Person med ADHD och AS i gårdagens avnsitt av Arga Snickaren
29 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Person med ADHD och AS i gårdagens avnsitt av Arga Snickaren
Ber om ursäkt att jag inte skyndade mig att tipsa om det igår. Om någon är intresserad av att se det så finns det upplagt på http://www.kanal5play.se
(Jag tyckte att hon verkade jättetrevlig om än väldigt "i gasen" Att titta på det här fick mig att inse att jag nog som mest har drag av ADHD utöver AS... I rätt sällskap kan jag iofs bli precis lika flamsig som den här mamman men inte sådär på egen hand. Kaoset som hon hade hemma känns dock igen alltför väl )
(Jag tyckte att hon verkade jättetrevlig om än väldigt "i gasen" Att titta på det här fick mig att inse att jag nog som mest har drag av ADHD utöver AS... I rätt sällskap kan jag iofs bli precis lika flamsig som den här mamman men inte sådär på egen hand. Kaoset som hon hade hemma känns dock igen alltför väl )
- annorlunda
- Anslöt: 2007-09-02
Re: Person med ADHD och AS i gårdagens avnsitt av Arga Snick
Nu tittar jag inte på arga snickaren, men såg en trailer för programmet där en kvinna gick och gjorde grimarser bakom ryggen på snickaren, fick sig en avbastning och sedan fortsatte i alla fall. Var det det programmet?
Tycker isf att hon, av det korta klippet jag såg, verkade rätt osympatisk och otroligt barnslig.
Tycker isf att hon, av det korta klippet jag såg, verkade rätt osympatisk och otroligt barnslig.
- Sammelsurium
- Anslöt: 2009-11-29
Jag såg avsnittet i natt. Jag tyckte att fyrabarnsmamman var härligt flamsig och grimaserade ibland men Arga snickaren tålde inte hennes beteende och sa åt henne att sluta flamsa och grimasera. Hon sa att hon är sån tillsammans med sina barn och det ser jag inget fel i detta för hon får fortsätta bete sig så som hon vill, men Arga snickaren gillade inte det alls.
Hon hade ett härligt rörigt sovrum med grejer över hela golvet före omgörningen dvs renoveringen tycker jag.
mvh Noli
Hon hade ett härligt rörigt sovrum med grejer över hela golvet före omgörningen dvs renoveringen tycker jag.
mvh Noli
Ja, jag tyckte också att hon var härligt flamsig och vågade vara barnslig. Jag gillar spralliga och impulsiva personer
Röran däremot påminde lite väl om min egen röra, som jag inte kan stå ut med...
Röran däremot påminde lite väl om min egen röra, som jag inte kan stå ut med...
- annorlunda
Om någon ber att man inte göra grimarser bakom ryggen på en och man ändå fortsätter, trots att personen är där för att hjälpa till, anser jag att man snarast visar prov på otrolig respeklöshet alternativt klent förstånd.
Sånt beteende är inte ens charmigt hos ett barn.
- Sammelsurium
- Anslöt: 2009-11-29
Just det med grimaserna kan jag väl i och för sig hålla med om men jag tror att hon vid den tidpunkten hade blivit så "speedad" att hon inte kunde tänka sig för längre. Så tolkade jag det och hon blev faktiskt ångerfull när han sa åt henne.
- annorlunda
Jag hatar den arga snickaren. Jävla sura apa med noll tolerans.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Om någon hade skrikit på mig likt arga snickaren hade jag börjat gråta. Arga människor är så jätteläskiga. Hade aldrig vågat grimasera.
Såg reklamen tyckte hon verkade helknepig när hon gick och skrattade åt honom. Det var ett beteende man enbart förväntar sig av en respektlös treåring.
Med eller utan npf så borde man som vuxen förstå att det beteendet är oacceptabelt.
Med eller utan npf så borde man som vuxen förstå att det beteendet är oacceptabelt.
Enligt Lotta Abrahamsson är det där med att skratta när man blir utskälld ett vanligt drag hos Aspergare, delvis som en del i att visa känslor på fel sätt.
Jag minns att jag skrattade när jag blev utskälld som barn, eller när andra skällde på varandra. När någon ramlade, eller bilar krockade eller andra plötsliga saker hände kunde jag också brista ut i skratt. Det hade inget med glädje att göra, utan var en reaktion på det plötsliga.
Jag är visserligen hyperkänslig, men det gjorde riktigt ont i mig när han skällde ut henne för att hon är impulsiv. Det är dåligt av producenten att inte ta in någon som lär snickarn vad ADHD och AS är innan han tar på sig sånt här.
Uppföljaren gjorde mig ännu ledsnare. Dels tror jag inte på att hon själv gjort allting alldeles själv, och plötsligen har ett välstädat hem, dels framstår det som om snickarn på nåt mirakulöst sätt kan bota AS och ADHD.
http://www.kanal5play.se/program/226052#!/play/program/226052/video/2630709|/program/226052/video/2630709
Jag minns att jag skrattade när jag blev utskälld som barn, eller när andra skällde på varandra. När någon ramlade, eller bilar krockade eller andra plötsliga saker hände kunde jag också brista ut i skratt. Det hade inget med glädje att göra, utan var en reaktion på det plötsliga.
Jag är visserligen hyperkänslig, men det gjorde riktigt ont i mig när han skällde ut henne för att hon är impulsiv. Det är dåligt av producenten att inte ta in någon som lär snickarn vad ADHD och AS är innan han tar på sig sånt här.
Uppföljaren gjorde mig ännu ledsnare. Dels tror jag inte på att hon själv gjort allting alldeles själv, och plötsligen har ett välstädat hem, dels framstår det som om snickarn på nåt mirakulöst sätt kan bota AS och ADHD.
http://www.kanal5play.se/program/226052#!/play/program/226052/video/2630709|/program/226052/video/2630709
ALLA som gör dokusåpor skulle behöva lära sig känna igen ASD, ADHD och OCD i de fall personerna inte har fått diagnos eller berättar om den. Vet inte hur många ggr jag blivit frustrerad över att de missat alla uppenbara tecken och behandlat personerna som vanliga NT - vilket sällan funkar särskilt bra.
Hade jag haft en den där hemma hos mig så skulle jag slängt ut fanskapet. Problem solved.
(programledaren)
(programledaren)
Iridia skrev:ALLA som gör dokusåpor skulle behöva lära sig känna igen ASD, ADHD och OCD i de fall personerna inte har fått diagnos eller berättar om den. Vet inte hur många ggr jag blivit frustrerad över att de missat alla uppenbara tecken och behandlat personerna som vanliga NT - vilket sällan funkar särskilt bra.
Ja det är sant. Jag skrev faktiskt till Lyxfällan om det, men har inte fått något svar.
De flesta dokusåpor handlar om att ha roligt på deltagarnas bekostnad och tjäna reklamintäkter. Om några personer stryker åt i processen struntar de i så länge det inte kostar något. Den första Robinsonsåpan har ju ett självmord på samvetet.
@Parvlon, De har säkert skrivit något slemmigt kontrakt.
@Parvlon, De har säkert skrivit något slemmigt kontrakt.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Expedition Robinson, Självmordet
Ett program som för fram nya värden om att vara gruppsocial, "talangjakt" till jobb, utröstning i skolan, å andra framgångsrecept..
Sinisa Savija, född 1963, död 11 juli 1997 i Norrköping, var världens första Robinson-deltagare som röstades ut. När han kom hem till Norrköping begick han självmord genom att lägga sig på ett pendeltågsspår och låta tåget köra över honom. Sinisa blev 34 år.
Ett par dagar före premiären begärde Sinisas änka, Nermina Savija, via sin advokat att hela programserien skulle läggas ner på grund av att reglerna orsakat ett dödsfall. SVT avslog detta och visade, trots alla protester och tittarstormar, serien i alla fall. Expedition Robinson kallades fascist-tv och mobbnings-tv av tidningarna.[2]
Ett program som för fram nya värden om att vara gruppsocial, "talangjakt" till jobb, utröstning i skolan, å andra framgångsrecept..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Ja, jag blev också ledsen över att han skällde ut henne för de problem hon har. Fast jag valde att inte bry mig så mycket på själva snickaren i det här fallet utan mer fokusera på personligheten hos den de var och hjälpte.
- annorlunda
Flia skrev:Enligt Lotta Abrahamsson är det där med att skratta när man blir utskälld ett vanligt drag hos Aspergare, delvis som en del i att visa känslor på fel sätt.
Ja, även jag kan känna igen mig i det där att reagera fel när jag tänker efter. Jag har en förmåga att börja skratta när jag berättar om hur deprimerad jag är, på något sätt tycker jag att det låter komiskt när jag berättar hur eländigt allt är
Som sagt, även jag reagerade på att han inte förstod att impulsiviteten faktiskt är en del av hennes problem. På något konstigt sätt så lyckades jag dock att fokusera mer på henne och inte bry mig så mycket om snickaren i just det här avsnittet.
Såg uppföljaren nu och håller med dig. Det är inte möjligt att hinna sådär mycket på tre månader och att få sån ordning på sig själv, eller hur jag ska uttrycka det, verkar inte heller riktigt möjligt. Kan bara gå till mig själv för att inse att hur mycket jag än försöker så får jag aldrig ordning på mitt kaos. Det kan fungera ett par veckor sen är jag tillbaka på ruta ett igen.
- annorlunda
Jag känner en person väl som är extremt lika henne på tv:n. Jag sa till henne en gång att hon var en frisk fläkt, men hon svarade att hon tycker det är skitjobbigt att inte kunna kontrollera sig. Sen oavsett diagnos är det inte helt ovanligt att man skrattar då man är nervös, tex när man just fått en utskällning. Försvarsmekanism. Tror detta förstärks av hennes ADHD.
Jag håller med dig helt. Jag tittar på varje avsnitt av "Arga snickaren", både genom att jag själv är intresserad av byggnadssnickeri/heminredning, men framförallt för den "terapeutiska" delen av programmet, den där Anders Öfvergård både stöttar och entusiasmerar människorna han hjälper. På samma gång kan jag förstå hur upprörd han blir när han får se hur det fuskats med el och VVS hemma hos människorna hantverkarna i programmet kommer hem till. Jag anser att han har helt rätt när han påpekar vilka risker det är med löst hängande eluttag och dåliga golv... och det är ju inte för inte det finns så stränga regler för husbygge...
Genom att jag själv har både Aspergers syndrom och inslag av DAMP förstår jag kvinnan i det aktuella programmet. Samtidigt kan jag anse det respektlöst av henne att uppföra sig så där mot Anders Öfvergård med tanke på hur mycket han ställde upp för henne och för hennes familj.
Genom att jag själv har både Aspergers syndrom och inslag av DAMP förstår jag kvinnan i det aktuella programmet. Samtidigt kan jag anse det respektlöst av henne att uppföra sig så där mot Anders Öfvergård med tanke på hur mycket han ställde upp för henne och för hennes familj.
Sammelsurium skrev:Om någon ber att man inte göra grimarser bakom ryggen på en och man ändå fortsätter, trots att personen är där för att hjälpa till, anser jag att man snarast visar prov på otrolig respeklöshet alternativt klent förstånd.
"Mary-Anne är sjukskriven och ensamstående fyrabarns-mamma från Onsala. Hon har diagnoserna ADHD och Asperger och hon ser dem som både som sina bästa vänner och största fiender. Mary-Annes största problem är att hon inte kan prioritera och avsluta påbörjade projekt."
http://www.kanal5play.se/program/226052 ... eo/2630709
Det framkommer tydligt att hon har AS och ADHD. Samtidigt ska vi också komma ihåg att hon är en vuxen, myndig människa. Som sådan så har individen själv ansvar över sina handlingar. Därför är individen själv ytterst ansvarig för sin medverkan i sådana här program, såväl som andra sammanhang.
Vi kan inte begära att samtliga yrkesutövare, inkl. de i underhållingsprogramsbranschen, ska besitta kunskap om AS och bemöta oss med ett speciellt bemötande mot sådan bakgrund. Det vore att begära att hela samhället ska vara våran habilitering. Alternativt kan en sådan begäran innebära att vi ska begränsa vår omvärld och alltid ha någon slags personal närvarande som anpassar verkligheten.
Givetvis är det bra om omvärldens kunskap och förståelse kring AS och ADHD ökar. Men slutligen så har vi alltid ett egenansvar över vårt liv. Om medverkan i det här programmet hjälpte personen i fråga är det jättebra! Men vi kan i sådana här fall inte förvänta oss anpassat bemötande från de inblandade.
Hjälp kan vara bra och ska finnas. Men hjälp utifrån AS och/eller ADHD bör i första hand vara något som speciellt personalkategorier ägnar sig åt och som vi söker oss till för just AS och ADHD-relaterade frågor.
http://www.kanal5play.se/program/226052 ... eo/2630709
Det framkommer tydligt att hon har AS och ADHD. Samtidigt ska vi också komma ihåg att hon är en vuxen, myndig människa. Som sådan så har individen själv ansvar över sina handlingar. Därför är individen själv ytterst ansvarig för sin medverkan i sådana här program, såväl som andra sammanhang.
Vi kan inte begära att samtliga yrkesutövare, inkl. de i underhållingsprogramsbranschen, ska besitta kunskap om AS och bemöta oss med ett speciellt bemötande mot sådan bakgrund. Det vore att begära att hela samhället ska vara våran habilitering. Alternativt kan en sådan begäran innebära att vi ska begränsa vår omvärld och alltid ha någon slags personal närvarande som anpassar verkligheten.
Givetvis är det bra om omvärldens kunskap och förståelse kring AS och ADHD ökar. Men slutligen så har vi alltid ett egenansvar över vårt liv. Om medverkan i det här programmet hjälpte personen i fråga är det jättebra! Men vi kan i sådana här fall inte förvänta oss anpassat bemötande från de inblandade.
Hjälp kan vara bra och ska finnas. Men hjälp utifrån AS och/eller ADHD bör i första hand vara något som speciellt personalkategorier ägnar sig åt och som vi söker oss till för just AS och ADHD-relaterade frågor.
Jag håller med Kristofer
- snuggelhund
- Anslöt: 2010-07-16
Självklart kan man inte begära av dokusåpor att de ska utgöra habilitering eller ställa amatördiagnoser.
Men det skulle ju inte SKADA med en liten snabbkurs för experterna så att de vet om att sånt här finns, så de inte gör bort sig själva genom att inte se det som för andra är uppenbart. Sen att de kanske ändå inte kan ge precis rätt bemötande, men då har de i alla fall en liten susning eller gissning om varför det t ex kan skita sig i kommunikationen eller varför det som funkar på de flesta inte går hem alls.
När domarna i Top Model Sverige fick veta att Victoria hade AS så blev alla lättade för att de fick en förklaring till varför hon var så udda, och kunde beundra att hon vågat ge sig in i det hela utan att begära specialbehandling, istället för att bara störa sig på hennes brist på ögonkontakt och andra egenheter som de gjorde innan.
Men det skulle ju inte SKADA med en liten snabbkurs för experterna så att de vet om att sånt här finns, så de inte gör bort sig själva genom att inte se det som för andra är uppenbart. Sen att de kanske ändå inte kan ge precis rätt bemötande, men då har de i alla fall en liten susning eller gissning om varför det t ex kan skita sig i kommunikationen eller varför det som funkar på de flesta inte går hem alls.
När domarna i Top Model Sverige fick veta att Victoria hade AS så blev alla lättade för att de fick en förklaring till varför hon var så udda, och kunde beundra att hon vågat ge sig in i det hela utan att begära specialbehandling, istället för att bara störa sig på hennes brist på ögonkontakt och andra egenheter som de gjorde innan.
Sammelsurium skrev:Om någon ber att man inte göra grimarser bakom ryggen på en och man ändå fortsätter, trots att personen är där för att hjälpa till, anser jag att man snarast visar prov på otrolig respeklöshet alternativt klent förstånd.
Nej det är ju inte det. Den sortens 'spontanitet' klarar man sig bra utan.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10