att de tillverkas tunna - kallas högbrytande glas - eftersom nästan ingen kund (inklusive jag) vill ha flaskbottnar som glas. 3-4000 kronor inklusive bågar varje gång jag köper nya glasögon vilket gjort att jag bytt så sällan som möjjligt.
Nu har SpecSavers specialerbjudande (som bara gäller den här veckan ut): De bjuder på glasen (även avancerade som mina) och man betalar bara för bågarna och synundersökning. Det skulle för mig kunna bli halva priset eller ännu billigare.
Men SpecSavers har enbart Plastglas. Vad har ni som har glasögon för erfarenheter av plast contra glas? Jag har hört en del negativt om plastglas. De repar lättar, de funkar inte osv.
Vad har ni för erfarenheter?
Att skaffa glasögon till mig har tidigare alltid varit dyrt eftersom glasen blir dyra för att de tillverkas tunna - kallas högbrytande glas - eftersom nästan ingen kund (inklusive jag) vill ha flaskbottnar som glas. 3-4000 kronor inklusive bågar varje gång jag köper nya glasögon vilket gjort att jag bytt så sällan som möjjligt.
Nu har SpecSavers specialerbjudande (som bara gäller den här veckan ut): De bjuder på glasen (även avancerade som mina) och man betalar bara för bågarna och synundersökning. Det skulle för mig kunna bli halva priset eller ännu billigare.
Men SpecSavers har enbart Plastglas. Vad har ni som har glasögon för erfarenheter av plast contra glas? Jag har hört en del negativt om plastglas. De repar lättar, de funkar inte osv.
Vad har ni för erfarenheter?
Senast redigerad av barracuber 2010-09-30 11:21:43, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
om man ska ha dem på sig hela tiden och inte tenderar att ta av sig dem och slänga runt dem/ha dem i fickan utan fodral eller liknande är plastglas bekvämare då de är lättare.
om man har dem som läsglasögon och slänger runt dem en massa så är glas betydligt mer represistenta och därför det alternativ jag skulle välja.
om man har dem som läsglasögon och slänger runt dem en massa så är glas betydligt mer represistenta och därför det alternativ jag skulle välja.
Fenren skrev:om man ska ha dem på sig hela tiden och inte tenderar att ta av sig dem och slänga runt dem/ha dem i fickan utan fodral eller liknande är plastglas bekvämare då de är lättare.
Så har jag också tänkt. Då är det faktiskt frestande att välja plast.
- barracuber
Har precis haft mailkontakt med favioptic.com, som verkar vara en stark uppstickare. Deras support är väldigt snabba att svara på mail!!
Jag frågade bl a om de kör med plast eller glas.
Jag var inne på en Synoptikaffär och de ligger skyhögt över både Specsavers och Favoptic i pris. Antagligen (jag glömde fråga) kör Synoptic med glasglas....
Specsavers och Favoptic verkar faktiskt ligga ungefär lika i pris. Skillnaden är att detta är Favoptics ordinarie priser, medans Specsavers har dessa priser som en tillfällig kampanj..
Jag frågade bl a om de kör med plast eller glas.
favoptic skrev:--Hej igen!
Tack för ditt mail.
Favoptic slipar i CR39 plast.
Med vänlig hälsning
Liisa
Kundsupport
Favoptic AB
Box 391
831 20 Östersund
Sverige
Jag var inne på en Synoptikaffär och de ligger skyhögt över både Specsavers och Favoptic i pris. Antagligen (jag glömde fråga) kör Synoptic med glasglas....
Specsavers och Favoptic verkar faktiskt ligga ungefär lika i pris. Skillnaden är att detta är Favoptics ordinarie priser, medans Specsavers har dessa priser som en tillfällig kampanj..
Senast redigerad av barracuber 2010-09-30 12:36:25, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
barracuber, om du är i/nära göteborg kan du kolla smarteyes. Mina senaste glasögon är därifrån och har inget att klaga på. Fick "kopia" av extremt dyr båge som knappt känns med glas och ytbehandlingar. Allt ingick i priset på 995kr! Köpte 2 par och då har dom en deal att andra paret går på 495kr.
Dom har flera olika material beroende på styrka osv, mina är plastglas och har inte repats trotts att jag inte är snäll mot dom.
Dom har flera olika material beroende på styrka osv, mina är plastglas och har inte repats trotts att jag inte är snäll mot dom.
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
De två/tre senaste glasögonen jag haft, har plastglas och jag har inte haft några problem med repor, inte minst eftersom jag använder glasögonen nästan jämt (inte när jag läser i sängen eller sover och då ligger de bredvid mig). Jag är väldigt närsynt (olika styrkor på höger och vänster, så olika att jag inte kan läsa utan glasögon utan att blunda med ena ögat) och astigmatisk.
Om man måste ha samma glasögon i många år och inte bär glasögon jämt så kan kanske glas vara att rekommendera... Plasten har dessutom blivit mycket bättre på senare år.
Om man måste ha samma glasögon i många år och inte bär glasögon jämt så kan kanske glas vara att rekommendera... Plasten har dessutom blivit mycket bättre på senare år.
aspiemelly skrev:barracuber, om du är i/nära göteborg kan du kolla smarteyes. Mina senaste glasögon är därifrån och har inget att klaga på. Fick "kopia" av extremt dyr båge som knappt känns med glas och ytbehandlingar. Allt ingick i priset på 995kr! Köpte 2 par och då har dom en deal att andra paret går på 495kr.
Tack, aspienelly!
Jag ska maila dem och be om ett prisförslag!
- barracuber
Det går ju att handla glasögon på nätet, vilket kräver två specifika saker för att man ska bli nöjd.
1. En korrekt gjord synundersökning, receptet skickas in vid beställning.
2. Vid utprovning av bågar (man kan välja några stycken för att prova hemma) så måste man markera var mitten på glasen ska placeras (samtliga bågar är försedda med obrytande plastglas). Det som ska markeras är var mitten på ögat befinner sig när bågarna sitter på plats och man tittar rakt fram. För att man ska lyckas med detta bör man ta hjälp av en person.
Slutpriset ligger oftast långt under optikernas priser.
2. Vid utprovning av bågar (man kan välja några stycken för att prova hemma) så måste man markera var mitten på glasen ska placeras (samtliga bågar är försedda med obrytande plastglas). Det som ska markeras är var mitten på ögat befinner sig när bågarna sitter på plats och man tittar rakt fram. För att man ska lyckas med detta bör man ta hjälp av en person.
Slutpriset ligger oftast långt under optikernas priser.
Miche skrev:Det går ju att handla glasögon på nätet, vilket kräver två specifika saker för att man ska bli nöjd.
Precis. Man har rätt att göra synundersökning i en affär och sedan få med sig receptet.
Miche skrev:2. Vid utprovning av bågar (man kan välja några stycken för att prova hemma) så måste man markera var mitten på glasen ska placeras (samtliga bågar är försedda med obrytande plastglas).
På provbågarna, ja. Men jag undrar hur de lyckas klara att tillverka avancerade glas, som i mitt fall högbrytande, till de låga priserna....
Miche skrev:Det som ska markeras är var mitten på ögat befinner sig när bågarna sitter på plats och man tittar rakt fram. För att man ska lyckas med detta bör man ta hjälp av en person.
Undrar om min dotter behövde göra det (?). Hon handlade av favoptic.com.
Miche skrev:Slutpriset ligger oftast långt under optikernas priser.
Favoptic har inga butiker. Alla provbågar ska skickas till Östersund.
Men smarteyes, som aspienelly tipsade om, har faktiskt 14 butiker i Sverige.
Och specsavers finns i flera länder och har massvis med svenska butiker...
Det blir väl till att jämföra.
- barracuber
lolz skrev:skaffa linser .. så slipper ni se töntiga ut
1. Snygga glasögon klär en man/kvinna. Det ser definitivt inte töntigt ut om de är tidlösa och inte moderiktiga som gått ur tiden...
2. Linser skaver så förbannat i ögonen, jag har testat, det funkade inte och nu är jag för gammal och har ännu mer problem med ögonen så det blir glasögon även i fortsättningen, eventuellt en operation för att göra ögonen mer likställda någon gång om jag får råd...
Miche skrev:lolz skrev:skaffa linser .. så slipper ni se töntiga ut
1. Snygga glasögon klär en man/kvinna. Det ser definitivt inte töntigt ut om de är tidlösa och inte moderiktiga som gått ur tiden...
2. Linser skaver så förbannat i ögonen, jag har testat, det funkade inte och nu är jag för gammal och har ännu mer problem med ögonen så det blir glasögon även i fortsättningen, eventuellt en operation för att göra ögonen mer likställda någon gång om jag får råd...
Glasögon har definitivt blivit inne. För några år sedan skulle glasögonen döljas men nu är trenden (vi snackar mest NT här tror jag) tvärtom - glasögonen ska framhäva personligheten, gärna vara fräcka, mönstrade och iögonfallande. Folk skaffar till och med "dummy" glasögon trots att de inte behöver.
- barracuber
Jag har alltid haft plast, oftast med repskyddsbehandling.
Men de senaste två har jag snikat med och tagit utan, men det finns inga repor i dem ändå fast jag tappat dem i golv och så.
För riktigt dyra glas skulle jag lägga till repskydd.
Men de senaste två har jag snikat med och tagit utan, men det finns inga repor i dem ändå fast jag tappat dem i golv och så.
För riktigt dyra glas skulle jag lägga till repskydd.
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
Jag är mycket mer nöjd med specsavers flaskbottenplastglas än de i jämförelse dyra och fula glas-glasögon som soc pröjsade hos någon svindyr jäkla optiker på den tiden jag hade socialbidrag.
Är man rädd om plastglasen och sköljer av dem innan man putsar dem tar det rätt lång tid innan de blir repiga. Mina från 2008 börjar bli repiga nu, men inte så det stör.
Är man rädd om plastglasen och sköljer av dem innan man putsar dem tar det rätt lång tid innan de blir repiga. Mina från 2008 börjar bli repiga nu, men inte så det stör.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12