Osocial och arbeten
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Osocial och arbeten
Tänkte bara höra hur ni som inte gillar att vara med jättemånga människor har gjort med arbeten. Hur stora brukar kraven vara? Mina drömjobb är författarinna och något annat inom fysik och matte. Vet att man inte behöver vara social över huvud taget om man är författare, men hur är det när man doktorerar?
- Autismsmurfen
- Anslöt: 2012-05-20
Re: Osocial och arbeten
Författare? Beror ju på. Ska en bli sådan usel deckare-/thrillerförfattare handlar det ju mer om PR och annan skräp än faktiskt skrivande och kompetens. Se bara på Liza Marklund, Camilla Läckberg...
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2012-07-23
I mina yrken omges jag av människor konstant - egentliga arbetet och dess rutiner har jag koll på som en hök; trams och flams, skvaller och tjatter emellan personal bryr jag mig föga om - vilket får mig beskrivas som en tråkig typ.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
dasunbedingte skrev:Författare? Beror ju på. Ska en bli sådan usel deckare-/thrillerförfattare handlar det ju mer om PR och annan skräp än faktiskt skrivande och kompetens. Se bara på Liza Marklund, Camilla Läckberg...
Aldrig i livet att jag skulle börja skriva deckare! Vill skriva riktiga grejer som fantasy och sciencefiction...
- Autismsmurfen
Autismsmurfen skrev:dasunbedingte skrev:Författare? Beror ju på. Ska en bli sådan usel deckare-/thrillerförfattare handlar det ju mer om PR och annan skräp än faktiskt skrivande och kompetens. Se bara på Liza Marklund, Camilla Läckberg...
Aldrig i livet att jag skulle börja skriva deckare! Vill skriva riktiga grejer som fantasy och sciencefiction...
Oh. Har du en blog dylikt där du lägger upp alster?
Jag skriver i omgångar, mest fantasy relaterat ("realistisk", ahem, details and lore, details and lore).
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
dasunbedingte skrev:Autismsmurfen skrev:dasunbedingte skrev:Författare? Beror ju på. Ska en bli sådan usel deckare-/thrillerförfattare handlar det ju mer om PR och annan skräp än faktiskt skrivande och kompetens. Se bara på Liza Marklund, Camilla Läckberg...
Oh. Har du en blog dylikt där du lägger upp alster?
Jag skriver i omgångar, mest fantasy relaterat ("realistisk", ahem, details and lore, details and lore).
Nix. Är för oorganiserad för att kunna ha en blogg, så skriver bara på min bok i ett skrivblock eller på datorn
Nice. Vad brukar det bli för texter då?
- Autismsmurfen
Autismsmurfen skrev:Tänkte bara höra hur ni som inte gillar att vara med jättemånga människor har gjort med arbeten. Hur stora brukar kraven vara? Mina drömjobb är författarinna och något annat inom fysik och matte. Vet att man inte behöver vara social över huvud taget om man är författare, men hur är det när man doktorerar?
Beror på vilket ämne du doktorerar inom. Men är det vissa grenar av humaniora eller IT så räkna med att majoriteten av handledare, professorer och kollegor uppvisar varierande grader av AS-symptom. Kan tänka mig att det är likadant, om inte mer, inom fysik/matte. Allt från mig som har inblick (men är ej förstahandskälla) på tre universitet och inom många ämnesområden...
biologic skrev: Beror på vilket ämne du doktorerar inom.
Fysik och matte
- Autismsmurfen
Autismsmurfen skrev:biologic skrev: Beror på vilket ämne du doktorerar inom.
Fysik och matte
Som sagt, de ämnena lockar till sig personer med AS(-drag). Tror du kan vara lugn. Grundutbildningen kan man till stor del köra på distans, men skall du doktorera så rekommenderar jag att gå som vanligt. Finns anpassning om inte annat. Kan dock vara bra att "få in en fot" hos fakulteten, blir lättare att få doktorandtjänst då. Gäller ju också att du har bra forskningsid`eer att bygga vidare på. Universitetsvärlden verkar iaf många aspisar trivas inom, det är en annan grej än grundskola/gymnasium. Värt att testa på...?
Men är det inte så att det ingår i en doktorandtjänst att också undervisa på grundutbildningen? Inte för att jag tror det behöver vara omöjligt för en aspergare, det är ju inte samma slags sociala interagerande som med vanliga arbetskamrater.
Alien skrev:Men är det inte så att det ingår i en doktorandtjänst att också undervisa på grundutbildningen? Inte för att jag tror det behöver vara omöjligt för en aspergare, det är ju inte samma slags sociala interagerande som med vanliga arbetskamrater.
Det gör det. Samtidigt så är det väldigt strukturerat, man har sin roll och studenterna har sina roller. Du undervisar om någonting som du (förhoppningsvis) brinner för. Inte så mycket småprat eller "kafferastsnack" om man inte vill.
Återgå till Studier och arbetsliv