parfym-sanering?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

parfym-sanering?

Inläggav johnnyfg » 2008-08-06 22:19:39

Hej! Har just flyttat och inser att det är någon parfym som "sitter i lägenheten" och jag har jättesvårt för parfym. Mitt luktsinne är kasst och därför så tar tungan och smaksinnet mycket av dofter istället. Så nu går jag runt med parfym/tvål-smak på tungan när jag är hemma ... lagomt kul.
HUR sanerar man bort parfym, om jag nu hittar VAR den är ... ???
Badrums-skäpet finns det spår av det iallafall.

Tack för alla tips / Conny
Senast redigerad av johnnyfg 2011-05-04 14:57:07, redigerad totalt 1 gång.
johnnyfg

Anslöt: 2008-05-01

Inläggav Moggy » 2008-08-06 22:23:16

En skål med ätticka som får stå ett tag är ett bra sätt att få bort oönskade lukter.

En lite dyrare variant är en ozongenerator som effektivt tar bort lukt. Finns såna från nån hundring.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:57:07, redigerad totalt 1 gång.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav johnnyfg » 2008-08-06 22:38:46

Moggy skrev:En skål med ätticka som får stå ett tag är ett bra sätt att få bort oönskade lukter.

Ättika? Jaha .. kan prova det.
Tack för tipset!
Senast redigerad av johnnyfg 2011-05-04 14:57:07, redigerad totalt 1 gång.
johnnyfg

Inläggav Inger » 2008-08-07 0:36:00

Hej, jag har själv samma problem.

1. De mest sannolika ställen i en lägenhet/bostad for parfymimpregnering är badrumsskåpet (som du själv märkt), garderober, linneskåp, städskåpet (även under diskbänken kan man ha förvarat parfymerade städprodukter) samt tvättmedelsfacket i ev tvättmaskin.

2. Ju porösare material, desto mer doft suger det upp och håller kvar.

a) Naturliga fibermaterial som hår, textil, papper och omålat trä är mest porösa och därför bäst på att absorbera och hålla kvar doft.

b)Målat trä, konstfiber och plast är halvporösa och därför mellanvåra att få doftfria, särskilt målat trä som man inte kan blötlägga och tvätta om och om igen som man kan med plast.

c) Hårda blanka ytor som glas, metall, kakel och porslin tar inte upp doft särskilt bra alls och är lätta att få rena.
3. Tyvärr är parfym är gjord fär att sitta kvar länge och kan vara väldigt svår att få bort. Förutom Moggys tips (som jag inte provat själv då jag inte tål ättiksdoft heller) kan man prova att tvätta tvättbara ytor upprepade gånger med oparfymerade rengöringsprodukter. Beroende på hur förtjust i dofter tidigare användare varit kan man behöva byta ut vissa saker helt. Badrumsskåp brukar förstås vara lättare att byta ut än skåp och garderober.

4. Sen om man lyckas sanera så gäller det att inte dra in några nya dofter. Kläder och hår drar oerhört lätt till sig doft från andras parfym samt dofter i affärer (särskilt när det är varmt eftersom värme får doftmolekylerna att röra sig snabbare). Därför tvättar jag alltid håret och de kläder jag använt (naturligvis i parfymfritt schampo och tvättmedel) när jag varit ute.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:57:07, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Ganesh » 2008-08-07 0:47:05

Jag anser att parfymer är samma sak som mobbing. "Vanlig" mobbing är (oftast) verbal eller fysisk. Att ha på sig parfymer är kemisk mobbing.

Det är mitt ena sätt att se på parfymer.

Det andra är att parfymer är samma sak som allergener typ hund- och katthår. Dvs i alla situationer där det med hänsyn till allergiker är förbjudet/olämpligt med hundar och katter så borde parfymer anses förbjudet/olämpligt.

När det gäller bostäder borde regeln vara att bostäder (gäller även arbetsplatser och offentliga lokaler) borde de saneras på samma sätt som gamla inpyrda rökrum om parfymmaffian varit där och förorenat.

Parfymer ialla deras former och i alla produkter är kemisk krigsföring. Ett massförstörelsevapen. De som använder dem borde tvingas stå i skamvrån på ett ben i 57 timmar utan sömn eller vatten. För brott mot (en del av) mänskligheten.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 14:57:07, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh

Anslöt: 2007-11-16

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-08-07 1:41:24

Jag funderar på att plocka ner badrumsskåpet i min nya lägenhet då det stinker men törs inte riktigt försöka då det är våtutrymme. Får tala med bostadsbolaget. Det är något skit i den där lägenheten då min pojkvän inte kan vistas i den utan att få snuva. Har just mer eller mindre sanerat den från hundhår och gammal tobaksdoft dessutom.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:57:07, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Aspkvinna » 2008-08-07 9:21:53

Drar mig till minnes att man använde granbarrsolja när man sanerade en lägenhet jag vet blev rökskadad. En saneringsfirma kan säker säga exakt vad som används.

Kanske spraya in och låta dra över natten med grön sopa?
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:57:10, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna

Anslöt: 2008-04-24

Inläggav johnnyfg » 2008-08-07 11:09:45

Aspkvinna skrev:Drar mig till minnes att man använde granbarrsolja när man sanerade en lägenhet jag vet blev rökskadad. En saneringsfirma kan säker säga exakt vad som används.

Kanske spraya in och låta dra över natten med grön sopa?

Kanske, fast i mitt fall är det så diffust VAR det kommer ifrån ... Samtidigt som dofterna formligen blockerar mycket av mina sinnen, har då inte mycket fokusering kvar att hitta var det kommer ifrån.
Men visst jag ska försöka ringa till bostadsbolaget och förklara min situation.
Senast redigerad av johnnyfg 2011-05-04 14:57:10, redigerad totalt 1 gång.
johnnyfg

Inläggav weasley » 2008-08-07 12:16:00

Jag bodde i studentrum förut. Det hade en mystisk lukt jag inte kunde identifiera riktigt och kom från ingenstans kändes det som.

En dag fick jag lust att kalka av kaklet i badrummet - Uppsala har väl Sveriges näst hårdaste vatten eller så - och upptäckte att det rann konstigt från väggarna i badrummet. Jag var ju inte så himla knusslig utan sprayade på rejält med anti-kalk.
Nyfiken som jag är provade jag med lite såpa på badrumsväggarna... och det funkade! När jag var klar upptäckte jag att det jag hade TROTT var ett milt aprikosfärgat badrum egentligen var kritvitt.

Mycket av lukten försvann också då. Jag fick senare reda på att den som bott där innan mej varit rökare. Jag misstänker att röken tagit vägen genom badrumsventilationen och samtidigt färgat väggarna aprikosa. Mina väggar i sovrummet kunde jag däremot inte tvätta, det var vanlig papperstapet, och golvet kunde jag verkligen inte göra något åt för det var heltäckningsmatta och vår FANTASTISKE hyresvärd vägrade tvätta den om man inte hade intyg på att man var allergisk.

Det fanns en bitter komik i det hela att en i korridoren fick värre och värre allergiska besvär, skaffade ett intyg, fick mattan tvättad och blev av med sina besvär.

Ja, jag vet. Studentstaden AB tänker mer på pengar än något annat.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:57:10, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Charley? » 2008-08-07 12:54:17

Ganesh skrev:Jag anser att parfymer är samma sak som mobbing. "Vanlig" mobbing är (oftast) verbal eller fysisk. Att ha på sig parfymer är kemisk mobbing.

Det är mitt ena sätt att se på parfymer.

Det andra är att parfymer är samma sak som allergener typ hund- och katthår. Dvs i alla situationer där det med hänsyn till allergiker är förbjudet/olämpligt med hundar och katter så borde parfymer anses förbjudet/olämpligt.

När det gäller bostäder borde regeln vara att bostäder (gäller även arbetsplatser och offentliga lokaler) borde de saneras på samma sätt som gamla inpyrda rökrum om parfymmaffian varit där och förorenat.

Parfymer ialla deras former och i alla produkter är kemisk krigsföring. Ett massförstörelsevapen. De som använder dem borde tvingas stå i skamvrån på ett ben i 57 timmar utan sömn eller vatten. För brott mot (en del av) mänskligheten.

Gotta love ya.

Har ni samma problem med lukten av städprodukter (nu menar jag inte parfymerade saker som luktar citron/äpple/annan fejkäckellukt, utan vanliga städprodukter, som såpa, klorin och dylikt)?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 14:57:10, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv

Anslöt: 2007-11-22

Inläggav DC » 2008-08-07 13:05:19

Jag hittade en här http://www.importlagret.com/prod.asp?op ... 5&katName=Övrigt

(Observera att även "Övrigt" är en del av länken.)

Men jag läste på en annan sida att man inte ska utsätta sig alltför mycket av en sådan apparat. Ett tips är kanske att ha den igång när man inte är hemma.

Ättikslukt är lätt att vädra ut och fungerar bra iaf mot röklukt. Har aldrig provat mot parfym dock så jag vet inte hur det fungerar. Möjligen skulle du kunna tvätta av ställen som doftar parfym med ättika. Handskar är att rekommendera.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 14:57:10, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv

Anslöt: 2008-01-03

Inläggav johnnyfg » 2008-08-07 13:33:00

Charley? skrev:
Ganesh skrev:Har ni samma problem med lukten av städprodukter (nu menar jag inte parfymerade saker som luktar citron/äpple/annan fejkäckellukt, utan vanliga städprodukter, som såpa, klorin och dylikt)?

Såpa är okej för mig. Klorin gillar jag INTE. Luktade av misstag på en dunk med amoniak när jag var liten, därför är mitt luktsinne dåligt. Istället är smaksinnet mera utvecklat. Det gör att lukter "fastnar" på tungan. Ibland kan jag behöva ta lite tandkräm in munnen för att neutralisera smakerna ... Men det är jobbigt att behöva ha hela tiden. Man får vara väldigt psykiskt stark att i ett sådant läge kunna fokusera och ta sig ur situationen utan att förbruka all sin ork. / Conny
johnnyfg

Inläggav Aspkvinna » 2008-08-07 14:30:27

Du kan ju alltid ringa och fråga något saneringbolag om råd!
Aspkvinna

Inläggav Inger » 2008-08-07 14:35:47

johnnyfg skrev:
Charley? skrev:Har ni samma problem med lukten av städprodukter (nu menar jag inte parfymerade saker som luktar citron/äpple/annan fejkäckellukt, utan vanliga städprodukter, som såpa, klorin och dylikt)?

Såpa är okej för mig. Klorin gillar jag INTE. Luktade av misstag på en dunk med amoniak när jag var liten, därför är mitt luktsinne dåligt.

Nä? Detta hände mig också, i tonåren (några 'kompisar' sa "lukta på det här" och tyckte det var ett kul spratt). Verkligen skitkul... Inte långt därefter fick jag min första migränattack.

Jag har också dåligt luktsinne men vet inte om det blev så efter ammoniaken eller om jag alltid haft det. Därför blir jag ofta sjuk långt innan jag kommer på att något luktar och får gå omkring och sniffa på saker för att hitta boven. Tyvärr blir jag ännu sjukare när sniffar på doftande saker på nära håll. :(

johnnyfg skrev:Istället är smaksinnet mera utvecklat. Det gör att lukter "fastnar" på tungan. Ibland kan jag behöva ta lite tandkräm in munnen för att neutralisera smakerna ... Men det är jobbigt att behöva ha hela tiden. Man får vara väldigt psykiskt stark att i ett sådant läge kunna fokusera och ta sig ur situationen utan att förbruka all sin ork. / Conny

Hu vad jobbigt! Som en orm alltså? Så är det tack och lov inte för mig.

Jag klarar såpa, klorin och lösningsmedel en kort stund och med god ventilation. Tål egentligen inga dofter alls, vare sig naturliga eller onaturliga, men parfym och de där sötsliskiga fruktdofterna gör mig hundra gånger sjukare, omedelbart, och där hjälper det inte att bara avlägsna sig från källan utan har jag väl andats in skiten så är det kört. Kan räcka med att gå förbi en doftmolnomgärdad person på gatan så är den dan förstörd.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:57:10, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Inläggav Inger » 2008-08-07 14:40:03

Aspkvinna skrev:Du kan ju alltid ringa och fråga något saneringbolag om råd!

Hm, det var ingen dum idé. Jag skulle också vilja veta hur man får bort doft som bitit sig fast.

Jag har provat alla möjliga huskurer; bikarbonat, ozonapparat, luktabsorberare etc och inget har hjälpt mot just parfym. Undrar om en steamer skulle kunna funka?

Något som hjälpte marginellt där jag bodde förut var att rulla ut en toarulle och stoppa in pappers röran i den doftande garderoben. Papper är ännu mer poröst än trä så det sög faktiskt upp doft ganska bra. Annars är det ens kläder som får den funktionen och det är inte lika trevligt. Men helt doftfri blev den aldrig. :(
Inger
Inaktiv

Inläggav Aspkvinna » 2008-08-07 15:34:12

Jag har för mig att man förklarade att doftgranarna för bilar vilar på samma metod som när man sanerar rökskadade ytor dvs den "äter" andra dofter inte "överdoftar"!
Aspkvinna

Inläggav Inger » 2008-08-07 16:06:24

Jasså? Men doftgranar har väl en doft i sig? (Som jag inte brukar tåla.)

Å, nej! Jag särskrev pappersröran! :shock: Nu går jag och ställer mig i skamvrån direkt.
Inger
Inaktiv

Inläggav Aspkvinna » 2008-08-07 17:35:32

Inger skrev:Jasså? Men doftgranar har väl en doft i sig? (Som jag inte brukar tåla.)

Å, nej! Jag särskrev pappersröran! :shock: Nu går jag och ställer mig i skamvrån direkt.

Ja, jag ska låta vara osakt till 100% och nu har jag blivit själv så nyfiken hur det var så det blir nog morgondagens lilla aktivitet att ta reda på exakt.... :wink:
Aspkvinna

Inläggav Inger » 2008-08-07 19:20:50

"osagt" :wink:

Annars blev det ett rätt kul typo i sammanhanget. En os-akt (=att använda parfym). Borde stå i neologismtråden. :D
Inger
Inaktiv

Inläggav Aspkvinna » 2008-08-07 19:26:05

Inger skrev:"osagt" :wink:

Annars blev det ett rätt kul typo i sammanhanget. En os-akt (=att använda parfym). Borde stå i neologismtråden. :D

Det kanske är för att jag tittat på OS-fotbollen idag :oops:
Aspkvinna

Re: parfym-sanering?

Inläggav johnnyfg » 2008-08-07 19:30:40

Letade runt lite och hittade "yocoair" ett medel som tydligen ska
kunna "äta upp" dofter som tobak och parfym, utan att själv vara full av
egna dofter eller cancerogena ämnen ...
http://www.myone.se/e-handel.html?categ ... duct=11187
ClasOlson och Mekonomen ska visst också sälja denna produkt.
Fast det fungerar ju bara om man har lokaliserat var det luktar ifrån.
Kan inte spraya hela lägenheten liksom ...
johnnyfg

Inläggav DC » 2008-08-07 19:38:02

Doften av såpa tycker jag om. Men parfym det är lika hemskt som tobaksrök och borde förbjudas på allmän plats.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 14:57:10, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv

Anslöt: 2008-01-03

Re: parfym-sanering?

Inläggav Aspkvinna » 2008-08-07 19:41:54

johnnyfg skrev:Letade runt lite och hittade "yocoair" ett medel som tydligen ska
kunna "äta upp" dofter som tobak och parfym, utan att själv vara full av
egna dofter eller cancerogena ämnen ...
http://www.myone.se/e-handel.html?categ ... duct=11187
ClasOlson och Mekonomen ska visst också sälja denna produkt.
Fast det fungerar ju bara om man har lokaliserat var det luktar ifrån.
Kan inte spraya hela lägenheten liksom ...

Du kanske kan ta ett rum i taget och se om luften bättrar sig?
Aspkvinna

Inläggav Inger » 2008-08-07 19:53:29

Om du hittar en metod som faktiskt funkar så vill jag gärna veta. Den dyra ozongeneratorn, som jag lyckligtvis hade returrätt på, tog inte bort några dofter utan gjorde bara att det dessutom stank ozon i hela huset. Urrrk. Tror inte du hade gillat smaken av den!
Inger
Inaktiv

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in