Ordet Personal
80 inlägg
• Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Miche skrev:Lokalvårdare har ersatt städare sedan många år tillbaka, men pga namnets låga status har det ju föreslagits att ersättas med linoleumterapeut...
Det kan ju inte heta lokalvårdare eller linoleumterapeut här på forumet eftersom det för tankarna till avlönat arbete
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 20:47:58, redigerad totalt 1 gång.
Massa roliga tips i den här tråden!
För mej personligen tycker jag "stab" låter intressant. Men jag har väl svårt att associera det till det militära (som någon gjorde) av olika anledningar.
För att ta upp den mer flamsiga sidan kanske dessa kan vara värda att spinna vidare på?
springsjas
alltiallo
vaktmästare
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 20:47:58, redigerad totalt 1 gång.
Jag tror de kallas hygientekniker numera sedan några år tillbaka. Obs, inget skämt! Jag ska kolla med de jag känner som är städkärringar.Miche skrev:Lokalvårdare har ersatt städare sedan många år tillbaka, men pga namnets låga status har det ju föreslagits att ersättas med linoleumterapeut...
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 20:47:58, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Eller hade det bytt namn en gång till... sanitetstekniker? Hmm.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 20:47:58, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
Personal låter definitivt inte bra iaf! Personal finns på sjukhus, affärer, skola och såna inrättningar. Definitivt inte på ett diskussionsforum. Samma med medarbetare, tycker jag. Det hör till arbetsvärlden, det hörs ju på själva ordet.
Stab ger väldigt mycket militära associationer och med besättning tänker man på båtar och flygplan, likaså det engelska crew. Volontärer är såna som utför ett arbete men gör det oavlönat och efter direktiv av andra, likaså funktionärer.
Så jag förespråkar forumansvariga (vilket ju även moderatorerna är). Det är det mest entydiga ordet, tycker jag.
Vi kanske kan ha en omröstning om saken?
Stab ger väldigt mycket militära associationer och med besättning tänker man på båtar och flygplan, likaså det engelska crew. Volontärer är såna som utför ett arbete men gör det oavlönat och efter direktiv av andra, likaså funktionärer.
Så jag förespråkar forumansvariga (vilket ju även moderatorerna är). Det är det mest entydiga ordet, tycker jag.
Vi kanske kan ha en omröstning om saken?
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 20:47:58, redigerad totalt 1 gång.
Seriösa förslag hittills vad jag har sett ("besättning" struket):
administration
forumadministration
forumansvariga
funktionärer
medarbetare
personal
stab
volontärer
värdar
Privat anmärkning: Personal måste inte vara avlönad, medarbetare måste inte vara ofrivillig på en arbetsplats - även om orden har fått sådana binyanser.
Kvasirs förslag "administration" var torrt men det neutralaste och därför bästa hittills. Vad jag känner för ögonblicket iallafall. "Forumadministration" däremot är för långt, och bestämningen är också överflödig i forumets startmeny.
administration
forumadministration
forumansvariga
funktionärer
medarbetare
personal
stab
volontärer
värdar
Privat anmärkning: Personal måste inte vara avlönad, medarbetare måste inte vara ofrivillig på en arbetsplats - även om orden har fått sådana binyanser.
Kvasirs förslag "administration" var torrt men det neutralaste och därför bästa hittills. Vad jag känner för ögonblicket iallafall. "Forumadministration" däremot är för långt, och bestämningen är också överflödig i forumets startmeny.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:47:58, redigerad totalt 3 gånger.
Stab, forumansvarig, medarbetare, überkucku, mig är det faktiskt egalt, så länge man inte säger en personal och med det avser EN person, och inte en hel personalstab.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:47:58, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Om nu inte funktionärer duger så kanske motarbetare (analogt men motsatt medarbetare) kan passa?
När det gäller ordet stab så har jag känslan av att det det egentligen avser en specifik nivå i en hierarki; typ att marknadschefen har en stab under sig som i sin tur styr över olika områden.
När det gäller ordet stab så har jag känslan av att det det egentligen avser en specifik nivå i en hierarki; typ att marknadschefen har en stab under sig som i sin tur styr över olika områden.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 20:47:58, redigerad totalt 1 gång.
nallen skrev:Om nu inte funktionärer duger så kanske motarbetare (analogt men motsatt medarbetare) kan passa?
fast Tillhör staben funkar väl?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:47:58, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
sugrövmanövern skrev:Jag tror de kallas hygientekniker numera sedan några år tillbaka. Obs, inget skämt! Jag ska kolla med de jag känner som är städkärringar.Miche skrev:Lokalvårdare har ersatt städare sedan många år tillbaka, men pga namnets låga status har det ju föreslagits att ersättas med linoleumterapeut...
Du förnekar dig aldrig med dina nedsättande ord.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 20:47:58, redigerad totalt 1 gång.
Administrationen röstar jag på, bra samlingsord.
- sugrövmanövern
Och vad dig sommar anbelangar antar jag att jag gör bäst i att inte svara dig eftersom du förmodligen kommer med hot om repressalier då för att jag "retar upp dig".
- sugrövmanövern
Personal låter ganska sjukvårdsaktigt! Lite "nedlåtande". Jag tänker typ vårdpersonal på psyk med nycklar som klirrar lite väl tydligt... Forumansvariga, crew, administration, moderatorer låter bättre.
Senast redigerad av hysteriskt 2011-05-04 20:47:58, redigerad totalt 1 gång.
- hysteriskt
- Anslöt: 2008-04-04
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter