Pipande oljud i kompakt högtalare
13 inlägg
• Sida 1 av 1
jag köpte den här portabla usb-högtalaren för ett par år sedan när Kjell & Co hade extrapris 99 spänn.
Roxcore portabel högtalare, Vit
Den lät bra i början för det kompakta formatet. Sedan slarvade jag bort den och hittade den långt senare ute på bänken i förrådet. Förrådet har ingen värme så den har antagligen utsatts för kyla på vintrarna.
Nu går den inte att lyssna på pga ett högt pipande oljud när strömmen slås på.
Ni som är tekniska, har oljudet uppkommit pga kylan i förrådet?
Försöker googla men får inga bra träffar.
Går det att fixa eller är det bara att slänga skiten?
Roxcore portabel högtalare, Vit
Den lät bra i början för det kompakta formatet. Sedan slarvade jag bort den och hittade den långt senare ute på bänken i förrådet. Förrådet har ingen värme så den har antagligen utsatts för kyla på vintrarna.
Nu går den inte att lyssna på pga ett högt pipande oljud när strömmen slås på.
Ni som är tekniska, har oljudet uppkommit pga kylan i förrådet?
Försöker googla men får inga bra träffar.
Går det att fixa eller är det bara att slänga skiten?
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Gör en inspelning av någon välkänd låt samt "tystnad" via högtalaren så går det lättare att säga något. Helst som .flac eller .wav som är okomprimerat efter om artefakterna är det som söks.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Är högtalaren helt torr nu? Kvarstår oljudet?
Ett tips, när någon elektrisk apparat ska användas efter att ha varit utsatt för fukt, se till att den blir helt torr innan inkoppling (helst ska den föraras i rumstemperatur i många timmar innan inkoppling), annars är risken att någon komponent skadas permanent och behöver bytas ut.
Ett tips, när någon elektrisk apparat ska användas efter att ha varit utsatt för fukt, se till att den blir helt torr innan inkoppling (helst ska den föraras i rumstemperatur i många timmar innan inkoppling), annars är risken att någon komponent skadas permanent och behöver bytas ut.
plåtmonster skrev:Gör en inspelning av någon välkänd låt samt "tystnad" via högtalaren så går det lättare att säga något. Helst som .flac eller .wav som är okomprimerat efter om artefakterna är det som söks.
Du vill helt enkelt höra hur det låter?
Ok ska se om jag kan få ihop nåt..
- barracuber
Miche skrev:Är högtalaren helt torr nu? Kvarstår oljudet?
Ojudet kvarstår. Och den är torr och verkar inte ha varit utsatt för fukt. Jag glömde den på bänken inne i förrådet i flera månader över senaste vinterhalvåret. Visserligen har vi ingen värme på i förrådet, men vi har heller inga vatten- eller fuktproblem. Högtalaren har varit inne i rumstemperatur i flera veckor nu sedan jag återfann den.
- barracuber
Piper den direkt när du slår på strömmen och den är helt fristående, alltså när den går på batteri utan nätanslutning och inte är inkopplad till datorn eller något annan signalkälla?
Låt kretskortet bada i sprit och sedan torka i t.ex 50 °C i 3 dygn om du vill få ut ev väta på ett mer säkert sätt.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Huggorm skrev:Piper den direkt när du slår på strömmen och den är helt fristående, alltså när den går på batteri utan nätanslutning och inte är inkopplad till datorn eller något annan signalkälla?
Bra fråga. När den är fristående piper den inte alls och låter självklart ingenting vilket beror på att batteriet måste vara urladdat. Jag håller just på att ladda batteriet - lampan lyser rött - via väggkontakt, får se om ett tag...
Senast redigerad av barracuber 2013-04-27 17:33:46, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
plåtmonster skrev:Låt kretskortet bada i sprit och sedan torka i t.ex 50 °C i 3 dygn om du vill få ut ev väta på ett mer säkert sätt.
Den undre delen går liksom att skjuta in i den övre huvuddelen, vilket gör hela högtalaren plattare och kompaktare när man inte använder den.
Skulle gärna vilja sprita kretskortet men vet inte hur jag plockar isär den. Finns inga synliga skruvar. Antar att det är by design för att otekniska personer inte ska kunna sabba något
- barracuber
barracuber skrev:Huggorm skrev:Piper den direkt när du slår på strömmen och den är helt fristående, alltså när den går på batteri utan nätanslutning och inte är inkopplad till datorn eller något annan signalkälla?
Bra fråga. När den är fristående piper den inte alls och låter självklart ingenting vilket beror på att batteriet måste vara urladdat.
Jag håller just på att ladda batteriet - lampan lyser rött - via väggkontakt, får se om ett tag...
Fortfarande röd lampa - batteriet laddar alltså fortfarande efter minst 3 timmar...
Intressant sak:
Jag jämför pipljuden mellan när högtalen är kopplad till macbookens usb-port och till väggkontakten.
FREKVENSEN SKILJER!!!!
- i usb-porten piper det med tonen D
- i väggkontakten piper det men tonen C# - dvs en halv ton lägre!
Nu är jag totalrudis på ellära. Men jag vet såpass att det är skillnad i effekt och lämnad milliampere mellan en usb-port och ett vägguttag.
Vad är det som påverkar eller avgör frekvensen på pipet??
Kan effekten och milliampereen spela in här? Eller är det andra saker?
- barracuber
Den kommer säkert tystna när batteriet är laddat och du kör helt från det. Pipet är rippel, det vill säga att störningar från nätdelen blir inte filtrerade tillräckligt bra. Kanske är det en dålig kondensator, de brukar bli dåliga. Fast inte så snabbt, de brukar slitas ut efter ett antal år
Ok, schysst. Den får stå och ladda över natten.
- barracuber
Nu har den stått och laddat i minst 5 dygn med konstant röd laddningslampa. Känns som att batteriet inte klarar att laddas upp. Antingen har det lagt av av sig självt eller av kylan/fukten ute i förrådet.
En viss förbättring kan märkas - i form av lägre frekvens på pipandet vilket gör det mindre störande och nästan uthärdbart eftersom det lätt drunknar i andra ljud. Dessutom, som jag skrev tidigare, blir pipandet ännu mindre störigt om jag sätter högtalaren i väggen mot i datorn.
Högtalaren kostade mig bara 99 pengar (extrapris mot normala 199) så det är inte världens undergång. Gillar dock idén med laddningsbara batterier för att slippa koppla i sig på huvudströmmen hela tiden. För så lite pengar kan man väl dock knappast räkna med att få några större kvalitet på batteriet. You get what you pay for.
Tackar för all hjälp.
En viss förbättring kan märkas - i form av lägre frekvens på pipandet vilket gör det mindre störande och nästan uthärdbart eftersom det lätt drunknar i andra ljud. Dessutom, som jag skrev tidigare, blir pipandet ännu mindre störigt om jag sätter högtalaren i väggen mot i datorn.
Högtalaren kostade mig bara 99 pengar (extrapris mot normala 199) så det är inte världens undergång. Gillar dock idén med laddningsbara batterier för att slippa koppla i sig på huvudströmmen hela tiden. För så lite pengar kan man väl dock knappast räkna med att få några större kvalitet på batteriet. You get what you pay for.
Tackar för all hjälp.
- barracuber