Omröstning om ärekränkning samt sveda och värk

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Känner du dig psykiskt blåslagen av djurets inlägg? Och hur känner du inför Krigarsälens inlägg?

Omröstningen slutade 2011-02-27 19:34:52

Ja, jag mår illa av båda
6
17%
Ja, djurets, men inte krigarsälens
3
9%
Ja, krigarsälens men inte djurets
5
14%
Inte direkt blåslagen men kanske lite myggbiten (irriterande)
2
6%
Nej, det är okej att vara lite socialt ofärdig på ett Aspergerforum
11
31%
Nej, för fan, mer pajkastning
8
23%

Antal röster : 35

Re: Verbal Vilde :)

Inläggav Zombie » 2011-01-30 14:13:03

mondo beyondo skrev:Ni som är upprörda över inlägget, det finns ngnting som heter andemening, är det skrivet med välvilja eller som trycka ner. Den skillnaden har stor betydelse.

Just det.

Sedan må det vara något som inte alla aspergare ser, för att man inte kan läsa tillräckligt bra mellan raderna eller för att man är förbannad och inte tänker vika från sin tolkning.

Så då uppstår frågan, på tal om ifall en sorts aspergare ska få ta plats här: ska vi alltså införa hårdare restriktioner mot en annan sort? Vi är rätt många. Sedan kan jag begripa om vi kan irritera dem som inte kan se andemeningar mellan raderna. Även för att just den här förmågan är "NT-kompatibel", och här vill man kanske kunna slippa sådant. Nå, men det finns alltid saker man vill kunna slippa men inte får. "Psykologiserande" tror jag inte det handlar så mycket om, för det går utmärkt att extrahera betydligt oförsonligare sorters psykologiserande ur Krigis' och rdos' anateman över andras egenskaper.
Senast redigerad av Zombie 2011-01-30 14:16:35, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Dagobert » 2011-01-30 14:16:32

KrigarSjäl skrev:Bevisligen? Upp till bevis då.

Första dagen på forumet skrev en 14-årig tjej detta:
http://www.aspergerforum.se/post474936.html#474936

KS svar var kanske inte direkt riktat till henne, men hon kan mycket väl ha uppfattat det så. Hon har iaf inte skrivit mer här. Ingen ursäkt från KS.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav KrigarSjäl » 2011-01-30 14:25:21

Dagobert skrev:

KS svar var kanske inte direkt riktat till henne, men hon kan mycket väl ha uppfattat det så. Hon har iaf inte skrivit mer här. Ingen ursäkt från KS.

1. Åldern framgick inte i diskussionen. Ska man ålderskolla alla forumiter innan man skriver ett inlägg?
2. Det är flera som säger att det är onödigt med hygien.
3. Står för vad jag sagt. Sköter man inte sin hygien är man en lortgris. Inte så inlindat kanske men det är så den allmänna uppfattningen om ohygieniska människor ser ut.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Dagobert » 2011-01-30 14:35:46

KrigarSjäl skrev:
Dagobert skrev:

1. Åldern framgick inte i diskussionen. Ska man ålderskolla alla forumiter innan man skriver ett inlägg?
3. Står för vad jag sagt. Sköter man inte sin hygien är man en lortgris. Inte så inlindat kanske men det är så den allmänna uppfattningen om ohygieniska människor ser ut.

Nicket och språket ger ledtrådar om åldern, men att det var första dagen på forumet var uppenbart.
Hon säger att hon känner sig äcklig, inte att det är onödigt.
Vad den allmänna uppfattningen är vet nog alla, det är knappast för att få höra den på ett så sällsynt brutalt sätt man vänder sig hit och berättar om sina svårigheter.
Att KS inte fick en varning för detta förvånar mig.
Dagobert

Inläggav KrigarSjäl » 2011-01-30 14:39:08

Dagobert skrev:
KrigarSjäl skrev:
Dagobert skrev:

Nicket och språket ger ledtrådar om åldern, men att det var första dagen på forumet var uppenbart.

Det finns flera här som uttrycker sig som barn utan att vara det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Dagobert » 2011-01-30 14:43:26

Om vi bortser från åldern så kvarstår

Dagobert skrev:att det var första dagen på forumet var uppenbart.
Hon säger att hon känner sig äcklig, inte att det är onödigt.
Vad den allmänna uppfattningen är vet nog alla, det är knappast för att få höra den på ett så sällsynt brutalt sätt man vänder sig hit och berättar om sina svårigheter.
Att KS inte fick en varning för detta förvånar mig.
Dagobert

Inläggav Zombie » 2011-01-30 14:46:14

Kristofer skrev:Nej det skrev jag inte. Jag skrev att en text blir bättre för läsaren om meningarna inte är onödigt komplexa. Som jag också skrev är detta något som jag själv är tvungen att jobba med.

Du skrev också följande:
Kristofer skrev:Det är poänglöst att bygga komplexa satser som självändamål. Texter skrivs för läsarens skull inte för att textförfattaren ska kunna briljera med ett komplex språk. Det är bara ett sätt att vilja visa sig förmer än andra.

Det var det jag "översatte", inte det andra du skrev. Du förutsätter att de du vänder dig mot har för avsikt att briljera och "bygga komplexa satser som självändamål".
Senast redigerad av Zombie 2011-01-30 14:50:16, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie

Inläggav weasley » 2011-01-30 14:48:09

Att kalla någon för "lortgris" är väl "karaktärsmord" om något.

Offerkappa.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

n

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-01-30 15:08:17

Men faktum kvarstår, Krigarsjäl svingar mot alla medan animal gav sig på forumets tuffing.
Inlägget till rdos var mer en förolämpning mot den låga nivån hos de andra diskuterande, vilket rdos också fattade.

Så återigen, varför favoriseras Krigis? Eller är animal det svarta fåret i moddarnas ögon och därmed inte förtjänt av samma tolerans?
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav Zombie » 2011-01-30 15:18:31

Blir man utsedd av en tuffing får man finna sig i däng.
Har man AS får man finna sig i att vara allas skittunna.
Zombie

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-01-30 15:23:22

Det börjar osa väldigt mycket elitism nu med tanke på att vi alla är funktionshindrade. Men somliga djur är väl lite mer värda än andra.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav nallen » 2011-01-30 15:27:52

mondo beyondo skrev:Ni som är upprörda över inlägget, det finns ngnting som heter andemening, är det skrivet med välvilja eller som trycka ner. Den skillnaden har stor betydelse.

I helvete heller. Oavsett "andemeninigen" så innebär det ett otillbörligt snokande, fullt jämförbart med att gå och lyfta på din tröja för att se om du har en snygg BH på dig idag.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav ufo » 2011-01-30 15:31:33

Angelic Fruitcake skrev:Men somliga djur är väl lite mer värda än andra.
Djurens värde mäts i dess kilopris i kyldisken.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav nallen » 2011-01-30 15:35:32

Dagobert skrev:Första dagen på forumet skrev en 14-årig tjej detta:

Registreringsavtalet skrev:Jag accepterar villkoren och är över eller exakt 15 år

Hon skulle alltså inte ha varit här över huvud taget. Ingen skada skedd alltså.
nallen

Re: n

Inläggav nallen » 2011-01-30 15:38:38

Angelic Fruitcake skrev:Eller är animal det svarta fåret i moddarnas ögon och därmed inte förtjänt av samma tolerans?

Om man sticker ut gäller att ha fru Fortuna på sin sida.
nallen

Inläggav nallen » 2011-01-30 15:40:02

ufo skrev:Vill man ha en bra ekonomi så jobbar man.
Vill man bli förstådd så skriver man tydligt.
Har man ingen kam får man finna sig i tovigt hår.

Ja, det brukar kallas (lagen om) orsak och verkan.
nallen

Inläggav nallen » 2011-01-30 15:42:55

Angelic Fruitcake skrev:Det börjar osa väldigt mycket elitism nu [...]

Det skulle kunna vara ett rejält steg framåt. Det går åt mycket energi, helt i onödan, till att scrolla förbi diverse dönickars inlägg.
nallen

Inläggav Zombie » 2011-01-30 15:47:45

1. Enligt dina egna principer får du helt enkelt finna dig i att andra vill gå in på personpsykologi direkt (och inte bara indirekt som du gör). Du vill ha spelrum för dina idiosynkrasier, då ska du tolerera andras.

2. Får man också vara oförskämd mot en nioåring som har reggat sig här? Mot en femåring? Eller kan det vara rimligt att anse det som två delar av samma sak att någon underårig har reggat sig här och att man ska behandla barn med extra hänsyn var fan man än träffar på dem? Alldeles bortsett från om man sedan anmäler medlemskapet till moderator eller försummar det.
Zombie

Inläggav AAA » 2011-01-30 17:54:45

Vilken omröstning... Jag tog "Nej, det är okej att vara lite socialt ofärdig på ett Aspergerforum."

Det är okej att vara socialt ofärdig överallt. Varför just dessa två gubbs? Finns väl ett gäng karaktärer att lacka ur på om man nu tycker att hela världen vore bättre som en skyddad verkstad än verkligheten?

Jag tycker ofta nån är puckad i fem min om de inte tycker som jag, sedan försöker jag se saken ur deras synvinkel. Är det en lärorik dag kanske jag delar deras uppfattning framåt kvällen :-)
AAA

Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Alien » 2011-01-30 18:49:40

nallen skrev:
Dagobert skrev:Första dagen på forumet skrev en 14-årig tjej detta:

Registreringsavtalet skrev:Jag accepterar villkoren och är över eller exakt 15 år

Hon skulle alltså inte ha varit här över huvud taget.

Sant.

nallen skrev:Ingen skada skedd alltså.

Fel. Hon skulle ha kunnat återkomma om några månader; nu kan hon vara bortskrämd för alltid.

Förutom att jag anser det alltid fel att såra en nykomling med avsikt. En sak är när man är för aspig för att förstå när man gör det; en annan sak är när man struntar i andras känslor.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Zombie » 2011-01-30 18:56:43

Kristofer skrev:
Zombie skrev:
Kristofer skrev:Nej det skrev jag inte. Jag skrev att en text blir bättre för läsaren om meningarna inte är onödigt komplexa. Som jag också skrev är detta något som jag själv är tvungen att jobba med.

Du skrev också följande:
Kristofer skrev:Det är poänglöst att bygga komplexa satser som självändamål. Texter skrivs för läsarens skull inte för att textförfattaren ska kunna briljera med ett komplex språk. Det är bara ett sätt att vilja visa sig förmer än andra.

Det var det jag "översatte", inte det andra du skrev. Du förutsätter att de du vänder dig mot har för avsikt att briljera och "bygga komplexa satser som självändamål".

Vad är annars syftet med att skriva extremt långa meningar med onödigt tillkrånglade bisatser och dyl.?

Det enda alternativ till detta som jag ser är att man helt enkelt gör det omedvetet. Lika illa är det i det fallet för det blir nämligen även då svårläst.

Jag kan tänka mig flera orsaker, och jag tror jag eller någon annan har upprepat dem vareviga gång jag har sett den här följetongen komma upp. Nu besparar jag mig den striden, eftersom den verkar lönlös. Vare nog sagt (även det för x:te gången) att du säkert inte vill att folk ska reagera på dina AS-symptom så som du reagerar på andras skrivande.

Och nej, det är inte lika illa att försöka förhäva sig och att inte försöka det. Och det är illa att svepande och obesett beskylla folk för att försöka förhäva sig.
Zombie

Inläggav nallen » 2011-01-30 19:20:37

Alien skrev:
nallen skrev:Ingen skada skedd alltså.

Fel. Hon skulle ha kunnat återkomma om några månader; nu kan hon vara bortskrämd för alltid.

Hon kan komma tillbaka (förutsatt att den magiska dagen är passerad). Om hon väljer att göra det vet varken du eller jag nåt om.
nallen

Inläggav Zombie » 2011-01-30 19:35:30

Zombie skrev:(även det för x:te gången)

Inte just till dig om just det här, men i grundfrågan.
Zombie

Inläggav KrigarSjäl » 2011-01-30 19:37:54

mondo beyondo skrev:
weasley skrev:Det är tämligen talande att du KS är den som tillämpar ord som "karaktärsmord" när du hänvisar till dina egna oförrätter. Offerkappan sitter alltså rätt ordentligt på din egen gestalt verkar det som. Endast den som är karl nog för sin hatt kan skämta om sin manlighet men du verkar hålla fast vid din bild av dej själv som Manligheten med ett kissnödigt allvar och blir en verbal vilde om någon frågar hur du mår.

Att du dessutom verkar ogilla att tillägna dej kunskap som kommer i meningar längre än i en mellanstadiebok, det är faktiskt DITT problem och inget du ska lasta Zombie et.al. för. Så sluta försöka sprätta grus på Zombie et.al. för det är bara barnsligt. Antingen ser du till att skärpa kvaliten på trådarna genom egna genomtänkta inlägg eller så lägger du ner kärringgnället. Det är mitt tips till dej.

Weasleys inlägg är det enda briljanta jag läst på forumet på länge. Även om KS inte känner igen sig i texten så tycker jag som inte heller träffat nämnde person att den var oerhört träffande. Jag är övertygad om att inlägget är skrivet med vänlig omtanke och inte för att stjälpa. Hade jag starkare forumkaraktär så skulle jag vara överlycklig av att få en sådan träffsäker analys av mina svårigheter som hjälp till att utvecklas. Tyvärr skrivs jag för lite här för att W ska ha nåt material att gå på misstänker jag. Men jag skulle uppskattat hennes syn.

Ni som är upprörda över inlägget, det finns ngnting som heter andemening, är det skrivet med välvilja eller som trycka ner. Den skillnaden har stor betydelse. KS om hennes inlägg inte stämmer på dig, avfärda den som dumheter, inte som försök att skada dig.

Detta inlägg är inte heller skrivet med önskan om att skada ngn, utan uttrycka min uppskattning för W's briljanta analys. Den känns klockren.

Och jag tycker Frukttårtans ord är värda att beakta, som språkrör för ngn som varit 'okontrollerat' aspig. Kortare straff, tack.

Hur kan du säga att Weasleys inlägg är "briljant" om du inte känner mig?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in