Omröstning: Vilken sorts nörd är du?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Vilken sorts nörd är du?

01. Datornörd
36
11%
02. Mattenörd
8
2%
03. Tågnörd
8
2%
04. Språknörd
32
10%
05. Musiknörd
29
9%
06. Litteraturnörd
17
5%
07. Arkitekturnörd
8
2%
08. Filmnörd
23
7%
09. Fotonörd
7
2%
10. Handarbetsnörd
13
4%
11. Djurnörd
23
7%
12. Odlingsnörd
5
1%
13. Filosofinörd
20
6%
14. Psykologinörd
33
10%
15. Modenörd
6
2%
16. Sportnörd
13
4%
17. Annan nörd
51
15%
18. Ingen nörd
3
1%

Antal röster : 335

Re: Omröstning: Vilken sorts nörd är du?

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-14 17:45:23

calima skrev:
Henkkalexi skrev:konserveringsnörd

?? Kan du Utveckla?

Konservering som i glasburk, gummiring och 25 liters konserveringsgryta?

I så fall hade jag nog kunnat kalla mig för konserveringsnörd för 15 år sedan.

:-)Happy

Jajemän!
Jag är en syltningsaspie! :mrgreen:
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav Zombie » 2012-02-14 17:48:34

calima skrev:
Zombie skrev:Och vad är "nördighet"? Allvarliga intressen?

"Nörd kommer från engelskans slangord nerd och är en stereotypisk, oftast negativ benämning på en person som har ett fixerat intresse eller intresseområde. Ordet användes första gången 1950 i Dr. Seuss bok If I Ran the Zoo, men då med betydelsen av en särskild djurart.[1]
En vanlig uppfattning är att så kallade nördar ofta intresserar sig mer för teknik eller naturvetenskap (exempelvis datornörd, biologinörd eller schacknörd) än socialt umgänge. Men ordet är flexibelt och exempelvis kan man ersätta audiofil med ljudnörd eller kalla den som gillar Counter-Strike för cs-nörd."/wiki

Enligt svenska Wikipedia i ungefär skrivande stund, visst. Men då ska man komma ihåg att Wikipedia kan redigeras av vem som helst och inte heller har mer kvalitetskontroll än så. Även professionellt utförda uppslags- och ordböcker försöker bara ringa in befintlig verklighet, med större eller mindre framgång, inte ställa upp föreskrifter för den (som den ändå inte kommer att följa).

Men som diskussionsunderlag, visst. Jag menade mina frågor just som diskussionsunderlag.
Senast redigerad av Zombie 2012-02-14 18:01:26, redigerad totalt 4 gånger.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav marxisten » 2012-02-14 18:15:32

Filosofi (räknar in politik här då), Matte, Dator, Musik, Sport... Skulle gärna haft "annan nörd" också, då historia är ett ämne som jag älskar!
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-14 18:31:31

marxisten skrev:...historia är ett ämne som jag älskar!

Sägmedeltidsägmedeltidsägmedeltid! :-)139
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Ugglan » 2012-02-14 19:52:39

Alien skrev:Men aspigt noggrann som jag är kan jag känna att jag "egentligen" inte är nörd (bara nördig). Jag känenr verkigen inte att jag är så djupt beläst i alla mina "nördområden". Ordet "nörd" tycks antyda att man närmast är expert inom området.

Japp!
Zombie skrev:Det där sista, visst har det väl gått troll i det? Skiljer vi ut oss, som något slags kollektiv, på något annat sätt här än vad vi gör i annat? Finns det någon anledning att överhuvudtaget köra med det där att "specialintressen" skulle vara så djävla utmärkande för oss (när inte ens alla har det och folk som inte har det tror att de inte har asperger bara därför), i stället för att nöja sig med att vi där som i annat kan ha ovanligt starka tendenser att bli ensinta, tunnelseende och oändamålsenliga i vårt vardagliga livssammanhang,

Håller med, jag känner själv att i och med att jag nu har fått mig en diagnos tillägnar mig en vokabulär som jag annars inte använder mig av. Detta att kalla något "specialintresse" känns rätt främmande, däremot har ordet "hobby" alltid varit mig ännu mer främmande, på samma sätt som jag har svårt för begreppet "fritid". Detta därför att ordet definieras utifrån sin motsats. Ska jag göra något vill jag göra det på riktigt (och det tycker jag borde gälla alla) alltså blir termen specialintresse onödig. Är man intresserad gör man väl det, jag gillar inte det lite nedsättande i "specialintresse", skulle det kanske vara bättre att bara sitta framför tvn? Men jag håller med, specialintressetermen skapar fördomar som skapar en konstig stereotyp bild.
Ugglan

Anslöt: 2011-12-03

Inläggav Aklaim » 2012-02-14 20:04:48

saknade lite alltmöjligtnörd så fick välja annannörd
Aklaim

Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Inläggav Iridia » 2012-02-15 0:47:00

Zombie skrev:
Alien skrev:Men aspigt noggrann som jag är kan jag känna att jag "egentligen" inte är nörd (bara nördig). Jag känenr verkigen inte att jag är så djupt beläst i alla mina "nördområden". Ordet "nörd" tycks antyda att man närmast är expert inom området.

Instämmer.

Och vad är "nördighet"? Allvarliga intressen? Saker man fastnar på i brist på ork för de förra eller i behov av avkoppling? Gränsfall? Vad är förhållandet mellan "nördighet" och "intressen"? Och mellan "aspergare" och "enter" i de här avseendena?

Det där sista, visst har det väl gått troll i det? Skiljer vi ut oss, som något slags kollektiv, på något annat sätt här än vad vi gör i annat? Finns det någon anledning att överhuvudtaget köra med det där att "specialintressen" skulle vara så djävla utmärkande för oss (när inte ens alla har det och folk som inte har det tror att de inte har asperger bara därför), i stället för att nöja sig med att vi där som i annat kan ha ovanligt starka tendenser att bli ensinta, tunnelseende och oändamålsenliga i vårt vardagliga livssammanhang, eller kan ha det under delar av livet? Jag menar, klassiker som lagsport/hästar, dans och konståking, mecka/hand- och hushållsarbeta eller snabba bilar/sociala relationer, som var och varannan ent nördar på (grovt uppdelat efter könsroll)...

Och bara fem alternativ... *muttrar. Eller om det är bjäbb. ;) *

Inte tänka för mycket nu, kära Zombie & Alien (& Ugglan). Mot trådregeln. :wink:
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav KrigarSjäl » 2012-02-15 0:53:29

Jag tycker det är trist att tjata om svarsalternativ i varenda omröstningstråd så jag svarar litteraturnörd.
Den här omröstningen är så bra som någon och man kan inte klaga på att man saknar "Krakownörd" när det finns ett alternativ som heter "annat".

Eller hur hade ni tänkt er att det skulle gå till att fixa tillräckligt många svarsalternativ så att varje obskyrt specialintresse finns representerat?
Ordboken skulle ju för f-n inte räcka till.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav slackern » 2012-02-15 0:53:49

Zombie skrev:Enligt svenska Wikipedia i ungefär skrivande stund, visst. Men då ska man komma ihåg att Wikipedia kan redigeras av vem som helst och inte heller har mer kvalitetskontroll än så. Även professionellt utförda uppslags- och ordböcker försöker bara ringa in befintlig verklighet, med större eller mindre framgång, inte ställa upp föreskrifter för den (som den ändå inte kommer att följa).

Men som diskussionsunderlag, visst. Jag menade mina frågor just som diskussionsunderlag.

Är det här din blog? Jag gillar zombies.

http://zombien.nu/index.html
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Meppe » 2012-02-15 20:55:30

Beklagar tonen i mitt inlägg. Jag var uppenbarligen inte i form för en seriös diskussion. Röstade på annan.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav Iridia » 2012-02-16 2:24:39

Ingen fara kära du.

Tyvärr fick jag inte ens med två av mina egna största intressen eftersom de är för smala.
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav Maldita » 2012-02-16 7:42:10

Språknörd, musiknörd (spelar ej men lyssnar gärna och ofta), psykologinörd (tycker psykologi är otroligt intressant iallafall, läser rätt mycket om det) och annan nörd (har intressen som ej ingår i kategorierna).
Maldita
Inaktiv

Anslöt: 2010-02-06

Inläggav LostInAForest » 2012-02-16 11:59:51

musik-, handarbets- samt annan nörd.
annan innebär i mitt fall bland annat dansnörderi (framförallt att utöva).

jag skulle nog också vilja slå ett slag för något slags allmän nörd, det vill säga att man kan bli superentusiastisk över saker som osmos, dubbla negationer eller bikarbonats alla användningsområden i hushållet, utan att för den sakens skull helt gräva ner sig i det respektive område som det man snöat in på tillhör. jag är definitivt en sån nörd, jag gillar att ta russinen ut kakan så att säga!
LostInAForest

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav geocache » 2012-02-16 13:41:56

Jag är:

* Annan nörd *)
* Arkitektnörd
* Filosofinörd
* Språknörd
* Tågnörd

*) Annan nörd = modellbyggenörd
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav Kahlokatt » 2012-02-16 13:53:22

Språk-, musik- och djurnörd, definitivt. Litteraturnörd, men inte litteratursnobb. Lite arkitekturnörd också.
I övrigt är jag konstnörd och musikalnörd.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav MsTibbs » 2012-02-16 14:10:58

Psykologinörd. Eller snarare PSYKIATRInörd, sedan några år.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav kullan » 2012-02-16 14:30:25

Ett tillägg:

Jag hade kunna prickat för Odlingsnörd och djurnörd. Jag kan räkna upp olika pelargonsorter och olika renrasiga kattraser.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav treeman » 2012-02-16 16:07:23

Datornörd, Musiknörd, Filmnörd, Psykologinörd, Sportnörd.

Jag nördar ner mig djupt i saker...
:-)005
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Abbreviation » 2012-02-17 23:06:40

Tåg-, språk-, psykologi-, film- samt annan nörd, svarade jag. Matte, handarbete, bakning, matlagning, städning, litteratur, politik ... men huvudsakligen barn. Just nu är jag specialintresserad av allt som har med barn 0-3 år att göra.
Abbreviation

Anslöt: 2010-10-15

Inläggav KrigarSjäl » 2012-02-18 0:24:44

Det tråkiga med ett av mina intressen - pipor - är att ingen vet ett smack om ämnet. Jag kunde lika gärna vara intresserad av rymdstenar känns det som. Ändå vet alla vad en pipa är för något, men mer än så är det i regel inte. Man kan få kommentaren aha min morfar rökte pipa och det är ju väldigt intressant att få veta.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-18 0:29:39

KrigarSjäl skrev:Det tråkiga med ett av mina intressen - pipor - är att ingen vet ett smack om ämnet. Jag kunde lika gärna vara intresserad av rymdstenar känns det som. Ändå vet alla vad en pipa är för något, men mer än så är det i regel inte. Man kan få kommentaren aha min morfar rökte pipa och det är ju väldigt intressant att få veta.

Kan du inte väcka vårt intresse då, med lite "reklam" för dina pipor?

Jag har alltid kopplat ihop piprökning med hober, och det är givetvis Tolkiens fel.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav KrigarSjäl » 2012-02-18 0:38:33

Alla försök i den riktningen har varit förgäves, människor av idag är väldigt antirök och kopplar väl direkt till lungcancer, vad vet jag.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-18 0:42:40

KrigarSjäl skrev:Alla försök i den riktningen har varit förgäves, människor av idag är väldigt antirök och kopplar väl direkt till lungcancer, vad vet jag.

Jag kan allt tänka mig en pipa till whiskyn... :-)Happy
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav KrigarSjäl » 2012-02-18 0:52:13

I så fall ska du röka en blandning som innehåller mycket latakia - vilkens rökighet går utmärkt ihop med whisky.
http://en.wikipedia.org/wiki/Latakia_(tobacco)
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in