OS 2024

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

OS 2024

Inläggav Micke » 2024-08-12 21:06:01

Alien skrev:Vilka idrotter hade lagts till i år?


Det var tydligen bara breaking/breakdance som var nytt för den här gången. Jag trodde även att klättringen var ny men den fanns visst med senast också.
Micke
 
Inlägg: 3420
Anslöt: 2005-10-12

OS 2024

Inläggav tvilling99 » 2024-08-12 22:29:27

Alien skrev:Jag har bara sett på en del av invigningen (va, är halshuggningen av Marie Antoinette något att skryta om inför världen?), inte sett själva tävlingarna.

Men nu kollar jag iaf på resultaten:

USA 40 guld, 44 silver, 42 brons. De får väl ses som totalsegrare, det kanske är så varje år
Kina: 40 guld, 27 silver, 24 brons
Japan: 20 guld, 12 silver, 13 brons

Och så de länder jag är speciellt intresserad av.

Storbritannien: 22 guld, 22 silver, 29 brons
Sverige: 4 guld, 4 silver, 3 brons
Ukraina: 3 guld, 5 silver, 4 brons
Taiwan (här kallat Chinese Taipei): 2 guld, 5 brons
Polen: 1 guld, 4 silver, 5 brons

Usa och Kina brukar ligga i topp i medaljligan,i alla fall de senaste gångerna,innan var Ryssland med där uppe men nu får de inte vara med på grund av kriget i Ukraina
tvilling99
 
Inlägg: 8609
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

OS 2024

Inläggav Alien » 2024-08-14 0:23:51

Det verkar logiskt att stora (folkrika) länder som har ekonomi att satsa på idrott tar många medaljer. Ju fler invånare, desto fler sportutövare. Fast det tycks inte gälla Indien, folkrikt men inte så många medaljer.

Finland fick inte en enda medalj. :( Kanske går det bättre i vinter-OS.

Alltid tycks politik blandas i. Men här tycker jag det är obefogat:

Aftonbladet 2024-08-12 skrev:Sergej Bubka sågas i hemlandet Ukraina.

Det efter att ha delat ut en medalj till en ryskfödd gymnast vid OS.

”Han är djävulen”, skriver den tvåfaldige olympiern Vladyslav Heraskevych på X.

Förklaringen till landsmannens ilska hittar vi i bilderna från finalen i den rytmiska gymnastiken i fredags.

Tysklands Darja Varfolomeev tog hem förstaplatsen och fick ta emot sin medalj vid prisceremonin av den ukrainske stavhoppslegendaren Sergej Bubka.

Varfolomeev är dock född och uppvuxen i Ryssland. 17-åringen tävlade i landet fram till 2018 – men flyttade sedan till Tyskland och bytte medborgarskap.

Det som gör att bilderna uppmärksammats extra är att gymnasten varit tydlig med sin positiva inställning till Rysslands invasion av Ukraina i februari 2022.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... s-djavulen

Men vad skulle Bubka göra? Var det hans uppgift att dela ut medaljer till vinnarna så måste han ju göra det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in