Om samboavtal
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Om samboavtal
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sambof%C3%B6rh%C3%A5llande#Samboavtal
Vad tycker ni att ett samboavtal ska innehålla?
http://www.sambolagen.com/samboavtal/
Admin: lade till ytterligare en länk på trådstartarens begäran
Vad tycker ni att ett samboavtal ska innehålla?
http://www.sambolagen.com/samboavtal/
Admin: lade till ytterligare en länk på trådstartarens begäran
Om samboavtal
Well, med facit i hand (aldrig skrivit avtal)... Äger eller köper man en bostad under sambotiden så ska det klargöras vem som ska ha den vid separation. Jag har fortfarande efter 10 år en klängapa efter mig som vill ha bodelning, bla halva den dåvarande lägenheten som jag köpte för mina pengar till mig.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Om samboavtal
Ifall det inte skulle funka så bra efter ett tag så man särar på sig så bör det finnas ett papper på vad varje part i relationen ägde när man blev sambor. Typ vem ägde TVn eller vem har rätt till soffan vid en splittring. Om man köper en helt bostad ihop ska man även skriva hur man gör med den. antingen att man säljer huset / Bostadsrätten och delar på dom pengar man får in på försäljningen eller att den som har störst behov av bostaden får bo bo kvar. Sedan kan det ju finnas en del andra ägodelar som fastigheter tex. Fritidshus eller skogsmark. Vem äger dom? Ska man göra så det blir juridiskt rätt ska man nog skriva upp dessa saker oxå. Tror jag i alla fall.
Om samboavtal
Viktigt är att båda har varsin kopia på samboavtalet med bådas underskrift på, samt daterat.
Även varje sambos personnummer ska finnas med på avtalet.
Även varje sambos personnummer ska finnas med på avtalet.
Om samboavtal
Ja och sen ska väl en jurist bevittna detta oxå ifall det måste bli en rättslig prövning om något.
Om samboavtal
kullan skrev:Ja och sen ska väl en jurist bevittna detta oxå ifall det måste bli en rättslig prövning om något.
Nej en jurist behöver inte bevittna.
Om samboavtal
Har varit sambo ett antal gånger men inte haft samboavtal, inte kommit i bråk om saker när vi skiljt på oss men å andra sidan inte ägt några dyra saker ihop. Det dyraste var en begagnad bil jag hade varit med och bekostat men eftersom han var den som hade körkort var det naturligt att han fick behålla den. Vi gjorde ett muntligt avtal om att jag fick låna den om jag behövde och det har jag utnyttjat mer än väl. Däremot så gjorde vi kanske en dålig uppgörelse eftersom han fick behålla mer möbler och jag mer elektronik och möblerna håller ju längre än elektroniken. Å andra sidan har jag haft mindre att släpa på i mina flyttar...
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Om samboavtal
När ses personer som sambor i lagens mening? det borde dessutom vara ändå mer knepigt med samkönade personer. För då skulle en rumskamrat säga att man är i förhållande och minsann skall dela på bostadskapitalet.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Om samboavtal
1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. När det i en lag eller annan författning talas om sambor eller personer som bor tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden eller används liknande uttryck, avses därmed sambor enligt första stycket. Denna lag gäller endast sådana samboförhållanden där ingen av samborna är gift. Lagen gäller sambornas gemensamma bostad och bohag. Av lagen (1994:1117) om registrerat partnerskap följer att vad som i denna lag sägs om äktenskap gäller också registrerat partnerskap. Lag (2005:454).
plåtmonster skrev:När ses personer som sambor i lagens mening? det borde dessutom vara ändå mer knepigt med samkönade personer. För då skulle en rumskamrat säga att man är i förhållande och minsann skall dela på bostadskapitalet.
Om samboavtal
Hur definieras ett "parförhållande" eller en "äktenskapsliknande" situation?
Luktar lite gummiparagraf om det hela.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Om samboavtal
på vilket sätt menar du nu?plåtmonster skrev:Hur definieras ett "parförhållande" eller en "äktenskapsliknande" situation?