Oskrivna regler

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Oskrivna regler

Inläggav kiddie » 2014-07-14 22:55:14

Man tränger sig inte före i kassakön, men öppnas en ny kassa får den som är sist i kön springa och ta första platsen där. Aldrig fattat. Om vi köar så duktigt varför kan vi inte vara lite rättvisa med den nya kassan?
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Oskrivna regler

Inläggav TheWonderer92 » 2014-07-14 23:00:44

kiddie skrev:Man tränger sig inte före i kassakön, men öppnas en ny kassa får den som är sist i kön springa och ta första platsen där. Aldrig fattat. Om vi köar så duktigt varför kan vi inte vara lite rättvisa med den nya kassan?

Där finns ingen oskriven regel tror jag. Det handlar snarare om moral och värderingar. Och hur mycket man vill ge vika åt egot och om man eventuellt har väldigt bråttom. Sen brukar ju många låta dem med få varor gå före om en ny kassa öppnas. Hur man än gör resulterar det i ett impulsdrivet val baserat på ett flertal faktorer som blixtsnabbt har vägts mot varandra i tanken.
TheWonderer92

Anslöt: 2014-05-14

Oskrivna regler

Inläggav hattifnatt » 2014-07-17 16:02:15

Alien skrev:En oskriven regel på jobbet kan vara att man inte säger emot chefen el högre rankade, även när de inte pratar om jobbet utan om andra saker (som de kan vara okunniga och fördomsfulla om), t ex på fikarasten.

Jag var chef för en grupp på 30 personer en gång (det var där jag gick in i väggen och slutade fungera och hamnade i en utmattningsdepression, det är en annan historia, men man kan ju lätt konstatera att det var heeelt fel jobb, man ska vara sjukt social och framåt och ha idéer och visioner; INTE jag).

MEN - det otäcka var att helt plötsligt höll alla med mig och tyckte att allt jag sade var jätteintressant. Bara för att jag var chef. Läskigt! Och för mig obegripligt.
hattifnatt

Anslöt: 2009-07-03

Oskrivna regler

Inläggav Alien » 2014-07-17 16:12:14

Det var för att du hade makt. Om du blev arg på någon så kunde du se till att den inte fick löneförhöjning, fick tråkigare arbetsuppgifter, blev förflyttad etc. Så det kan vara att folk undermedvetet utgår från att "makt korrumperar", den som har makt kommer att missbruka den.

Det kan ju också vara en variant av "halo-effekten". Den som är chef, är det för att den är bättre och smartare, och det färgar av sig på allt.

Men eftersom det aldrig är uttalat, så kan man ju inte fråga varför. Skulle man fråga någon "varför fjäskar du för X nu bara för att hen blivit chef", så skulle förstås den tillfrågade bli upprörd och förneka det.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in