Penn Jilette om våldsamma spel och Aspergers
41 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
ankhat skrev:Tveksamt om folk som skjutits till döds lär sig så värst mycket.
Naturligtvis lär sig de döda ingenting. Men de som ser eller läser om dem och vad de gjorde torde i de flesta fall lära sig något. Och de döda stör i alla fall ingen mer.
ankhat skrev:[S]kulle du vara beredd att göra detta till allmän lag? Dödsstraff för intrång på annans mark oavsett om där finns avsikt eller ej?
Nej, men det var å andra sidan inte heller det jag propagerade för.
Däremot rätten att försvara sin egendom på de sätt man själv anser lämpligt.
En stor del av anledningen till att Sverige har förfallit som det har gjort de senaste 40 åren är just att ingenting ger några direkta konsekvenser för den som strular till det (med vett och vilja eller av misstag). De lata men något så när intelligenta förstår att anstränga sig när det blir mer kostsamt att göra fel och de som är för korkade för det kommer ingen att sakna ändå.
...och sen kanske du vill ha den dödes huvud på en påle androm till varnagel?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Tja, jag tror i och för sig att tidningar och internet kan stå för informationsspridningen i innevarande tidsålder.
nallen skrev:ankhat skrev:Tveksamt om folk som skjutits till döds lär sig så värst mycket.
Naturligtvis lär sig de döda ingenting. Men de som ser eller läser om dem och vad de gjorde torde i de flesta fall lära sig något. Och de döda stör i alla fall ingen mer.ankhat skrev:[S]kulle du vara beredd att göra detta till allmän lag? Dödsstraff för intrång på annans mark oavsett om där finns avsikt eller ej?
Nej, men det var å andra sidan inte heller det jag propagerade för.
Däremot rätten att försvara sin egendom på de sätt man själv anser lämpligt.
En stor del av anledningen till att Sverige har förfallit som det har gjort de senaste 40 åren är just att ingenting ger några direkta konsekvenser för den som strular till det (med vett och vilja eller av misstag). De lata men något så när intelligenta förstår att anstränga sig när det blir mer kostsamt att göra fel och de som är för korkade för det kommer ingen att sakna ändå.
Vidriga åsikter! Menar du verkligen vad du säger?
Maggi skrev:Vidriga åsikter!
Du tycks vara ett utmärkt exempel på dumsnällismen jag skriver om i sista stycket.
nallen skrev:Maggi skrev:Vidriga åsikter!
Du tycks vara ett utmärkt exempel på dumsnällismen jag skriver om i sista stycket.
Är glad att inte vara av din sort iallafall...
nallen skrev:Däremot rätten att försvara sin egendom på de sätt man själv anser lämpligt.
Grottmänniska.
Dagobert skrev:nallen skrev:Däremot rätten att försvara sin egendom på de sätt man själv anser lämpligt.
Grottmänniska.
En del romankaraktärer har i personbeskrivningen att de kan se runt hörn.
Här torde det röra sig om raka motsatsen.
Att man bär effektivt synhindrande skygglappar - och dessutom yvs över det.
En senildement gammal dam som går fel och hamnar på ens tomt på väg hem från vårdcentralen.
I nallens resonemang tas hon av daga medelst välriktat gevärsskott eftersom han är "ointresserad av de bakomliggande orsakerna" till varför damen befinner sig på hans tomt.
Sen har vi de gamla vanliga skottkåta texasjänkarna som rättfärdigar sina kliande skjutfingrar och sina kukförlängar-vapen-komplex med stora ord om "frihet", "rätten att försvara sig" och "leva i säkerhet".
Och deras svenska efterapare.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Sen har vi de gamla vanliga skottkåta texasjänkarna som rättfärdigar sina kliande skjutfingrar och sina kukförlängar-vapen-komplex med stora ord om "frihet", "rätten att försvara sig" och "leva i säkerhet".
Och deras svenska efterapare.
"Trigger happiness" finns lite varstans, med ett vapenrunkande utöver vad som kan vara bra, ses på många tv-kanaler med. Ett fenomen som eskalerat i takt med otryggare tillvaro och sprids globalt allt medan vapensmederna gnuggar händerna...
KrigarSjäl skrev:En senildement gammal dam som går fel och hamnar på ens tomt på väg hem från vårdcentralen.
Senila kärringar ska inte ens vistas på allmän plats utan ledsagare. Än mindre tillåtas göra intrång på någon annans gårdsplan.
EDIT:
KrigarSjäl skrev:I nallens resonemang tas hon av daga medelst välriktat gevärsskott [...]
Att något är tillåtet är inte detsamma som att det är obligatoriskt.
nallen skrev:KrigarSjäl skrev:I nallens resonemang tas hon av daga medelst välriktat gevärsskott [...]
Att något är tillåtet är inte detsamma som att det är obligatoriskt.
Så du ska sitta i en gungstol på din porch med bössan i knät och skjuta dom du inte gillar?
Fan att vara brevbärare i det kvarteret...då får man det hett om öronen!
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Dagobert skrev:Så du ska sitta i en gungstol på din porch med bössan i knät och skjuta dom du inte gillar?
Det ska du för det första skita i.
Men, för det andra, varför ska man behöva stå ut med oinbjudna på sin mark, tomt eller i sitt hus?
KrigarSjäl skrev:Fan att vara brevbärare i det kvarteret...då får man det hett om öronen!
Brevbäraren här skulle behöva känna på lite konsekvenser av att göra fel, det är fan ingen ordning på någonting längre.
Nytt försök.
Jag håller faktiskt med om att det vore bra med snabbare och vettigt kännbara konsekvenser när folk missköter sig - jag tänker t.ex. på de ungdomar jag träffade i arbetet för länge sedan (har bytt jobb sedan dess) som bara skrattade åt att gå på möte hos socialen x antal månader efter att de hade begått inbrott eller misshandlat någon, etc.
Jag tycker inte heller att det ska vara fritt fram att inkräkta på annans mark.
Men, att skjuta för att döda är sannerligen att ta i.
---
Sen undrar jag förstås om du verkligen tycker som du skriver? Senila damer och brevbärare... det börjar gå lite för långt för att kännas allvarligt menat.
Jag håller faktiskt med om att det vore bra med snabbare och vettigt kännbara konsekvenser när folk missköter sig - jag tänker t.ex. på de ungdomar jag träffade i arbetet för länge sedan (har bytt jobb sedan dess) som bara skrattade åt att gå på möte hos socialen x antal månader efter att de hade begått inbrott eller misshandlat någon, etc.
Jag tycker inte heller att det ska vara fritt fram att inkräkta på annans mark.
Men, att skjuta för att döda är sannerligen att ta i.
---
Sen undrar jag förstås om du verkligen tycker som du skriver? Senila damer och brevbärare... det börjar gå lite för långt för att kännas allvarligt menat.
ankhat skrev:Nytt försök.
Skulle jag behöva gå på en massa möten på socialen för att min son har betet sig illa skulle han få veta att det är bäst att han skärper sig för att annars kommer jag att bli rosenrasande för att jag hatar att gå på möten.
ankhat skrev:Senila damer och brevbärare... det börjar gå lite för långt för att kännas allvarligt menat.
Det är inte jag som fört in vare sig den ena eller den andra kategorin i den här diskussionen.
Jag har inte ens påstått att man ska skjuta för att döda, bara att det borde vara tillåtet och, med viss ironi, att det borde uppmuntras i vissa fall.