Outsiders på kanal 5 i höst (2011)
Re: Outsiders på kanal 5 i höst (2011)
Ingen här är väl kvalificerad att ställa diagnos på någon man aldrig ens träffat? Vissa människor kanske HAR en djursjäl, vad vet vi? Eller i alla fall lättare att identifiera sig med djur än med människor, det är ju inte helt ovanligt bland aspergare heller.
Var finns hennes blogg? Försökte googla men hittade bara diskussioner om henne.
Var finns hennes blogg? Försökte googla men hittade bara diskussioner om henne.
Iridia skrev:Vissa människor kanske HAR en djursjäl, vad vet vi? Eller i alla fall lättare att identifiera sig med djur än med människor, det är ju inte helt ovanligt bland aspergare heller.
Djursjäl? Vad i hela världen snackar du om?
Om du googlar på panterdjuret så hittar du bloggen.
Är kvalificerad lika med licensierad? I sådana fall, inte jag. Däremot skrev jag "lösa spekulationer" vilket i sig definierar min ståndpunkt i frågan. Helt okej att spekulera om man finner det intressant, men det viktiga är att påpeka att det är just spekulationer. Ser inga fel i det. Om någon tar illa vid så är det inte ens problem. Spekulera är ju lite av en vilja att förstå, en nyfikenhet - något att diskutera. Påståenden att avslå eller godkänna - för intressets skull.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Man behöver inte vara utbildad psykiater för att inse att en människa som tror att den är ett annat djur lider av vanföreställningar. Precis som att en människa som tror att den är Gud lider av vanföreställningar. Det finns inga människor som är andra djur och tror man på fullaste allvar att man är det så är det uppenbart att man lider av vanföreställningar. Herregud, "djursjäl"? Kom igen. Människor som tror att de är skedar kanske har en skedsjäl då? Haha. Jomenvisst.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Den enda identitet man kan hitta som människa är när Herren Jesus blir en del i ditt liv.
Iaf om man ska tro den här sidan:
http://www.apg29.se/index.php?artid=6669
Iaf om man ska tro den här sidan:
http://www.apg29.se/index.php?artid=6669
Abbreviation skrev:Man behöver inte vara utbildad psykiater för att inse att en människa som tror att den är ett annat djur lider av vanföreställningar. Precis som att en människa som tror att den är Gud lider av vanföreställningar. Det finns inga människor som är andra djur och tror man på fullaste allvar att man är det så är det uppenbart att man lider av vanföreställningar. Herregud, "djursjäl"? Kom igen. Människor som tror att de är skedar kanske har en skedsjäl då? Haha. Jomenvisst.
Jag har aldrig hört talas om några som tror att de är skedar... Jag bara påpekade en möjlighet. Vad vet vi egentligen om sådana saker? Många tror inte att människan har (eller är) en själ medan andra är övertygade om det. Man brukar dock inte sjukförklara dem som tror det, sådana spörsmål brukar man hänföra till livsåskådningens område snarare än psykiatrins.
Annars skulle väl personer som författaren till inlägget Moggy länkar till också kvalificera sig för diagnos.
Att det är psykiskt låter rätt troligt men för det måste det inte medicineras eller ens vara i närheten av bäst metod. Tror inte att de skulle ge en medicin för en så löjlig sak som att man "tror" att man är något man inte är. Folk tror en jävla massa och sån här skit går över. Något större lidande behöver det heller inte vara, tror snarare tvärtom. Däremot om folk kommer in och ska övervaka och medicinera allt som inte är onormalt, då kan vi prata om lidande.
Här är en liknande tomte. Som en person skrivit i kommentatorsfältet så tror jag det är ett väldigt lätt övergående "problem". Däremot att ha program om sån här skit på teve tycker jag är värre men de får ju då uppmärksamheten de kräver iofs..
Här är en liknande tomte. Som en person skrivit i kommentatorsfältet så tror jag det är ett väldigt lätt övergående "problem". Däremot att ha program om sån här skit på teve tycker jag är värre men de får ju då uppmärksamheten de kräver iofs..
Lets see..... En wannabe-evil Satanist och en vän som inte vill att han ska vara det. Sedan en häxa som har vänner som är oroade för henne... Och det visar sig sen bara vara ett tonårsdrama. XD
Hittade bloggen nu, tack för tipset. Tycker hon verkar lika rar och vettig i skrift som på TV. Nämnde boendestödjare, kanske hon har någon sorts diagnos ändå? Modigt i a f att gå ut med detta offentligt i TV, när risken att man blir missförstådd och får en massa skit är så stor, t o m från andra outsiders.
Nefarious skrev:KrigarSjäl skrev:Något fel är det ju om man inbillar sig att man är en katt...
Precis vad jag tänker. Fast hon är ju inte en katt, hon är ett panterdjur.
...och när man dör kommer man till Nangijala...
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Iridia skrev:Märkligt hur olika man kan reagera. Jag tyckte bara hon var söt.
Många tycker ju spontant att aspergare känns udda och beter sig underligt, då är det SÅÅÅ synd om oss och de stygga entisarna är så intoleranta och elaka. Men när vi känner samma intolerans inför andra som är ännu mer udda så är det "bara naturligt"??
Säger som Kristofer: "Live and let live!" Om furries känner sig som djur och hittar andra att leva ihop med och är lyckliga med sin livsstil, vad har andra med det att göra? Varför så snabba att ifrågasätta, fördöma och sjukförklara det ni inte förstår? Inte för att jag riktigt förstår heller men om de själva är nöjda och inte skadar någon så får de gärna leva som djur för mig.
Jag behöver som sagt inte gilla det och det här är en diskussionstråd.
Jag gillar inte heller alla aspergare och alla aspergeryttringar man kan se, men det är min fulla rätt och min ensak.
Vuxna människor stadda i regression är inte det minsta gulligt.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Iridia skrev:Nämnde boendestödjare, kanske hon har någon sorts diagnos ändå?
Varför det? Om hon nu är en katt behöver hon väl någon som matar henne och tömmer kattlådan?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Bra, angående "Furries" så såg jag ett program för typ ett par månader sen på nån kanal, om en man i Usa ( tror jag bestämt att det var ) , som ville vara katt ( vad sött ) med typ äkta morrhår och så...kommer tyvärr inte ihåg vad programmet hette men det kan ha varit "Outsiders"
Chrilleb skrev:Bra, angående "Furries" så såg jag ett program för typ ett par månader sen på nån kanal, om en man i Usa ( tror jag bestämt att det var ) , som ville vara katt ( vad sött ) med typ äkta morrhår och så...kommer tyvärr inte ihåg vad programmet hette men det kan ha varit "Outsiders"
Ah, nissen som vill vara en tiger? Shit! Den killen har verkligen tagit ett steg längre.
- earlydayminer
slackern skrev:Störd jävla människa skaffa ett liv. Då menar jag personen i klippet.
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyhete ... 3726974.ab
Tala om mina vänner, hon är grymt trevlig om än väldigt överdriven ibland och ja hon är aspie, resten av folket vet jag inte för dom har jag bara ircat med
Sådana här människor ger aspies lika dåligt rykte som diagnosticerade morddömda. Om inte värre.
- Abbreviation
Abbreviation skrev:Sådana här människor ger aspies lika dåligt rykte som diagnosticerade morddömda. Om inte värre.
Ja det tycker jag också, men man kan inte lasta personen vi diskuterar för det, hon nämner ju inte AS i programmet.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Abbreviation skrev:Sådana här människor ger aspies lika dåligt rykte som diagnosticerade morddömda. Om inte värre.
Jag skulle snarare säga att det är sådan intolerans som ni visar i den här tråden som ger aspergare dåligt rykte och bekräftar den berömda empatilösheten.
Hur kan man ens komma på tanken att jämföra en helt harmlös person som klär sig i kattöron med mördare??
Behandla andra som ni själva vill bli behandlade!
Jovisst, men varför uppmuntra människor som lever i en fantasivärld?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Asperger varken omnämndes eller relaterades till någon av personerna i avsnittet av Outsiders. Det görs inte någon koppling från asperger till furries. Inte heller gör någon i programmet en koppling från asperger till viljan att vara ett djur. Därför är det inte möjligt för någon att läsa in att det bottnar i och förklaras av asperger. Detta associeras därför inte med asperger generellt. Det här faktumet ändras inte av att vi för en diskussion kring ämnet på aspergerforum.se.
Av det som framkom om kattkvinnan Pao i programmet tycker jag inte att det går att avgöra om hennes beteede är något begränsande för henne eller hennes omgivning. Jag är dessutom fel person att avgöra det. Jag har varken professionell eller personlig erfarenhet av detta. Förmodligen saknar jag även livserfarenhet för att bilda en adekvat uppfattning här.
Därför blir min slutsats: Live and let live. Givetvis förutsatt att går ut över andra människor.
Av det som framkom om kattkvinnan Pao i programmet tycker jag inte att det går att avgöra om hennes beteede är något begränsande för henne eller hennes omgivning. Jag är dessutom fel person att avgöra det. Jag har varken professionell eller personlig erfarenhet av detta. Förmodligen saknar jag även livserfarenhet för att bilda en adekvat uppfattning här.
Därför blir min slutsats: Live and let live. Givetvis förutsatt att går ut över andra människor.
Senast redigerad av Kristofer 2011-10-07 14:14:15, redigerad totalt 1 gång.
Sluta fjanta er nu. Allvarligt. Det är en enskild individ som för tillfället inte trivs som människa. Ni verkar ta det alldeles för personligt. Och ja, att jämföra en psykotisk mördare med en furrie aspie är något absurt. Jag identifierar mig inte med furries eller mördare, men jag identifierar mig sällan med någon alls - furries, mördare eller vem som helst. Jag gillar er lika mycket som jag ogillar er, men jag finner det ändå intressant och nyttigt med variation.
Det handlar inte om att uppmuntra människan att leva i en fantasivärld, men att uppmuntra människan i sig att om det är en väg som ger bättre livsförhållanden - välj den. Jag ser hennes val som en mänsklig rättighet. Jag bryr mig inte om hur dåligt rykte asperger får. Det är inte mitt problem om andra vägrar ta åt sig kunskap och lära sig mer. Deras förlust, inte min. Så här är det, människor man vill komma i kontakt med är människor som vill förstå en.
Det kommer alltid finnas folk som är rädda för homosexuella, religiösa eller neuropsykiatriskt funktionshindrade individer. Så är det.
Det handlar inte om att uppmuntra människan att leva i en fantasivärld, men att uppmuntra människan i sig att om det är en väg som ger bättre livsförhållanden - välj den. Jag ser hennes val som en mänsklig rättighet. Jag bryr mig inte om hur dåligt rykte asperger får. Det är inte mitt problem om andra vägrar ta åt sig kunskap och lära sig mer. Deras förlust, inte min. Så här är det, människor man vill komma i kontakt med är människor som vill förstå en.
Det kommer alltid finnas folk som är rädda för homosexuella, religiösa eller neuropsykiatriskt funktionshindrade individer. Så är det.
- earlydayminer
Iridia skrev:Abbreviation skrev:Sådana här människor ger aspies lika dåligt rykte som diagnosticerade morddömda. Om inte värre.
Jag skulle snarare säga att det är sådan intolerans som ni visar i den här tråden som ger aspergare dåligt rykte och bekräftar den berömda empatilösheten.
Hur kan man ens komma på tanken att jämföra en helt harmlös person som klär sig i kattöron med mördare??
Behandla andra som ni själva vill bli behandlade!
Som sagt, den här personen är precis lika psykotisk som de som får för sig tokigheter och mördar folk. Inte lika farlig, men lika sjuk, och jag tycker inte att det är empatiskt att uppmuntra någons vanföreställningar. Det visar snarare på väldigt låg förståelse för vad vanföreställningar gör med en person. Nu kan det ju vara så att personen inte har vanföreställningar och faktiskt inte på riktigt tror att den är en katt, men en människa som tror att den är ett annat däggdjur lider av vanföreställningar. Det är liksom definitionen av en vanföreställning, att man tror på någonting tokigt som inte har med verkligheten att göra.
- Abbreviation
Iridia skrev:snuggelhund skrev:Såg någon programet med Furries, dvs människor som vill vara djur ?
Minst sagt udda.
Jag såg det. Tyckte de var jättegulliga! En av dem verkade lite aspig också. Kul när de gick på stan och delade ut kramar, eller var ute och dansade och väckte allmän munterhet.
Vi har haft ett par furries här på forumet, men tror inte de finns kvar här längre.
Ja, jag tyckte också det var härligt att se människor som vågar vara sig själva så fullständigt helt fullt ut.
Charmigt men också väldigt märkligt.
Undrar för mig själv vad det är som gör att människor känner detta behovet av att agera och vilja vara djur ?
- snuggelhund
- Anslöt: 2010-07-16
Abbreviation, vi får väl 'agree to disagree' eftersom ingen av oss känner henne eller vet vad exakt hon tror.
Har nog inte mer att säga om detta.
Har nog inte mer att säga om detta.