Ordet Personal
80 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
hysteriskt skrev:
crew
Tycker det är bra. På turnéer och konserter och andra evenemang innebär det ju fast personal, extrapersonal och volontärer, blandat. De som har hand om grejen, fixar det praktiska och håller ordning med mera. Och om det nu bara gick att hitta ett svenskt ord för det........
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 20:47:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:serpentin skrev:Jag tycker värdar låter bra.
Forumvärdar i så fall.
Värdar och värdinnor i världen!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 20:47:58, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Jag tycker "värd" har ett betydelseområde litet för långt vid sidan om. Jag skulle kunna godta det antingen för en som har i särskild uppgift att visa folk tillrätta eller för ägaren själv - men inte som samlingsbeteckning.
Ganesh har en poäng - om vi kan finna en hygglig svensk synonom för "crew" i den bemärkelsen. Men kan vi inte det, så hellre ett svenskt ord.
Ganesh har en poäng - om vi kan finna en hygglig svensk synonom för "crew" i den bemärkelsen. Men kan vi inte det, så hellre ett svenskt ord.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:47:58, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:Världinna skulle jag kunna tänka mig att kalla min tillkommande. Hon är hela min värld, hon är min världinna...
Åh Pemer, måtte du möta henne snart. Vilken lycka. För er båda!
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:47:58, redigerad totalt 1 gång.
Medarbetare känns betydligt bättre än personal. Inte klockrent dock, men helt klart bättre.
Kommer inte på något riktigt bra svenskt ord.
Kommer inte på något riktigt bra svenskt ord.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 20:47:58, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Liebert skrev:Intressant att en relativt liten fråga kan orsaka så mycket diskussion. Jag har beslutat att "Medarbetare" är en lämplig benämning på oss som arbetar med forumet.
Hyperfokus. Typiskt aspergertänkande.
Fast bästa ordet på sida 286 i SAOL är IAF geting. Inte för att ledningen sticks, utan för att det är ett fint ord, som ligger fint i munnen.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 20:48:03, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Liebert skrev:Intressant att en relativt liten fråga kan orsaka så mycket diskussion.
Intressant måhända.Förvånande? Föga! Det finns väl ingen fråga som är för liten för att snöa in på, och ju mindre desto behändigare.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:48:03, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Liebert skrev:Intressant att en relativt liten fråga kan orsaka så mycket diskussion. Jag har beslutat att "Medarbetare" är en lämplig benämning på oss som arbetar med forumet.
Jaså? Det är ju ett As-forum.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:48:04, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma skrev:Liebert skrev:Intressant att en relativt liten fråga kan orsaka så mycket diskussion.
Intressant måhända.Förvånande? Föga! Det finns väl ingen fråga som är för liten för att snöa in på, och ju mindre desto behändigare.
Precis. Bra uttryckt, behändigare. Jag undviker ofta att diskutera filosofi för att de diskussionerna lätt blir lite hala och tröttsamma (om än intressanta), även om det är ett ämne som intresserar mig. Blir oftare istället att ge sig in på mindre frågor just för att de är behändigare.
Edit: För övrigt låter "medarbetare" bra, betydligt bättre än "personal" (vilket får oss att låta som psykpatienter).
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 20:48:04, redigerad totalt 1 gång.
Det kommer att kännas litet märkligt att skriva "om medarbetarna" och "till er medarbetare".
Det är dessutom viktigt vad för associationer som benämningar på folk ger. Den frågan kan inte diskuteras nog på det här forumet.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 20:48:04, redigerad totalt 1 gång.
jonsch skrev:Liebert skrev:Intressant att en relativt liten fråga kan orsaka så mycket diskussion. Jag har beslutat att "Medarbetare" är en lämplig benämning på oss som arbetar med forumet.
Det kommer att kännas litet märkligt att skriva "om medarbetarna" och "till er medarbetare".
Det är dessutom viktigt vad för associationer som benämningar på folk ger. Den frågan kan inte diskuteras nog på det här forumet.
Håller helt med! Tycker inte att "medarbetare" är ett bra val. Okoncist, då ordet syftar på "kollegor", "arbetskompisar", vilket inte alls passar in här. Forumvärdar hade varit bättre. Mycket tydligare.
Jag tycker att vi borde ha fått rösta om saken.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:48:04, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter