Omöjligt att flytta med försörjningsstöd?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Omöjligt att flytta med försörjningsstöd?

Inläggav Sarah1 » 2024-09-21 19:30:35

Jag har länge mått dåligt i min lägenhet dels pga störningar från grannar, dels för att jag inte trivs i miljön som sådan utan behöver ett mer naturnära boende. Efter att ha haft frågan uppe hos socialtjänsten då jag lever på försörjningsstöd verkar det omöjligt att flytta med försörjningsstöd. Problemet är att jag har en ganska låg hyra där jag bor och fristående boenden som samtidigt är nära kommunikationer och som funkar, dvs det kan inte vara en stuga långt ut på landet med utedass utan det måste vara ett året-runt boende, är dyrare.

Dyrare boende än vad jag har nu tillåter inte socialtjänsten och det finns ingen chans att jag plötsligt skulle kunna klara av ett arbete som skulle täcka en hyra på kanske minst 7000-8000 kr i månaden. Det är heller inte något alternativ att flytta till någon glesbygdskommun och pendla till allt då jag mår dåligt av kollektivtrafiken om jag skulle vara tvingad att nyttja den ofta.

Alla typer av lägenheter är uteslutna för även om det råkar vara välisolerat inomhus så blir det störningar stora delar av året när man vill kunna öppna ett fönster, folk sitter på balkongen, rök som kommer in genom fönstren osv.

Har någon haft det här problemet och lyckats med en flytt?
Sarah1
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2015-10-03

Omöjligt att flytta med försörjningsstöd?

Inläggav slackern » 2024-09-22 16:51:39

Använd någon tjänst som Björns bostadsbytare som fanns förut vet inte om den finns kvar. Med någon sådan tjänst är det nog enklast att hitta ditt favoritboende. Tror inte det är det enklaste att hitta en hyres villa/stuga med förstahandskontrakt men dock går det ju att hitta radhus som är hyresrätt om det är ett alternativ.
slackern
 
Inlägg: 44111
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Omöjligt att flytta med försörjningsstöd?

Inläggav Sarah1 » 2024-09-23 0:14:46

Tack för tips. Problemet är att alla sådana boenden blir för dyra i förhållande till vad socialtjänsten går med på i hyra. Om det ska vara ett mer fristående boende som radhus så kostar det mer än mitt nuvarande boende och enligt lagen får jag inte fördyra mina boendekostnader.

slackern skrev:Använd någon tjänst som Björns bostadsbytare som fanns förut vet inte om den finns kvar. Med någon sådan tjänst är det nog enklast att hitta ditt favoritboende. Tror inte det är det enklaste att hitta en hyres villa/stuga med förstahandskontrakt men dock går det ju att hitta radhus som är hyresrätt om det är ett alternativ.
Sarah1
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2015-10-03

Omöjligt att flytta med försörjningsstöd?

Inläggav Dagobert » 2024-09-23 13:00:56

Var bor du?

Det finns ibland lägenheter i små orter som större byar. Där tror jag att grannhänsynen är större.

Om byn ligger nära en större väg mellan 2 städer kan det gå många bussar.

Om du klarar cykelavstånd till hållplatsen kan du hyra en stuga med el, vatten och innetoalett.
Köp bra dubbdäck för vintern, jag rekommenderar märket Suomi. Grannbonden brukar ploga.
Dagobert
 
Inlägg: 14523
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in