Omöjliga krav för jobb

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Omöjliga krav för jobb

Inläggav Kostymhippie » 2012-07-12 10:39:12

Jag känner mej jävligt uppgiven just nu...
Jag har i ett års tid sökt jobb som passar för min utbildning, jag är samhällsvetare med både fil.kand. och master degree i statskunskap, som är ett av mina specialintressen.
Den krassa verkligheten är att för att få en fast anställning krävs det dubbla examen och 5-10 års erfarenhet.
På vikariat är kraven något lägre, men då måste man ha lokalkännedom och även kunskaper om det specifika arbetsområdet.

Det känns som att högsta ledning i Sverige har tagit ett hemligt beslut att unga vuxna under 35 endast ska släppas in på "menial jobs" om man inte har rätt klassbakgrund eller någon erfarenhet.
Jag kan inte ta skitjobb p.g.a dom antingen är extremt sociala (vilket skiter sej med aspergern) eller kräver fullgod syn, vilket jag inte heller har.
Det känns som att jag kan lika gärna lägga ner det här med att söka jobb, för det ger ingenting.
Så, vad ska jag göra istället? Bara nöja mej med att gå på soc som en pundare resten av livet?! Knappast!!

Då finns det bara tre alternativ så som jag ser det:
1: Starta eget företag, vilket innebär 14-18 timmars jobb varje dag även helger, inkomst under existensminimum första året samt skuldsättning för resten av livet om det inte rätar upp sej efter något eller några år.
2: Börja forska inom min akademiska disciplin, vilket iofs skulle vara skitkul, men då gäller det att hitta ett forskningsprojekt där jag kan få plats med mina idéer och intressen. Detta med projektgrupper med av högre ledning fastställda forskningsramar gör det väldigt svårt för en individualistisk akademiker som jag att kunna kunna bedriva forskning på ett sätt som funkar för mej. Dessutom finns inga möjligheter att börja förrän efter midvinter, vilket innebär att jag ska gå som jag gör nu i ett halvår, minst. Kanske i flera år innan jag kommer in. Och sen då? Efter fem år när jag har doktorsexamen? Visst, det är ett senare problem men jag vill inte ta risken att än en gång hamna i arbetslöshet och ekonomisk misär.
3: Att bli kriminell, vilket ofelbart kommer leda till att jag hamnar på kåken eller rättspsyk. Ibland känns det ändå som att detta alternativ lockar mest, då kan jag åtminstone ha beredskap på att det går åt h-vete och när det gör det så får jag ju ett strukturerat liv med vandrarhemsstandard där allt ordnas för mej och jag kan koncentrera mej på att plugga, träna, meditera och slappa samt få mer kunskap om hur jag på bättre sätt ska kunna försörja mej som kriminell när jag muckar. Blir det för mkt bråk med andra interner begär man ju bara isolering och slipper träffa folk öht, skönt så.

Eller inte. Det tredje förslaget är totalt jävla vansinne inser jag själv, men vad ska jag göra istället då? Att som en del andra i min situation bara ge upp och acceptera ett skitliv där andra bestämmer allt vad man ska göra, äta, ha på sej, ha det hemma o.s.v. är totalt otänkbart. Att bara tiga still och hoppas på att det vänder funkar inte heller, har tvingats till det så länge och för varje motgång så kommer jag allt närmare en punkt där jag inte pallar med det längre.

Just nu suger min tillvaro viss kroppsdel, som jag brukar säga när jag vill vara fin i kanten. Vilken kroppsdel det är får ni räkna ut själva, finns ju några att välja på :mrgreen: Tur man har humorn kvar iaf...

Nä men seriöst. Någon som har något annat förslag på hur jag förbättrar min livssituation?
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2011-10-12

Re: Omöjliga krav för jobb

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-07-23 10:05:00

Du bör nog försöka hitta ett "skitjobb" som inte kräver god syn och därefter skaffa dig dubbel examen. Hur illa med synen? Kan du exempelvis inte ha körkort?
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav KalleKus » 2012-07-23 10:32:25

Vi passar inte in nånstans.
Jag har gett upp.
Ibland känner man bara för att :-)080
KalleKus

Anslöt: 2012-05-12

Inläggav GuteS » 2012-07-23 12:53:31

Alternativ 2, forskningsstudier inom din akademiska disciplin är möjligtvis en lämplig väg att gå för dig?

Ett första steg i sådana fall, om du inte redan gjort det, torde vara att kontakta två av de universitetslärare på statsvetenskapliga institutionen som du haft under din grundutbildning och fråga om de kan tänka sig att skriva ett rekommendationsbrev till studier på forskningsnivå och givetvis även i samma veva säga att du är intresserad av forskningsstudier hos dem om ett lämpligt forskningsprojekt dyker upp. Finns där inget lämpligt forskningsprojekt att söka en tjänst inom så kan du, förutsatt att detta känns rätt för dig, fråga om det finns några administrativa eller liknande sysslor på institutionen som du skulle kunna ges möjlighet att få arbeta med. Det kan här handla om en tidsbegränsad anställning eller en praktikplats för att därmed få arbetslivserfarenhet inom högskole- och universitetssfären. Tänker då främst på arbetsuppgifter liknande institutionssekreterare, ekonomiassistent eller någon form av forskningsadministrativa uppgifter.

Om jag inte minns fel från när vi träffades i våras så hade du bedrivit dina studier på Stockholms Universitet och förutsatt att det inte finns någon lämplig tjänst där så blir väl det första steget att vidga sökområdet till andra lärosäten där forskningsstudier i statskunskap kan bedrivas och där pendlingsavståndet är rimligt. Uppsala universitet, Linköpings universitet, Örebro Universitet? I detta sammanhang kan det väl även vara rimligt att du tar ställning till om du är permanent flyttbar för att därigenom kunna vidga det geografiska sökområdet ytterligare.

När du skriver att det är ett krav att ha en dubbel examen för att få en fast tjänst som samhällsvetare med inriktning statskunskap, antar jag rätt att det då är vanligt med att förutom statskunskap även ha en civilekonomexamen eller en examen i nationalekonomi? Hur ser du på saken för din egen del? Vilka kurser har du inom andra fält än statskunskapen i din kandidatexamen (antar här att masterpåbyggnaden endast är inom huvudämnet)? Om du kan tänka dig ytterligare studier på heltid, har du CSN-medel kvar? Finns där möjlighet att läsa in en dubbel examen i 50% studietakt? Om svaret är JA på den sist ställda frågan blir följdfrågan om du tror dig orka med att kombinera en praktikplats eller tex. en administativ tjänst med studier på 50% studietakt?

Detta var mina spontana tankar kring alternativ 2 ovan. Förhoppningsvis kan någon av forummedlemmarna som är eller har varit verksamma inom universitetssfären ge dig mer specifika råd än vad jag kan ge dig.

Lycka till!
GuteS

Anslöt: 2011-07-27

Inläggav Kostymhippie » 2012-07-24 8:08:02

@Bjäbbmonstret: Jag kan inte köra bil, ser endast lite på ett öga så jag går med vit pinne ute. Enda skitjobb som återstår då är telefonförsäljare vilket är fullständigt uteslutet med mina aspergerrelaterade svårigheter att prata i telefon.

@GuteS: Stort tack för tipset med kontakt av tidigare lärare, det ska jag fixa under augusti månad då semestrarna börjar ta slut. Det stämmer att jag har tagit min masterexamen på Stockholms universitet, och jag hade fin kontakt med dom flesta lärarna. Jag är också permanent flyttbar, vill gärna röra på mej då jag känner mej lite instängd i lilla Eskilstuna. Det bästa för mej skulle vara att börja forska i Uppsala eller Lund, då dessa universitet håller sej mer till traditionell forskning vilket passar bra för mina intressen, men är öppen för vilket universitet som helst som bedriver forskarstudier i statskunskap. Ang. dubbel examen så brukar det mycket riktigt vara något inom ekonomi som är det som gäller, eller också kriminologi då jag söker en del jobb inom snuten eller på BRÅ. Statistik kan också förekomma som krav på t.ex SCB eller andra opinionsundersökande företag. Har dock ingen möjlighet att ta csn-lån, så denna typ av studier måste i så fall ske på halvfart paralellt med halvtidsjobb med lön som går att leva på. Detta skulle kunna funka då jag är extremt snabb på att läsa in information. Har tyvärr inget ämne från kandidaten jag kan läsa vidare på, läste vetenskapsteori (var ett krav på det program jag gick) genusvetenskap (var riktigt feministisk när jag började och blev totalt anti efter att ha läst skiten :mrgreen: ) samt en del småkurser i förhandlingsteknik på eu-nivå och liknande som jag var tvungen att läsa för att täcka upp rätt antal poäng då det sket sej med b-kursen i genusvetenskap. Men som sagt, ska kolla upp med tidigare lärare på universitetet i Sthlm och se vad dom kan göra och om det endast finns halvtidsjobb på institutionskansliet ska jag absolut försöka läsa krimnologi eller statistik paralellt med det.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2011-10-12

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in