Personer med depression har oftare generaliserade mål
8 inlägg
• Sida 1 av 1
sciencedaily.com: People with depression tend to pursue generalized goals
Summering av forskningen. Genom att ha specifika smala mål kan det vara lättare att uppnå dessa och därmed må bättre.
Summering av forskningen. Genom att ha specifika smala mål kan det vara lättare att uppnå dessa och därmed må bättre.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Det har man väl lärt ut i kognitiv beteendeterapi rätt länge så vitt jag vet. Att man ska dela upp sina slutmål i flera mindre, mätbara delmål. Då blir det mer överskådligt och lättare att sätta igång och man kan se direkt när man gjort framsteg, vilket är viktig för ens motivaion att fortsätta.
Ja, håller på att avsluta min kbt nu, då rullar depressionen in på nytt med hela sitt fula tryne, trots alla strategier...så tungt...vet inte vad jag ska sätta upp för mål längre.
känner mig osedd och oviktig. Kanske för att jag är det?
Kanske är det närvaron av terapeuten och strukturen som motverkar?
- plåtmonster
Maggi skrev:Ja, håller på att avsluta min kbt nu, då rullar depressionen in på nytt med hela sitt fula tryne, trots alla strategier...så tungt...vet inte vad jag ska sätta upp för mål längre.
Vem är du?
post1220744.html
plåtmonster skrev:Kanske är det närvaron av terapeuten och strukturen som motverkar?
Förstår inte riktigt hur du menar, ja terapeutens närvaro skulle kunna motverka, men strukturen ?
Terapeuten talar om vad du ska göra, du får en tid till någon som berättar vad du skall göra sedan, schemat som denna terapeut ger dig, tider som måste passas osv.
- plåtmonster
Ja precis, nu får man liksom försöka klara det själv! Bygga upp nåt själv. känns lite läskigt!