parfym-sanering?
71 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Inger skrev:Om du hittar en metod som faktiskt funkar så vill jag gärna veta. Den dyra ozongeneratorn, som jag lyckligtvis hade returrätt på, tog inte bort några dofter utan gjorde bara att det dessutom stank ozon i hela huset. Urrrk. Tror inte du hade gillat smaken av den!
Gissar att för mindre saker så fungerar nog yocoair eller vad den hette.
Men allra bästa är ju om man går till botten med vad det är som generar dessa dofter eller gaser.
I mitt fall tror jag att det är plast-mattor ...
I hallen så har plastmattan bubblat upp och man kan se mattan under. Mattan flyter som på en luftmadrass liksom. Och stoppar jag näsan nära golvet och skarven mellan mattorna EEEEKKK! vilket stark doft (för mig).
Den plastmattan går också in i sovrummet. I köket är det en annan färg på plastmattan, vet inte om den också har en annan plastmatta under sig som också(?) avger mindre lämpliga gaser. Vardagsrummet har parkett så där är det nog lugnare.
Men ... att komma så långt att vaktmästaren/hyresvärden också tycker som jag att man ska byta ut alla plastgolv i lägenheten ... det kan nog ta tid ...
Och är det plastmattorna, då hjälper inga yocoair mer än tillfälligt då man inte eliminerat källan. Det blir som att ställa ut hinkar som samlar upp vattnet som läcker ifrån taket. Visst så har man åtgärdat att golvet blir förstört av vattnet ... men man måste hela tiden ömma hinkar resp köpa nya yocoair-produkter då dom andra fort blir mättade.
Borde man inte kunna träna upp hund(ar) att peka ut dessa dåliga gaser?
Voe stor nytta för människor som annars skulle må dåligt helt i onödan.
Senast redigerad av johnnyfg 2011-05-04 14:57:10, redigerad totalt 1 gång.
Jaha, är det PVC-mattor?!!
De är ju välkänt hälsovådliga ju! Borde du ha rätt att få utbytta genast.
Det finns sjuka-hus-hundar som är tränade att upptäcka mögel och andra hälsovådliga luftburna ämnen. Fast man använder dem sällan eftersom det kan bli dyrt att åtgärda det som hundarna upptäcker...
Men har du äckliga PVC-mattor så behövs ingen vovve för att lista ut att de är dåliga, det vet man redan. Pressa hyresvärden och kräv byte av hälsoskäl. Är det trägolv under så är det bara att riva ut de sunkiga mattorna, och ev slipa och lacka trägolven om det behövs. Annars kan man lägga linoleum som är ett miljövänligt material. Tyvärr doftar de linolja de första 2-3 månaderna men sen blir de bra.

Det finns sjuka-hus-hundar som är tränade att upptäcka mögel och andra hälsovådliga luftburna ämnen. Fast man använder dem sällan eftersom det kan bli dyrt att åtgärda det som hundarna upptäcker...

Men har du äckliga PVC-mattor så behövs ingen vovve för att lista ut att de är dåliga, det vet man redan. Pressa hyresvärden och kräv byte av hälsoskäl. Är det trägolv under så är det bara att riva ut de sunkiga mattorna, och ev slipa och lacka trägolven om det behövs. Annars kan man lägga linoleum som är ett miljövänligt material. Tyvärr doftar de linolja de första 2-3 månaderna men sen blir de bra.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:57:10, redigerad totalt 1 gång.
johnnyfg skrev:
I mitt fall tror jag att det är plast-mattor ...
(...)
Men ... att komma så långt att vaktmästaren/hyresvärden också tycker som jag att man ska byta ut alla plastgolv i lägenheten ... det kan nog ta tid ...
(...)
Borde man inte kunna träna upp hund(ar) att peka ut dessa dåliga gaser?
Voe stor nytta för människor som annars skulle må dåligt helt i onödan.
Jag har samma problem här. I min dotters sovrum luktar det jättekonstigt, skarpt och unket på en o samma gång så fort fönstret är stängt eller om vi varit bortresta ett par dagar. I det rummet ligger det en konstig plastmatta som känns lite svampigt mjuk att gå på. Hallen och köket har en helt annan matta och där märks inte alls den doften.
Vi får dessutom in massor med gammal cigarettröklukt från grannarna via en ventilationstrumma som sitter i väggen mellan spisen och diskbänken. Köksdörren måste vara stängd för att inte lukten ska sprida sig i hela lägenheten och matbordet är placerat i vardagsrummet.
Jag har bråkat med hyresvärden om detta i drygt ett halvår nu. Jag ska vända mig till hyresgästföreningen och hoppas på tvångsåtgärder när det gäller röklukten. Vi söker dessutom annan bostad. Jag oroar mig för inte minst min dotters hälsa så länge vi bor kvar.
Tyvärr verkar det vara helt okej för hyresvärdar att strunta i den här typen av problem. Det finns ingenstans att vända sig och det vet dem och därför händer inget.
Knark och annat kan en hund nosa upp och sådant läggs det pengar på så varför inte satsa på folks rätt till en bra bostad också, det skulle behövas.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 14:57:10, redigerad totalt 1 gång.
Ganska enkelt. Om det inte är linoleum så är det troligen PVC. Linoleum har ofta en matt, ganska hård yta medan PVC är lite mjukare och aningen blankare.
Uppgifter om färg, mönster och när huset byggdes eller renoverades senast kan också ge ledtrådar.
Uppgifter om färg, mönster och när huset byggdes eller renoverades senast kan också ge ledtrådar.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:57:10, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Ganska enkelt. Om det inte är linoleum så är det troligen PVC. Linoleum har ofta en matt, ganska hård yta medan PVC är lite mjukare och aningen blankare.
"min" misstänkta matta är mjuk och tunn. Baksidan har en slags "väv".
Och den, eller mattan under, luktar intesivt när man lyfter upp översta mattan.
Mattan inne i badrummet verkar(?) vara mer en lineolium fast det kan man nog inte veta förrän man lyfter på mattan.
Märkt eller anat att jag nog blir extra överkänslig för allt var plast är nu.
Fick för mig att det kom "parfym" ifrån datorn (laptop med plasthölje osv) ...
Som mina sinne sjunger på "plast ska du undvika" ... och det blir kaos då inom mig för plast är liksom lite svårt att undvika så där helt plötsligt.
Vet någon om länkar till sidor som berättar att pvc-mattor är olämpliga i bostäder (för känsliga människor)?
På måndag skulle en mattläggare höra av sig för att kolla upp mina golv.
Återkommer i ärendet hör då när han har varit här.
Ok, här kommer dagens spaningsresultat!
Vid sanering av en lägenhet, tyg din, använder man en speciell maskin som värmer upp tall eller granolja till 180 grader och sen puffas ut micropartiklar under några dagar och "äter upp" doften. Detta kallas Foggning!
Det rådande saneringsföretaget i Sverige, får väl inte skriva namnet tror jag, gör detta för privatperson för 3700 + moms över 50 kvm MEN din värd har förmodligen ett avtal och får det för sitt avtalspris.
Vill Ni veta namnet får ni gärna skicka pm.
Vid sanering av en lägenhet, tyg din, använder man en speciell maskin som värmer upp tall eller granolja till 180 grader och sen puffas ut micropartiklar under några dagar och "äter upp" doften. Detta kallas Foggning!
Det rådande saneringsföretaget i Sverige, får väl inte skriva namnet tror jag, gör detta för privatperson för 3700 + moms över 50 kvm MEN din värd har förmodligen ett avtal och får det för sitt avtalspris.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:57:10, redigerad totalt 1 gång.
johnnyfg skrev:Inger skrev:Ganska enkelt. Om det inte är linoleum så är det troligen PVC. Linoleum har ofta en matt, ganska hård yta medan PVC är lite mjukare och aningen blankare.
"min" misstänkta matta är mjuk och tunn. Baksidan har en slags "väv".
Och den, eller mattan under, luktar intesivt när man lyfter upp översta mattan.
Mattan inne i badrummet verkar(?) vara mer en lineolium fast det kan man nog inte veta förrän man lyfter på mattan.
Märkt eller anat att jag nog blir extra överkänslig för allt var plast är nu.
Fick för mig att det kom "parfym" ifrån datorn (laptop med plasthölje osv) ...
Som mina sinne sjunger på "plast ska du undvika" ... och det blir kaos då inom mig för plast är liksom lite svårt att undvika så där helt plötsligt.
Vet någon om länkar till sidor som berättar att pvc-mattor är olämpliga i bostäder (för känsliga människor)?
På måndag skulle en mattläggare höra av sig för att kolla upp mina golv.
Återkommer i ärendet hör då när han har varit här.
All plast är inte dålig, så få inte noja nu. Om datorn luktar så är det säkert något annat. Edit: Sprillans nya elektronikprodukter kan innehålla flamskyddsmedel och bör vädras ordentligt innan man börjar använda.
Att just PVC-plast inte är så bra är liksom allmänt känt numera. Sen behöver det inte vara livsfarligt för det, men idag lägger man hellre in parkett eller linoleum, fråga mattläggaren får du se. Har tyvärr inga länkar men du kan säkert googla själv om du vill veta mer om PVC.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:57:10, redigerad totalt 3 gånger.
Inger skrev:
All plast är inte dålig, så få inte noja nu. Om datorn luktar så är det säkert något annat. (Kan vara uppvärmt damm om den är gammal.)
Eller bromerade flamskyddsmedel som de flesta lite äldre datorer innehåller och som kommer uti luften när plasten är varm.....fast det här skulle jag kanske inte sagt....
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:57:10, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Jo, jag kom på det och ändrade (samtidigt som du skrev, tydligen). Men de avdunstar väl så småningom? Troligen störst risk när datorn är ny. Och är de verkligen tillåtna fortfarande?
Nej, var väl nåt är sen dom slutade användas....
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:57:10, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Aspkvinna, fogging låter väldigt intressant. Blir man av med grandoften sen också?
Helt luktfritt.

( Tänk om det blev som att sitta i en bil med en jättewounderbaun

Inger skrev:All plast är inte dålig, så få inte noja nu. Om datorn luktar så är det säkert något annat.
Att just PVC-plast inte är så bra är liksom allmänt känt numera. Sen behöver det inte vara livsfarligt för det, men idag lägger man hellre in parkett eller linoleum, fråga mattläggaren får du se. Har tyvärr inga länkar men du kan säkert googla själv om du vill veta mer om PVC.
Försöker hålla nojan borta ... men vet med mig att mina sinnen kan ibland spela mig ett spratt, och då är det inte lätt att ha koll på läget.
Har du två lika stämda gitarrer och du knäpper på strängarna på den ena, så kommer den andra också att vibrera. På samma sätt kan en aktiverad överkänslighet ifrån de vibrationer ifrån pvc-plastmattan få mina sinnen att reagera på all plast, om ni förstår liknelsen med gitarren.
Gillar inte fenomenet.
Ska fråga mattläggaren när han dyker upp ang PVC osv.
Tack för alla tips!
Ättika kan fungera iaf. på svag röklukt! Då jag flyttade in i "min" lägenhet hade den en svag doft av rök (som väl är hade den inte bitit i tackvare att förra hyresvärden bara bott där 0,5 år o. dessutom fått barn under tiden o. hade vett att gå ut o. röka då).
Jag satte ättika i en skål i fönstret c:a en vecka efter min mammas smarta tips! Till sist hade ättikslukten tagit över men den kunde jag vädra ut. Tyvärr tycker jag det luktar i ett skåp där jag förvarar min väskor, så kanske dags för ättika igen.
Men jag tror inte ättika funkar på inbiten röklukt. Då får man förmodligen tvätta o. sanera på annat sätt först iaf.
Jag satte ättika i en skål i fönstret c:a en vecka efter min mammas smarta tips! Till sist hade ättikslukten tagit över men den kunde jag vädra ut. Tyvärr tycker jag det luktar i ett skåp där jag förvarar min väskor, så kanske dags för ättika igen.

Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:57:10, redigerad totalt 1 gång.
sommar skrev:Ättika kan fungera iaf. på svag röklukt! Då jag flyttade in i "min" lägenhet hade den en svag doft av rök (som väl är hade den inte bitit i tackvare att förra hyresvärden bara bott där 0,5 år o. dessutom fått barn under tiden o. hade vett att gå ut o. röka då).
Jag satte ättika i en skål i fönstret c:a en vecka efter min mammas smarta tips! Till sist hade ättikslukten tagit över men den kunde jag vädra ut. Tyvärr tycker jag det luktar i ett skåp där jag förvarar min väskor, så kanske dags för ättika igen.Men jag tror inte ättika funkar på inbiten röklukt. Då får man förmodligen tvätta o. sanera på annat sätt först iaf.
Japp, kan bekräfta att den kvinna som jag pratade med som var luktsaneringsproffs kom med exakt samma rekomendation vid svagare lukt- och doftproblem!
Aspkvinna skrev:Ok, här kommer dagens spaningsresultat!
Smart! Skicka gärna företagsnamnet till mig.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 14:57:11, redigerad totalt 1 gång.
fortsättningen
Idag ringde mattläggaren. Hörde ganska snart att han minsann var proff med det här med golv och att det minsann inte var några felaktiga ämnen i golvet. Men han medgav dock att det var mjukgörare som fanns i plastmattan, och att den mattan under också var av samma sort. Och att detta att lägga mattorna på varandra var standard. Har sa också att linoleum kunde lukta kräk(?) om man slabbade massa vatten på den och inte skötte den riktigt ... så det rekomenderade han inte (SUCK) ...
Samtidigt så känner jag min vilsen ... kan jag ha haft fel på mina sinnen?
Vad ska jag lita på? Idag några dagar senare så är det luktmässigt "lugnare" i lägenheten. Iofs ligger nu plastmattan platt på golvet och inte som en bubbla med luftombyte som puffar ut "saker" i luften.
På förfrågan om jag ville att han skulle skicka dit någon ifrån Anticimex för att mäta fukten(?) så tyckte jag att det kunde dom göra. En till att fråga tänkte jag. Inser att mattläggaren nog är lite "insnöad" i sin branch.
Vad göra? Skulle behöva fler näsor som känner om det är något knas här.
Vad ska jag lita på? Idag några dagar senare så är det luktmässigt "lugnare" i lägenheten. Iofs ligger nu plastmattan platt på golvet och inte som en bubbla med luftombyte som puffar ut "saker" i luften.
På förfrågan om jag ville att han skulle skicka dit någon ifrån Anticimex för att mäta fukten(?) så tyckte jag att det kunde dom göra. En till att fråga tänkte jag. Inser att mattläggaren nog är lite "insnöad" i sin branch.
Senast redigerad av johnnyfg 2011-05-04 14:57:11, redigerad totalt 1 gång.
Re: fortsättningen
johnnyfg skrev:Idag ringde mattläggaren. Hörde ganska snart att han minsann var proff med det här med golv och att det minsann inte var några felaktiga ämnen i golvet. Men han medgav dock att det var mjukgörare som fanns i plastmattan, och att den mattan under också var av samma sort. Och att detta att lägga mattorna på varandra var standard.
Mjukgörare var det ja! Men då är det alltså PVC-mattor du har.
Har sa också att linoleum kunde lukta kräk(?) om man slabbade massa vatten på den och inte skötte den riktigt ... så det rekomenderade han inte (SUCK)...
Slabba vatten på? Jag hade linoleum där jag bodde förut och jag märkte ingen kräklukt trots att jag hade det även i duschen. Däremot blev det lite repigt och grådaskigt efter några år och skarvarna blev ofräscha. Och så luktade det som sagt linolja de första månaderna (så starkt att jag fick sova i gäststugan).
Om jag skulle rekommendera något för doftöverkänsliga så vore det sånt där hårt laminatgolv som man köper själv, antingen som brädor eller plattor. Jag har Pergo-plattor i arbetsrummet. Det luktade lite precis när man öppnade paketen, pga det lim som använts, men det vädrades snart bort (man kan ju vädra dem på icke-fuktigt ställe nåt dygn innan man lägger dem). Var jättelätt att lägga själv, gjorde det på en kväll. De suger inte åt sig någon doft.
Såvida det inte ligger acceptabla trägolv under alla mattlager som går att slipa och lacka. Rent trä är förstås det allra mest hälsosamma. (Jag har jobbat med inredning, därför har jag lite koll på material.)
Jag tror inte du haft fel på dina sinnen. Plastmattor både avger ämnen och suger åt sig gamla dofter. Har de legat länge så är det klart att de inte är helt fräscha. Jag skulle aldrig vilja bo på någon annans gamla äckliga plastmattor.
På förfrågan om jag ville att han skulle skicka dit någon ifrån Anticimex för att mäta fukten(?) så tyckte jag att det kunde dom göra.
Fukt? Menar han att det kan vara mögel också? Be Anticimex mäta allt som går om de ändå ska komma.
Var bor du då? Känner du ingen med känslig näsa du kan fråga?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:57:11, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Plastmattor både avger ämnen och suger åt sig gamla dofter. Har de legat länge så är det klart att de inte är helt fräscha. Jag skulle aldrig vilja bo på någon annans gamla äckliga plastmattor.
Det var det mest "bortskämda" jag hört på länge. Alla som bott i hyreslägenhet får hålla till godo med de golv som råkar finnas där.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:57:11, redigerad totalt 2 gånger.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Inger skrev:Jag tror inte du haft fel på dina sinnen. Plastmattor både avger ämnen och suger åt sig gamla dofter. Har de legat länge så är det klart att de inte är helt fräscha. Jag skulle aldrig vilja bo på någon annans gamla äckliga plastmattor.
Fukt? Menar han att det kan vara mögel också? Be Anticimex mäta allt som går om de ändå ska komma.
Vad göra? Skulle behöva fler näsor som känner om det är något knas här. Var bor du då? Känner du ingen med känslig näsa du kan fråga?
Vet med mig att sinnen mättas med tiden, så första intrycket är nog det man ska lita på: att det är något knas med mattorna.
Jag bor i Maglehem söder om Degeberga söder om Kristianstad.
Tror inte riktigt på att det skulle vara mögel/fukt problem, men anticimex har annat intresse än mattläggaren som jobbar åt bostadsbolaget. Därför är det intressant för mig.
Senast redigerad av johnnyfg 2011-05-04 14:57:11, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:En dag fick jag lust att kalka av kaklet i badrummet - Uppsala har väl Sveriges näst hårdaste vatten eller så - och upptäckte att det rann konstigt från väggarna i badrummet. Jag var ju inte så himla knusslig utan sprayade på rejält med anti-kalk.
Nyfiken som jag är provade jag med lite såpa på badrumsväggarna... och det funkade! När jag var klar upptäckte jag att det jag hade TROTT var ett milt aprikosfärgat badrum egentligen var kritvitt.
Mycket av lukten försvann också då. Jag fick senare reda på att den som bott där innan mej varit rökare.
Intressant upplysning. Personen som bodde i lägenheten före mig var både rökare och hundägare...
Jag tänkte ta en storstädning i badrummet inom kort så det verkar vara läge att gå på kaklet också. Är dessutom mycket misstänksam mot badrumssilen och en ventil som sitter uppe i taket, vissa fogar i kaklet samt vad som döljer sig under det plastöverdrag (!) som värden har satt i badkaret förmodligen för att slippa byta ett gammalt badkar???
Jag tror inte jag vill veta det....Måste gå på det mest uppenbara först.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:57:11, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Återgå till Övriga Aspergerfrågor