Om vetenskapsfilosofen Karl Popper [Avdelad tråd]

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Frimodig » 2014-02-25 18:39:39

HenrikE skrev:
Frimodig skrev:Jo, hans slutsatser är giltiga givet hans antaganden.
Då är vi överens. Min lilla invändning gällde ju det du tidigare råkade skriva: "Inom empiriska vetenskaper går slutsatser utanför antagandena."

Tack för påpekandet.

Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Frimodig » 2014-02-25 23:42:59

När jag var ung och kände mig helt annorlunda, jämfört med familj, klasskamrater, kompisar och så. Då kom jag på Outsidern av Colin Wilson. Jag tror jag snodde den, jag hade en ovana att sno böcker på den tiden. Jag ansåg att det var rätt eftersom jag fick ut mer från böcker än andra människor. Jag läser liksom bättre.
Nå, Colin Wilson beskrev författare, och andra, som funkar ungefär som jag. Jag kände igen mig i hans beskrivningar. Inte i allt, men i en väsentlig kärna. Det var en verklig lättnad att det fanns andra.

Den andra ögonöppnaren var Popper. Han fick mig att förstå varför det var fel att vara marxist-leninist, maoist, som jag var i 10 år, 66-76. Han hade själv torskat på marxistiskt tänkande när han var ung, så han kunde ge en djupare analys.

Frimodig
Frimodig

Inläggav notwoodstock » 2014-02-26 0:00:35

Läste nu med halvt intresse, denna tråd, och...

Kunde inte låta bli att kolla:

http://en.wikipedia.org/wiki/Interpretation

/notwoodstock
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Inläggav Frimodig » 2014-02-26 23:27:01

notwoodstock skrev:Läste nu med halvt intresse, denna tråd, och...

Kunde inte låta bli att kolla:

http://en.wikipedia.org/wiki/Interpretation

/notwoodstock

Varför i allsin dar?

(Det här är en grej jag skrivit förut, i nåt liknande sammanhang. Deja vu.)

Frimodig
Frimodig

Inläggav Alien » 2023-09-11 15:20:35

Bump!

Jag har inte heller läst Popper (min tid, mitt tålamod och mina förståndsgåvor är alla begränsade) men jag har läst om Popper.

En gammal ledare av Håkan Holmberg om Popper, drömmen om idealsamhället och extrema våldsideologier.

UNT Ledare skrev:Det handlar om rörelser, världsliga eller religiösa, som drömmer om ett ”rent” idealsamhälle fritt från avvikelser och komplikationer, som tror att de står i ett speciellt förbund med ”historien” och som ser andra uppfattningar som antingen uttryck för ond illvilja eller som led i en konspiration för att förhindra att ”sanningen” kommer fram. Om dessa rörelser tar makten betraktar de sitt maktinnehav som oåterkalleligt – att lämna makten ifrån sig vore liktydigt med att låta det onda ta över.

Låter det teoretiskt? Det är det inte. Vår egen tids historia har många exempel på hur sådana föreställningar har förvandlats till blodig praktik. I en belysande formulering beskriver filosofen Karl Popper detta som ”canvas-cleaning” – alltså som föreställningen att man kan starta om hela samhällets utveckling från noll, precis som en målare kan börja med en helt tom duk.

Popper konstaterar bistert att denna föreställning, förutom allt annat, också är kunskapsteoretiskt ohållbar. Det finns inget sådant som en helt tom duk.
---
Om duken, samhället, verkligen ska bli helt tom, helt redo för den stora förvandlingen, så måste de verkliga människor som står i vägen försvinna. Ibland tror man att de kan omskolas så att alla spår av gamla tänkesätt försvinner. Oftast handlar det om att de måste dödas.

De röda khmererna i Kambodja hade en dröm om ett ”ursprungligt” kommunistiskt bondesamhälle, ”fritt” från inflytande från omvärld och modernitet. För att åstadkomma detta måste de människor som bar på kunskaper om den moderna världen, som kunde främmande språk - eller som bara hade glasögon - utplånas. Mellan 740 000 och 1,7 miljoner människor dog under De röda khmerernas tid vid makten 1975 – 79 till följd av undernäring, tvångsarbete eller rena avrättningar. Det motsvarade mellan 10 och 25 procent av Kambodjas hela befolkning.

Kulturrevolutionen i Kina 1966 - 76 hade en liknande målsättning. Alla former av kulturyttringar, inhemska lika väl som utländska, som på minsta sätt avvek från kommunistpartiets världsbild och propaganda skulle utplånas, tillsammans med de människor som bar upp dem. Antalet döda är okänt, men miljontals människor fick sina liv förstörda.

Under tvångskollektiviseringen av jordbruket i Sovjetunionen användes en retorik av samma slag. Man skulle utplåna ”kulakerna” (bönder som hade något mer än de allra fattigaste) ”som klass”. Det betydde i praktiken att miljontals människor medvetet svältes ihjäl. Denna politik kom att smälta samman med ambitionen att också utplåna motstånd av annat slag.
---
https://unt.se/nyheter/signerat-hakan-h ... n/l768py1r
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Intressanta intressen

Logga in