Överdrivet social(a) vän(ner)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Autismsmurfen » 2012-09-07 21:52:23

Eftersom jag har ganska svårt för att starta ett samtal så känns det oftast lättare att umgås med överdrivet sociala personer. De ser till att samtalet "håller igång". En kille på 34 år (är 17 själv) som jag umgås med några enstaka gånger nu är så överdriven att han till och med kan hoppa upp i knät på folk han inte träffat tidigare. Och som yngre drogs jag ofta till folk med ADHD.

Har hört att det inte är helt ovanligt att det är så bland folk med AST, när vi väl vill umgås med någon. Känner ni igen er?
Autismsmurfen

Anslöt: 2012-05-20

Re: Överdrivet social(a) vän(ner)

Inläggav Meier » 2012-09-07 22:06:45

Precis! :-)Happy

Det är min erfarenhet också, många gånger har det behövts en motpart som verkligen bryter isen, om än lite väl överdrivet.

Kul att det finns fler som upplever det här.
Smått otroligt, haft detta i huvudet en längre tid nu
och så kommer det en post om det. :shock:
Meier

Anslöt: 2012-08-29

Inläggav kvicksilver » 2012-09-07 22:11:25

Mjo, det är lite samma här. Flera av mina kompisar har nog haft ADHD. Skönt. :)
kvicksilver

Anslöt: 2011-02-19

Inläggav ElsaS » 2012-09-07 23:05:45

Känner igen :)
Har en vännina som är ett socialt mirakel som jag ser det. Har sagt det till henne.
Hon vet om min diagnos och har hjärtans roligt åt mej, och det tycker jag är roligt. Hon utnyttjar min analytiska förmåga, medvetet från bådas håll. Så det har blivit en sorts märkligt kompenserande i vår vänskap. Jag utnyttjar hennes NT-supersocialitet och hon utnyttjar mina egenheter.
ElsaS

Anslöt: 2012-08-12

Inläggav Meier » 2012-09-07 23:15:08

ElsaS skrev:Hon utnyttjar min analytiska förmåga, medvetet från bådas håll. Så det har blivit en sorts märkligt kompenserande i vår vänskap. Jag utnyttjar hennes NT-supersocialitet och hon utnyttjar mina egenheter.

Kompensation, just det. :-)Happy

Jag har dock varit med om allt för många gånger att kompensationen inte synkar riktigt
och innan jag analyserat färdigt så har min ADHD polare redan ställt till med katastrof! :D
Meier

Anslöt: 2012-08-29

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-08 0:30:22

Jag tycker det brukar vara lätt att umgås med översociala just av den anledningen du skriver; att de brukar hålla samtalet igång. Det blir inte så krystat även om man själv inte säger så mycket. Dock har jag fått uppfattningen att en del väldigt sociala personer ser mig som tråkig eftersom jag pratar förhållandevis lite och är ganska icke-impulsiv.
Jesters Tear
Inaktiv

Anslöt: 2011-04-26

Inläggav thefilosofer » 2012-09-12 13:09:16

Haha detta är väl stereotypsikt för personer med Damp? :p känner två som har det och båda är sådär, dom får extremt mycket brudar som hänger efter dom dock då dom är helt ogenerade, dom agerar innan dom tänker väldigt ofta också :p
thefilosofer

Anslöt: 2010-04-20

Inläggav radix » 2012-09-12 13:15:18

Överdrivet sociala vettefasen, annars känner jag igen mig med. Men är man inte själv sådär drivande kan det vara skönt att andra är det så man kan hoppa in när det känns bra, och bli utsläpad i sociala sammanhang lite då och då.
radix

Anslöt: 2012-05-22

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in