Personlighetsstörningar/andra diagnoser

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav alfapetsmamma » 2009-04-27 19:45:22

MsTibbs skrev:Eller min egna teori:
Adhd + tics = Tourette

Jag har sett det kallas så i böcker, så du behöver inte känna dig ensam om teorin! ;)
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Re: Personlighetsstörningar/andra diagnoser

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-05-12 22:06:33

Jag har iaf fobisk personlighetsstörning och kanske schizotyp personlighetsstörning.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav wuwei » 2011-05-12 23:00:38

Jag har gjort en mer omfattande test hos psykolog (MMPI-2) och resultatet av den var att jag har en blandad personlighetsstörning med drag av paranoid, borderline och fobisk/undvikande. Resultatet pekade också på att jag är en ovanligt ärlig person :P rätt kul att ha papper på det.
wuwei

Anslöt: 2010-09-08

Inläggav shibedibato » 2011-05-13 13:45:06

Uppfyller kriterierna för dessa;
Kluster A: Schizoid personlighetsstörning
Kluster C: Tvångsmässig personlighetsstörning
och en ospecificerad.
Men, har dem inte som diagnoser eftersom de överlappar autism.

Fick också höra att jag var väldigt ärlig. I formulären, som är på ett par hundra frågor, ställs samma fråga men olika formulerat flera gånger.
shibedibato

Anslöt: 2009-06-21

Inläggav Richard » 2011-05-14 12:35:35

Jag har haft de flesta, men nu har jag bara Paranoid personlighetsstörning diagnostiserad. Men tidigare har jag haft Schizoid, Antisocial, Borderline, Narcissistisk och Histrionisk personlighetsstörning. Eller haft o haft, jag har för mig att personlighetsstörningar inte försvinner eller går att bota, men min psykolog har vacklat mellan de olika. Ibland har jag haft flera på en gång.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Zima33 » 2011-05-14 17:01:00

Jag hade (har?) schizoid personlighetsstörning men antar att den tas bort nu när jag fått AS-diagnos. Man kan väl inte ha båda..?
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Zima33 » 2011-05-14 17:04:21

Richard skrev: Eller haft o haft, jag har för mig att personlighetsstörningar inte försvinner eller går att bota,

Jo de går väl att bota genom terapi fast det är individuellt. (Iaf så ansågs inte min schizoida ps obotlig/varaktig nog för att få sjukersättning tillsvidare).
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Wine » 2011-11-17 21:14:19

Följande citat är från en artikel som handlar om psykisk ohälsa:

Varför utvecklas psykisk ohälsa?

Publicerad 2009-05-11 10:50

Hur vet jag om en person jag tycker är besvärlig har en personlighetsstörning?
Det kan man som icke fackman inte säkert veta. Det är ett svårt och tidskrävande arbete även för en psykolog eller psykiater att avgöra den saken. Det är för en lekman bättre att skippa diagnosticerandet, som man ju inte har utbildning för (även om man naturligtvis kan ha all rätt att för sig själv tänka och tro precis vad man vill; har man bara tillräckligt goda kunskaper inom området är det inte alls osannolikt att man gissar rätt).

Nåväl, hur vet jag att någon har problem med sin personlighet? Vederbörande kommer ytterst sällan själv och berättar att han har svårigheter med sin personlighet. Inte ens inom psykiatrin är detta särskilt vanligt. Snarare söker man p g a många och svårlösta konflikter där man inte ser sin egen del i svårigheterna, och för att andra människor är elaka, oförstående eller allmänt besvärliga. Istället får man vara observant på ledtrådarna:

• Det ”känns” ofta i kontakten. Personen väcker starka känslor, man upplever en anspänning och känner intuitivt att man inte riktigt vågar slappna av och vara sig själv.
• Det uppstår svårigheter i relationen och i samarbetet. Personen kanske har svårt att passa tider eller visar svårförståeliga reaktioner och handlingar
• Personen verkar ha en problematisk relation till många människor.
• Personen är notoriskt missnöjd, bitter och besviken, klagar på allt och alla, känner sig avvisad.
• Personen är oflexibel och rigid i många sammanhang.
• Personen förmår inte se sin roll eller ta ansvar för sig och sin del i helheten. Han kanske projicerar och skyller de egna tillkortakommandena på andra. Människor som när det är befogat ställer sig upp och säger ”Ja, det var jag som gjorde det. Jag inser nu att det var ett misstag. Jag tar ansvar för att städa upp efter mig och för att förhindra en upprepning” är sparsamt förekommande i befolkningen och ännu mer sällsynta bland de personlighetsstörda.
• Personen klarar arbete, studier och relationer sämre än vad han utifrån övriga omständigheter borde.

http://www.dagensjuridik.se/2009/05/var ... isk-ohalsa
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Aspergare och vården

Logga in