Önskar tips (edit: om resurspedagog/elevassistent)

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

Moderatorer: Alien, atoms

Önskar tips (edit: om resurspedagog/elevassistent)

Inläggav Cissi » 2010-06-23 20:37:32

Min son som är 9 år ska få extra stöd (främst på fritids) i form av en resurspedagog/elevassistent till hösten. Vad har ni andra för erfarenheter av detta?

Moderator: Förtydligade rubriken.
Cissi
Ny medlem

Anslöt: 2010-04-19

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-07-01 13:59:37

Min son är blir sex år i höst och har haft resurspedagog 2 år på dagis. För honom var det guld värt och har gjort att han gått från att ha varit rädd för andra barn och helt passiv i lekar till att ta initiativ, lära känna nya barn, prata inför gruppen o.s.v. Utan hans resurs hade han nog aldrig lyckats utvecklas på det sättet. Han har behövt ett "hjälp-jag" för att kunna lära sig hur man leker med andra barn och för att backa upp honom när han blivit rädd, samt att sätta ord på hans känslor när han inte lyckats uttrycka dem i konflikter.

Nu hade vi osannolik tur och fick en fantastisk tjej för honom, som dels hade en naturlig intuition för hur man bemöter autistiska barn och dessutom tidigare erfarenhet av autism. Jag hoppas ni har líka tur som vi hade för det kan göra stor skillnad i utvecklingen att ha en vuxen med i lek och samspel.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Återgå till Barn och föräldraskap

Logga in