Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-23 11:18:20

Om ni vill prioritera nån fråga så är jag väldigt nyfiken på vad av era symptom/kriterier/egenskaper som ni tycker stämmer in på den generella bilden av en typisk aspergare och det som inte stämmer in. De frågorna är i början.
AnnaSue

Anslöt: 2013-03-18

Inläggav Zirre » 2013-03-23 11:19:38

Sheyen skrev:
AnnaSue skrev:Strunta i de ni inte orkar alltså men svara på d ni otkar

Det handlar inte om ork; det handlar om förmåga. Aspergare tenderar att ha svårt att svara på frågor som kräver fritt skrivande. Bättre är det att skriva ner konkreta frågor som efterlyser konkreta svar. Jag själv har det här problemet och det är väldigt ansträngande att svara på sådana frågor. Det blir i princip alltid fel och de gånger jag känt mig tvingad att svara på sådana frågor (t.ex på prov) blir det mest text utan något direkt innehåll. Jag tappar tråden, så att säga.

Folk är olika, vissa kan ha lätt för en sak som andra kan ha svårt för. Gäller även aspergare (såklart)
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav AnnaSue » 2013-03-23 11:23:32

Fast jag har ju skrivit det nu:-)nu
ALLA: alla svar är till hjälp även om ni inte svarar på alla.
AnnaSue

Inläggav Zirre » 2013-03-23 11:25:37

AnnaSue skrev:Fast jag har ju skrivit det nu:-)nu
ALLA: alla svar är till hjälp även om ni inte svarar på alla.
en del läser inte alla inlägg och då är det bra om det står i start inlägget. :) och det är lätt ordnat.
Zirre

Inläggav AnnaSue » 2013-03-23 11:28:30

Sheyen skrev:
Det handlar inte om ork; det handlar om förmåga. Aspergare tenderar att ha svårt att svara på frågor som kräver fritt skrivande. Bättre är det att skriva ner konkreta frågor som efterlyser konkreta svar. Jag själv har det här problemet och det är väldigt ansträngande att svara på sådana frågor. Det blir i princip alltid fel och de gånger jag känt mig tvingad att svara på sådana frågor (t.ex på prov) blir det mest text utan något direkt innehåll. Jag tappar tråden, så att säga.

Haka inte upp dej på ordet orka. Alla har sina anledningar men fyll i det ni vill/kan/orkar/hinner å strunta i de andra.

Prioritera frågorna i början om vad som ni har som stämmer å inte stämmer på en typisk aspergare å klicka i frågorna med färdiga alternativ

Moderator atoms - reparerade ett tilltrasslat citat.
AnnaSue

Inläggav AnnaSue » 2013-03-23 11:30:27

Oj vad konstigt sista inlägget blev.. Går inget bra från mobilen. Det i mitten var jag som skrev inte sheyern.
Jag ska föraöka lägga till infot där uppe hir gjorde man?
AnnaSue

Inläggav AnnaSue » 2013-03-23 11:34:05

Zirre skrev:
Sheyen skrev:

Folk är olika, vissa kan ha lätt för en sak som andra kan ha svårt för. Gäller även aspergare (såklart)

Jag har lätt för det. Eftersom jag ofta frågar mig frågan varför saker är som de är så har jag tänkt mkt på det å vet var jag står å vad jag tycker. Men jag har asperger. Jag gillar att fylla i såna här enkäter för de gör att jag lär känna mig själv bättre när jag tvingaa fundera å svara på såna frågor. Det är intressant utvecklabse och ger insikt tycker jag. Om sig själv. Att reflektera över.
AnnaSue

Inläggav Sheyen » 2013-03-23 11:38:28

Zirre skrev:
Sheyen skrev:

Varför berättar du det för mig?
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav AnnaSue » 2013-03-23 11:39:56

Om man anmäler inlägget tar de inte bort det då? Vem är mord?
AnnaSue

Inläggav AnnaSue » 2013-03-23 11:42:44

Gafsan skrev:
plåtmonster skrev:@Gafsan, Vem har bra koll isåfall? (Rudy Simone?)

Rudy Simone har jag inte läst. Såvitt jag förstår är hon något av en "neurodiversity"-förespråkare, och det är en åsiktsinriktning som jag har mycket svårt för eftersom jag uppfattar den som verklighetsfrånvänd på ett väldigt okonstruktivt sätt. Dessutom saknar hon (om jag förstått rätt) utbildning på området och skriver enbart utifrån sina egna erfarenheter och åsikter. Såna böcker tycker jag oftast brukar vara ganska ointressanta. Hur det känns att ha AS vet jag själv och jag känner sannerligen inget behov av några välmenande men dåligt underbyggda "må-bra-böcker" på området.

Jag är mera intresserad av att läsa om de vetenskapliga studier och liknande som finns på området. Som sagt gillar jag Uta Frith, och även det jag läst av Christopher Gillberg (även om jag är lite skeptisk till hans diagnoskriterier).

Vad är neurodiversety????
AnnaSue

Inläggav Zirre » 2013-03-23 11:45:16

Sheyen skrev:
Zirre skrev:
Sheyen skrev:Det handlar inte om ork; det handlar om förmåga. Aspergare tenderar att ha svårt att svara på frågor som kräver fritt skrivande. Bättre är det att skriva ner konkreta frågor som efterlyser konkreta svar. Jag själv har det här problemet och det är väldigt ansträngande att svara på sådana frågor. Det blir i princip alltid fel och de gånger jag känt mig tvingad att svara på sådana frågor (t.ex på prov) blir det mest text utan något direkt innehåll. Jag tappar tråden, så att säga.

Varför berättar du det för mig?

Jag citerade det du skrev, jag berättade inte direkt just för dig utan för den som läser.
Zirre

Inläggav Zirre » 2013-03-23 11:47:22

AnnaSue skrev:Om man anmäler inlägget tar de inte bort det då? Vem är mord?
nej det tas inte bort. Om du skriver att du vill ha en textrad tilllagd i inlägget så fixar modd det.
Zirre

Inläggav Nummer13 » 2013-03-23 12:55:12

Du verkar vara en rätt sur person Anna så ser inte nån så stor mening med det.
Nummer13
Förhandsgranskad

Anslöt: 2013-02-02

Inläggav AnnaSue » 2013-03-23 14:27:34

Jag är verkligen inte sur inte ett dugg. Blev ledsen av några kommentarer å pessimism men inre alls sur.
AnnaSue

Inläggav AnnaSue » 2013-03-23 14:30:23

Men vissa har varit väldigt negativa å hårda och sagt aaker aom sårat mig. vissa har verkat sura el kaxiga. Jag är en glad och positiv person som du skullw märkt om du träffa mig å hade så mkt fördomar
AnnaSue

Inläggav AnnaSue » 2013-03-23 14:31:08

Och inte hade antagit att jag vae sur
AnnaSue

Inläggav AnnaSue » 2013-03-23 14:36:56

Jag tycker att d är riktigt dålig attityd å stämning här av vissa. trodde vi skulle stötta varann på ett sånt här forum. Jag känner mig lka missförståd och hackad på som av NT personer om inte mer av vissa här
AnnaSue

Inläggav rapchic » 2013-03-23 14:40:40

AnnaSue skrev:Jag tycker att d är riktigt dålig attityd å stämning här av vissa. trodde vi skulle stötta varann på ett sånt här forum. Jag känner mig lka missförståd och hackad på som av NT personer om inte mer av vissa här

man lär sig att inte bry sig så mkt efter ett tag på forumet
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav AnnaSue » 2013-03-23 14:52:21

Men ändå ska inte aspergare åtmonstone förstå en å vara snälla mot en??
AnnaSue

Inläggav 424stil » 2013-03-23 14:54:07

Jag hade inget bättre för mig så jag fyllde i frågorna. Jag gillar att svara på såna här grejer. :-)Happy
424stil

Anslöt: 2011-10-03

Inläggav rapchic » 2013-03-23 15:11:49

AnnaSue skrev:Men ändå ska inte aspergare åtmonstone förstå en å vara snälla mot en??

asperger innebär blandannat svårighet att förstå vad andra känner/tänker så varför skulle det de?
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav sugrövmanövern » 2013-03-23 16:03:18

K, svarade på så mycket jag orkade iaf...
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Sheyen » 2013-03-23 16:03:51

Det är ett vanligt missförstånd att folk tror att aspergare förstår varandra på ett naturligt och enkelt sätt, bara för att båda har diagnosen.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Miche » 2013-03-23 16:07:08

Sheyen skrev:Det är ett vanligt missförstånd att folk tror att aspergare förstår varandra på ett naturligt och enkelt sätt, bara för att båda har diagnosen.

Det kan underlätta men det är ingen garanti. Spännvidden bland oss är rätt hög.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in