Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav slackern » 2014-05-19 21:32:21

kapuni skrev:
slackern skrev:
kapuni skrev:Jag skäms å deras vägnar hur de kan ha så fel. Han är drygt 10 år äldre men ser yngre ut för sin ålder så jag vet inte riktigt hur folk får ihop det...Andra tror iofs att vi är syskon. Vilket också är intressant då vi har olika etnicitet.


Haha vad fan det låter ju helt absurt att dom tror att ni är syskon. I och för sig kanske ni kan vara halvsyskon, alltså att dom tror det om ni har olika etnicitet. Om inte du är naturligt platinablond och han extremt mörk. :) Som Obama klassas ju som african amerikan, men jag upplever honom som färgad.
Ja det är märkligt! Jag har faktiskt naturligt platinablont hår och han är svarthårig med asiatiska inslag.


Hon jag har min son ihop med är cirka 10 år yngre än jag. Fast som tur var trodde ingen att jag var hennes pappa.
slackern
 
Inlägg: 44052
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav antonius » 2014-05-19 21:36:54

Hundralappen skrev:Om man nu ska generalisera.. Brukar inte aspergare vara rätt lillgamla?


En del är väl väldigt "brådmogen" som unga, (lillgamla professorer), för att sen svänga kraftigt efter puberteten, fast det är klart det gör väl många NT med... :-)063
antonius
 
Inlägg: 22358
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav tahlia » 2014-05-19 21:41:08

Glimma skrev:
Höll på att glömma det där med hur man har fått diagnosen. Har man fått det ärftligt kan det iofs kanske stämma med din psykiatrikers teorier. Men jag kan nog garantera att den inte stämmer för oss som har fått Asperger på annat sätt. P g a CP-skador tex. Din psykiatriker får inte glömma den aspekten. Hur vi verkar vara som personer med Asperger måste tolkas utifrån hur vi har fått diagnoserna. Väldigt viktigt att tänka på i sammanhanget. Har man flera personer med Asperger i samma släkt kan man lättare ta efter ett beteendemönster än andra. Är du själv om en Aspergerdiagnos i din familj/släkt har du ingen du kan härma & utgå ifrån. Påpeka det till din psykiatriker. Vore intressant att se hur din psyikiatriker ser på saken ur mitt perspektiv.


Vad är nu detta för vilt spekulerande som valts att uttryckas som fakta? Du lämnar kratrar i ditt resonemang.

Till att börja med så tenderar autister att inte härma (spegla) sin omgivning vilket är en starkt bidragande orsak till t.ex avvikande ansiktsuttryck, kroppsspråk och/eller hållning. Kunde vi spegla skulle vårt sociala handikapp försvinna.

För det andra så torde kriterierna som måste uppfyllas för att få AS-diagnos se likadana ut helt oavsett vad som orsakat svårigheterna.

Finns det någon forskning eller några undersökningar som stödjer din teori?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav Kahlokatt » 2014-05-19 21:50:28

Då är jag ungefär 22-23. Jag tycker faktiskt att jag är ännu barnsligare. Tänker på mig själv som en 15-16-åring, fastän jag egentligen är en bra bit över 30.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav marxisten » 2014-05-19 21:52:05

Aldrig upplevt det själv, snarare tvärtom. Folk brukar gissa jag är 5 år äldre än vad jag egentligen är.

Dock så känner ett par aspergare som jag skulle beteckna som mer eller mindre "omogna", som är 23 men som på beteendet är typ som 16 åringar, så jag skulle säga det ligger något i påståendet. Procentuellt sätt skulle jag tro att det finns en ökad andel av personer som kan uppfattas som "omogna" av de som har aspergerdiagnos jämfört med NT. Men det gäller långt ifrån alla i mitt tycke.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav kiddie » 2014-05-19 22:33:11

Jag tycker jag alltid varit samma ålder på något sätt. Då är det nog inte så konstigt om jag upplevts som äldre när jag var yngre och yngre nu när jag blivit lite äldre.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav kapuni » 2014-05-19 22:42:44

slackern skrev:
kapuni skrev:
slackern skrev:
Haha vad fan det låter ju helt absurt att dom tror att ni är syskon. I och för sig kanske ni kan vara halvsyskon, alltså att dom tror det om ni har olika etnicitet. Om inte du är naturligt platinablond och han extremt mörk. :) Som Obama klassas ju som african amerikan, men jag upplever honom som färgad.
Ja det är märkligt! Jag har faktiskt naturligt platinablont hår och han är svarthårig med asiatiska inslag.


Hon jag har min son ihop med är cirka 10 år yngre än jag. Fast som tur var trodde ingen att jag var hennes pappa.

Ah det var ju för väl! :)
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav Wine » 2014-05-29 9:14:43

Glimma skrev:
CarolusRex skrev:Vad menas med det här att Aspergare skulle se yngre ut?


Att vi saknar ålderstecken i ansiktet. De som inte har aspergers får ofta mkt rynkor när de blir äldre det får inte vi. Vi har inte samma mimik d v s vi rör inte samma nerver & muskler i ansiktet som Neurotypiska personer gör. Det är det som menas med att vi ser yngre ut. Det är en del av autismen & funktionshindret. Du kan läsa om mimik på nätet skulle jag tro. Wikipedia tex. Hoppas du förstår bättre nu?


Jag har läst att psykopater/människor med psykopatisk läggning både kan se yngre ut och agera omoget och bete sig barnsligt, att de kan framstå som yngre än vad de egentligen är, att de inte verkar utvecklas, mognar eller "växer upp". Att de ser yngre ut kan väl bero på att de saknar naturlig empati och inte uttrycker de känslor och det minspel som är naturligt hos människor som inte saknar empati.

Sedan tror jag också att huden även påverkas av om man röker, om man äter mycket socker/kolhydrater samt vistas mycket i solen och slarvar med sömn och mat, faktorer som medverkar till att huden åldras i förtid och att man får rynkor snabbare.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav rdos » 2014-05-29 10:08:02

Nja, jag använder alltid faktorn 0.55 när jag ska räkna ut min ålder. Just nu är jag på väg mot 29, vilket stämmer bra med hur jag känner mig. :lol:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav kvicksilver » 2014-05-29 10:08:33

Wine skrev:Jag har läst att psykopater/människor med psykopatisk läggning både kan se yngre ut och agera omoget och bete sig barnsligt, att de kan framstå som yngre än vad de egentligen är, att de inte verkar utvecklas, mognar eller "växer upp". Att de ser yngre ut kan väl bero på att de saknar naturlig empati och inte uttrycker de känslor och det minspel som är naturligt hos människor som inte saknar empati.


Apropå "aspergare saknar empati". :roll: Nice "guilt by association" där.
Senast redigerad av kvicksilver 2014-05-29 10:20:21, redigerad totalt 1 gång.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav alixha » 2014-05-29 10:17:41

Jag själv känner mig inte som min ålder om jag jämför med NT folk i samma ålder runtomkring mig och hur dom beter sig. Jag är 30 men känner mig mer som 15-20 beroende på dag. Ibland är jag bara 5 år.

Folk uppfattar mig som yngre till sättet än vad jag.
Vet inte om det är kopplat till min AS eller om det bara är så jag är.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav rdos » 2014-05-29 10:25:06

NT folk som är i min ålder är riktiga tråkmånsar. De tänker bara på resor till södern, sitta på en pub och dricka öl, och sånt. Så det är riktigt skönt att slippa vara typisk. Jag är på väg att skriva in mig till en PhD i Nordnorge, har två artiklar på peer-review, och massor av annat på gång. Samtidigt som jag jobbar då förstås. Kan inte tänka mig att bara slöa och lata mig på fritiden. Förresten så är det sådant beteende (slöeri) som gör att man åldras i förtid.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav MsTibbs » 2014-05-29 11:55:51

Jag känner mig som 20år på många punkter, men på andra sätt känner jag mig mer vuxen än dem som är mer vuxna. AS ser ofta yngre ut pga bristande ansiktsmimik (eller i mindre grad mimik) och får därmed mindre rynkor enligt psykologen på vuxhab här. Jag känner mig dock mer lugn nu än som 20-åring, om än fegare när det gäller vissa saker, såsom flygplan och karuseller. Fattat att jag inte är odödlig, även om jag vill dö ibland.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav Toblerone » 2014-05-29 12:09:49

Jag har hört det om ADHD, inte om Asperger. Och jag vet att det var (bland andra kanske) Russel Barkley (han är en av dem främsta experter när det gäller ADHD. Det finns på youtube. Vet inte vilken av hans föreläsningar - eller vilken del, de har ju delat upp det i mindre delar också. Men det finns där.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav slackern » 2014-05-29 12:38:15

kvicksilver skrev:
Wine skrev:Jag har läst att psykopater/människor med psykopatisk läggning både kan se yngre ut och agera omoget och bete sig barnsligt, att de kan framstå som yngre än vad de egentligen är, att de inte verkar utvecklas, mognar eller "växer upp". Att de ser yngre ut kan väl bero på att de saknar naturlig empati och inte uttrycker de känslor och det minspel som är naturligt hos människor som inte saknar empati.


Apropå "aspergare saknar empati". :roll: Nice "guilt by association" där.


Vet du vad Aspergers namn på diagnosen var? Och som finns i tysk psykiatrisk litteratur?
slackern
 
Inlägg: 44052
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav sugrövmanövern » 2014-05-29 13:02:56

Psykopatologi ~ Läran eller vetenskapen om psykiska störningar...
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav kvicksilver » 2014-05-29 15:52:31

slackern skrev:
kvicksilver skrev:
Wine skrev:Jag har läst att psykopater/människor med psykopatisk läggning både kan se yngre ut och agera omoget och bete sig barnsligt, att de kan framstå som yngre än vad de egentligen är, att de inte verkar utvecklas, mognar eller "växer upp". Att de ser yngre ut kan väl bero på att de saknar naturlig empati och inte uttrycker de känslor och det minspel som är naturligt hos människor som inte saknar empati.


Apropå "aspergare saknar empati". :roll: Nice "guilt by association" där.


Vet du vad Aspergers namn på diagnosen var? Och som finns i tysk psykiatrisk litteratur?


Ja, autistisk psykopati. Definitionen av psykopati har dock förvridits ganska rejält genom åren, och symptomen är helt olika gentemot autistiska (manipulation gentemot överärlighet, som ett exempel).
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav slackern » 2014-05-29 16:00:46

kvicksilver skrev:
slackern skrev:
kvicksilver skrev:
Apropå "aspergare saknar empati". :roll: Nice "guilt by association" där.


Vet du vad Aspergers namn på diagnosen var? Och som finns i tysk psykiatrisk litteratur?


Ja, autistisk psykopati. Definitionen av psykopati har dock förvridits ganska rejält genom åren, och symptomen är helt olika gentemot autistiska (manipulation gentemot överärlighet, som ett exempel).


Jo jag vet. Men jag tror ärligt inte att det finns särskilt många fullblodspsykopater. Jag tänkte mer att namnet kanske har hängt med och folk tror pga det att autister är psykopater?
slackern
 
Inlägg: 44052
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav MsTibbs » 2014-05-29 16:05:00

Jag tror snarare det beror på att folk inte förstår vad "empati" innebär. Det är ju skillnad på att inte förstå hur folk mår (som autister) och att förstå och illasinnat utnyttja andras känslor (som psykopater).
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav Kevlarsoul » 2014-06-01 13:48:49

marxisten skrev:Aldrig upplevt det själv, snarare tvärtom. Folk brukar gissa jag är 5 år äldre än vad jag egentligen är.

Dock så känner ett par aspergare som jag skulle beteckna som mer eller mindre "omogna", som är 23 men som på beteendet är typ som 16 åringar, så jag skulle säga det ligger något i påståendet. Procentuellt sätt skulle jag tro att det finns en ökad andel av personer som kan uppfattas som "omogna" av de som har aspergerdiagnos jämfört med NT. Men det gäller långt ifrån alla i mitt tycke.


Pfft.. Då har de umgåtts för lite med dig. ;)
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav Kevlarsoul » 2014-06-01 13:50:29

De flesta aspergare jag träffat har jag upplevt som antingen mycket yngre eller mycket äldre än vad det är.

Själv känner jag mig som typ 13-15 och är 23 snart 24.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav LordNelson » 2014-06-01 20:42:41

Hundralappen skrev:Om man nu ska generalisera.. Brukar inte aspergare vara rätt lillgamla?

Jo. Barnsliga små gubbar med svårbestämd ålder eller nåt..
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav antonius » 2014-06-01 21:00:09

Doktor Asperger beskrev väl sin grupp av unga pojkar som han studerade som "små professorer"...
antonius
 
Inlägg: 22358
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Personer med asperger är 2/3 av sin ålder?

Inläggav slackern » 2014-06-01 21:04:57

antonius skrev:Doktor Asperger beskrev väl sin grupp av unga pojkar som han studerade som "små professorer"...


Här har du hans arbete där han skriver om barnen.

http://www.autismforum.se/gn/export/dow ... ndomen.pdf
slackern
 
Inlägg: 44052
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in