P1. Kropp och själ, om arbetsförmåga

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

P1. Kropp och själ, om arbetsförmåga

Inläggav Noli » 2011-06-08 17:09:20

Jag lyssnade med halvt öra igår förmiddag på Kropp och själs inslag om arbetsförmåga och programmet går i repris onsdag natten mot torsdag den 9 juni kl 00.03 i P1. och en repris till på söndagsmorgonen kl 8.03 i P1.

Jag hoppas att Barracuber också har lyssnat på programmet för jag vet att han är intresserad av arbetslivet.

Här är länken till programmets hemsida:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4535672

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Re: P1. Kropp och själ, om arbetsförmåga

Inläggav Noli » 2011-06-08 17:27:34

Jag hörde ett nytt ord nämnas i programmet i går och ordet är "Sjukskrivningsskador" som jag aldrig har hört talas om tidigare. De ord som jag har hört talas om tidigare är: arbetsskador, belastningsskador och förslitningsskador.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Re: P1. Kropp och själ, om arbetsförmåga

Inläggav barracuber » 2011-06-08 21:12:35

Tack för påminnelsen, kära Noli! :D

Att jag inte hann lyssna "live" på programmet igår berodde på att jag var på anställningsintervju! Det gick rätt bra faktiskt kändes det som :D återkommer till det i annan tråd inom kort!

Jag tänker lyssna på webben i morgon torsdag troligtvis, då är det hyfsat lugnt här hemma nu när dessutom skolavslutningarna är över!
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: P1. Kropp och själ, om arbetsförmåga

Inläggav barracuber » 2011-06-14 16:05:04

Hej Noli!

Jag har fortfarande inte hunnit lyssna på avsnittet om arbetsförmåga.

Men idag lyssnade jag på Visioner om Hälsa och det var bara så grymt intressant. Visioner om hälsa
länken skrev:Vi lever allt längre och sjukdomar vi dog av förr som cancer, hjärtinfarkt och lunginflammation har vi bot och mediciner mot. Samtidigt växer ohälsan genom ett överflöd av dålig mat och stillasittande liv. Dagens program funderar över hur den här ekvationen ska gå ihop och vilka hälsofrågor vi bör sätta fokus på i framtiden. Läkaren Anders Milton, Sanna Ehdin, immunolog och författare, Lasse Berg, journalist och författare samt Jörgen Larsson doktorand i sociologi gästar studion och ger sina framtidsvisioner om hur vi ska uppnå mesta möjliga hälsa.


Allmänt vad gäller Kropp o Själv så blir det ju bara bättre o bättre för varje avsnitt! Jag kommer som moderator att försöka få till att vi vid tillfälle slår ihop lite trådar eftersom det finns ett antal nu. Vore bra med en Kropp o Själ-tråd och inte flera olika där man kunde diskutera avsnitten.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: P1. Kropp och själ, om arbetsförmåga

Inläggav Noli » 2011-06-14 21:12:00

Hej Barracuber m.fl.

Jag skulle lyssna på radioprogrammet i förmiddags men det blev inte av det så jag ska lyssna på reprisen natten mot torsdagen eller via webben i efterhand så småningom.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Re: P1. Kropp och själ, om arbetsförmåga

Inläggav Wine » 2011-06-14 21:25:15

barracuber skrev:Allmänt vad gäller Kropp o Själv så blir det ju bara bättre o bättre för varje avsnitt! Jag kommer som moderator att försöka få till att vi vid tillfälle slår ihop lite trådar eftersom det finns ett antal nu. Vore bra med en Kropp o Själ-tråd och inte flera olika där man kunde diskutera avsnitten.


Utmärkt idé. Det är så mycket intressant som tas upp i Kropp & Själ.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

P1. Kropp och själ, om arbetsförmåga

Inläggav barracuber » 2014-03-24 12:32:30

Intervju med Lasse Berg, första 16 minuterna, i Babel igår: Babel Avsnitt 2: Del 2 av 12
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

P1. Kropp och själ, om arbetsförmåga

Inläggav plåtmonster » 2014-03-24 12:45:58

Noli skrev:Jag hörde ett nytt ord nämnas i programmet i går och ordet är "Sjukskrivningsskador" som jag aldrig har hört talas om tidigare.

Skador av ihållande jobbsökande lär nog vara mer förekommande.. :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in