Övergångsställen ?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Övergångsställen ?

Inläggav totizedger » 2012-03-12 23:48:05

Hej jag undrar om det bara är jag som inte gillar övergångsställen för att jag inte kan avgöra hur lång tid det tar för bilarna att komma. Jag har avståndsproblem vet inte om det har med Asperger att göra dock.
totizedger

Anslöt: 2011-05-22

Re: Övergångsställen ?

Inläggav Watkins » 2012-03-13 0:50:35

Alla har svårt att avgöra hur snabbt en bil rör sig när du ser den (mer eller mi ndre rakt) framifrån och framför allt är det mycket svårt att avgöra om den ökar eller sänker farten. Därför ska bilförare ha tålamod och inte vänta sig att folk ska gå ut i gatan så snart den börjat bromsa. Först när bilen nästan stannat kan fotgängaren vara säker på att farten verklugen sänks.

Jag vet inte om AS kan göra saken svårare.
Watkins

Anslöt: 2012-02-26

Re: Övergångsställen ?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-03-13 7:19:10

Jag tycker övergångsställen är ok, men jag AVSKYR att korsa en trafikerad väg. Blir därför väldigt glad när jag ser ett övergångsställe med övergångsställes-ljus. Skulle aldrig, aldrig falla mig in att gå över mot röd gubbe. KANSKE om det är en jättelång väg och jag ser att det inte är några bilar nånstans.

Men allt som oftast korsar jag övergångsställen i nån slags förvirrad panik (även om det är grön gubbe), blir yr och rädd och snubblar ibland. Jag har ingen som helst känsla för avstånd, fart etc., och litar inte för en sekund på bilar.
svarabhaktivokal

Anslöt: 2009-10-30

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in